NIEUWE No. 289. Zondag 6 Juli 1879. 4e Jaargang. Gremeeiitcraads-vcrkicziïig. Napoleon IV en de Franschc republiek. Geschiedenis der kermis. HAARLMSEHI C0EM1ÏT. ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem Buiten Haarlem franco per post. Afzonderlijke Nummers T 0,85 1 ,- 0,06 Dit blad verschijnt: Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. m.\i\ tiïsnKu AG-ITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIÈN Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Avertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond ingewacht. Uitgevers KÜPPERS LAUREY. De dag van 15 Juli nadert. Wat te doen? De gemeenteraads-verkiezingen zijn van bet grootste belangvooral nu het er op aankomt, dat een zuinig Gemeentebe stuur de dwaze verkwisting, die de Staat aan de gemeente oplegt en opdringt, zoo veel mogelijk tempere en matige. Voor Haarlem vooral is de verkiezing van nieuwe leden voor den gemeenteraad allerbelangrijkst; immers onder de aftre dende leden zien wij mannen, die in Haarlem vreemd zijn, mannen, die terwijl zij alles in het werk stellen om de gehate onder wijswet hare volle uitwerking te doen er langen zich weinig bekommeren of de be langen van Haarlems burgerij in het al gemeen bevoordeeld of benadeeld worden. Gaat de Haarlemsche burgerij niet reeds gebukt ouder den druk van zware belas tingen? Worden de zuur verdiende pen- nnigen niet ten offer gebracht voor zaken en ondernemingen die het algemeen belang niet raken? Het tegengaan van noodelooze uitgavenuitgaven van weelde kunnen ze genoemd wordenvooral op 't gebied van het onderwijsis een dringende noodzakelijkheid geworden. De tijd is geens zins geschikt voor nuttelooze geldverspil lingen want ook in Haarlem heersckt eene algemeene malaise. Het geld is schaarsch eu de verdiensten zijn over 't algemeen ge ring. Men verwacht verbetering in dien toestand; doch dat men dan ook de mid delen bezige, die daartoe kunnen leiden. Wij hebben het recht om onze mede burgers er op te wijzen, dat onder de af tredende leden van den Gemeenteraad er velen zijn, die medewerken om de uitgaven in onze stad op te drijven en daardoor de lasten der burgerij te doen klimmen. Eeu zuiveringsprocesdat ook op de leden die dit jaar niet aftreden zal influenceeren omdat zij daardoor den geest der Haar lemsche burgerij zullen leeren kennen, is hoogst noodzakelijk geworden en zeer zeker algemeen gewenscht. Aan u weldenkende kiezers zal het af- FEÜ1LLETO N. Vervolg en Slot. II. Ofschoon reeds vroegtijdig met de Kermis ver bonden, hadden de vrije jaarmarkten een ge heel anderen oorsprong. Deze toch gingen niet uit van de Kerk, zooais de kermis, maar van de wereldlijke overheid. Zij klimmen op tot den tijd der Romeinen. Het recht om die markten te verleenen, behoorde van ouds aan den Keizer; maar na de twaalfde eeuw, toen de Nederland- sche graven zich als souvereine vorsten begonnen te gedragen, vroegen zij den Keizer geen markt- brieven meer, maar verleenden die zeiven. Elke stad zocht op haar groote kermis of op meer kermissen een vrije markt te verkrijgen, en had gaarne eene goede somme penningen over voor zulk een privilegie. Somtijds zelfs werd de Ker mis ter wille der jaarmarkt verzet of uitgesteld, niet zoozeer omdat de Kerk daarbij eenig meer der voordeel had, maar omdat zulks in het voor deel was der burgerij. Toen kermis en jaarmarkt met elkander in betrekking gekomen waren, sloten zij zulk een nauw verbond, dat zij niet meer te scheiden waren. Onze naburen, de Delgen, bewaren van die scheiding nog een herinnering in de woorden kermesse en foive. hangen of er zulk een zuiveringsproces zal plaats hebben. Al den invloed die van liberale zijde zal worden aangewend om de stemmen naar dien kant te lokkenzal niets batenals er slechts mannen worden aanbevolendie bekend zijn inet de stad hunner inwoning en met de behoeften der bevolkingdie onpartijdig zijn en die weten te spreken en te handelen, ook wanneer er za ken van godsdie nstigen aard mochten ter sprake komen. Het behoudend en geloovig ele ment is in onze Spaarnestad sterk genoeg om zich te doen gelden en zijn wil door te zetten indien er maar leiding is en de kie zers door hendie aan 't hoofd der stembus beweging behooren te staanniet worden in den steek gelaten. Dat men een en ander overwege en goed begrijpe. De dood van Prins Louis Napoleon of, zoo als het »kind van Frankrijkdoor de Bonapartistische partij werd genoemd, Na poleon IV. is een