NIEUWE No. 63. Zondag 23 September 1877, 2® Jaargang. 9tfl Bevordering der Verdraagzaamheid, Uitgever W. KUPPERS. Er is wellicht geen volkdat het woord verdraagzaamheid zoo vaak op de lippen zweeftterwijl veler hart ver van deze deugd verwijderd is, als het volk van Nederland. Niemand behoeft zich over dit veelvul dig gebruik maken van het woord ver draagzaamheid te verwonderen. Het gou vernement geeft het voorbeeld; dus moet het wel navolging vinden, 't Is prijsbaar in eene Regeering dat ze zoo goed hare roeping begrijpt. In een land als Nederland waar zoo verschillende godsdiensten talrijke volgelingen tellen, is het eene onvermijde lijke noodzakelijkheid dat de Regeering door woorden en daden de deugd van ver draagzaamheid bevordert. Eene regeering, die anders handelde, zou eene der voor naamste regeeringsplichten jammes]ijk ver zuimen. Een goed gouvernement tracht vrede en eendracht onder de zonen des lands te bevorderen. Intusschen zijn er, in strijd met alle ware beschaving, tegenwoordig niet weinig gouvernementendie het zaad van ver draagzaamheid kwistig strooien. Yooraan staan: Pruisen, Zwitserland, Rusland en Italië. Doch, wij bepalen ons heden tot Nederland. Hoe is het in Nederland met de ver draagzaamheid gesteld? Verdraagzaamheid bij het gouvernement en verdraagzaamheid bij de onderdanen? Is beider verdraagzaamheid zóó als ze behoort te zijn? Zoo als ze kan zijn bij ver standig voorgaan van invloedrijke mannen? Er ontbreekt, helaa3 veel aan! Aan woorden van verdraagzaamheid evenwel niet. De daden laten zich vaak wachten. Zoolang het koningrijk der Nederlanden bestaat is er niet één ministerie geweest, dat de verdraagzaamheid niet in zijne banier geschreven had. Maarer is wellicht ook niet een ministerie geweestdat aan alle eischen der verdraagzaamheid heeft willen of kunnen voldoen. De meeste beriepen zich op „bestaande toestanden, waar rekening meê gehouden moest worden." Dat was een allerfraaiste uitvlucht, om dë achterstelling der Katho lieken te bestendigen en de bevoorrechte partijen te blijven vertroetelen. In plaats van „bestaande toestanden", die strijdig waren met de duidelijke bepa lingen der grondwetzoo spoedig en zoo goed mogelijk te veranderen, werden ze in stand gehouden, tot groot nadeel der Katholieken. Er waren ook „bestaande toestanden" die ten voordeele van de Katholieken kon den dienen, vooral bij het armwezen. Het gouvernement wist zeer goed dat de meeste rijke fundatiën der Katholieken in Prote- stantsche handen gevallen waren, maar bij de samenstelling van wetten op het Arm bestuur werd daarop geen het minste re- gard geslagen. De Protestanten veelal rijker en in het bezit van Katholieke Armen- goederen, konden hunne armen ruim on derhouden, de Katholieken veel minder rijk en van bijna al hunne Armengoederen be roofd, moesten zich met hunne talrijke Armen maar zien te redden. Waar werkelijk en noodzakelijk op „be staande toestanden" moest gelet worden, werd het niet gedaanwant de gouverne- ments-verdraagzaamheid berekende, dat de Katholieken daar te veel baat bij gevonden zouden hebben. In plaats van evenredige verdeeling van geroofde Armengoederen te gelastenmaakte men wetten zeer geschikt om de armen der eene gezindte als heeren te doen bede len de armen der Katholieken van honger te doen omkomen, ten ware de liefdadig heid der Geloofsgenooten dit treurig lot voorkwam. „Er werd rekening gehouden met be staande toestanden"maar hoe Geheel in het voordeel der niet-katholieken geheel in het nadeel der Katholieken. Yan zulk gehalte is de gouvernements verdraagzaamheid in Nederland altijd ge weest. Bij alle gelegenheden het woord verdraagzaamheid op de lippen, maar het hart bleef er ver van verwijderd. Zoo er gens dan mag men van vele ministeriën, die hier het roer van Staat bestuurden, getuigen: „doe naar hunne woorden, maar