N I E W E No. 235. Zondag 29 December 1878. 3e Jaargang. Pauperisme. BUITENLAND. BLOMMENSTEIN. België. HMREEMSCHE COERMT. ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlemf 0,85 Buiten Haarlem franco per post1, Afzonderlijke Nummers0.06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIËN Van 1—6 regelsCents Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 cents per advertentie a Contant. Advertentie 11 worden uiterlijk Dinsdag- en V r ij d a g- avond ingewacht. Uitgevers KÜPPEBS LAUREY. Het Pauperismede leer der verarming enin uitgebreider zinook hare oorzaken en geneesmiddelen, behoort in de opvatting van armoede der massa" tot de quaestiën der hedendaagsche maatschappij en het heeft deze opvatting te danken aan de so ciale wetenschap". Deze wetenschap echter beschouwt het pauperisme als een stand, als eene' klasse in de maatschappij. Een zoodanige opvatting is echter valsch en be hoort alleen tot de leer van het socialisme en communismedie daarmede den stand der arbeiders bedoelt in tegenstelling van dien der werkgevers en bezitters. Daar ech ter iedereen werken moet en slechts het verschil in belooning het werkelijke onder scheid te voorschijn brengt, zoo kan men eigenlijk nimmer spreken van een stand of klasse die tegenover dien der arbeiders staat. De sociale wetenschap kan dus in waarheid nooit anders dan van afzonderlijkeop zich zelf staande armen spreken, al leven er ook duizenden van deze individuen in eene beperkte ruimte bij elkaar. In dit geval is de verschijning van het pauperisme een an dere vorm, die bijzondere voorzorg en bij zondere middelen vereischt. Als oorzaken van pauperisme, beschouwd als verarming van eene landstreekeener provincie, eener stad of zelfs van een geheelen staat noemen wijgebrek aan arbeidonbekwaamheid voor den arbeid, 't zij door geestelijke of physische zwakheidaardbevingenover stroomingen mislukking van den oogst, maar ook, misschien wel bovenal', verkeerde staatsinstellingen en verzaking van gods dienst met den aankleve van dien. Helaas waar we ons oog wenden grijnst ons het spook van 't pauperisme aan. In alle lan den van 't moderne Europa doen zich fei ten voor die de verarming in al hare naakt heid en ellende doen aanschouwen. In een vorig artikel hebben wij den treurigen toe stand der fabrieksdistricten in Engeland be sproken en in spijt van de verbloemde me- dedeeling van den minister Cross in het Lagerhuis, blijkt nog steeds uit berichten van alle kantendat de nood onder een groot deel der arbeidende klasse in Engeland tot eene zorgbarende hoogte gestegen is FE UIL LET ON. De laatste Graaf VAN Vervolg.) Gij kunt dan zien hoe hardvochtig de menschen over het algemeen in hun oordeelen zijn, en hoe zij soms uit overdreven praatzucht de zaken ge heel anders voorstellen dan zij werkelijk zijn. Het spreekt van zelf dat ik hierbij op uwe stilzwij gendheid en bescheidenheid reken, en grievend zou mij het oogenblik zijn, waarop ik moest ont waren, dat gij van het vertrouwen, dat ik in u stel, misbruik hadt gemaakt." Kasper beloofde de diepste geheimhouding, en nadat nu de rentmeester zich insgelijks bij den haard had nedergezet, begon hij zijn verhaal. „Omstreeks vijf-en-twintig jaren geleden, trad •onze meester in den echt met eene jonkvrouw die, ofschoon niet rijk met tijdelijke goederen geze- en dit niet zoozeer onder de gewone ar men, voor wie elke winter min of meer nijpend isals wel onder den stand der ambachtsliedendie in betrekkelijken wel stand plachten te leven. Wenden we ons oog naar Frankrijk en meer speciaal naar Parijs. Daar zijn de beroepen der armbe sturen op de openbare weldadigheid hart- verscheureud. Het schijnen noodkreten. De ellende neemt hand over hand toe, de le vensmiddelen gaan ontbreken. Ia de 20 ar rondissementen der hoofdstad is het aantal van hendie onderstand verlangenzoozeer toegenomen ten gevolge der duurte van de eerste levensbehoeften en het gebrek aan werk, dat de burgemeesters en de armen- kamers niet weten hoe allen te redden. Zelfs de rijkste arrondissementen van Parijs maken geen uitzondering. Het schrijven, door 't gemeentebestuur van het 19de ar rondissement aan alle ingezetenen van Pa rijs gezonden, behelst o. a. 