NIEUWE No. 163. Zaterdag 20 April 1878. 3e Jaargang. De leer der Nationaliteiten. IAAILE1SMI III!It!IT. ABONNEMENTSPRIJS Per 3 msauden voor Haarlem.0,85 Buiten Haarlem franoo per poat1, Afzonderlijke Nummers0.06 Dit hlad veraeliijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. J EM MTnVNmtI PRIJS DER ADVERTENTIBN Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. AGITE MA NON AGITATE. Dienstaanbiedingen 25 cents per advertentie a Contant. Ad verten tien worden uiterlijk D i n g s d a g- #n V r ij d a g- avond ingewacht. Uitgevers KÜPPERS LAUREY. Geen tijdperk in de wereldgeschiedenis was zoo rijk aan allerlei dogmas op ver schillend gebied dan juist onze eeuw, welke van leerstukken weten wil op godsdienstig terrein. Men heeft tegenwoordig de leer van dit en de leer van dat; alles wordt tot vaste formules herleid, elk verschijnsel iu het Rjjk der natuur of iu dat der menschen- wereld wordt verklaard uit onveranderlijke wetten, waarvan geen Macht, ook niet de Almacht, iets veranderen kan. De natuur leer beheerseht al het geschapene en be zielde. Tot die leerstukken onzer dagen nu be hoort ook de leer der nationaliteiten. In haar naam werd Sleeswijk-Holstein van Denemarken geroofd, Oostenrijk uit Italië en Duitschland gezet, de wettige Vorsten der Italiaansche staten van hun Troonen gejaagd, om geheel Italië onder één gezag te brengen, en zelfs Duitsch land rechtvaardigde zijn eisch, om Elzas- Lotharingen van het vernederde Frank rijk te nemen, met een beroep op de quasi Duitsche nationaliteit van die gewesten. En wat hooren wjj Rusland thans be weren onder welks leus zette het ons we relddeel in vuur en vlam? Weder is het de leer der nationalitei ten. De Slavische volkstammen moeten tot eenheid komen. Het Panslavisme is ook al een vrucht van die hooggeroemde leer der rechten van de rassen en stam men. Bij eenig nadenken zal men het voor gewende het huichelachtige van die leer spoedig leereu inzien. Duitschland predikte de leer der nationa liteiten met het zwaard, en verdrukt de Polen in Posen en de Denen in Noord- Sleeswijk, hoewel het zelfs bij plechtig ver drag beloofde, dat de bevolking van laatst bedoeld grensland, bij vrije keuze, zou he slissen over de vraag: of zjj bjj Duitsch land blijven of wel tot Denemarken terug- keeren wilde. Frankrijk ontplooide, toen het naar Ita lië toog, om de Italianen te bevrijden" de hanen der nationaliteitendoch ver- FE UILLETON. DE KLEINE ÉTIENNE. Vervolg. «Nog eens, wat geeft gij mij voor mijne hulp en voor mijn zwijgen?" «Ik zal eene opera voor u componeeren." De zangeres lachte. «Goe,dik neem uwe belofte aan, doch binnen drie jaren moet zij vervuld zijn. Gij ziet dat ik barmhartig ben! Doch wee u, als ge meineedig wordt! Vrees de toorn eener vrouwEtienne Mebul van Givet!" Iets langer dan een half uur duurde het even wel, eer de jongeling zich van de lieve Marion verwijderen kon. Zij was al te verleidelijk geweest met bare tranen van berouw en ijverzucht en bad hem op den laatsten trapmet de kamer deur reeds halfgeopend in de hand, werkelijk om vergiffenis gevraagd. De blinde tante was zeer boos, dat Marion den goeden ouden beer zoo lang in den tocht bad laten staan. Nadat langde straks, als belooning voor zijn hulp aan die bevrijding" aan Italië verleend, twee Italiaansche gewesten, ten einde ze te annexeeren aan Gall ie. Engeland steunde, met bljjkbare inge nomenheid en zonder eenige terughouding de hevrijdings-politiek" van Napoleon III en gaf aan koning Victor Emmanuel de bewijzen der warmste sympathie, alles ook ter liefde van die hooggeloofde eenheid van rassen; maar aan Ierland wordt nog niet ten halven recht gedaan; dat bljjft zuchten onder het juk der miskenning en van een drukkende wetgeving. Eindelyk Rusland zelf, dat nu de .Sla vische stammen van het juk der dienst baarheid wil verlossen, wat geeft ons dat te aanschouwen? Het ontzettend schouwspel eener onge hoorde verdrukking der arme katholieke Po len en de meest beklagenswaardige