NIEUWE No. 232. Donderdag 19 December 1878. 3e Jaargang. Een politieke groep BUITENLAND. De bierbereiding en de sage van Gambrinus. België. HlAMMSfH! (101IR1IT ABONNEMENTSPRIJS Per S maanden roor Haarlem Buiteu Haarlem franco per post. Afeonderlijke Nummers f 0.85 a 1.— 0.06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. MNTJJCKD PRIJS DER ADVERTENTIEN Van 16 regels Elke regel meer Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. 80 Gents 5 AGITE MA NON AGITATE. Dienstaanbiedingen 35 cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- #n Vrijdag- avond ingewacht Uitgevers KÜPPERS li AU RET. Nieuwe abonné's op dit blad ontvan gen de tot 1 Januari verschijnende nommers gratis. Te midden der bruisende en ziedende golven eener woedende zee van ongeloof, godverzaking en rechtsverkrachting van het cultuurstrijdlustige Duitsche volkverte genwoordigd door zijne afgevaardigden in den Rijksdag, verheft zich het Centrum als een pharus van graniet en trotseert met zeldzame kalmte de even onvermoeide als onverdiende aanvallen van de meerder heid in deze hooge vergadering. Met een bewonderenswaardige trouw en vasthoudend heid gehecht aan den godsdienst, trotseert het met zeldzamen moed en ijzeren vol harding de bespotting de tegenkanting, en de verguizing der antikatholieke partij met den aankleve van dien. Het is eene bepaald indrukwekkende verschijning en niettegen staande het van af zijn optreden als poli tieke partij aan vele en velerlei gevaren en harde beproevingen is blootgesteld heeft het zijn karakter behouden en is het getrouw gebleven aan zijn tweevoudig devies »Ju- stitia fundamentum regnorum" en »voor waarheid, vrijheid, recht." Het Centrum is krachtig door zijn partijverband en door de samenwerking tot een en hetzelfde doel. Het kan door zijne antipoden worden overstemd maar niet genegeerd of weg gecijferd worden. Wij hebben leden der andere fractiën zien wij ken en schikken, maar het Centrum blijft pal staan voor zijn goed recht, het buigt zich niet, maar houdt zich onwrikbaar voor alle verleiding. De liberale Fortschritts-partij de mannen der zoogenaamde vrijheid, heeft jaren lang aan den leiband geloopen van den man van ijzer en bloed. Als schapen volgden deze vrijheidsmannen hunnen her der. Von Bismarck was hun orakel, hun afgod en voor hem beefden zij en wrongen zij zich in allerlei bochten en zij bewierook ten hunnen heer en meester als de Ro- meiusche liovelingeu hunne heidensche po- F EU1LLET ON. Een Amsterdamsche Salomon. Het volgende verhaal dient om aan te toonen „de leuke manier", waarop de Amsterdamsche schout Papegaai eens van 't bestaan van het „Galgeveld" (waar in vroeger tijd de lijken dei- geëxecuteerde misdadigers aan de galg werden ge hangen) wist te profiteeren, om zekere zaak tot een goed einde te brengen. Bij zekeren steenhouwer, die sedert kort baas was geworden en den roep had een kundig werkman te zijn, vervoegden zich een paar heeren, die een sterfgeval in hun familie hadden gehad en hem vroegen, een grafsteen te beitelen, waarop de naam van den gestorvene en een inscriptie in Hebreeuw- sche karakters moesten voorkomen. Onze mant was in de Hebreeuwsche taal niet te huis, verzocht eerst een voorbeeld van het opschrift te mogen zien, ten einde in staat te zijn te beoordeelen, of hij aan de opdracht kon voldoen; aan zijn wensch werd gevolg gegeven en hij verklaarde zich bereid zijn taak te aanvaarden. Met ijver en lust ging teutaten. Het Centrum kent wel eerbied en gehoorzaamheid, maar het kruipt niet en verloochent nimmer zijn aard of karak ter, het transigeert niet en weigert hal- 7 O O starrig goed te keuren wanneer er sprake is van wetten die de rechten der burgers schenden of die ingrijpen in de godsdien stige overtuiging van 's lands zonen. Het Centrum wil oneindig liever in verdrukking blijven, veel liever de vervol ging zien voortduren, dan tot iets mede werken, wat tegen plicht en geweten strijdt. In zijn strijd voor de zedelijke grondslagen van den staat, voor waarachtige beginselen van waarheid, vrijheid en recht tegenover de staatkunde die de centralisatie als hoog ste orde huldigt, heeft het, trots alle neder lagen. stand gehouden. Getrouw aan de Kerk en innig verbonden met Haar, die