NIEUWE Donderdag 16 Januari 1879. 4e Jaargang. Schouwburgen. No. 240. •m 1 5- HAAMJM! ÏOMAÏT. ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlemf 0,85 Buiten Haarlem franco per postn U Afzonderlijke Nummers0.06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIÈN Vau 16 regels30 Ce«ts Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsraimte. Dienstaanbiedingen 25 cents per advertentie a Contant. Advertentiëu worden uiterlijk Dinsdag- en V r ij d a g- avond ingewacht. Te midden eener algemeene feestvreugde en van de toebereidselen tot eene feestelijke ontvangst van Neerlands Koningin, treft ons het hartverscheurend bericht, dat Z. K. H. PRINS HENDRIK het tijdelijke met het eeuwige leven heeft verwisseld. De door zijn edel karakter en hooggewaardeerde geestes gaven algemeen beminde "Vorst werd door den Heer van dood en leven opgeroepen. De geheele natie deelt in den rouw der koninklijke bloedverwanten en diepe weemoed vervult de gemoederen over de koninklijke Prinseswier geluk zoo spoedig in diepe smart is opgelost. Bij hare tranen zal gansch Nederland de zijne voegen, want de zoo plot seling ontslapen Vorst was bemind gelijk weinigenen daarom zal zijn verscheiden te meer nog worden betreurd. Mogen de tranen van het Nederlandsche volk balsem zijn voor de wonde die in de harten der koninklijke familie is geslagen. Wij smeeken den Almachtige dat Hij zijne vaderlijke vertroostingen met milde hand reike aan zoo vele zwaar beproefde harten. De Nederlandsche Natie heeft door den dood van den geliefden Vorst een onherstelbaar verlies geleden, maar de naam van PRINS HENDRIK zal in de geschiedenis van Neder land blijven voortbestaanomstraald met den roem van een voorbeeldig leven. In den bloeitijd der oude Grieken waren de schouwburgen zeer gezocht en behoor de het tooneelspel tot de godsdienstige en patriotische feesten. In de middeleeuwen diende het voornamelijk tot godsdienstige voorstellingen, waarschijnlijk meestentijds in den trant als die, welke elke tieujaren gegeven worden te Oberammergau en die eene wereldberoemdheid heb ben verkregen. Langen tijd is het tooneel spel vooral in Duitschland het vereenigings- punt geweest vati de schoonste poëzie en kunst. Vragen we naar het doel van het tooneelspel en van de schouwburgen, dan zouden we eenigszins sympathiseeren met Shakespeare, die zijn Hamlet de vol gende definitie laat zeggen: het doel van het tooneelspel, zoowel in het begin van zijn ontstaan als thans, was en is, aan de natuur den spiegel als 't ware voor te hou den; aan de deugd haar schoone trekken, aan de ondeugd haar afgrijselijk beeld, aan de eeuw en aan den tijd een afdruk van F EU1LLE TO N. De laatste Graaf VAN BLOMMEN STEIN Vervolg.) Elize wendde nu al hare welsprekendheid aan, om hare zuster" tot andere gedachten te bren gen, maar zij zou zeker den groeten angst ran Constance niet overwonnen hebben, indien de rentmeester niet haastig was komen aanloopen en haar verzocht had zich spoedig naar den H graaf te begeven, daar deze ïeeds zat te wachten en zijne ontevredenheid over haar lang wegblijven reeds luide had te kennen gegeven. Zij spoedden zich nu naar het liaar door den rentmeester aangeduide vertrek, en toen zij binnen waren en plaats hadden genomen, zeide de graaf kortaf: „Ik verzoek u iii het vervolg u niet zoo lang hunne verschijning en van hunnen toestand te toonen. Daarmede is het doel der dramatische poëzie even als hare voor stelling aangewezen. Het dramatische ge dicht heeft zich, overal waar zijn verbrei ding mogelijk was, uit den religieusen eere- dienst ontwikkeld. Het eigenlijke doel van het tooneelspel had dus een grondslag, die als 't ware moraliseereud op het volk moest werken. Zoo althans beschouwden onze voorvaderen de zaken. Hoe geheel anders is het tegenwoordig gesteld. Toen de bloei tijd der literatuur ten einde liep, was het met het tooneelspel, om zoo te zeggen gedaan. Wat er nog aan te bederven was, dat werd door het liberalisme bewerkstel ligd, want als een welig groeiend onkruid zijn de schandelijke schouwburgen in den laatsten tijd verrezen en hun bestaan wordt als 't ware door het liberalisme verze kerd. Men zal ons