ht>T -èferr. vers. De besproken casus is daar een voorbeeld van. Bij het beoordelen van de artistieke kwaliteiten van Xavery's Haarlemse beeldhouwwerk is meer terughoudendheid geboden, omdat niet bekend is hoe gedetail leerd de ontwerptekening van Hendrik van Limborch was en welke artis tieke vrijheden Xavery zich bij dit beeldhouwwerk heeft gepermitteerd. Enerzijds werd Xaveiy geconfronteerd met contractuele bepalingen die tot op detail voorschreven wat er van hem werd verwacht. Anderzijds werd er in het contact ook melding gemaakt van arbeidsloon voor mo dellen en reeds gemaakte of nog te maken tekeningen door Xaveiy."' In formele zin werd dus ruimte geboden voor eigen creatieve inbreng, maar daarmee is nog geen antwoord gegeven op de vraag in welke mate Xaveiy deze ruimte in de praktijk heeft weten te benutten. Wanneer we het reliëf in enge zin beoordelen op basis van de kwaliteit van de uitvoering en het getoonde vakmanschap, dan werd en wordt Xaveiy herinnerd en gewaar deerd als een vakkundig en bekwaam beeldhouwer. FREISWVV RWSJfcOWl 'i^AoMQUf i U WctNT% 3 «rvu c j w «ii -l; Marmeren grafmonument voor Johan Theodoor van Freisheym uit 1731 door Jan Baptist Xavery in Grote Kerk van Heusden. (Foto Dennis de Kool) DENNIS DE KOOL I27

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2014 | | pagina 129