de hoog ste waarheid bezit en waarborgt, heeft het de onvervreemdbare en goddelijke rechten dezer Kerk gehandhaafd en verdedigd, roem dragende op zijn smaad en zijn hoon. Met rechtmatigen trots kunnen Duitsch- lands Katholieken neerzien op deze bewonde renswaardige politieke groep, en wij die van verre met een van blijdschap tintelend hart de daden en handelingen dezer merk waardige fractie gadeslaan, wij nemen ook een aandeel in het aanbieden der welver diende hulde en in de uitingen van dank baarheid die nu en dan in woord en ge schrift zoo hier als elders aan de leden van het Centrum worden aangeboden. Het is voor ons dan ook eene aangename aan doening dat een man als Dr. IT. J. A. M. Schaepman zijn welversneden pen ter hand neemt en den lof verkondigt van het Duitsche Centrum Overal elders (zoo schrijft Dr. Schaepman) woedt evenzeer de strijdt tegen de Kerk, 't zij dan in 't openbaar, 't zij dan in 't verborgen; over al is hij de volle uitbarsting nabij. Maar overal elders wachten de Katholieken, in groepen en persoonlijkheden verdeeld, ge splitst, gescheiden, en van elkaar verwij derd den strijd af. De vereeuiging in den hemel is wel aller hoogste doel en liefste begeerte; maar voor hierbeneden is het hun de steenhouwer aan het werk, en na eenige weken was de zerk gereed, die hij, trotsch, op ziju werk, aan de bestellers liet zien; toen was echter Hol land in nood; de heeren verklaarden, dat de He breeuwsche inscriptie op niemendal geleek en geen hond of kat er uit wijs kon worden, zoodat ze formeel weigerden den steen te accepteeren, ten zij de meester er in toestemde dien voor de helft van den prijs af te staan. Onze steenhouwer krabde zich achter het oor, bedacht zich eens en maakte toen een visite bij schout Papegaai, die, evenmin Hebreeuwsch ver staande, rich incompetent moest verklaren om over het geval te kunnen oordeelen, maar die toch beloofde raad te zullen schaffen; hij bracht een bezoek bij een der rabbijnen, een kundig en verlicht man en verzocht hem om gezamelijk den grafsteen eens te gaan bekijken; nauwelijks had de geestelijke den arbeid des steenhouwers gezien of hij was onuitputtelijk in loftuitingen over de fraaie en correcte uitvoering; hij verklaarde dat de Hebreeuwsche karakters onberispelijk waren gebeiteld, en beloofde den kunstenaar dat hij hem bij zijn geloofsgenooten steeds voor dergelijken arbeid zou aanbevelen. Schout Papegaai wist genoeg; hij liet de beide voldoende te weten dat zij allen hetzelfde .Credo belijden; bet te zamen luide uit te spreken beeft geen nood. Waarom ook? Ieder beeft bier zijn dynastie, zijn meening, zijn berekening, zijn toon, zijn politiek, zijn beschaving, zijn wijze van zien, zijn manier van doen, zijn provincie, zijn kring, zijn bevinding, zijn beraad. En ieder heeft zijn kracht en allen te zamen hebben ieder hunne kracht. Zoo is het overal elders. In vogelvlucht over Europa heenschouwend treft ons overal hetzelfde schouwspelMaar in Duitschland is het Centrum Stat ut murus ferreus Contra omnes impetus Juris laesi censor. Het hoogste en het beste, wat door het Centrum verricht werd, is de eenheid, die het aan het katholieke Duitschland op staat kundig gebied geschonken heeft. Katho lieke vereenigingen zijn de groote behoefte van onzen tijd, maar het is moeielijk die te scheppen. Waar is de geboren aanvoer der, waar is de orde, de regel, die ieder vrij laat en allen bindt? Want het vraag stuk der katholieke vereenigingen is niet zoo spoedig, zoo in een ommezien opgelost. Het geldt immers niet een kerkje te maken in de Kerk, of parlement te spelen ouder ons. Het geldt allen te doen streven naar een doel met alle kracht en alle inspan ning, en het grootste doel in dezen tijd is wel geen ander dan de handhaving van ons publiekrechtelijk bestaan? Duitschland geeft het voorbeeld. De Pruisische politie agent, de Schutzmann, heeft alle Katho lieke vereenigingen uiteengeschopthet Mainzer-Verein heeft hij ineengetrapt. Toch zijn de Duitsche Katholieken ver- eenigd gebleven. Want aan hun spits stond het natuurlijke hoofd: het Centrum. De mannen van het Centrum zijn de gekozenen der Duitsche Katholieken, ge kozenen met vol vertrouwen en naar volle overtuiging. Zijn beter leiders mogelijk, zijn