NIEUWE No. 244, Donderdag 30 Januari 1870. Het bijgeloof in onzen ver lichten tijd, BUITENLAND. a Geschenk der Nederlandsche Katholieken aan Z. H. LEO XIII ƒ112,50 25,00 BLOMMENSTEIN. Het is dus bewezen wat wij wilden: het ongeloof is bjjgeloof. Er wordt thans in de beschaafde landen in ééu jaar meer bjjge loof uitgeoefend dan in de middeleeuwen in een halve eeuw. Frankrijk. ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden rooi' Haarlemf 0,85 Buiten Haarlem franco per post1. Afzonderlijke Nummers0.06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATEKDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. MNTIEND PRIJS DER ADVERTENTIÈN Van 16 regels Elke regel meer Grootc letters worden berekend naar plaatsruimte. 30 Cents 5 AGITE MA NON AGITATE. Dienstaanbiedingen 25 cents per advertentie a Contant. Advertenticn worden uiterlijk Dinsdag- en V r ij d a g- avond ingewacht. Uitgevers KÜPPERS LAUREY. Bedrag der vorige opgave Voor onzen Paus-Koning op hoop van zegen *k Geef met liefde en geloof Aan Faus Leo mijn goud Die zoo trouw en zoo zorgvol Fe wachte steeds houdt Als een leeuw is zijn kracht Als een lam zijn geduld Fat God al de wenschen Van Leo vervult Aan den zoo zeer miskenden ste dehouder van Christus op aarde om de herstelling voor mijne dier bare Echtgenoote te verkrijgen P. M. 10,00 25,00 5,00 Totaal 177,50 Het is eene zeer hedendaagsehe beschul diging, die de liberalen opwerpen als zij verkondigen dat de katholieken bijgeloovig zijn, als zij visioenen en prophetiën als mogelijk aannemen. Deze beschuldiging van bjjgeloof werpen wjj echter den ongeloovigen terug en wjj beweren en willen het bewij zen dat juist het ongeloof, bjjgeloof is. En hier mogen wjj gerust de stelling opzetten hoe ougelooviger hoe bjjgelooviger. De meusch moge doen wat hjj wil, hij onttrekt zich aan het bovenmensche- lijke en bovennatuurlijke niet; hjj moet zich daarmede bezighouden, hetzjj uit verwaandheid, vrees of goddeloosheid. Het geloof alleen en de Kerk geven ons het juiste en vaste standpunt; wat niet op dezen grondslag staat, vervalt tot inconse quentie, belachelijkheid of misdaad. Dat zien wjj handtastelijk in onze eeuw aan de van God vervreemde wereld. Van den eenen kant loochent zij onbeschaamd de eeuwig heid, al het bovenzinnelijke, engelen, duivel en hel; zjj ontkent, dat de Kerk het recht heeft zulke leerstellingen te handhaven en te verspreiden; zjj bespot deze leerstellingen als dwaas gegoochel en als een schreeuwend beeld tegen de verlichting der eeuw, en van den anderen kant zien wjj haar in het drukst en jjverigst verkeer met een F E UIL LET O N. De laatste Graaf VAN Vervolg.) De graaf gaf haar hierop een zeer bits ant woord; dit lokte van hare zijde een wederant woord uit, en de twist liep eindelijk zoo hoog, dat zij haren vader verweet, hare moeder ver moord te hebben. Nauwelijks was dit woord haren mond ont snapt, of de graaf nam woedend een zwaren drinkbeker, die naast hem stond, van tafel op, en wierp haar dien met zooveel kracht tegen het voorhoofd, dat oogenblikkelijk eene wijde wonde zichtbaar werd, waaruit het bloed met geweld stroomde. Elize viel in onmacht; dadelijk werd een ge neesheer ontboden, die weldra verscheen, de wonde verbond en tevens de verzekering gaf, dat, alhoe- zekere geestenwereld. Zjj heeft een vorme- ljjkeu cultus der geesten, een geheel gods dienst-systeem uitgevonden met tempels, priesters, zoogenaamde mediums, apostelen, vaste finantiën, met eene litteratuur, die in Amerika alleen 20 bladen onderhoudt en jaarlijks meer dau 100,000 boeken in de wereld slingert, met geregelde feestdagen, waarop" de toegangen dezer tempels door eene tallooze menigte neophyten en geloo- vigen bestormd worden. Niet zelden zjjn hooge Staatsambtenaars de dienstdoende uitoefenaars dezer geheimen; de lichtzin nigste hoven hebben zulk eene huiskerk, en gekroonde hoofden schamen zich niet, even als de ongelukkige Saul bjj de heks van Endor, daar verklaring van de geheimen der toekomst te zoeken. Deze cultus ver heugt zich in een grooien vooruitgang en stelt