ieder geval de Catharijnebrug met de beide torens weer te geven. Door het gezichtspunt van de schilder valt niet alleen de Zanderstoren weg, maar komt ook de Grote of Sint Bavokerk enigszins in de verdrukking. Waarom zou de kunstschilder gekozen hebben voor de weergave met de vele zei len en aangemeerde zeilschepen? Een voor de hand liggende verklaring is het gezichtspunt van de schilder: op die plaats lagen immers veel zeil schepen aangemeerd, zie de weergave van dat gebied op de weergegeven kaarten. Toch bevredigt deze verklaring niet geheel. Veel graveurs namen bij de weergave van de stad eenvoudig de oostoever of het midden van het Spaarne als uitgangspunt. Op die manier worden beide torens zichtbaar. Een andere verklaring is mogelijk vanuit de gewenste compositie van het schilderij. Zoals veel schilderijen uit die tijd laten zien, vergt een diago nale compositie van een schilderij een aan één van beide zijden hoger ge legen startpunt van de zichtdiagonaal. De rechteroever van het Spaarne biedt daarvoor meer 'natuurlijke' mogelijkheden dan de linkerzijde, waar behalve weilanden geen bomen, huizen of zeilmasten beschikbaar zijn. Maar misschien is er nog een derde verklaring. Hendrick Cornelisz. VroomGezicht op Haarlem vanaf het Noorder Buiten Spaarne, ca 1625. (Collectie Frans Hals Museum Haarlem. Foto Tom Haartsen) 104 HAERLEM JAARBOEK 2014

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2014 | | pagina 106