zij niet de aangewezenen door de orde der dingen? Zij zijn de vertegenwoordigers van het eerste en hoogste staatkundige recht dezer dagen: het kiesrecht; zij zijn chicaneurs bij zich komen en vroeg, waarom zij de zerk niet in ontvangst wilden nemen. De heeren gaven het zelfde antwoord dat zij den steenhou wer hadden gegeven. Doodbedaard, maar zeer ernstig, repliceerde de schout daarop: dat hij de heeren natuurlijk niet wilde dwingen om werk, dat naar hun inzien slecht was, in ontvangst te nemen, en dat hij daarom den steen voor eigen rekening zou koopen om dien onmiddellijk een cereplaats op het Galgeveld te doen geven! Mochten zij echter de zerk alsnog voor het „dubbele" van den bedongen koopprijs in ontvangst willen nemen, dan zou hij hun een tijdruimte van drie uren daarvoor toestaan. De beide bedriegers begrepen dat ze in den val waren: ze konden natuurlijk de herinnering van den overledene niet doen brandmerken door zijn grafsteen op het gebeente van boeven en misda digers te doen plaatsen, kozen eieren voor hun geld en betaalden met een zuur gezicht den prijs dien de schout in zijn Salomonsche wijsheid had vastgesteld. de vertegenwoordigers tevens der hachelijk- ste plichtsvervulling; dat recht en die plicht rusten in hun hand. Zoo zijn zij in levende betrekking, in volle organische verbinding met al hun landgenooten, zoo kunnen zij leiden, regelen, besturen zelfs. De vereeui ging bestaat en werkt, al is haar orde niet beschreven; waar het droit coutumier geldt, is de wet onnoodig; wat behoeft men de letter waar het leven is?» Zoo te liooren spreken over de partij der strijders voor waarheid, recht en vrijheid door een onzer meest gevierde Katholieke auteurs verhoogt onze achting en waardee ring voor de politieke groep wier lof en deugd wij in enkele woorden meenden te moeten verkondigen, eensdeels om haar onze hulde te bewijzen, ten andere om ge legenheid te hebben tot het uiten van den O wensch dat dit practische, goed georgani seerde en nauw aaneengesloten partijver band ook een voorbeeld mocht worden van partij-vorming in de andere landen in en buiten Europa. Dan zou ook ons dierbaar vaderland in dat geluk deelen en in onze Staten-Geueraal zouden wij denzelfden ener gieken kern bezitten als die waarop de Duitsche Rijksdag roem draagt. Zal onze stem zijn eene vox clamans in deserto?" Of zullen wij als onze Duitsche broeders eenmaal met trots mogen wijzen op een partijverband van mannen die in hunne vaste overtuiging slechts een doel voor oogen hebben, den strijd voor waar heid, vrijheid en recht. Wij hopen het met een innig vertrou wen! Het aantal der bij verschillende volken tot de De agent van de schatkist te Antwerpen is het slachtoffer geworden van het vertrouwen, dat hij in een zijner bedienden stelde, die naar men zegt meer dan 100,000 fr. ontvreemd heeft, en gear resteerd is. De heer Crabbe, gewezen commissiounair in effecten, heeft voor driehonderdduizend francs een schilderij van Meissonnier gekochteen hfxvalarie- charge. bierbereiding gebruikelijke plantenstoffen is, zoo als Reischauwer in zijn: Chemie van 't bier zegt, zeer groot. Bij ons staat sedert onheuglijke tij den gerst bovenaan, doch leveren ook tarwe, haver, mais, rijst enz. bij andere volken geliefkoosde* bieren. De Rus brouwt zelfs bier (kwas) uit on- gekiemde rogge. In Egypte bereidt men de zooge naamde dakno uit de zwarte gierst. En zoo weten vele volken, zelfs de minst beschaafde, uit ver schillende plantaardige grondstoffen een min of meer alcoholbevattenden drank te bereiden. Met recht kan men dus zeggen, dat de uitvinding der bierbereiding reeds eeuwen oud is, en hieruit blijkt dan ook dat de uitvinding daarvan niet aan den veelbezongen koning Gambrinus van Brabant die omstreeks 1200 v. Chr. moet geleefd hebben en nog heden als schutspatroon der bierbrouwers geldt, moet worden toegeschreven. Door de na sporingen van den taalvórscher Coremans is na melijk aan 't licht gebracht, dat denaam „Gam brinus" slechts eene taalverbastering van „Jan Primus" (Jan de Eerste) is, die als hertog van Brabant, in de 13de eeuw, het eerelidmaatschap van het brouwersgild te Brussel aanvaardde.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1878 | | pagina 1