nog grootere eischen: hjj noemt zich den godsdienst der toekomst. Deze nieuwe godsdienst ving aan met de handelingen van het magnetisme en het o O somnambulisme; daarop kwamen de dan sende, schrjjvende tafels, en thans hebben wjj de bezwerende, genezende mediums van het spiritisme, de nieuwste mode van het Heidendom, een eenvoudigen demonendienst en eene levende Satanskerk. Zjj is de diepste smaad onzer eeuw; zjj bezoedelt zich niet slechts met misdaden maar ook met het verwjjt der onbekwaamheid van logisch te denken en te redeneeren. Men wage het niet bjj deze feiten te schreeuwen over de bjjgeloovige, domme en verrotte middeleeu wen Zeker too ver jj, wonderkunsten en hek serij waren haar niet onbekend, maar men schreef deze toe aan een werkelijke, voor het verstand aanneembare oorzaak, aan de werking van booze geesten; thans zjjn het woorden zonder zin, als sympathie, magnetisme, nerveus spectraal fluidum, medium enz., die alles tot stand brengen, en ieder vergenoegt zich met deze verkla ring. Vroeger beging men dergelijke dwaas heden slechts in het geheim; thans ver kondigen groote openbare aankondigingen deze hekserjjenvroeger liet men deze ont- eerende handelingen over aan het uitschot der menschheid; thans houden de hoogste klassen der maatschappij zich daarmede be^g. De bloem der cultuur en der hurna- wel de jonkvrouw zieh niet in gevaar bevond, echter eene volstrekte rust voor haar onontbeer lijk was. Dit voorval had op den graaf een diepen in druk gemaakt; hij gevoelde zich den volgenden dag zeer ongesteld; en de ziekte verkreeg weldra zulk een dreigend aanzien, dat de geneesheer niet meer voor zijn leven durfde instaan, en het noo- dig oordeelde hem van de H. Sakramenten der stervenden te laten voorzien. Maar de graaf, die nog zijn gansehe bewustzijn bezat, verzette zich tegen dit laatste besluit; hij wilde sterven gelijk hij geleefd had, en gaf bevel geen priester tot hem toe te laten. IV. Treurig en droevig zat thans Eiize op hare kamer; zij beschuldigde zich den dood baars va ders verhaast te hebben, en alleen de troostrijke woorden van mejuft'rouw Russel, van Anna en Constance vermochten het diep geschokte gemoed eenige kal.ute te schenken. niteit wil niets van den duivel weten en vereert hem onder duizend vormen. Soms echter neemt het ongeloof, name lijk als het zich die maakt, weder logica aan en brengt het dan tot openbare beljj- denis van den duivel. De duivel bestaat, ja wordt zelfs gerehabiliteerd. Hjj is nu niet meer het gevallen, wanstaltige en af schuwwekkende wezen, dat de duistere middeleeuwen van hem maakten, neen, hjj heeft paardepoten, staart, horens en de vleugels van de vledermuis verloren en wordt ingevoerd als een fatsoenlijk, maat- schappeljjk persoon; zelfs wordt hjj als beminnelijk afgeschilderd. Ja wat hem aller harten wint, is juist zjjn politiek verleden. Zjjn goddelooze opstand tegen God is slechts »een krachtige leveuswekkende oppositie tegen de oude regeering;» daarom heet hjj de ongelukkige revolutionnair,» de «hel denmoedige opstandeling,» de gelijke te genstander Gods,» dus zelf ook God. Zoo beleven wjj het schouwspel, dat, terwijl het ongeloof vol jjver, haat en boosheid tegen God woedt, de duivel medeljjden op wekt, verheven geprezen en bezongen wordt in duizend romans en drama's, zelfs om zijne schoonheid en ridderlijkheid, ja dat hjj werkelijk op den troon geplaatst wordt als vorst dezer wereld.» Dat belet echter den edelen vorst niet zjjne geloovigen en aanhangers door be driegers, die hjj inspireert, te misleiden en belachelijk te maken. Wie heeft niet ge hoord van de verbazende resultaten van een Mesmer met zjjne roeden, spiegels en mag netische talismans? Van Cagliostro met zijn Egyptischen drievoet en zjjn too ver lantaarn? Van den propheet Oasotte, bjj wien alle vrijmetselaars zweren? Van mej. Lenormant, de Pythia aller Europeesche hoven, met hare sleepdragers Mirabeau, Danton, Robespierre en Barrère? Van den heer Hlade te Brussel en Monk in Engeland en van het Aruerikaansche hoofdmedium Hume? Er is steeds een ontzettend