van de belangrijkste ge beurtenissen der laatste dagen. Eeu gevoe liger slag kon den aanhangers van 't voor malig Keizerrijk niet treffen. De zoon van den overleden keizer zou wellicht, volgens menschelijke berekening, over eenige jaren als keizer van Frankrijk worden begroet. Nog kort voor de aankomst van het doods bericht sprak de leider dezer partij in 't openbaar de meening uit dat het terug- keeren der Kamers naar het radicale Pa rijs, het einde der republiek en den aan vang van het keizerrijk zoude zijn. Doch zie, een wilde Zoeloe snijdt dit jonge leven af. In het vrije Afrika, in eeu oorlog, die eigenlijk met Europa niets te maken had, verliest het Fransche volk zijn toekomsti- geu keizer. De schikkingen Gods zijn dikwijls duis ter en raadselachtig. Toen de jonge Na poleon met de Eugelschen naar den Zoeloe- krijg trok, dacht niemand er ernstig aan Tot de voornaamste kermis-plechtigheden be hoorden het in- en uitluiden en het kruisen stel len. Het in- en uitluiden der kermis heeft hiel en daar nog plaats. Waartoe diende dat in- en uitluiden? Hertog Albrecht zegt in een Duitsch handschrift van 1379, dat het in- en uitluiden geschiedde: „op dat die coman weten zal, hem totter marct op syn rechteu tyt te stellen." Het uitluiden geschiede dus opdat de koop man weten zou, wanneer het tijd was om te vertrekken. Maar het in- en uitluiden beteeken- de ook nog de officieele aankondiging van het begin en einde van het vrijgeleide. Als de laatste galm van het inluiden wegstierf, was „het kruys opgericht," dat wil zeggen: aan de poorten der stad of aan de bruggen, zag men houten kruisen gespijkerd, die meestal rood, maar op sommige plaatsen ook wel wit of zwart ge verfd waren. In sommige steden werd daarom die kermis, waaraan de vrije jaarmarkt verbonden was, in onderscheiding van anderen, de Kruisen- markt genoemd. Dit kermiskruis was het zicht baar teeken, zoowel van het vrijgeleide als van den marktvrede de waarborg van rust en veiligheid. Zulks was een hoofdzaak. Dit was het, wat de kermis tot „een vrije jaarmarkt" maakte; ieder mocht dan vrij en ongedeerd binnen de stad komen en handel drijven; al de monopoliewetten van het gildewezen sliepen dien tijd; niemand dat hij zich aan gevaar zou blootstellen. Ook de Engelsche opperbevelhebbers had den geen andere plannen als den prins, voor zijn genoegen en wellicht ook voof zijn onderrichting, den oorlog als toeschouwer in den staf te laten bijwonen. Dat hij uit eigen beweging aan gevaarlijke verkenningen deelnam, strekt hem tot eer, maar 't was uit een politiek oogpunt beschouwd, niet verstandig zulk een kostbaar leven voor niemendal te wagen. Den 19en Juni ont ving de ongelukkige keizerin het bericht, dat haar eenige zoon dood en met hem de naam van den vierden Napoleon verdwenen was. Den 19en Juni 1867 werd in Mexico de arme keizer Maximiliaan gefusilleerd; hij was door Napoleon verraden en aan zijn lot overgelaten. Deze tocht naar Mexico met den aankleve van al daarbij behoorende misdaden was het keerpunt van het Napo leontisch geluk. Yan af dien tijd daalde Napoleons gloriezon zoo wel in zijn eigen land als daar buiten. Ten gevolge van zijn wanhopigen toestand begon hij den oorlog met Duitschland; hij moest echter dit waag stuk met het verlies van zijn troon bekoo- pen. De ongelukkige gemalin van keizer Maximiliaan werd en bleef krankzinnig; ongelukkiger nog is de gemalin van Na poleon III, die in de verbanning haren onttroonden gemaal en haren eenigen zoon moest begraven. De wereldgeschiedenis is het wereldgericht! Welke gevolgen zal nu dit onverwachte sterfgeval voor de verdere ontwikkeling van Frankrijk hebben? Het Bonapartisme werd niet te gelijker tijd met zijn opper hoofd verslagen want het vertegenwoordigt een beginsel, dat de personen overleeft: het beginsel der democratische tirannie. In de plaats van den vermoorden prins zal deze partij een anderen bloedverwant moeten verheffen. Er zullen in Frankrijk steeds aanhangers van het keizerrijk blijven. Maar toch is de Bonapartistische partij voor minstens tien jaren verlamd. De zoon van den derden Napoleon was bekend bij alle Franschen. Hij werd, wel is waar, nu eu mocht wegens schulden of eenige civiele zaak gehinderd worden. Alleen 's Heeren vijanden en ballingen waren uitgesloten van het vrijgeleide: want kwaaddoeners en rustverstoorders had men op de kermis niet noodig, en wie den markt vrede brak, werd voor eeuwig gebannen: hij mocht nooit