niet naar hunne werken." Men heeft slechts te letten op de samen stelling der verschillende ministeriën, op de benoemingen bij rechterlijke collegiën, op het aanstellen van Burgemeesters, op honderden, ja duizenden zaken in het maat schappelijk leven, dat het bij de meerder heid der gouvernementsmannen geen ernst was met de verdraagzaamheid. Den onderwijzers der openbare scholen wordt streng bevolen niets te leeren, niets te doenniets toe te latenkwetsend voor het godsdienstig gevoel van kinderen van andersdenkenden. Zeer wel! Ware beschaving onthoudt zich altijd iemand in zijn Geloofsovertuiging te hinderen. Maar, nu het voorbeeld van gouvernementswege Heeft dit Ministerie niets gedaan strijdig met ware verdraagzaamheid Is het ge beurde met de Pauselijke wapenborden bij eenige processiën, de verkoop der boo- men van St. Agatha, de gerechtelijke op zegging der zoogenaamde pacht aan de Kruisheerenhet toelaten der moderne Zendingsfeesten, de samenstelling der nieuwe arrondissementen met de daarbij behoorende rechtbankenenz. enz. nu zoo bijzonder ver draagzaam geweest jegens de Katholieken Aan welke schoone voorbeelden kan de verdraagzaamheid van menig provinciaal bestuur getoetst worden Hoeveel Katholieke schoolopzieners telt men in de provinciënzelfs daar waar de bevolking de meerderheid vormt Het besnoeien van gemeente-subsidiën aan Burgerlijke Armbesturen zonder de minste restitutie van geroofde armengoe deren te bewerken, is een allerprachtigst bewijs van officiëele verdraagzaamheidwel waard om in de jaarboeken te worden op- geteekend. Alle gedenkdagen van vóór den tachtig jarigen oorlog worden geïgnoreerd, maar gebeurtenissen, waarbij de beruchte Water geuzen een hoofdrol vervuldenwerden met verschrikkelijk veel bombast herdacht. Hoe- meer zulke gebeurtenissen de vrijheid der Katholieken dooddenmet te grooter luister wordt ze gevierd. Hoeveel Katholieke professoren tellen 's Rijks Hoogescholen Niet één! Wel een renegaat Obewonderenswaardige officiëele ver draagzaamheidwat zijt ge onpartijdig, wel willend, grondwettig en navolgenswaardig! Is het wonder dat overalwaar de anders denkenden de meerderheid hebbengeen of bij hooge gunstslechts 1 a 2 Katholieken zitting in den Gemeenteraad hebben? Om slechts Haarlem te noemen, ruim een derde gedeelte der bevolking is Katho liek en zij worden vertegenwoordigd door twee Katholieken in den gemeenteraad. En wee deze afgevaardigdenzoo zij hun stem krachtig ter verdediging van Katholieke belangen deden hooren, ook hen zou men trachten te verwijderen. Men lette slechts op de benoeming van ondergeschikte be trekkingen geen Katholieken komen in aanmerking. Zelfs daar, waar zij als bij toeval een postje bekleedde, worden geen andere in hun plaats gesteld. Vijf en twintig jaren te laat werd de heer Alberdinqk Thijm aan eene school voor beeldende kunst benoemd, omdat de heer Thijm Katholiek is De officiëele ver' draagzaamheid ziet nergens Katholieke kun stenaars of geleerdenom die tot meerdere eer des lands een leerstoel te geven De Gouvernements-voorbeelden hebben een betreurenswaardigen invloed op een groot deel der bevolking, dat juist zóó navolgt als het gouvernement voorgaat. Wat baat het den kinderen op de open bare scholen verdraagzaamheid te leeren, deze als een groote volksdeugd aan te prij zen wanneer de bevolking als 't ware in twee partijen wordt gescheiden, de een om haar buitensporig te begunstigen, de andere, om haar het genot van gelijke staatkundige rechten zooveel mogelijk te onthouden De verdraagzaamheid van Katholieken jegens anderdenkenden laat weinig of niets te wenschen over. Oneen we zouden ons vergissenVele Katholieken zijn te ver draagzaam doen meer dan betaamd om met andersdenkenden op vredelievenden voet te verkeeren. Wij begrijpen niet hoe rechtgeaarde Pro testanten op zulke laakbare verdraagzaam