gejubel in het leger des ongeloofs over elk bedrog, waardoor de Satan een priester of een Katholieke ziel bedriegt; wat moet men echter van die heeren zeggen, die door de voorgangers en apostelen van hunnen eigen godsdienst zoo bedrogen worden? Is het De graaf werd intusschen door hevige koort sen geteisterd, die weldra zijne verstandelijke ver mogens overmeesterden; hij was zich zijn toe stand niet meer bewust, er. was ongevoelig voor allen, die hem naderden. Vurige gebeden stegen intusschen voor den zieke ten hemel, en Gods barmhartigheid werd dag en nacht ingeroepen. En de Hemelsehe Va der leende een gunstig oor aan die smeekingen, de koortsen bedaarden, en het gevaar was ge weken: de zieke kreeg het bewustzijn weder Op zekeren dag werd hij wakker en zag hoe Anna, die bij hem waakte, voor een kruisbeeld lag nedergeknield en vurig scheen te bidden. Dit gezicht trof hem. Hij liet een flauw kuchen hooren, en Anna stond onmiddellijk op en begaf zich naar zijne legerstede, „Hebt gij ook iets noodig, mijnheer de graaf" vraagde zij vriendelijk. „Ik dank n, mijn kind! maar zeg mij eens voor wien gij daar zoo ijverig zat te bidden." „Ik bad voor uw behoud," antwoordde zij, en de eene niet veel bespotteljjker, wanneer duivel den anderen bedriegt? De zaak zou zeker grappig genoeg zjjn, hadde zjj ook niet hare ernstige, treurige en ontmoedigende zijde. Naast de ljjst dei- bedriegerijen staat helaas ook in de annalen van dit Satansrjjk de statistiek met hare cjjfers en toont in vreeselijke getallen aan, bij dit ontstaan en dezen vooruitgang van den Satansdienst, een verschrikkelijke toe neming niet slechts van het ongeloof en de zedeloosheid maar ook van dephysische verlaging der menschheid door krankzin nigheid en zelfmoord. Zooals het oude Heidendom telt ook de nieuwe Satansdienst zijne menschenofFers hjj hecatomben. Trou wens deze vorst der wereld is de »menschen- moorder van het begin af.» In Parijs zit men als onder de sneeuw hegra ven en te Versaillesheeft het veel weg van een Noordpool. Duizenden handen zijn aan't werk, om zoo spoedig mogelijk den weg weder vrij te maken. De telegraphische gemeenschap van Parijs met midden- en Zuid-Frankrijk is geheel en al ver broken- De massa's sneeuw in Frankrijk gevallen, grenzen aan het onbegrijpelijke, De Parijsche politie heeft 7756 beambten, die aan de gemeente cn aan den Staat jaarlijks meer dan twaalf millioen franks kosten. Over de waarde van de vuilnis deelt een Fransch blad het volgende mede: In 1823 mocht de aan nemer van de stadsreiniging te Parijs al de straat- vuilnis voor zijn eigen rekening behouden, en hem werd daarenboven, uit de gemeentekasjaar lijks nog 75,000 franks toe betaald. Reeds in 1831 ontving het gemeentebestuur van Parijs 166,000 franks toe van den pachter, die daarenboven alle werkloonenreinigingstoe— stellen, werktuigen enz., tot het schoonhouden der stad benoodigdzelf moest bekostigen. In 1845 was de pachtsom, die de aannemer betaalde, reeds tot 500,000 franks geklommen en in 1878 bedroeg zij 900,000 franks. De pachter of de maatschappijdie als zooda nig optreedt, verkoopt de Parijsche straatvuilnis tranen vloeiden langs hare wangen." „Alleen voor mijn behoud?" vraagde de graaf ernstig, „En dat uwer ziel?" antwoordde zij, terwijl zijn een blik vol vertrouwen op het kruisbeeld wierp. „Welnu, zeide de graaf, ik wil mij niet lan ger tegen de inwendige stem verheffen, die zich onophoudelijk laat hooren; ontbied den pastoor, ik wil mij met mijn God verzoenen." Anna had moeite een blijden kreet van ver rassing te onderdrukken, zij drukte de hand van den graaf vol teederheid aan hare lippen, en ver liet het vertrek om die blijde tijding aan hare tante en de meisjes mede te deelen. Weldra verscheen de man Gods, die men in allerijl ontboden had; zijn onderhoud met den graaf was langdurig, maar toeu hij het vertrek ver liet, blonk op zijn gelaat de reinste vreugde. Van dat oogenblik af ging de zieke met ras- sche schreden vooruit, Wordt vervolgd)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1879 | | pagina 1