't volgende: Indien gij van zoo nabij als wij, die 011- gelukkigen kondt zien die ons eiken dag hun nood komen klagen, die uitgeteerde huismoeders, aan ontberingen van allen aard ten prooiop straat gezetwijl zij de geringe huur van een armzalige cabane niet kunnen betalen en ook die deftige" armlastigen, die nog meer medelijden ver dienen, welke zoover heen zijn, dat zij niet alleen hun juweelen en linnengoed, maar de noodigste gereedschappen en een ge deelte hunner boveukleederen in de Bank van leening hebben gebracht, dan zou uw hart ontroerd worden en gij zoudt ons ant woorden door de toezending van aanzien lijke giften." In Berlijn is de toestand evenmin roos kleurig. Men berekentdat 80,000 werk lieden thans zonder verdiensten zijn. In het afgeloopen jaar is tegen 200000 inwoners van Berlijn, die hunne inkomstenbelasting niet betaaldengerechtelijk opgetredenbij de meesten zonder gevolg. Daarenboven zijn 120000 menschen uit hunne woningen ge zet omdat zij de huur niet betaalden. Deze mededeelingen zijn in de vorige week ge daan door den afgevaardigde der Fort- schrittspartij Zimmerman in eene redevoe ring te Berlijn over den rampzaligen toe stand djer stad. gend, hem echter de schoonste huwelijksgift: een onschuldig, godvreezend en liefdevol hart en een schat van deugden medebracht. O, hoe gelukkig waren die eerste jaren hunner vereeniging! Hoe lief en vriendelijk was de gravin steeds voor hare onderhoorigen! Ook de graaf wilde voor zijne ge malin in het weldoen niet achterblijven-, rijke aal moezen werden aan de armen uitgedeeld; een priester nam op het kasteel zijn intrek, droeg alle dagen het II. Misoffer in de slotkapel op, en daar, terwijl het deugdzaam paar, omringd door hunne onderhoorigen, op den vloer lagen neder- geknield, stegen de vurigste gebeden voor hun geluk uit het hart van allen ten hemel. Helaas! waarom mocht dat geluk niet altijd duren, waar om moest het op zulk eene wreede wijze ver stoord worden?" Hier hield de rentmeester eenige oogenblikken stil, en blijkbaar aangedaan wischte hij zich een traan uit het oog: daarna vervolgde hij: „De graaf, de laatste van zijn geslacht, had tot dusverre vurig naar de geboorte van een zoon gewenscht; dat verlangen was nochtans niet be- Wel vormt dus deze hoofdstad ook een vruchtbaren bodem voor 't zaad der onte vredenheid. En staan de zaken in ons dier baar vaderland beter? Helaas! neen. In Amsterdamde couranten melden het dag in dag uitheerscht nood en gebrek onder de arbeidende klasse en de berichten uit de provinciën zijn verre van geruststellend. Te Bergen op Zoom o. a. loopen ruim drie honderd arbeiders zonder werk. Nu valt het zeer gemakkelijk om in officiëele taal te verklarendat het zoo erg niet isen dat bezorgdheid onnoodig isdoch waar feiten spreken is de ellendige toestand niet te loochenen of weg te cijferen. De vreeselijke werkelijkheid steekt schamper af met de officieële onwaarheid. In Frankrijk waar de minister de Marcère nog onlangs al de weldaden der republiek prees, sterft men van honger. De armen betalen de ver keerdheden der regeering en de dwaasheden der tentoonstelling. De crisis neemt toe, het crediet wordt met den dag minder. Geheel de handel is lamde nijverheid is bedlegerig; het duurder worden van alle artikelende algemeene ongerustheid en on zekerheid heeft vele vermogende familiën uit haar doen gerukt en vele welgestelde gezinnen arm gemaakt. Had de regeering de millioeuenaan de tentoonstelling kermisschandalen en reclames voor de mi nisters verkwist, maar gespaardEu op dit oogenblik nog zijn de afgevaardigden des volks die meer dan 5 millioen, aan belasting opgebracht, er door hebben ge maakt om 80 verkiezingen te kunnen ver nietigen te Versailles in beraad of ze ook de schoolbroeders en schoolzusters zul len wegjagendie door zelfopoffering en toewijding den last der armbesturen zoo ongevraagd verlichten. Zij verlangen dus die afgevaardigden des volks dat het den armen overal aan brood en kleeren ontbreke Dezelfde berichten van pauperisme han gen tevens een treurig tooneel op van den godsdienstigen toestand in de geteisterde landen en steden. Men heeft God uit de maatschappij verbannen en in naam der vrijheidhet