Over de auteurs
m. van aerschot (1952) is sinds 1991 architect. Zijn architectenbureau
heeft in Haarlem naam gemaakt met chirurgische ingrepen in het histo
rische beschermde stadsgezicht zoals Klein Heiligland 12-14, Begijnhof
4-6 en Kleine Houtstraat 92-96. Wat grotere aansprekende plannen zijn
het iNG-kantoor aan de Wilhelminastraat en de woningen in De Pionier
aan de Spaarndamseweg. Met de herontwikkeling van lokaal monumen
taal en industrieel erfgoed tot bedrijfsunits in de voormalige Figeehallen,
woningen in het Droste-complex, cultuur in de voormalige lichtfabrie
ken aan het Spaarne en het stadskantoor in het voormalige hoofdpost
kantoor blijft de geschiedenis van de plek behouden.
Sinds maart 2008 is Max van Aerschot in functie als stadsbouwmees
ter van de gemeente Haarlem. In deze functie initieert en adviseert hij het
college van b&w en de Commissie Welstand en Monumenten bij vraag
stukken rond stedelijke ontwikkeling.
dr. p. BiESBOER (1944) was van 1976 tot 2009 conservator van het Frans
Hals Museum. Als specialist op het gebied van schilderkunst in de Gou
den Eeuw in Haarlem publiceerde hij onder andere in de catalogi bij de
tentoonstellingen van Frans Hals (1989-1990), Judith Leyster (1993), Jacob
van Ruisdael (2002), Pieter Claesz (2004-2005), Nicolaes Berchem (2006-
2007), Jan, Joseph en Dirck de Bray (2007-2008) en De Gouden Eeuw begint
in Haarlem (2008-2009). h1 samenwerking met The Provenance Index van
het Getty Research Institute te Los Angeles verscheen in 2001 Collections
of Paintings in Haarlem 1572-1745, een publicatie over het kunstbezit in
Haarlem in de zeventiende en achttiende eeuw. Door zijn opzienbaren
de ontdekkingen van nieuwe werken van Frans Hals wordt Biesboer be
schouwd als één van de Hals experts op de wereld. Sinds zijn pensione
ring is hij op dat terrein nog steeds actief. Recent heeft hij twee artikelen
gepubliceerd over Hals ontdekkingen in de Burlington Magazine en in het
Liber amicorum voorRudi Ekkart (2012).