Wit en Xaveiy waren ook onderling bevriend.31' Op basis van deze relaties is het aannemelijk dat Xavery en Van Limborch geen onbekenden waren van elkaar. Allegorische figuur van de Tijd Met de benoeming van Hendrik van Limborch brak een nieuwe fase in de bouw van het orgel aan. Op diens gezag bracht Jan van Logteren ver schillende wijzigingen in het originele ontwerp aan. Aanvankelijk was het de bedoeling dat Jan van Logteren ook het reliëf onder het orgel voor zijn rekening zou nemen. Zijn ontwerp betrof een beeld met een allegori sche figuur van de Tijd die een medaillon ondersteunt.32' De Tijd verwijst naar de vergankelijkheid van het leven op aarde. Op basis van de bewaard gebleven ontwerptekening is in de literatuur gesuggereerd dat de figuur van de Tijd met beide handen een spiegel optilt.33' In eerste instantie werd Van Logterens beeld ook geplaatst in de nis onder het orgel.34' Het beeldhouwwerk van Jan van Logteren werd echter door Van Limborch afgekeurd en op zijn advies verwijderd, omdat het 'syns oordeels gants niet voldoet en ook aldaar niet te pas komt'.35' Van Logterens reliëf zou volgens van Limborch geen 'eygenschap' bezitten.35' Hij had een voorkeur voor een reliëf met een 'voornamer voorkomen'.37' Aangezien deze motivering in documenten niet nader is geconcretiseerd, blijven de uiteindelijke overwegingen van Hendrik van Limborch een on derwerp van speculatie. Hans van Nieuwkoop betoogde dat het ontwerp van de Amsterdamse beeldhouwer niet werd afgekeurd omdat een artis tiek onvoldoende prestatie zou zijn geleverd, maar omdat Jan van Log teren zich niet had aangepast aan de langzamerhand veranderde stijlop vattingen'.38' Bij deze constatering kunnen vraagtekens worden geplaatst. Zowel Jan van Logteren als Jan Baptist Xavery waren voorlopers bij het introduceren van de zogeheten rococostijl in respectievelijk Amsterdam en Den Haag. Zowel bij het afgekeurde ontwerp van Van Logteren als het uiteindelijk gerealiseerde marmeren beeldhouwwerk speelt rococo-or- namentiek vrijwel geen rol. Een meer voor de hand liggende verklaring is dat de opdrachtgevers moeite hadden met Van Logterens voorstelling en thematiek. Door Van Limborchs toedoen inviteerde het Haarlemse stadsbestuur Daniël Marot om ontwerpen voor de beeldengroep onder het orgel te le veren. De bemoeienis van Marot beperkte zich tot het indienen van een tekening voor een sierstuk onder het orgel.39' Zijn ontwerp werd echter HAERLEM JAARBOEK 2014

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2014 | | pagina 120