NIEUWE Donderdag 19 September 1878. 3 Jaargang. AARDBEVING. BUITENLAND. No. 206. BERICHT. Zjjn echter de zich dagelijks herhalende verschijnselen, de moorden en zelfmoorden, de misdaden aller aard, de ruwheid en bru taliteit niet even zoovele uitspattingen en kenteekenen van het zedelijke aardbeven, Duitschland. MIRMHT COMMIT. ABONNEMENTSPRIJS Pel- 3 maanden voor Haarlem0,8ö Buiten Haarlem franco per post. 1. Afzonderlijke Nummers0.06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. AINTTtNDfUï AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIEN Van 16 regels30 Conts. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk D i n g s d a g- en V r ij d a g- javond ingewacht. Uitgevers KÜPPERS LAUREY. Zij, die zich met het aanstaande kwartaal op dit blad wenschen te abonneeren, ontvangen de nog verschijnende nummers GRATIS. Dit angstgeschreeuw sidderde onlangs op millioenen bleeke lippen, en gewis mag wel bij velen, toen de grond dreunde, de hui zen en kerken schudden, de schoorsteenen nederploften en de soliedste menschenwer- ken dreigden in te storten, de gedachte zijn opgekomen: hoe nietig is de trotsche en opgewonden mensch met al zijne wer ken tegenover de macht der natuur Men roepe slechts het oogenblik der met elke seconde stijgende ontzetting in de ge dachten terug, toen duizenden met bleeke wangen en bonzende harten op de straten ijlden, om zich te overtuigen dat het gevoel der onmacht niet alleen natuurlijk, maar ook gerechtvaardigd was. Ja, in dergelijke indrukwekkende oogenblikken gevoelt de mensch wat hij is, een arme, nietige, hulplooze aardworm, voor welke misschien nog een schok der onderaardsche machten voldoende ware om hem onder de puin- hoopen te begraven, zooals dit in 1755 in Lissabon geschiedde. Wij schrikken, wij ontzetten ons voor aardbeving, doch was de grondschudditig van den 26n Augustus niet een getrouw zinnebeeld onzer politiekesociale en moreele toestanden Schudt, siddert en kraakt ook daar niet alles in de voegen, en toch gaan wij over deze moreele aardbeving meestens achteloos, onverschillig, spottend voorbij Slechts nu en dan, als geweldige uitbar stingen volgen, als sluipmoordenaars hunne hand naar gekroonde hoofden opsteken of indien, zooals te St.-Petersburg hoogge plaatste ambtenaren door het lood of onder den dolk van booswichten verbloeden, dan doorsiddert een wee- en angstgeschrei de volkeren, en bij oogenblikken schouwen zij neder in de afgrond aan hunne voeten open gespalkt. ~F E U1L L E TON. GEORGE MORRISS, of BE WAARHEID GEDURENDE EEN ENKELEN DAG. Vervolg. Evenwel, hernam zij, na even nagedacht te hebben, is flanel, als zij niet te veel krimpt, te gen dien prijs niet te duur. Wat dunkt u er van? Ik ben verplicht te bekennen, dat zij sterk krimpt. Hoe weet gij dat? Mijne tante heeft er van gekocht en de stof 13 zoodanig gekrompen, dat zij er zich onmoge- hjk van heeft kunnen bedienen. Ik vind het zeer beleefd van u, dat gij mij Waarschuwt, zeide de dame opstaande, om heen te gaan. Ik kan u andere laten zien, geheel wol, ei* die niet zal krimpen, sprak de bediende haar niet als zoovele kenteekenen dat de bodem, de grondslag onzer maatschappelijke orde schudt? Doch achteloos gaat men deze tee- kenen des tijcis voorbij. Men doe een greep in de modderlectuur der stationsboekhandelaars, men bezoeke jaarmarkt- en kermistenten en schouwbur gen of wijde een blik aau de uitstallingen voor de vitrines van meuicf handelshuis in groote steden om te begrijpen in welke mate de onzedelijkheid zich onbeschaamd en ongestraft vertoonen durft. Men voege de moralische pest die ons uit de kolommen der couranten tegenwaait, drie, vier zelf moorden achter elkaar, roofaanvallen hij duizenden, eene verwildering, eene ontze- delijking der jeugd, die ons de haren doet te berge rijzen. Waarheen wij ons ook wen den, overal bedrog en