beelden in het nieuwe Kathedraal Museum onder het hoogkoor onder te brengen. De combinatie van mevrouw Judith Bohan en mevrouw van Hellen- berg Hubar bleek een ideale. Mevrouw Bohan deed nauwkeurig onder zoek naar eventuele verfresten, die al dan niet op het laboratorium van de Rijksdienst nader werden geanalyseerd en mevrouw van Hellenberg Hubar wist op basis van haar uitgebreide kennis over gedachtevorming en opvattingen uit vooral de tweede helft van de negentiende eeuw op het gebied van iconografie, symboliek en schilderkunst de argumenten aan te dragen voor reconstructie van de vele schilderingen aan de buitenzij de van de kathedraal. Dat kwam met name tot uiting bij de afwerking van de Mariakapel, waar bepaald moest worden, hoe de torens van Maria, het Gouden Huis en het Marianum geverfd zouden moeten worden. De kleurendeskundigen kwamen ook nog met een interessante verkla ring van de gebruikte kleuren. De kathedraal draagt als titel "Sicut sponsa ornata", getooid als een bruid. Dat komt uit het Bijbelverhaal van Johan nes over het hemelse Jeruzalem. Johannes probeert de hemel te beschrij ven aan de hand van een aantal edelstenen. Zij ontdekten, dat in de ka- Geschilderde torens van Maria, het Gouden Huis en het Marianum boven de Maria kapel. WIM EGGENKAMP 175

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2014 | | pagina 177