thedraal alleen de kleuren van die edelstenen zijn gebruikt. Mevrouw van Hellenberg Hubar kon bovendien aangeven, dat de architect bewust het onvoltooide karakter van de kerk als architectonisch concept hanteerde. Zo werden op een aantal plaatsen niet of nauwelijks bewerkte steenblok ken aangetroffen, die bewust niet of niet verder bewerkt zijn geweest om het nooit geheel voltooid mogen worden van een dergelijk grote kathe drale kerk te duiden. Uiteraard werd ook nauwkeurig onderzocht, welke kleuren de traptorens hebben gehad. Daaruit bleek, dat de kleuren, die in de vorige fase op de traptorens bij de transepten waren aangebracht, zeer verantwoord waren. Interieur Terwijl men buiten bezig was, werden aan de binnenzijde de muren en de gewelven schoongemaakt. Alleen daardoor al kreeg de kerk ineens een aanzienlijk mooiere uitstraling. Ook werd de discussie over de toepassing van de blauwe voegen afgerond. Het bleek, dat de architect met de combi natie van de gele steen en de blauwe voeg het effect van de bruidsmantel had willen aangeven. Besloten werd om de blauwe voeg terug te brengen, waar die gezeten heeft, dus in het gehele hoogkoor en op de wanden van de transepten, die grenzen aan het hoogkoor. Het schoonmaken bleek voor de architectonische uitstraling van groot belang. In het hoogkoor bevindt zich een aantal muurschilderingen. Beslo ten werd ook die te onderzoeken en zo nodig te restaureren. De opdracht daartoe werd gegeven aan mevrouw Annemieke Heuft, onderzoeker en restaurator van geschilderde oppervlakten in historische binnenruim ten, hier in Haarlem. Zij herstelde inmiddels de schildering in olieverf op doek van jan Oosterman uit 1908 in het boogvlak boven de noorde lijke koortoegang, alsmede de muurschildering van Han Bijvoet, geda teerd 1973-1975, boven de zuidelijke koortoegang. De laatste schildering is onvoltooid gebleven, omdat de schilder in 1975 overleed. Daarnaast restaureerde zij de schildering op papier boven de deur naar de parochie sacristie in de gang naar de plebanie, die toegeschreven is aan Jan Loots. Bij de schildering van Jan Oosterman bleek dat deze schildering eigenlijk bedoeld was als basis voor het aan te brengen mozaïek op het betreffende muurvlak. In het interieur van de kathedraal is veel terracotta toegepast ter afwis seling en versiering van het metselwerk. De techniek daarvoor was in de bouwtijd nog onvoldoende ontwikkeld, zodat één op de vijf baksels werd afgekeurd. Dat heeft er toe geleid, dat grote delen in het hoogkoor niet HAERLEM JAARBOEK 2014

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2014 | | pagina 178