zwendel, naakte en verbloemde gemeenheid, geraffineerde genot zucht, moordenaars in 't groot en aanran ders, granderschurken in eer, en eerlijke arbeiders in den nood, geen vertrouwen en geen religie meer; ontevredenheid in alle klassen der maatschappij, terwijl overal de politiek wormstekig is, wij vragen u: Zijn dat geen teekenen genoeg, dat de bo dem waarop wij ons bewegen, siddert en waggelt en dat deze moreele, sociale en poli tieke aardbeving erger is dan een strijd der elementen in den schoot der aarde Slechts een onderscheid bestaat er tusschen beiden: tegen de natuurkrachten zijn wij hulp- en machteloostegen de zedelijke uit barstingen kunnen wij ons echter beschut ten, indien wij "willen! Hier helpt het waarschijnlijk niet dat wij die treurige toestanden met onze negen tiende eenwsche schermwoordenbescha ving, vooruitgang, ontwikkeling, verlich ting, enz. overpleisteren, hier helpt het niet dat wij de modder en het vuilnis met bloe- mensmuk in de gedaante van schoonklin kende redevoeringen overdekken, maar het is dringend noodzakelijk, dat wij het ge vaar strak in de oogen zien en het kwaad als met de lancet uitsnijden. Of het iets afdoet indien de lijfstraf we der ingevoerd werde, zooals onlangs een Staatsprocurator te Hamburg en eene Bur gervergadering te Leipzig voordroegenof het iets afdoet, als aanranders, moordenaars trachtende te weerhouden. Ik dank u, ik zal later wel eens aankomen antwoordde de dame, die klaarblijkelijk alle ver trouwen had verloren. De heer VVithe, d;e dat geheele gesprek had aangehoord, was rood van kwaadheid. Gij hebt wederom de zelfde dwaasheid be gaan, zeide hij met verbeten woede op Morriss toetredende. Zijt gij dan van ochtend niet wel bij uw hoofd? Waarom hebt gij aan die dame gezegddat de flanel niet geheel wol is en krim pen zal. Omdat zij het mij gevraagd heeft en ik de waarheid heb moeten zeggen. De waarheid! riep de patroon uit. Juist naderden eenige dames George Morriss, en de heer Withe was derhalve verplicht eenige schreden ter zijde te gaan. Is dat werkelijk ffansche zijde? vroeg een der dames, op eenige uitgestalde stukken wij zende. N-e-e-n, mevrouw, mompelde George, tot achter de ooren rood wordende. en brandstichters onthoofd worden, willen wij thans niet onderzoeken; dit echter is zeker dat slechts dan betere toestanden zullen geboren worden, als het volk aan de hand der Kerk tot godsdienst, tot zedelijk heid, tot zelftevredenheid teruggevoerd 7 OO wordt. Wij staan alzoo, gelijk wij zien op een vulkaan, waarvan de sidderingen, de schud dingen, de schokken evengoed te ontwaren zijn als de onlangs plaats gehad hebbende aardbeving. In het land van den »Culturkampf« be gint men reeds te begrijpen, dat de ware Culture alleen bij de Kerk moet gezocht worden. Zoo heeft men den man van ijzer en bloed*, den man die niet naar Canossa woh, reeds naar Kissingen zien gaan. Zoo zijn daar reeds de staatsambtenaren van rijkswege opgevorderd hunne nog niet gedoopte kinderen door het doopsel tot de Kerk te doen ingaan, en de enkel op het Btandesamtgesloten huwelijken, door de Kerk te laten inzegenen, door de Kerk te laten voltrekken. De moderne dwergjes der duodecimosta- ten hebben dien kolossus, dien liberalen reus in zijn vervolgingswoede tegen de Kerk willen naapen waarschijnlijk om zich het voorkomen van verlicht*, geciviliseerd», volkje te geven. Zullen ze hem ook nu op den weg der beterschap volgen. Neen, niet vroeger dan wanneer zij door eigen schade zijn wijs ge worden De radicale lichtverspreiders,ook in ons Vaderland, van af de vuurtorens en licht bakens» langs Hollands Noordzee-kusten tot de gaspitjes* van Neerland's Zuider grenzen, zullen voortgaan met hunne ver lichtingstheorie zullen voortgaan te ver kondigen, aan die het lezen wil, dat er geen Eeuwigheid, geen Nadezen, geen God is Zullen voortgaan te verkondigen, dat