zien we dat de bebouwing op de Scheepmakersdijk sterk is toegenomen, waarmee er automatisch minder ruimte is voor scheepsbouw. Scheeps werven vergen niet alleen veel ruimte maar zijn ook vanwege de vele vuurbewerkingen gevaarlijk voor nabij gelegen woningen. Maar daar naast bleek ook de diepgang van het Spaarne onvoldoende voor de bouw van grotere zeeschepen, vormde de sluis bij Spaarndam een verdere be perking, en veranderde de doorvaartroute van Amsterdam naar het zui den. Ook werd de regel niet meer gehandhaafd dat inwoners van Haarlem alleen bij Haarlemse werven hun schepen mochten laten bouwen. Het Harmenjansveld als werkplaats voor scheepsbouw of als herinneringsbeeld? Interessant is dat juist in de jaren dertig, dus omstreeks dezelfde periode waarin vermoedelijk het schilderij tot stand is gekomen, de gemeente het initiatief nam om de scheepsbouw in Haarlem te stimuleren. Via breed verspreide aanplakbiljetten werd in 1631 aangekondigd dat ten oosten van het Spaarne, juist buiten de stad een stuk grond bestemd zou worden voor scheepsbouw. Een tiental jaren later toonden Zaanse scheepsmakers interesse, maar alleen voor scheepswerven gelegen binnen de stadsmu ren. Dat is niet verwonderlijk omdat opstallen buiten de stadsmuren in tijden van onrust neergehaald werden om een ruim schootsveld te heb ben en om te voorkomen dat belegeraars dekking zouden kunnen vin den. Pas toen de plannen voor de stadsuitbreiding meer zekerheid boden, toonden scheepsmakers daadwerkelijk interesse. Eind 1666, dus vijfjaar voor de start van de uitleg van Haarlem contracteerde het gemeentebe stuur Harman Janszoon de Bruijn voor de exploitatie van een door de ge meente aan te leggen werf op het zogenaamde Kerckelandt.11' Dat is het stuk grond dat op het schilderij links te zien is, het latere Harmenjans veld. Ruim tien jaar later werd met meerdere andere scheepsbouwers overeenstemming bereikt over de aanleg en exploitatie van verschillende scheepsmakerijen op de daar gelegen gronden.12' In zijn bespreking van de ontwikkeling van het geschilderd stadsge zicht onderscheidt Bob Haak drie groepen onderwerpen: architectuur, historiestukken en stadsprofielen.13' Hij constateert dat tal van schilderij en in feite geschilderd zijn om de herinnering levend te houden aan wat verloren gegaan is. Zou de maker van dit schilderij bekend zijn geweest met de plannen van de gemeente om scheepswerven aan te leggen op het Harmensjansveld? Van de enig beschikbare kaart van die plannen, de JOHAN DEN HARTOG

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2014 | | pagina 111