beelden van de Godsvrucht en de Eeuwigheid moesten ieder afzonderlijk uit één blok marmer worden gehouwen, maar de Dichtkunst en de Mu ziek moesten 'te samen uyt een block' worden vervaardigd, waarbij de beeldhouwer er nadrukkelijk voor moest zorgen dat alle voegen en naden aan het oog werden onttrokken.46' Xavery nam het werk aan voor 6.930 gulden en werd verplicht het werk binnen twee jaar gereed te hebben.47' Uit een briefwisseling tussen de Nederlandse rijksgraaf Willem Bentinck (1704-1774) en zijn vrouw blijkt dat Xavery in juni 1739 druk bezig was om in zijn Haagse atelier beelden voor de grote kerk in Haarlem te 'modelle ren'.48' Op 9 augustus 1741 leverde Xavery het marmeren beeldhouwwerk op.49' Kennelijk was het geen probleem dat het werk niet binnen de con tractueel vastgestelde termijn werd voltooid. De Haarlemse opdrachtgevers waren zeer tevreden met het 'konst- stuck' en het orgel. Christiaan Müller ontving, na een grondige inspectie van het orgel door een commissie van organisten, als blijk van waarde ring enkele geschenken, waaronder een zilveren tabaksdoos. Hiermee was een bedrag van vijfhonderd gulden gemoeid. Zijn twee knechten mochten honderd gulden onderling verdelen.50' Hendrik van Limborch ontving duizend gulden als dank voor zijn aandeel in de Haarlemse orgel bouw.51' Jan Baptist Xavery kreeg hij als blijk van bijzondere tevredenheid van zijn opdrachtgevers 150 gulden extra om onder zijn knechten te ver delen.52' Franciscus Oudendorp, gewezen rector van de Latijnse School, ontving een beloning van 52 gulden en 10 stuivers voor het formuleren van Latijnse spreuken op het basreliëf van Xavety en boven de klavieren van het orgel.53' Beschrijving van het beeldhouwwerk Het hoogreliëf van Xavery verbeeldt de personificatie van de Godsvrucht die de Dichtkunst en de Muziek ontmoet.54' De beelden zijn geplaatst op een zwart marmeren altaar. De Godsvrucht is uitgebeeld als een vrouw die een lang tot over de grond neerhangend gewaad en een hoofddoek draagt. Ze staat op haar rechterbeen en heeft het linkerbeen licht gebo gen. Haar lichaam en hoofd zijn naar de andere twee figuren gedraaid. Aan haar voeten ligt een hoorn des overvloeds. Ze heeft een offerschaal in haar hand. Achter haar staat een altaar met brandend vuur, een symbool van liefde of geloofsijver. Daaronder zijn drie koppen van offerdieren ge beeldhouwd. De massieve plint is voorzien van de signatuur 'J:B:Xavery F:' De Dichtkunst is voorgesteld als een vrouw die een geopend boek in DENNIS DE KOOL 121

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2014 | | pagina 123