terugzet ting der Protestanten in de Ootzee-provincien. Vooral voor de Polen is Rusland een ware heul; in uitmoorden en uitbannen schijnt zijn regeerkunst voor die onder drukte natie te bestaan. Gelijk men ziet, doet zich die verheer lijkte leer der nationaliteiten, beschouwd van het standpunt der historie, in een aller zonderlingst licht aan ons voor. Even als alle theoriën van onzen tijd wordt ook die der nationaliteiten enkel ge ëxploiteerd als het noodig is, om een zeker doel te hereiken, maar onmiddellijk wegge borgen, zelfs door haar geweldenaars, als zij een hinderpaal wordt op den weg der ongerechtigheid. Satan hult zich steeds in het kleed van een Engel des lichts. De leugen is wel zoo slim altijd eenige waarheid in de stellingen en begrippen, welk zij verkondigd, te mengen. Dit is ook het geval met de leer der nationaliteiten. Op zich zelve is het ze ker natuurlijk en wenschelijk dat elk ras, elke volkstam, of stammen van denzelfden oorsprong, die één taal gemeen hebben, onder één gezag staan, één nationaal le ven leiden. Door die gemeenschap zal doorgaans de ontwikkeling eener natie het best ver zekerd wezen. Etienne plechtig beloofd had om met Desirée Edelmann nimmer vangbal te 6pelen buiten Marion's tegenwoordigheid, liep bij ijlings naar beneden, en nam den kortsten weg naar het huis van den grooten musicus, om ten minste niet al te laat te komen. Het onderhoud met Marion bad te lang geduurd. In de ruime kamer van ridder Gluck brandden kaarsen d' Alyarac had juist eenige sclioone melodiën gespeeld en stond van 't spinet op. Gluck nam zijn beschermeling bij de handplaat ste hem voor 't klavier en sprak„speel wat u voor den geest komt." En toen Etienne dit gedaan had, en in bet bijzonder de muziek, die hij beden geboord had, juist en heerlijk schoon herbaaldegat hein de groote meester verscheidene zware composities. Etienne Meliul voerde ze schit terend uit, ridder Gluck wreef zich de handen en zeide: als ik mij niet bedrieg zult gij een degelijk musicus worden. Kom zoo dikwerf bij mij als ge verkiest. Ik zal u helpen, Etienne Mehul!" „En bij mij kuit ge ook komen; ik ben ook Maar men moet rekening houden met de historisch gewordene toestanden. Bovenal moet men niet voorbijzien dat het genot van wezenlijke vrijheidallereerst in het volgen van Gods geboden het hoogste goed van elk volkelk raselke volksstam moet heeten. En nu is het onloochenbaar, dat niet elke bevrijding eener nationaliteit tot vrij heid heeft gevoerd. Zijn de Italianen thans waarlijk vrij en gelukkig, vrijer en gelukkiger dan toen zij zuchtten" onder Dynastien waarmede zij geschiedkundig verbonden waren? Zou de vrijheid en de welvaart der Ita lianen niet krachtiger en gezonder zijn ontwikkeldwanneer geen revolutionair ge weld in de plaats van den historischen vooruitgang ware getreden? Worden uit Sleewijk-Holsteinspeciaal uit Sleeswijk juichkreeten der bevrijding, of smartkreeten der verdrukking gehoord? Kan men geloof hechten aan de berich ten der Duitsche bladen, welke de wereld willen diets makendat Elzas-Lotharingen met den dag gelukkiger" wordt? Wij gelooven niet, dat velen, die niet door partijzucht zijn verblindzich illusion zullen vormen over de uitkomsten der be vrijding van de nationaliteiten. Als wij voor de Polen pleiten, als wij protesteeren tegen het ruw geweld door Rusland op hen gepleegden op de fat soenlijke" tiranniedoor Duitschland jegens hen geoefenddan doen wij dit nietom per se te eischendat het oude koningrijk Polen zal worden hersteld. Alleen zouden wij het wenschelijk achtendat Europa voor de Polen deedwat nu voor de Slaven onder Turkije's heerschappijheet te geschieden. Laat Europa opkomen voor de vrijheid der Polen tegenover onderdrukking en ver volging. Zij lijden zeker niet minder dan de Slaven onder de Porte gezegd werden te moeten dulden. Dat er ook eens een congres vergaderde waarop voor het uitgemergeld Polen eenige maatregelen van bestuurs-hervorming wier den beraamd en hunne uitvoering