atheïsmede legale godslas tering als staatsgodsdienst uitgeroepen. Het radicalismedat van de zon der goddelijke vredigd geworden, daar zijne gemalin hem reeds twee malen eene dochter geschonken had. Toen nu de gravin voor de derde maal de hoop koes terde weldra moeder te worden, zwoer de graaf, dat, indien het nu weder een meisje zou zijn, hij het kind niet in zijn kasteel zou dulden, dat hij het dadelijk uit zijne tegenwoordigheid verbannen en nimmer zou toestaan, dat het hem onder de oogen kwam. Ge kunt nu wel begrijpen welk een indruk zulke redenen op mev rouw de gravin maak ten. Zij bracht bijna geheele dagen in de kapel door, en zag er zeer zwak en ziekelijk uit. Zij had dikwerf een lang onderhoud met den slot- kapelaan, en wanneer ik soms den man ontmoette op het oogenblik dat hij de gravin verliet, dan kon ik maar al te wel bespeuren hoe aangedaan hij was. Yraagde ik hem dan naar den gezond heidstoestand mijner meesteres, dan zag hij mij veel beteekenend aan, schudde het hoofd, en zuchtte nauwelijks hoorbaar: „De gravin neemt dagelijks in krachten af; laat ons echter bidden dat God zijne straffende hand van het slot afwende, en haar het leven spare tot geluk harer onderda nen openbaring niets wil wetenmaar zich hecht aan het nachtlichtje der menschelijke redebreidt zich op eene hoogst veront rustende wijze uit, niet alleen onder de bourgeoisie en hoogere standen, maar ook onder de leden van den zoogenaamden vier den stand. Het radicalisme en het socialisme maken den mensch ontevreden. God heeft verschillende standen in de maatschappij gewilddie ongelijkheid heeft haar nuten zelfs hare genoegens. Een ieder moet te vreden zijn met den stand waarin hij ge plaatst is. Dit neemt echter niet weg dat het een ieder langs geoorloofde wegen vrij staat zijn materieel lot trachten te verbeteren. Wij herhalenlangs geoorloofde wegen niet volgens de wetten van een alles be dervend socialisme en naar de eischen van het onzalig communisme. Is de toestand van het moderne Europa houdbaar? Wij antwoorden, neen. Maar de lotsverbetering der massa, het tot een minimum brengen van het pauperisme zal langs andere wegen moeten geschieden dan langs die, welke tot dusverre door de volks leiders worden gevolgd. De maatschappij zal terug moeten kee- ren van haar verfoeilijk stelsel van god verzaking, zij zal het geloof aan een alles bestureuden God, aan een leven hier na- maalsaan een loonende en straffende hand van een persoonlijk Opperwezen terug moe ten brengen in de harten der individuen. Met kerkvervolgingmet het verjagen en verbannen van geestelijkende ware en oprechte leiders van het volkwordt de treurige toestand der verarming niet verbeterd. Het Christendom alleen vermag de maat schappelijke kwalen te heelen; Mochten zij, die zich aan de spitse van het volk stel len beseffen en aan het volk inprenten dat niet de valsche theoriëu van verfoei lijke stelsels welvaart aanbrengenmaar dat het geluk der maatschappij voortkomt uit de opperste machtdat wil zeggeu uit God naar Wieu het heelal zich verheft. Volgens een bericht uit Brussel hebben de Volksvertegenwoordigers van Luik, die de zitting tot steun en troost der armen, tot heil van haren echtgenoot en harer kinderen. Op zekeren dag liet de gravin mij bij zich ont bieden; zij zag er zeer bleek en verzwakt uit, ofschoon haar gelaat eene engelachtige onderwer ping aan den wil Gods uitdrukte. „Lekman! zeide zij; ik ben zeer ziek; ge moest mijne moeder waarschuwen en haar dringend aanbevelen spoe dig over te komen Ik gevoel het, ging zij na eenige oogenblikken uitgerust te hebben voort, dat mijne dagen geteld zijn'; beloof mij, Lekman! dat gij den graaf nimmer zult verlaten; hij zal na mijn verscheiden zoo ongelukkig zijn! Hij kent u; hij stelt veel vertrouwen in u, en de ge dachte dat hem ten minste een trouw, toege negen hart zal bijblijven, zal mij de moeilijke taak van het sterven verlichten! Zij zweeg en zag mij bijna smeekend aanik was niet in staat haar te antwoorden; bittere tranen rolden over mijne wangen, en slechts een flauwe hoofdknik van mijne zijde was het antwoord op hare bede. Wordt vervolgd

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1878 | | pagina 1