NIEUWE No. 353. Zondag 15 Februari 1880. 5e Jaargang. Echtscheiding. mmm mm mMMUmms F De Familie Choisel. ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem Buiten Haarlem franco per post. Afzonderlijke Nummers T 0,85 1,— 0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. HfJHK lETH A LN T IJ STIB i AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIEN Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond ingewacht. Uitgevers KÜPPERS LAUREY. »a»r> Wij leven in een onzaligen tijd, in een tijdperk van omverwerping der bestaande orde van zaken en in eene periode van ontkenning en verloochening van elk ge zag. De moderne tijdgeest gaat steeds voort met afbreken wat tot behoud der mensch- heid was opgericht. Aan opbouwen echter wordt niet gedacht en zoo doende gaat de maatschappij een wissen ondergang te ge- moet. Thans is men op nieuw in verschil lende landen bezig wetten en besluiten in het leven te roepen, die ingrijpend en hoogst verderfelijk zullen werken op de geheele maatschappij in 't algemeen en op de indivi du's in 't bizonder. Het is vooral in Frankrijk dat zich stemmen verheffen ten gunste der we- der-toelating van de echtscheiding. Naquet, een vrijden ken van het zuiverst allooi, is in Frankrijk een ijverig voorstander van de echtscheiding. Als een colporteur reist hij het land af ten einde menschen voor zijne gevoelens te winneu en zoodoende eene algemeene agitatie uit te lokken. In hoe verre die vrijgeest in zijn onzalig pogen zal slagen is ons natuurlijk onbekend, maar of de beweging van dien omvang zal wor den als de communeman zich voorstelt be twijfelen wij toch zeer. 't Feit, de zucht namelijk van velen, tot algemeene wederinvoering der echtscheiding bestaat. Niemand zal zulks durven looche nen. Het betaamt ons echter als geloovige Christenen tegen den allesvernielenden tijd geest te velde te trekken en te trachten aan het streven der ongeloovigen paal en perk te stellen. Daartoe diene het volgende: Sinds God in het Paradijs aan den eersten mensch eene hulpe gaf, vorm de de gehuwde staat het kern-en middel punt van het openbare leven. Het huisge zin is de hoeksteen waarop de volken, Q&- ten, wereldrijken met al hunne heerlijkheid maar ook met hunnen nood en ellende worden opgebouwd. Als we in onze dagen de sociale en moreele dwalingen nagaan, dan zullen we bespeuren dat de meeste menschen te lichtzinnig, te overijld, te vroeg, of te laat of nimmer huwen. Hij echter die den rechten middenweg weet te bewandelen, kan zich gelukkig achten en F EU1LLE TO N. Vervolg. Wees verzekerd, dat ik gelioor geef aan deze roepstem, en binnen weinige dagen mij onder de bevelen van uwen dapperen aanvoerder zal komen stellen. Vervolgens noodigde hij den officier om mede te ontbijten, en de krijgsman, vvien na een langen rid eene welvoorziene tafel niet onwelkom kon zijn, liet het zich welgevallen. De eerste wapenfeiten worden met een goeden uitslag bekroond, zeide de gravin tot ha ren gast. Mevrouw, het kan niet anders; de moed der Vendeërs grenst aan het wonderbare. Ieder man is een held, elk huis wordt als eene vesting verdedigd, en in ieder bewoner vinden de repu blikeinen een vijand. Zelfs kinderen vatten de wapenen op, en ik heb gezien, dat vrouwen hunne maakt zich verdienstelijk voor de maat schappij en voor het Christendom, daar hij op nieuw, zij het ook onvolmaakt, aan een beeld der gezegende Familie van Nazareth het aanzijn geeft. Dat de christelijke natiën in zedelijk en sociaal gehalte zoo ver verheven staan bo ven de heidensche en Mahomedaansche vol keren 't is een gevolg van de strenge en geheiligde orde welke door het Christen dom ten opzichte van het huwelijk is in gevoerd. De afschaffing der polygamie en der echtscheiding waren de gezegendste daden voor de wedergeboorte van het open bare leven. De zoogenaamde reformatie, die onzalige kerkscheuring, deed een kolossa len stap achterwaarts vermits zij de echt scheiding weder invoerde. Als de Katholie ke Kerk het huwelijk voor ontbinding vat baar had verklaard, dan zouden hare vij anden stellig beweerd hebben dat zij een onzedelijk beginsel