geglazuurd zijn. Op sommige plaatsen, waar men wel de beoogde glans wilde bereiken, heeft men die terracotta toen gevernist. Dat vernis is in de loop der tijd zeer donker geworden en had dus helemaal niet meer het ooit beoogde glanzende effect. Besloten werd dat vernis nu te verwijderen en op die plekken een verfsoort aan te brengen, die het effect van de glans van de terracotta oproept en die hopelijk ook op lange termijn niet don ker wordt. Die delen van de terracotta, die niet geglazuurd waren, maar ook niet gevernist, zijn ook nu onbewerkt gelaten. Een element dat bij de voorbereiding van de restauratie nog geen aan dacht kreeg, waren de kroonluchters in de transepten en in de straalka pellen. Ook zij blijken kunsthistorisch van groot belang en door kun stenaars ontworpen. Zij bleken de nodige slijtage te hebben ondergaan. Inmiddels zijn alle kroonluchters in de transepten en straalkapellen on derhanden genomen door twee metaalrestauratrices, Vera Bakker uit De gerestaureerde muurschildering over de Berg Tabor van Han Bijvoet. WIM EGGENKAMP 177

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2014 | | pagina 179