niet van overdrijving be schuldigen wanneer wij verklaren dat het tooneelspel tot op den hoogsten graad der zedeloosheid is gekomen. Het is als of een aantal schrijvers zich ten doel gesteld heb ben de ergerlijkste en meest zedelooze tek sten te leveren voor de schouwburgen vau den tegenwoordigen tijd. Parijs, Londen en Berlijn zijn de brandpunten der teuge- looze zinnelijkheid ten dien opzichte. Avond aan avond vindt men in die steden de schouwburgen gevuld met een publiek, dat met volle teugen zijn dorscht leseht aan de schandalen en liederlijke voorstellingen der schouwburgen. Te Berlijn o. a. wordt nu met zeldzamen en daverenden bijval en tallooze malen, een blijspel opgevoerd ge titeld: Was Gott zusammen fügt, das soil der Mensch nicht scheidenoder Chemie fiir 's HeirathenDit stuk moet een van de liederlij kste zijn die in die stad der Intelligenz" worden ten tooneele gebracht. Een ander stuk was zóó stuitenddat een Franschman de uitvoering verliet, betui gende dat hij het niet langer kon aanzien. Doch wij behoeven voor ons betoog niet naar 't buitenland onze oogen te vestigen. In eigen boezem vinden we helaas het kwaad maar al te zeer verspreid. Onze Nederland sche tooneelliteratuurdie haar bestaan meestal vindt iu slechte vertalingen van meer te laten wachten; de rentmeester zal u dien aangaande mijne meening reeds hebben uitge drukt." „Die wij liever van u gehoord hadden," zeide Elize, terwijl zij haren vader bijna dreigend aanzag. „En waarom? vroeg de graaf. Constance zag hare zuster smeekend aan. Elize scheen hierop geen acht te slaan en hernam: „Omdat het voor bijna volwassen meisjes en de dochters van den graaf van Blommenstein niet past, bevelen barer onderhoorigen te ont vangen." „Zwijg! riep de graaf toornig; ik zal doen het geen mij bevalt, en ik ben u geen rekenschap mij ner daden schuldig!" De stilte, die hierop volgde, werd nu door niets meer gestoord; ua het middagmaal begaven de meisjes zich weder naar hare kamer, en zagen haren vader dien dag niet weder. Dagelijks echter hadden kleine schermutse lingen tusschen vader en dochter plaats; hoe slechte Fransche tooneelstukken, die, door spekt met trivialiteiten en onzedige dia logen, alle moraal ontkennen en alleen op een onteerend zingenot werken, verkeert in een treurigen toestand, helaas! Het volk is door het verderfelijk liberalisme ontaard. Door de zoogenaamde moderne richting in godsdienstzaken, zijn de volkeren los ge maakt van al wat godsdienst en morali teit heet. De Fransche operetten en too neelstukken zijn het vooral die op afschuw lij ke wijze het volk met de ondeugden be kend maken en die de lichtzinnigheid pre diken. Eu dan durft men die producten nog wel onschendbaar proclameereu om dat men ze met den mantel der Kunst" bedekt! Een lichtzinnige roman werkt zeer ge vaarlijk, maar erger nog eene immoreele voorstelling op het tooneel, want zij neemt door den glans der opvoering, de levendig heid der voordracht, de muziek, de kleeding, de gestes enz. de zinnen gevangen eii zij dringt diep in de ziel van den aanschou wer. Helaas! hoe menig onschuldig hart is van het pad der deugd afgedwaald door het bezoeken der schouwburgen en het aan- hooren en het zien van tooneelstukken, die stuitend en kwetsend zijn voor de zeden! Uit deze beschouwingen zullen onze ge achte lezers duidelijk bespeurd hebben dat wij niet behooren tot de voorstanders van schouwburgen, evenmin tot de bewonde raars van tooneelstukken zoo als de tegen woordige tijd die oplevert. Het zal dus niemand verwondering haren dat wij in principe er tegen zijn dat het geld der burgerij van stadswege verspild wordt door de oprichting van schouwburgen en daaraan gelijkstaande inrichtingen. De be- lastingpenniugen, die zoo vaak met zorg en moeite bij elkaar verzameld worden, mogen niet dienstbaar gemaakt worden voor in richtingen die, on ze 3 inziens, demoralisee- rend op het volk werken. Onze goede Spaarnestad is in 't bezit van een schouwburglokaal dat naar wij vernemen aan de eischen voldoet. Niet te vreden met deze localiteit, hebben eenige voorstanders van het tooneel aan den Ge meenteraad concessie gevraagd en verkre gen tot het