NIEUWE No. 281. Zondag 8 Juni 1870. 4e Jaargang. Een probaat middel, dat echter blijkt niet probaat te zijn. BUITENLAND. Engeland. Frankrijk. HlUtLMEE (MME ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlemj 0,85 Buiten Haarlem franco per post1, Afzonderlijke Nummers0,06 Dit blad verschijnt: Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. dr> t:-w»j. AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIËN Van 1—6 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Avertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond ingewacht. Uitgevers KÜPPERS LAUREY. Ten allen tijde hebben zekere macht spreuken geheerscht, welke voorbijgaand den scepter hebben gezwaaid en een be- tooverenden invloed op de onnadenkende menigte hebben uitgeoefend. Onder deze heeft vooral in den laatsten tijd de machtspreuk gegoldenhet onderwijs moet de moderne maatschappij redden. In de dagen onzer geloovige vaderen meende men, dat de godsdienst de grondslag der menschelijke samenleving behoorde te zijn, maar sedert het tijdstip, dat men beweert, dat niet Adam en Eva, maar een paar apen onze stamouders zijn geweest, heeft men de bedienaren van den godsdienst op nouacti- viteit gesteld en daarvoor den schoolmeester op het voetstuk geplaatst, die thans als de eenige redder van het menschdom beschouwd en verheerlijkt wordt. Niemand hecht meer waarde dan wij aan een goed en doelma tig schoolonderwijs; niemand gevoelt meer achting voor den zoo hoogst nuttigen on derwijzerstand dan wij, doch dit alles kan ons niet bewegen grootere waarde aan deze beide belangrijke factoren te schenken, dan waarop zij billijker- en redelijkerwijze aan spraak kunnen maken. Wij verwachten een krachtigen en heilzamen invloed van het onderwijs op den maatschappelijken gang van zaken, doch alleen onder de onmisbare voorwaarden, dat het onderwijs met den godsdienst hand aan hand ga; dat in een woord de mensch niet slechts intellectueel, maar eok tevens moreel ontwikkeld worde. Het onderricht alleen en geïsoleerd van den godsdienst, levert geen waarborg op voor het aankweeken van deugdzame individuen, die van 't besef doordrongen zijn, dat de mensch niet alleen sociale rechten bezit, maar ook tevens maatschappelijke verplich tingen te vervullen heeft. Onderricht zonder godsdienst maakt het gemoed egoïstisch cd ongeschikt tot het volvoeren van edele en groote daden, welke vooral den even naaste ten goede komen en vrede en eens gezindheid in den kring van het familie leven en daarbuiten in 't maatschappelijk samenzijn in 't leven brengen en ouderhou- FE U1LLE TON. Een Nederlandsch Missionaris. Vervolg. Ook wil ik u nog zeggen dat ik te San Fran cisco een hollen boom gezien heb, daar uit de naburige bosschen ter bezichtiging gebracht. Dat boompje had een omvang van 111 voet. Ik liep er om heen en maakte, zoo dicht bij den boom als ik kon, 31 passen. I)oor eene opening kro pen wij er in, en daar stond een prachtige pianino, verschillende vogelkooitjes, een tafel en een soort van trap om er bloem jn op te zetten, iedere trede denk ik een voet breed en in het geheel IB of 18 treden hoog. De naam van den boom is: Oude Motes. Een half uur rijderis van San Francisco af gingen wij den Stille Oceaan zien. Daar op de kust is een gebouw als het badhuis te Zandvoort, maar geheel aan zee. Op een honderd passen ver in zee, naar ik gis, ziet men drie rotsen uit het water steigen, waarop honderde, ik moest misschien den. De gebeurtenissen van den dag be wijzen deze stelling. Zijn het de geloovige Christenen, die den dolk wetten of den re volver op de borst der gekroonde hoofden richten? Zijn de omwentelingsgezinden, die de bestaande orde van zaken 't onderst boven willen keeren en de maatschappij in bloed en tranen willen vernietigen, om een nieuwen toestand te voorschijn te roe pen, lieden blakende van geloof en uitmun tende door een reinen, vlekkeloozen levens wandel? Verre van daar. De Keizer van Rusland heeft een manifest uitgevaardigd in hetwelk met ronde woorden wordt te kennen gegeven, dat de professoren en stu denten der hoogescholen, bij uitnemendheid de personen zijn, die 't uitgebreide rijk der Moscovieten in verwarring en beroering brengen. Vrouwen en meisjes tot de eerste standen der maatschappij behoorende waar onder