stander hiervan. Daarmee kon immers de door de architect beoogde
kleurrijke uitmonstering van de kathedraal worden teruggebracht. Een
snelle besluitvorming was evenwel gewenst, wilden de schilderingen nog
aangebracht kunnen worden met gebruikmaking van de huidige steigers.
Besloten werd daartoe over te gaan en te proberen bij de verschillende
fondsen hiervoor geld bij elkaar te krijgen. Dat laatste lukte, niet in het
minst dankzij een belangrijke bijdrage van het Prins Bernhard Cultuur
fonds.
Beschilderingen van het interieur
Hiervoor is reeds vermeld dat bij nader onderzoek bleek dat de oostelijke
muren van de transepten blauw gevoegd waren, net als de muren van de
doopkapel. Deze voegen waren in de loop der jaren verkleurd naar een
licht grijsblauwe kleur, die nauwelijks meer zichtbaar was. Onderzoek
wees uit dat de voegen van de muren van de transepten, grenzend aan het
middenschip, ongeverfd waren, hoewel in het bestek van Cuypers stond
dat ook deze voegen blauw geverfd hadden moeten worden. Ook dit wilde
de opdrachtgever graag teruggebracht zien.
Tijdens het steeds weer zoeken naar originele tekeningen kwam ook de
tekening uit 1906 tevoorschijn, waarop de architect de band in de koepel
had voorzien van de tekst 'Sanctus, sanctus, sanctus, Dominus Deus Sa-
baoth. Pleni sunt Caeli et terra majestatis gloriae tuae', een strofe uit het
Te Deum. Het bleek dat hij de tekst van het Te Deum in de band, die in de
gehele kerk onder de bovenste vensters was aangebracht, had willen aan
brengen en gaf op tekening voor de transepten aan, waar welke tekst uit
het Te Deum zou moeten komen.
De vraag was of deze tekst nu na ruim honderd jaar alsnog aange
bracht zou moeten worden. Op het allerlaatste moment, dus vlak voordat
de steigers werden afgebroken, werd besloten daartoe over te gaan, te
meer daar de tekst nog altijd uit religieus oogpunt van betekenis is. Dat
lukte niet meer bij de band van de transepten, al kon die nog wel rood ge
schilderd worden, zoals de architect destijds had aangegeven. De afbraak
van de steigers was al in volle gang.
Doopkapel
De doopkapel had oorspronkelijk in het dak een lichtstrook, waardoor
licht door de gewelfring viel in het daaronder staande doopvont, waar
mee het neerdalen van de Heilige Geest werd verzinnebeeld. Vermoedelijk
vanwege lekkages heeft men deze strook in latere tijd dichtgetimmerd en
HAERLEM JAARBOEK 2014