oprichten eener nieuwe schouw- wreveliger en prikkelbaarder de graaf werd, hoe meer Elize eene uittartende houding aannam. Helaas! ook het arme kind wist niet te putten uit de bron, waaruit den bedroefde zulk een zoete troost toevloeit. Zij was alleen voor de we reld opgevoed, nimmer waren door hare tante de zaden van Godsdienst diep in haar hart ge plant. Zij kende de Godsdienst slechts bij naam, en nimmer kwam bij haar de gedachte op, haar leed en haar lijden iu den boezem van een Hooger Wezen uit te storten. Van daar die ontevreden heid in het lot, van daar dat gebrek aan onder werping, van daar dat het haar onmogelijk werd den weg naar het hart haars vaders te vinden, en dat eindelijk een scheidsmuur tusschen vader en dochter werd opgetrokken, die alleen door gewichtige gebeurtenissen koude omver geworpen worden. Wat Constance betreft, ook zij bad veel overeenkomst met hare zuster; zij was echter zachter gestemd en alleen daaraan dan ook had de graaf het grootelijks te danken, dat zijne oudste dochter niet tot grooter uitersten oversloeg. Uitgevers KÜPPERS LAURET. burg in de Parklaan. Zij zijn nog verder gegaan en hebben aan den Raad een re kest ingediend ten einde eene jaarlijksclie bijdrage te verkrijgen, die zal moeten die nen tot aflossing van het op te nemen kapitaal voor de verbouwing van den schouwburg. Gelukkig heeft de Gemeente- O O raad geen beschikking op het rekest ge nomen. De behandeling is onbepaald ver daagd. Wij zouden wensehen dat de behande ling van het rekest voor altijd werd ver daagd. Kunst is geen regeeringszaakde creteerde eenmaal de Minister Thorhecke en wij kunnen er gerust bijvoegen: kome die spelen evenmin.De vele en kostbare inrichtingen van lager en middelbaar onderwjjs die zoo ruimschoots uit de stads kas onderhouden worden, eischen reeds een te hooge somook van hen die toch niet in staat zijn hunne kinderen te doen pro- fiteeren van die dure inrichtingen. Het zou onbillijk zijn in de hoogste mate, wanneer de Gemeenteraad het geld der burge rij ging verspillen door bijdragen te ver- leenen aan eene Schouwburg-commissie die volgens ons bescheiden oordeel, weinig recht van bestaan heeft. De Gemeenteraad heeft reads genoeg gedaan met het verleenen der concessie. Met late de oprichting van een nieuw schouwburg-gebouw nu over aan partikuliere krachten. Als er werkelijk zoo'n groote behoefte bestaat voor de op richting van een nieuw gebouw, welnu dan zal de commissie wel gesteund worden door vermogende geestverwanten. Bestaat de be hoefte niet dan is het onverantwoordelijk om tot het houwen over te gaan. Zaken die met vliegwerk en kunstmatig in 't le ven geroepen en gehouden worden, hebben vaak een tragisch einde. Wij durven zelfs, uit eeu finantiëel oogpunt, twijfelen aan de reussite van de onderneming. Met het geld dat de commissie der nieuwe Schouw burg als jaarlijksche subsidie vraagt kan hier in Haarlem veel verricht worden dat meer ten algemeene nutte strekt. Wjj hopen en vertrouwen dat de Gemeenteraad de ver bouwing geheel en al aan partikuliere krachten zal overlaten. Daardoor zal men het algemeen belang niet kwetsen en de O o burgerij zal niet ontevreden worden. Gelijk wij gezegd hebben, heers elite er tusschen den graaf en Elize voortdurend oneenigheid. Slechts één vonk was er noodig om het smeu lende vuur tot eene laaie vlam aan te wakkeren en Constance stelde alles in het werk om dit te verhoeden. Niettegenstaande al hare pogingen barstte de storm eerder los dan zij verwachtte. Reeds verscheidene malen had Elize den rent meester gevraagd haar de vertrekken harer moe der te toonen, en steeds had de trouwe Lekman haar geantwoord, dat hem dit onmogelijk was, daar zijn meester zulks verboden had. Elize bleef echter aandringen, en eindelijk moest de rentmeester, tegen zijn wil, een hoogeren toon aanslaan, om haar daardoor tot andere gedach ten te brengen. Lekman dacht, dat zij van hare noodlottige nieuwsgierigheid genezen was, want sedert ge- ruimen tijd was Elize niet meer op dat onder werp terug gekomen, toen hij op zekeren dag een hevigen gil hoorde. Wordt vervolgd)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1879 | | pagina 1