Scheepsbouw in Haarlem Opvallend aan het schilderij zijn de vele zeilschepen in het Spaarne. Het is duidelijk dat de schilder dit welbewust gedaan heeft. Opvallend, en wat betreft de compositie van het schilderij misschien ook onverwacht is het linker zeilschip gelegen vlak voor de noorder boom. Het schip ont neemt het natuurlijke zicht op de stadsmuur aansluitend aan de Goede Vrouwetoren. Maar ook andere zeilschepen komen prominent en ge detailleerd in beeld. Het schilderij toont dat gedeelte van Haarlem waar achter de Scheepmakersdijk gelegen is. Zoals de naam al aangeeft waren daar scheepswerven gevestigd. Zou het misschien zo kunnen zijn dat het schilderij vervaardigd is ten behoeve van één van de scheepmakers of ten behoeve van één van de kopers van een daar vervaardigd zeilschip? Het waren vaak grote handelaren of reders die zulke kostbare aankopen de den. De personen in de veerpont lijken afkomstig uit het naar Haarlem doorzeilende binnenvaartschip. Zij zien er voornaam en in goede doen uit gelet op de kledij. Dat wijkt af van veerschuiten op veel andere schil derijen waar koeien, boeren en andere gewoon volk naar de overzijde van de rivier geroeid worden. Het staat vast dat de kunstenaar veel affiniteit heeft met de gedetailleerd geschilderde zeilschepen. Allaert van Everdingen, Gezicht op Haarlem vanaf het Noorder Spaarne, 1645/1650. (Collectie Frans Hals Museum Haarlem. Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt. Foto Tom Haartsen) JOHAN DEN HARTOG 105

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2014 | | pagina 107