heid van Katholieken nog prijs stellen. De Katholiek, die, om anderdenkenden te believen, zich onverschillig toont voor zijn H. Geloof handelt verachtelijk, en zijne verdraagzaamheid heeft een' valschen grondslag. Er zijn Katholieken, die, om verdraag zaam bij andersdenkenden te schijnen, in de tegenwoordigheid van Protestanten en Katholieken alles afkeuren', wat van Ka tholieken komt. Met eene aan waanzin gren zende aanmatiging bevitten zij Katholieke kunstenaars, ambachtslieden, kooplieden, winkeliersschrijvers en dichters. Op hunne arrogantie afgaande zou men meenen „ko ning éénoog in het land der blinden" vóór zich te zien. Betere stukken van Geloofsgenooten keu ren deze zonderlinge Katholieken hoogelijk af, en aan slechtere van tegenstanders, van niet-Katholiekenhechten zij hunne bij zondere goedkeuring. Het zijn dezulke die zich schamen in 't openbaar Katholieke zaken te steunen, uit vrees de andersdenkenden hun hierdoor minder met het slijk dezer aarde zullen be gunstigen. De dwazen ze zijn ten spot van hen, die hen oogenschijnlijk verheerlijken maar in hun hart verfoeien. De zonderlinge bemerken er niets van hoe zij door hunne laakbare handeling der verachting aller weidenkenden oogstenzoo wel van rechtgeaarde Protestanten als van Katholieken. Sommige dezer waanwijze gaan nog ver der en toonen hunne verdraagzaamheid in het opmaken van lasterlijke stukken, dip zij aan anti-Katholieke hladen opzenden. Yan deze zoogenaamde verdraagzaamheid van Katholieken hebben wij een diepen afschuw Zij zijn ook niet waard langer den naam van Katholiek te dragen, ja zelfs de Protestanten verachten hen heimelijk in hun hart, ofschoon ze hun nu en dan wel eens een postje bezorgen. Ware verdraagzaamheid heeft een edelen grondslag, en deze is: het groote Gebod van Liefdewat de Zaligmaker zijn volge lingen gegeven heeft. Hij, die anderen be mint als zich zeivenis verdraagzaam zon der het voornemens te zijn. Yan daar dat het als een groote zegen voor een land ge rekend wordt als de regenten ware Criste- nen zijn. BUITENLANDSCH OVERZICHT. Von Bismarck en Andrassy hebben een conferentie gehouden te Salzburg. Het on derhoud begon des voormiddags ten 11 uur en eindigde in den namiddag ten 3 uur. Een diner ten 6 uur deed de beide luidjes op nieuw samenkomen. Dat iets gewichtigs verhandeld is, blijft buiten twijfel, o. a. zinspeelt men dat er sprake zou geweest zijn van een wapenstilstandvolgens anderen zou von Bismarck aan de Turken door eene Europeesche interventie willen belettende Russen uit Bulgarije te verdrijven. De toestand der Russen schijnt wel zorgwek kend nu von Bismarck een handje zal gaan helpen. Volgens de Deutsche Zeitung zou von Bismarck besloten hebben het Russisch programmatot emancipatie der Christenen in Bulgarije en der Bosniërs en tot het openstellen van de Dardanellen, te onder steunen. Yon Bismarck zou verder er op aandringen, dat de vrije vaart op den Do- nau krachtig werd gewaarborgd, dat Ru- menië onafhankelijk werd en eindelijk zou hij verlangen, dat Oostennjk's bescherm heerschap over de Donau-vorstendommen werd erkend. De Hongaarsche bladen protesteeren krach tiger dan ooit tegen samenwerking van Oostenrijk-Hongarije met Rusland; tenge volge van een toast, die Keizer Frans Jozef bij gelegenheid van een feestmaal te Ka- teem ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem75 Cents. Buiten Haarlem franco per post90 Afzonderlijke Nummers 6 Dit blad verschijnt twee maal per week. In half formaat 'S "WOENSDAGS AYONDS. In geheel ZATERDAGS BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. PRIJS DER ADVERTENTIEN Van 16 r Elke regel meer 30 Cents. 5 AGITE MA NON AGITATE. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Zaterdags en "Woensdags 'vóór 12 uur 's middags ingewacht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1877 | | pagina 1