huldigde. Aangezien ech ter de Kerk zich vasthecht aan de godde lijke, geopenbaarde waarheid dat de band van het huwelijk slechts door den dood kan worden verbroken, nu ageeren de vijanden der Kerk tegen hare leering en zij ver langen dat het huwelijk in zekere omstan digheden kan ontbonden worden. Er is wellicht geen stelsel dat gemak kelijker verdedigd en verklaard kan wor den dan juist de onverbreekbaarheid van den huwelijksband, 't Ligt voor de hand dat elk motief een gevaarlijke verlokking is voor hen, die zich niet al te gelukkig gevoelen onder het juk dat zij zich door hun jawoord hebben opgelegd. In Pruisen kan eene echtscheiding reeds worden ge provoceerd wanneer er bij een der partijen een »onoverwiulijken afkeer« bestaat, zoo dat iedereen die slechts eenig geld en een weinig slechten wil heeft, zich van zijne wederhelft kan laten scheiden en een nieuw huwelijk kan aaugaan. Merkwaardig en treurig tevens in dit opzicht is het feit, onlangs in Berlijn voorgevallen, alwaar eene vrouw werd veroordeeld omdat zij eene valsche beschuldiging tegen haren echtgenoot had ingebracht. Die vrouw wist zeer goed dat zij op scheiding kon aan spraak maken als haar echtgenoot tot ont- eerende tuchthuisstraf werd veroordeeld; gewonde echtgenooten tegen de woede der sol daten beschermden. Van de rechtvaardigheid hunner zaak overtuigd, vreezen zij geen gevaar. Onze verdedigers blijven den naam van Eranschen dan waardig? vroeg Henriette. Volkomen, mejuffrouw, één voorbeeld uit honderden zal er u van overtuigen. O, spreek, ik luister, mijnheer. Toen wij bij Thouars den vijand tot den aftocht noodzaakten, wilde een vijftigtal kurassiers zich van een aan ons toebehoorend stuk geschut meester maken; maar eensklaps schoten eenige soldaten toe. Jongens, zorgt, dat wij het t'huis brengen! riep een officier, en zijne woorden wer den bewaarheid. De vijand, die minstens vijfmaal sterker was, moest vluchten en, als om hunne heldendaad te voltooien, werd de overste dier ruiterbende gevangen medegevoerd. Een volk, dat zijne dierbaarste panden ver dedigt, bezit leeuwenmoed, zooals uit dit voorval genoegzaam blijkt, zeide Choisel. Gij hebt volkomen gelijk, mijnheer; want de meeste soldaten, over welke ik spreek, waren ten einde dus hare vrijheid te herkrijgen trachtte zij haren man in het tuchthuis te brengen. De agitatie tot weder-invoeriug der echt scheiding in het wetboek der Katholieke landen van Europa wordt hoofdzakelijk ge leid door lieden die gaarne zelf de voor hen knellende huwelijksbanden zouden wil len afwerpen. Want onder de vijanden der Kerk vindt men vele ongelukkige huwe- O o lijken en sterxe zucht naar verandering. Nog staan ons te dien opzichte de schan dalen levendig voor den geest indertijd door den edelen Crispi, den Italiaanschen ex-Minister, aan de wereld vertoond, zoomede de ergernis verwekkende hande lingen van den grooten »held« Garibaldi. Deze laatste meent zulk een hoog stand punt in de maatschappij bereikt te heb ben dat hij zich boven alle wetten verhe ven acht. In het jaar 1860 huwde hij een meisje dat hij in het legerkamp bij (Joino had leeren kennen. Deze verbintenis be viel hem niet. Binnen korten tijd had er voorloopige scheiding plaats tusschen den »held« en Mevrouw Garibaldi geboren mar kiezin Raymondi. De woelgeest zocht el ders zijn troost en om nu zijne onwetti ge nakomelingen tot erfgenameu te maken en het kind der markiezin Raymondi te onterven, vroeg de oude revolutiounair wet tige scheiding. Dat ging echter niet zoo erg gemakkelijk want het huwelijk was, burgerlijk, op wettige wijze gesloten. De advokaten van Garibaldi konden slechts op een nietig gebrek in den vorm wijzen, dat echter onvoldoende bleek voor de on partijdige rechtbank. Daarom veranderde Garibaldi van woonplaats en vestigde zich te Rome. Hij rekende er op dat de rech ters in Rome onder den invloed der be vriende demokratische regeeriug niet zoo angstvallig zouden zijn om voor den ou den »patriot« de wetten een weinig te kneden of te buigen. En werkelijk het ge lukte hem formeele scheiding te verkrijgen van zijn huwelijk met de markiezin. De oude