ting van de kerk hebben bemoeid. Zo werd op basis van deze opvattingen besloten het hoogkoor te richten naar het oosten, waar het licht opkomt als zinnebeeld van God, die licht in ons leven geeft. In Europa betekende het tevens, dat de kerk gericht staat naar het Heilige Land. Over het al dan niet oriënteren is destijds voorafgaand aan de bouw uitgebreid gediscus sieerd. Oriëntatie betekende immers, dat de kerk met zijn rug naar de stad werd gebouwd. Hadden de torens van de kerk aan de Leidse Vaart ge staan, dan had het complex veel meer onderdeel van het stedelijk weefsel van Haarlem kunnen worden. Maar de leer gaf de doorslag Opvallend zijn de vele kunstwerken van topniveau in deze kerk. Het verhaal gaat dat Callier zich destijds tot de schilder prof. A.J. Derkinderen heeft gewend, die van 1907 tot 1925 aan het hoofd stond van de Rijksaca demie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Hij vroeg hem zijn beste katholieke leerlingen aan te wijzen, die hij dan bij de inrichting van de ka thedraal zou betrekken. Dat verklaart, waarom veel kunstenaars, die aan de kathedraal hebben gewerkt, later beroemd zijn geworden, zoals Jan Het interieur van west naar oost. WIM EGGENKAMP 135

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2014 | | pagina 137