verzekerd. Bulgarije zal evenwel quasi worden ge holpen; doch Polen blijft vergeten. Zelfs Oostenrijk, dat overigens nog het meest een musicus die de kunst lief heeft; wat ik ken, kunt ge leeren!" „Bij mij kunt ge ook komenen gij zult een vrijbillet hebben als de luie acteurs mijn Noces de Figaro" opvoeren en opdat ge weten zultdat ik ook een instrument bespeelzoo zet u neder en luister." En terwijl Etienne den hem aangewezen stoel plaats nam en de meesters op de sofa's gingen zittenfluisterde Sacchini den jongeling toe „vergeet ook mij niet, wanneer ge een uur vrij hebt!" Beaumachais nam zijne harp en plaatste zich op zijn zetel. Toen Etiene den scboonen man in deze sierlijke houding zagdacht hij onwillekeurig aan David, die voor koning Saul de harp be speelde. Het waren gouden klanken, rol licht en vrede, liemelsche akkoorden, en melodieën nu eens geestvol als uit boogere sferendan weder bruischend en krachtvol als de zang der Ocea- neïden in den storm. Gluck gloeide van genot. Etienne vergat nog maals zijn honger en dorst.alias, alles, zelfs Marion, humaan zijn Polen bestuurt durft Rusland en Duitschland niet aan. Tot welke conclusie moet het overwogene ons nu voeren? Ons dunkt tot de overtuiging, dat de leer der nationaliteiten, de uitvinding der 19e eeuw, volstrekt geen zegen aan de wereld bracht. De ervaring deed ons toch zien, dat de bevrijde natiën" slechts ver anderden van Heerscher, om nog minder vrij dan onder dusgenoemd vreemd gezag te worden. De leer der nationaliteiten was feitelijk en wel een middel om aan onrecht en ge weld een schijn van recht en gerechtigheid te verleenen. 't Geen onze dagen onder de theorie der nationaliteiten verstaan, en welke door Napoleon III het eerst en het meest ener giek werd geprediktis slechts een heillooze vrucht te meer van de groote revolutie", reusachtig s groot" inzonderheid in het stichten van jammer en ellende. Had men aan de ontwikkeling der vol ken haar vrijen, haar natuurlijken loop gelaten dan had men niet gekregen de valsche leer van het recht van de nationaliteiten, maar wezenlijk recht en vrijheid voor alle nationaliteiten. D. M. Het OOSTEN. De Rumeensche Regeering heeft, als of het zoo behoort, een kennisgeving ontvangen van den Rus, dat 120,000 Russen het Vor stendom zullen bezetten. Dagelijks rukken nieuwe Russische afdeelingen het land bin nen in den omtrek van de hoofdstad zijn reeds tal van dorpen door de Russische troepen bezet, om op het eerste sein Bu charest te bezetten. Ze nemen de gebou wen van Rumeensche autoriteiten, scholen en zelfs particuliere woningen in beslag. Het Rumeensche leger wordt bij Turn- Severin en Tirgowisti bijeen getrokken. De Vorst zal zich hegeven naar het slot Sinaia in de nabijheid van het concentratie-punt des legers. Volgens berichten uit Pera is de toestand al daar uiterst gespannen. Elk oogenhlik zegt de correspondent van The Daily Neivs kan het kanonschot losbarsten, dat Europa en Azië, van den Bosphorus tot den Rijn, En Beaumarchais speelde nog langen tijd, en toen hij eindelijk geëindigd bad, drukte Gluck hem zachtjes de band, terwijl de anderen niet ophielden met woorden van dankbetuiging. Slechts van den jongen gast boorde men geen woord. En toen men naar hem om zag, lag Etienne bewusteloos. Het schoone geniale hoofd hing achterover, de oogen waren gesloten. „De jongeling is door uw goddelijk spel ge troffen zeide Gluck„weder een teeken dat er een goed meester van hem worden zal!" „Wij zullen de oude Mariot roepenzij zal den knaap wel weder in 't leven krijgen." „Ik zal hem wel bij baar brengen antwoordde de componist der Savojaarden." En werkelijk nam hij den tengeren knaap op zijne armen en keerde al ras terug met de boodschap- „Mariot beeft hem reeds de oogen doen openen. De kleine zit thans in haren leuningstoel." Ja Etienne Mehul van Gif et bad werkelijk de oogen opgeslagen en een diepen zucht late* booren. Wordt vervolgd).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1878 | | pagina 1