weerkomen. Gelijk wij reeds hebben opgemerkt waren er oudtijds evenveel kerkmissen, als er kerken en kapellen waren. Kloosters, begijnhoven en gast huizen hadden hun eigen kermis. Deze piet alleen. gestichten zelfs, die geen kapel bezaten zooals weeshuizen, vierden eenmaal 's jaars den gedenkdag der stichting; dit feest werd ook al kermis geheeten. Eu daar oudtijds de buurten mede haar bijzondere heiligen hadden, voor wie wel geen kerk of kapel gebouwd, maar toch een beeldje in een „heilig huysken" aan een hoek dei- hoofdstraat geplaatst werd, zoo vierden de buren den dag van hun heilige met alle vroolijkheid, en dit gaf al weder zooveel kermissen, als er buurten waren. Die „particuliere" kermissen, werden op tweeërlei wijzen gevierd: binnen de muren of in het openbaar. Een buurtkermis werd in de buurt, en dus op straat gevierd, maar een weeshuiskermis in het h uis. De regenten ge bruikten een maaltijd; de suppoosten kregen een maaltijd, terwijl de kinderen onthaald werden op rijstebrij met wittebrood. Bovendien mochten zij den gansehen dag springen en zingen zooveel zij maar wilden. clan bespot voornamelijk ten gevolge van de treurige komedie die zijn vader te Saar- brücken bad gespeeld, maar au fond werd bij toch geacht, omdat bij in 't purper was geboren, als de zoon van een man die gedurende bijna twintig jaren Keizer van Frankrijk was, wiens heerschappij, ondanks het treurige einde, zooveel roemrijke her inneringen heeft nagelaten. De naam van prins Louis Napoleon was uitstekend ge schikt om de massa te doen ontvlammen. Zoodra de republiek zou hebben uitgediend, iets dat niet lang op zich zal laten wachten, zou hij de natuurlijke erfgenaam zijn die den scepter van zijn vader in handen zou krijgen, 't Is thans geheel anders. De nog in leven zijnde leden der familie Napoleon zijn volstrekt niet populair. Jerome, de »roode Prius,« ook Plou-Plon genaamd, heeft zich belachelijk en verachtelijk ge dragen. En toch is hij de naaste erfgenaam. Van zijn beide zonen, wier moeder eene dochter van Victor Emanuel is, telt de oudste nog slechts 16 jaren. Men zegt dat de verslagen prins dezen neef tot erfgenaam van zijne rechten heeft benoemd. Maar al zouden de leiders der partij hem een stemmig als opvolger van Napoleon pro- clameeren, het volk zou toch bij dezen on bekenden naam koud blijven. Prins Victor, de zoon van den onbeduidenden Plon-Plon zal veeleer met eigen kracht zijn troon moeten veroveren even als Napoleon Hl dit in zijn tijd heeft gedaan. Of hij daar voor het noodige bezit zal eerst aan het daglicht komen als hij eenmaal man is geworden; tien jaren kunnen we dus nog gerust wachten. Waarschijnlijk echter zul len de leden dezer partij in oneenigheid geraken over de erfopvolging. Plon-Plon schijnt veel lust te hebben zich als hoofd der familie te doen gelden, welk recht hem ook ten gevolge van het oude erfrecht toe komt. Het grootste deel der Bonapartisten zal echter geen vrede daarmede hebben en deze dreigende tweespalt zal de partij voor langen tijd verlammen. Het was Napoleon III gelukt na een Zelfs de begijntjes, vierden haar kermisdag, en dat was ook heel, natuurlijk, daar zij een eigen kerk of kapel hadden. Van de Haarlemmer be gijntjes leest men, dat zij kermis hielden ter eere van de H. Bega en dan speelden en vroolijk waren. Die kermis kwam echter niet op straat, zij bleef binnen het hof. En dit was ook het geval, gelijk van zelve spreekt met al de kermissen van kloosters. Op de kermissen onzer voorvaderen, vooral in een klooster, heerschte naast gulle gastvrij heid, groote vroolijkheid. De vroolijkste gasten waren zelfs de meest gewenschte. Werd er van iemand getuigd „Al ons geselschap sal hij verheugen Druck wordt doorhem nedergevelt dan was dit een aanbeveling, die over vele be denkingen spoedig heenstappen en voor den grap penmaker de deur ontsluiten deed. Want vroo lijkheid was onzer voorvaderen levenen het strekt den geest der Middeleeuwen tot eer, dat daarin vroomheid, echte godsdienstzin met vroo lijkheid en opgeruimdheid gepaard ging. In een zestiende-eeuwsch reglement van het Amsterdamsch Leprozenhuis leest men -. „degenen, die in den huyse syn, sullen eetendrinken ende vroolyk zijn." Reglementen maakt men thans meer dan vroe ger, maar nooit hebben wij in eenig reglement zien voorgeschreven, dat men moest vroolyk zijn. Das was alleen eigen aan de Middeleeuwen,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1879 | | pagina 1