huwelijks-candidaat kreeg in de daad zijn zin. De Katholieke Kerk leert dat het hu welijk onverbreekbaar is. Als er derhalve verbintenissen tusschen Katholieke perso- dien dag voor de eerste maal in liet vuur, en de officier zelf is nog slechts korten tijd bij het leger. Het is een der grootste grondeigenaars uit het departement der Seine, hij heet Gustaaf Chalon. Chalon riepen allen. Kent gij hem? vroeg de officier. Wij staan in zeer nauwe betrekking met hem; hij is de aanstaande echtgeuoot mijner dochter. Dan wensch ik de juffrouw geluk met het bezit van zulk eeti chevalier, hij is zoo dapper als zijn degen. Henriette glimlachte, en luisterde met vreugde naar de lofspraak op Chalon. Ik twijfelde niet, of hij zou een ridderlijken moed aan den dag leggen, zeide zij, nadat de militair breedvoerig over zijn persoon had uit geweid. Hij beantwoordt volkomen aan uwe ver wachting, mejuffrouw. Aangenaam zal u het be richt wezen, dat even vóór mijn vertrek er een ordonnance was aangekomen, die, behalve depc- nen, zooals b. v. tusschen Napoleon I en Josephine, zijn ontbonden, dan waren het geen wettige huwelijken; zij waren dan reeds van den beginne af ongeldig door gebrek in den vorm, of wegens gemis van vrijheid vau een der partijen, of door een onopgemerkt gebleven huwelijksbeletsel. Een zelfde geval in dit opzicht hebben we onlangs aanschouwd in het proces van den erfprins van Monaco met de prinses Hamilton. Na een grondig onderzoek is deze verbintenis nietig verklaard omdat men de prinses, tot dat huwelijk had ge dwongen. Deze echtverbintenis is dus niet gescheiden, maar zy heeft nimmer bestaan. Dit is een feit, het is geen verdicht ver haal en het is bewezen in de procesacten door den Bisschop van Straatsburg opge maakt en gestaafd door talrijke geloofwaar dige getuigen. Toen nu Maria Hamilton O O O deu eisch tot scheiding van den prins van Monaco stelde, wat had toen de H. Stoel te doen? Onderzoek in te stellen en be wijzen te verzamelen om tot de wetenschap te komen of er eene vrije toestemming had plaats gevonden of niet en bij aldien het laatste aan den dag kwam, aan het offer de vrijheid te hergeven, waarop het rechtmatig aanspraak had. Dit is geschied. Natuurlijk hebben zich de stemmen der vijanden van de Kerk niet onbetuigd ge laten. Zij toch weten uit alle handelingen der kerkelijke overheid venijn te halen en haar met lasteringen te overladen. Maar een ieder die zijn gezond verstand gebruikt en wiens hart niet ongevoelig is, zal de handelwijze van den H. Stoel prijzen. De Kerk spreekt geen echtscheiding uit, voor al niet als 'deze tengevolge van de een of andere luim of gril wordt aangevraagd. Omdat uit de feiten en uit de verklarin gen der getuigen de overtuiging gevestigd is dat de noodige vrijheid heeft ontbroken bij een der partijen, zoo verklaart de Kerk, dat de verbintenis niet bestaat, zij ver langt alzoo dat iedereen de vrijheid geniet, die hij slechts in schijn had geofferd. Wij hebben gemeend ten gevolge der gebeurtenissen der laatste dagen een en an der over echtscheiding te vermelden, ten einde verkeerde gevolgtrekkingen te ont zenuwen die de belagers des Christendoms dies van den opperbevelhebber Gigot d'Elbée ook de benoeming van mijnheer Chalon tot ka pitein overbracht Bravo! riep de graaf, in de handen klap pende. En eerst zoo kort bij het leger, zeide me vrouw Choisel. In korten tijd heeft hij vele bewijzen van dapperheid gegeven, en onze aanvoerders vergeten nooit den in Chatillon gevestigden raad van de verdiensten hunner onderhoorigen bericht te geven. Toen het ontbijt geëindigd was, geleidde Choisel den officier in den tuin en hier werd breedvoerig over den toestand van zaken gesproken. Is er binnen kort nog bericht uit de depar tementen ontvangen? vroeg de graaf. Ja, mijnheer, en sommige tijdingen zijn vrij gunstig. In de steden Angers en Laval zijn er velen op onze zijde, en zelfs geloof ik, dat som mige plaatsen slechts een gunstige gelegenheid afwachten, om zich openlijk tegen de republiek te verzetten. (Wordt vervolgd).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1880 | | pagina 1