Restauratie Kathedrale complex van Sint Bavo halverwege Inleiding In de periode 1895-1930 verrees aan de Leidsevaart de Rooms-Katholieke kathedraal van Sint Bavo, ook wel de Nieuwe Bavo genoemd. Architect was Jos of Joseph Cuypers, zoon van Pierre Cuypers, de ontwerper van vele neogotische kerken. Maar ook andere neostijlen schuwde Pierre niet. Zo verrezen in neorenaissancestijl het Rijksmuseum en het Centraal Sta tion in Amsterdam en bouwde hij naar het voorbeeld van de Sint Pieter in Rome de kerk in Oudenbosch. Jos ging werken bij het architectenbureau van zijn vader en wist zich vanuit die neostijlen te ontwikkelen naar de nieuwe architectuurvormen als de jugendstil en de Amsterdamse school. Maar Jos wist tevens letter lijk en figuurlijk hoogtepunten in die nieuwe architectuurstromingen te realiseren. Dat is bij de Haarlemse kathedraal prachtig tot uiting geko men. Dit eclectisch gebouw kwam in drie fasen tot stand: 1895-1898: plebanie, hoogkoor, sacristieën en doopkapel: voornamelijk nog neogotisch 1902-1906: koepel, transepten en middenschip: sterke jugendstil-invloe- den 1927-1930: westfront met de twee torens: Amsterdamse School Ondanks deze verschillende architectuurstromingen, waarbij hij ook oosterse en byzantijnse invloeden verwerkte, wist hij, zeker in het interi eur, de eenheid in de architectuur te behouden, vooral door in de hoofd structuur de spitsboog te blijven hanteren. Pas bij de opbouw van de to rens paste hij niet langer de spitsboog toe. Ook typologisch is de Haarlemse kathedraal een bijzonder gebouw. In Nederland zijn maar twee kerken als kathedraal ontworpen: de Dom in Utrecht en de Nieuwe Bavo in Haarlem. Na het herstel van de bisschoppelijke hiërarchie in 1853 ontstond in 133 WIM EGGENKAMP

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2014 | | pagina 135