name voor één van de traptorens, die zelfs omgord moest worden, voor dat het herstel kon plaatsvinden. De leien van het hoge dak hoefden niet vervangen te worden. Dat was in de jaren tachtig al gebeurd, maar helaas in de verkeerde kleur (blauw), terwijl de originelen een paarsachtige kleur hadden. Zij moesten er echter wel af, omdat de onderliggende bevestigin gen niet goed bleken te zijn. De leien op de absis daarentegen verkeerden in een uiterst slechte staat. Dat waren nog de originelen van de bouw. Het onderliggende hout was op een paar plaatsen bloot komen te liggen met alle gevolgen van dien. Verder bleek het metselwerk veel slechter dan was ingeschat en met name de dakvoeten van het dak waren zo slecht, dat zij nagenoeg allemaal vervangen moesten worden. Het koorgedeelte is het belangrijkste onderdeel van een katholieke kerk, dat dan ook het meest geornamenteerd is. Aan de buitenzijde van het koor en met name bij de straalkapellen zijn destijds veel beelden ge plaatst en ook hier was de verwachting, dat menig onderdeel geverfd zou zijn geweest. Beelden boven de absis Deze drie beelden, voorstellende Christus te midden van Mozes en Enoch, bleken zo slecht, dat zij niet te handhaven waren. Hierop was niet gerekend. Vervolgens werd bekeken, hoe deze beelden het best konden worden vervangen zonder dat dit al te veel zou kosten. Uiteindelijk is er voor gekozen deze beelden te scannen en met behulp van computertech nieken uit de steen te laten slijpen. Daar komt geen mensenhand bij te pas. Alleen voor de afwerking moest nog een beroep op een beeldhouwer worden gedaan. De steen werd uitgezocht in een groeve in Zuid-Enge- land. Gelukkig bleken de vele andere beelden rond het hoogkoor in een vol doende goede staat te verkeren om nog vijftig jaar mee te kunnen. Wel zijn deze nu allemaal gescand, zodat de exacte vormgeving van deze beel den vast ligt en daarop te zijner tij d kan worden teruggegrepen. De omlijsting van deze drie beelden bleek geschilderd te zijn geweest. Dankzij een goede samenwerking tussen de ingeschakelde kleurendes- kundige, Judith Bohan, en de hiervoor genoemde Bernadette van Hellen- berg Hubar kon mede aan de hand van gevonden verfresten de oorspron kelijke kleuren worden gereconstrueerd. Deze reconstructie werd na overleg met de klankbordgroep uitgevoerd. Op vrijdag 13 december 2013 werden de nieuwe beelden geplaatst en onthuld door de hulpbisschop, Mgr. dr. J.W.M. Hendriks. Het ligt in de bedoeling de oorspronkelijke WIM EGGENKAMP

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2014 | | pagina 175