het heil niet in de Kerk, maar alleen in de wetenschap ligt, dat wil zeggen, in de we tenschap zonder God en Godsdienstzij zullen voortgaan te verkondigen, dat daar, bij de wetenschap alleen, de ware bescha ving is, op het oogenblik zelfs dat die zelfde wetenschap, de wetenschappelijke Ik vermoedde het wel, hoewel het er op staat. Het is ongetwijfeld eene vergissing? Neen, mevrouw. Wat! wilt gij zeggen, dat het voorbedach- telijk gedaan is. Ja, mevrouw. En waarom zet gij loge'nachtige etiketten op uwe goederen? Om ze duurder te verkoopen. Maar dat is diefstal! riep de dame, achter uit tredende. Ik weet het, mevrouw, was de waarheid lievende bediende genoodzaakt te zeggen. En is dat de gewoonte van uw huis? Ja, mevrouw. Het is een gruwel!Maar waarom vertelt gij mij dat alles? Hebt gij ongenoegen gehad met uwe patroons? Neen, mevrouw; ik heb nimmer met hen op vriendschappelijker voet gestaan dan heden morgen. Dat is zonderling! Maar waarom bekent gij mij die dingen? moordenaars Lebiez en zijn makker Barre die het door hen aangekleefde en verkon digde Darwinisme of apentheorie in zijn uiterste gevolgen doordreven, tot aller af schrik aan het oog der wereld vertoont. Zij zullen voortgaan te verkondigen dat het zoogenaamde liberalisme* in Neer- lands Zuiden machteloos is, zoolang luistert zoolang de vrouw niet liberaal is!!! Zoo gaat men van lieverlede vooruit en weldra zal het zoover komen, dat de mo derne verlichtingstheorie* onze brave, op rechte en trouwe Nederlandsche vrouwen en moeders niet meer als zoodanig erkent, zoolang zij niet het liberalisme, zooals dit ten huidigen dage verstaan wordt, aan kleven. Zoo wordt soms door één enkel »gas- pitjeheel de strekking van het libera lisme* zoozeer in het licht gesteld, dat zij doorschijnend wordt, ja doorschijnend zelfs tot op den schenkel. De parlementaire partijen hebben zich met el kander verstaan over de samenstelling der Com missie tot onderzoek der zoogenaamde socialisten wet. Zij zal, volgens een telegram uit Berlijn aan de Koln. Zeitung, bestaan uit 8 conserva tieven, 8 nationaal-liberalen, 8 ultramontanen 8 leden uit de Fortschritts-, de Elzasser-en de Zuidduitsche volkspartij te zamen, en één socia list. Aanstaanden Maandag wordt in den Rijksdag het debat over het ontwerp geopend. Dit is wat men noemt: „de eerste lezing", waarin moet beslist worden of het aan een commissoriaal on derzoek zal worden onderworpen. Tot tegenspraak van een bericht der Köln Zeit. verklaart de Germania uitdrukkelijk, dat bij het Centrum niets bekend is van een verzoek van het Vaticaan, om dit bij te staan in zijne onderhandelingen met Von Bismarck. De oud-Katholieke pastoor Bodestijn te Bochem zal gaan trouwen men eene dochter van een predikant in Oldenburg. Men is nieuwsgierig wie dit „huwelijk" „inzegenen" zal, de predikant of de„bisschop" Reinkens. De gemeente Berlijn heeft in het afgeloopen jaar 899 kinderen moeten verzorgen, die door hunne ouders verlaten waren. Uit Elberfeld wordt aan de Kölnische Zei- Omdat gij mij vragen doet, welke ik verplicht ben oprecht te beantwoorden. Dat is verwonderlijk! En spreekt gij altoos de waarheid? Van daag, ja mevrouw. En weten uwe patroons zulks? Voorzeker niet. Dat geloof ik gaarne. Maar laat eens hoo- ren, ik ben nieuwsgierig te vernemen, wat het eigenlijk voor zijde is, welke gij voor Lyonsche zijde wilt doen doorgaan. Het is Engelsche zijde van mindere kwa liteit. En voorhoeveel moet zij eigenlijk verkocht worden? Twee shillings per meter. En gij verkoopt ze voor drie en een halve shilling! bijna liet dubbele van de waarde! Dat is schandelijkNooit zet ik weder een voet in dit magazijn en ik zal zorg dragen mij ne vriendinnen te waarschuwen, sprak de dame, de stoffen terug schuivende en heengaande. Wordt vervolgd).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1878 | | pagina 1