ettelijke, die de lessen der univer siteiten hebben bijgewoond en een diploma als geneesheer verwierven, hebben hare handen met het bloed harer medemen- schen bezoedeld, en hunkeren voor zoo verre slot en grendel der gevangenis haar niet onschadelijk hebben gemaakt, nog steeds naar meerdere slachtoffers. Sedert eene lange reeks van jai-en predikt men aan vele hoogescholen het atheïsmus en de leer dat de misdaad geen zedelijk kwaad is, doch een betreurenswaardig ziekteverschijnsel en dat zij, die hieraan onderhevig zijn, aan spraak hebben op het medelijden en de toegevendheid van allen. Als men van de stelling uitgaat, dat er voor den mensch geene eeuwigheid bestaat, en dat derhalve de bevrediging van dierlijk zingenot het eenig levensdoel van het individu is, kan men dan met grond verwachten, dat het eigendom erkendhet huwelijk geëerbie digd, het recht van derden gehandhaafd zal worden? Voor den onbevooroordeelden besehouwer, voor hem die zijn gezond ver stand raadpleegt en zich niet door holle en schelklinkende phrases laat begoochelen, moet onwillekeurig de vraag opkomen of het dan wel werkelijk waar isdat het on derwijs en het onderwijs alleen bij machte is, om voor goed aan alle maatschappelijke kwalen een einde te maken? Dat er veel ellende heerscht, wie zal het ontkennen. zeggen, duizende zeeleeuwen liggen. Het is alsof de gansche rots leetde en blafte en huilde. Het geschreeuw is Yreeselijk. In San Francisco waar een eindelooze zomer heerscht was het zeer warm, zoodat wij best wat van onze kleederen konden missen. Iets zeer vreemd in San Francisco is dat de schoenpoetsers somtijds van 2 tot 5 fauteuils hebben staan, ieder op een verhevenheid zoo hoog geplaatst, dat wanneer de cliënt, die zich de schoenen laat poetsen in dien armstoel is gezeten, met zijn voeten op die hoogte komt, dat de schoenpoetser zich niet behoeft te bukken. Op Woensdag 20 Nov. ten 12 ure begaven wij ons aan boord van den Steamer „Alaska," een bril- lant schip, dat reeds schipbreuk geleden heeft op China 's kusten. Wij waren slechts met 15 passagiers eerste klasse aan boord. Mijn aankomst hier heb ik u gemeld. Onze kathedraal is een houten kerkje, van buiten en van binnen vroeger gewit. Wanneer er Lof is zingen twee onzer boven en Monseigneur en de assistent antwoorden. Nu over de Indianen- lk kan natuurlijk nog niet met hen spreken, maar ik denk al een goed eind Git alle boeken der wereld weergalmen klaagliederen. Stilstand van zaken, slapte in handel en verkeer gebrek aan onderling vertrouwen en toenemende moeilijkheid om een eerlijk middel van bestaan te vinden zijn de verschijnselen van den dag. Te allen tijde hebben afschuwelijke mis drijven het hart van den meuscheuvriend bedroefddoch zelden is er een tijdperk voorgekomen waarin beambten van justitie en politie de handen zoo vol werk hadden als tegenwoordig. Als men al deze omstan digheden koel en beredeneerd gadeslaat, moet men, tenzjj men willens en wetens zich zeiven wil bedriegen wel tot de con clusie komendat wij ons in een abnor male verhouding bevinden en dat onze so ciale toestanden krank, erg krank zjjn; en dit alles in spijt van de loffelijke po gingen, welke in alle staten worden aan gewend om gestaag meer en meer uitbrei ding aan het onderwijs te geven en om dit steeds meer en meer voor alle standen der maatschappij toegankelijk te maken. Dat derhalve het ouderwijs alleen niet bij machte is om alle kwalen der maatschappij te ge nezen houden wij voor bewezen, 't Is een probaat middeldat echter blijkt niet pro baat te zijn. Doch iets anders is het zoo zijdie door hunne sociale positie geroepen zijn een overwegenden invloed op den gang der zaken uit te oefenenzich willen door dringen van de waarheid, dat intellectu- eele en moreele ontwikkeling hand aan hand moeten gaan. Dan maar ook dan al leen zal men den menschdoordrongen van de heilaanbrengende waarheden van den godsdiensttot een werkend en denkend wezen opleiden, dat niet alleen aanspraak op het bezit zijner wettige rechten maakt, maar ook evenzeer geneigd is zijne maat schappelijke plichten met nauwgezetheid te vervullen. Dan zal men burgers vormen, die de gestelde machten eerbiedigenhun geboortegrond beminnen en der samenleving tot sieraad strekken. Dorpen en steden zul len gevuld worden