De kas blijkt ontworpen te zijn door orgelbouwer P.J. Adema, en niet door Jos Cuypers of Jan Stuyt, zoals vaak is verondersteld, en werd in 1905 geplaatst. Hij heeft zeer grote gelijkenis met de kas, die Adema in datzelfde jaar ontwierp voor het transeptorgel in de inmiddels afgebro ken Willibrorduskerk buiten de veste in Amsterdam. Die kas is enige jaren geleden gereconstrueerd in de Sint Jansbasiliek in Laren, toen dit transeptorgel daar geplaatst kon worden. Adema deed destijds ook een voorstel voor de beschildering van deze kas. Hij was namelijk ook kunst schilder. De ontwerpen voor kas en schildering bleken nog aanwezig in het archief van dit nog altijd bestaande orgelbedrijf, Adema's Kerkor gelbouw bv te Hillegom. De kleurschildering van de orgelbouwer viel blijkbaar niet in goede aarde bij de architect. Om die reden maakte hij een eigen kleurontwerp voor deze kas, die in het Noord-Hollands Archief aanwezig bleek. Maar waarschijnlijk vanwege geldgebrek werd de kas he lemaal niet beschilderd. In 1905 werd alleen de onderkant van de kas van pijpen voorzien. Die situatie bleef zo, totdat er in 1923/1924 blijkbaar weer geld was voor de verdere invulling van de kas met pijpen. Geschilderd werd er toen niet, vermoedelijk omdat de jugendstilschildering van Cuy pers niet meer in de mode was. Inmiddels had immers de Amsterdamse School zijn intrede gedaan. De situatie bleef qua aanzien onveranderd tot in 1961. In dat jaar werd het instrument evenals in 1952 fors onder handen genomen en dit keer vergroot met een zijpositief. Toen werd ook de kas gemoderniseerd. De uitspringende delen werden afgezaagd en de open liggende delen werden met houten platen dichtgezet. De vraag was nu, wat te doen. De heersende mening was dat het orgel in zijn huidige ver schijningsvorm zich qua uiterlijk niet voegde in de architectuur van de kathedraal. Omdat de kas inmiddels op de rijkslijst van beschermde mo numenten was geplaatst, vond overleg plaats met de orgeladviseur van de rijksdienst. Er waren nu vier mogelijkheden: de kas laten, zoals die was, de kas terugbrengen in de oorspronkelijke vorm met de schildering van Adema, de oorspronkelijke kas schilderen met het ontwerp van Jos Cuy pers, of een eigentijds schildering aanbrengen, hetzij op de originele kas hetzij op de huidige kas. Na rijp beraad werd besloten de kas terug te brengen naar zijn oorspronkelijke toestand met de schildering van Jos Cuypers. Het reconstrueren van de kas bleek niet al te moeilijk, toen de houten platen waren verwijderd. Bovendien kwam de expertise, die de orgelbouwer had opgedaan bij de reconstructie van de kas in Laren, hier goed van pas. De kunstschilders, die nu in de kathedraal intensief aan het werk waren - Davique bv uit Gouda - kleurden de kas vervolgens op ba- HAERLEM JAARBOEK 2014

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2014 | | pagina 166