met nijvere bewoners, die arbeidzaamheid met huiselijkheid en spaarzaamheid vereenigen en geslachten zul len vormenwelke de maatschappij behoe den tegen de verderfelijke aanslagen van koningsmoorders en revolutiemannen. Nog heen te zijn wanneer u dezeu brief ontvangen zult. Het Kruisteeken, het Onze Vader enz. en aile andere gebeden moeten wij luin lei ren op muziek. Zij hebben te weinig verstand en begrip om iets van buiten te leeren; leert men het hun echter zingen dat gaat het goed, doch natuurlijk moet het hun eenige honderde malen worden voorge praat. In het Chinook, (dit ii de naam dier ge leerde taal) heeft men slechts zeer weinig woor den; het ontbrekende vult men aan met gesti- culeeren enz. Daarom ook zijn de gebeden zoo goed en zoo kwaad mogelijk vertaald. Ziet hier het kruisteeken: Nsaika Papa kopu iaka nempi iaka Tanas, pi iaka Flush tomtom kwanesum kaktva. d. i. letterlijk: Onze Vader in zijn naam, en in Zoon en in goeden Geest, goed altijd ook aldus. Velen van onze letters kunnen de Indianen niet uitspreken, daarentegen hebben zij sommige klan ken die moeilijk door ons kunnen voortgebracht worden. Er is nog veel dat ik zou willen schrijven, maar ik wacht tot later. Zijt allen gegroet. is het niet te laat. Veel wat reeds is af gedwaald, kan nog op het ware voetspoor teruggeleid worden, zoo men slechts alge meen tot de overtuiging komt, dat onder wijs en godsdienst hand aan hand moeten gaanen dat geene maatschappij duurzaam gelukkig, geordend en welvarend kan zijn, tenzij hare leden intellectueel en moreel goed ontwikkeld, tot het besef komen dat 's menschen bestemming eene hoogere en edelere is dan de bevrediging van voorbij gaand zingenot. Wij scharen ons onder de warme voorstanders van het ouderwijs, doch gesteund en geschraagd door godsdienstige opleiding, opdat de mensch zoodanig ge vormd wordedat hij aan de verhevene roeping kan beantwoordenwaarvoor de Voorzienigheid hem bestemd heeft. Eenige der voornaamste bankiers en handels lieden der City hebben aan Lord Beaconsfield een adres ter hand gesteld om een enquête te verzoeken naar den invloed van de verminderde metaalprijzen op den wereldhandel. De keizerlijke prins, die den veldtocht met de Engelschen mede zou maken in Zuid-Afrika, is aldaar voortdurend ongesteld, het bevestigt zich dat de prins die geen sterk lichaamsgestel heeft, aldaar niet tegen de lucht kan. Uit Simla meldt een telegrafisch bericht aan Reuter dd. 8 Juni: De hongersnood in Cashmir maakt in hooge mate de bezorgdheid gaande van de Britsch-In- dische Regeering. Naar luid var. officiëele mede- deelingen heerscht in eeheele streken een onbe schrijfelijke nood. Vele steden en dorpen zijn ont volkt. De mabaradje van Cashmir begeeft zich op dringend verzoek van den onderkoning naar Serinagur, om de maatregelen te leiden, die daar tot leniging van den nood genomen worden. De heer Eanshawe, secretaris van de Regeering in Punjab, is op reis gegaan om den Britscheu re sident bijstand te verleenen. Naar het Cashmir- dal zijn 3500 ton graan vervoerd. Ferdinand de Lesseps zal, naar men verneemt, belast worden met de uitvoering van het door steken der landengte van Panama. Reeds binnen eenige dagen zal eene circulaire verschijnen, waarbij het publiek tot deelneming aan eene eerste in schrijving wordt uitgenoodigd. Uittreksel uit een brief van 18 Dec. 78 na de eerste missiereis. Hoe maakt het de missionaris? Wat tevreden heid en geluk betieft zeer goed, het harde, ja soms zelf zeer harde werk, zelfs handenarbeid, maakt mij niet ontevreden en door Gods goed heid ben ik er zelfs zeer vrolijk onder. Uit mijn voorgaande blief hebt gij reeds vernomen wat ZD li. onze Bisschop met mij voor heeft. Ik ben er gerust onder want God zal mij sterken wan neer ik daar geheel alleen ben met Hem die verstaan en begrijpen kan. Eenige uren voor ik die mededeeling kreeg, vroeg Monseigneur wat de spreuk was von Mgr. Snickers en van Mgr. Wilmer z. g. Ik antwoordde door beiden te geven laboris non honoris, arbeid geen eer en Do min its providebit de Heer zal voorzien) niet wetende waar Mgr. heen wilde en kreeg toen voor antwoord dat ik mij beide spreuken maar vooral het Dominus providebit mij eigen moest maken. Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1879 | | pagina 1