NIEUWE No. 355, Zondag ZZ Februari 1880. 5e Jaargang. Wat de wereld alleen redden kan. BUITENLAND. 0,06 Er wordt voortdurend zooveel wijsheid °ver de belangwekkende kranke aan den Man gebracht; er worden zooveel recepten Voorgeschreven en ook wel gereed gemaakt, dat men zich over niets meer moet ver- Wonderen dan over het verschijnsel, dat de Meke nog niet herstellende is, en dat zij integendeel nog altijd van ongunstiger c°nditie wordt. Frankrijk. HA1MMSCHE COMMIT. ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem Buiten Haarlem franco per post. Afzonderlijke Nummers 0,85 1- Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. «NXlEADRAr sï®" AGITE MA HON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIEN Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond ingewacht. Uitgevers KÜPPERS LAUREY. Wederom heeft er een afschuwelijke Moordaanslag plaats gehad op 't leven van den Keizer aller Russen. De misdadigers wilden het winterpaleis yan den Monarch in de lucht doen springen. Door Gods genadig bestel werd de toeleg der boosheid verijdeld, de machtige Vorst Werd gered. Wij zullen niet over die vernieuwde poging fot vorstenmoord in uitvoerige bizonder- heden of beschouwingen treden; slechts naar aanleiding van dat gruwzame feit zullen wij enkele opmerkingen in het midden bren gen. Ook thans hoort men weder allerlei raad gevingen uiten, welke betrekking hebben tot hetgeen zou behooren gedaan te wor den, om de maatschappij zóó te verbeteren, dat ziekelijke en verderfelijke richtingen, Waarvan het ontzettende Nihilisme er één ls> haar kracht en invloed zouden verliezen. Aan zedelijke medicijnmeesters heeft het trouwens der menschelijke samenleving üooit ontbroken. Om het ziekbed der menschheid staan immer allerlei gepatenteerde» en ongepa tenteerde» artsen geschaard. De verklaring van dat feit ligt voor de hand. Men zoekt de genezing niet, daar ^vaar zij alleen te vinden is. Dat hebben wij bij herhaling in het licht gesteld; doch het moet onophoudelijk wor den betoogd, ten einde de waarheid einde lijk ingang te doen vinden. Tv De eenige medicijn tegen alle sociale krankheden is de godsdienst. En nu is het toch merkwaardig, dat 3Mst tegen de macht, welke zij in de we reld oefent, de vijandschap van zoo velen, FEUILLETON. De Familie Choisel. Vervolg. ^aar is de majoor? Hij zond mij herwaarts; spoed u. •Bleek als eene doode stortte Charlotte op dit °°geiihlik de kamer binnen. He vijand! het huis is omsingeld! gilde 'lJ> angstig omziende. Nauwelijks had zij deze woorden geuit, of reeds 0rde men het kletteren der wapenen en zware °etstappen de zaal naderen. De soldaten dron- finnen; maar ook te gelijker tijd verscheen j Msel niet uitgetrokken degen. Hij sprong vóór beangstigde huisgezin, en hield docr de be- le"'hge bewegingen van zijn wapen de republi- staande. klucht! ik volg! riep hij tot zijne familie. ug opende Lodewijk eene zijdeur, en reeds Waren aller, buiten het vertrek, toen Choisel voor aangroeienden vijand terugwijkende, terwijl hij waaronder zulk een tal van aanzienlijken en geleerden, zich kant. Slaat men toch de oogen over het groote tooneel der wereld, dan ontwaart men al- lerwege teekenen, welke die uitspraak be vestigen. Het gaat met het Christendom als met zijn Goddelijken Stichter't wordt ver volgd, belaagd, gelasterd, ja, als men het maar kon, zou men het verdelgen van den aardbodem. Nog altijd blijft het Kruis't symbool, de uitdrukking, ook van het lot, dat de Kerk van den Gekruiste wedervaart. En die vervolgingszucht wordt niet het ergst getoond door heidenen, door hen, die 't Christendom openlijk verwerpen; neen, het zijn nog wel gedoopten in den Eenigen Naam, onder den hemel tot zaligheid ge geven, die met zeker welgevallen de belij ders der hoogste waarheid bemoeilijken, miskennen, geweld aandoen. De vraag rijst van zelfwaaraan dat moet worden toegeschreven Bij eenig nadenken is de oplossing spoe dig gevonden. De Christelijke godsdienst komt zoowel tot Vorsten, Regenten en Be stuurders, als tot deminste hunner onderda nen, met zeer ernstige en heilige eischen. Christus vordert van die Hem volgen onvoorwaardelijke gehoorzaamheid aan zijn heilige geboden. Met die geboden nu is veel onvereenig- baar, wat de machthebbers staatkunde ge- lieveu te noemen. Onrecht en geweld, verdrukking en ver volging, verovering en beloftebreuk, zijn niet te vereenigen met hetgeen als onver biddelijke levensregelen door Christus aan de zijnen wordt opgelegd. Als de wet des Christendoms, in haar diepst wezen de wet der heiligste liefde, zou heerschen op de Troonen, in de Kabi netten der Staatslieden, in de zalen der volksvertegenwoordigers, dan zou ras met veel moeten worden gebroken, dat nu wordt geliefd of geduld. De wetgevingen zouden grondig herzien, de bestuursrichting veelzins veranderd moe ten worden. Dat beseffen de machtigen der aarde zeer wel evenals de Joden van Jezus' tijd niets op het punt stond van te ontsnappen, zich den degen ontvallen liet. Ik heb u, aristocraat! schreeuwde een der soldaten, hem aangrijpende. De graaf wierp een blik naar de plaats, langs welke zijne familie zich gered had, en over tuigd van het nuttelooze zijner verdediging, kruistte hij de armen over de borst, en hield zich bedaard. Woedend over den vorigen tegenstand, sleepten de soldaten hem uit zijne woning. Schiet hem dood! riep er een uit den hoop. Er zijn duizend franken op zijn hoofd gesteld. Het geld is voor ons! schreeuwde men van alle kanten; en onder dreigende kreten werd Choisel naar een gebouw gevoerd, dat tot gevan genis was ingericht. Eerst hier verliet hem zijne bedaardheid. Af gemat wierp hij zich op eene houten bank neder en barstte in tranen uit. Niet lang daarna werd de deur weder geopend; nieuwe slachtoffers wer- degelijks tegenover Zijn leer wisten te stellen. Tandenknarsen konden zij, maar wederleggen de innige waarheid Zijner God delijke woordendat vermochten zij niet. Ten einde raad, en beducht voor den wassenden invloed, door den Godmensch op Zijn omgeving geoefend, trachtten zijn vijanden Hem uit den weg te ruimen. De vijandschap der wereld sprak haar laatsthaar hoogste woord aan 't kruis hout. Onwetend hielp de booze wereld den raad Gods volbrengen. Van 't Kruis, waaraan de verdwaasde mensch meende de waarheid, die uit God is, te hebben gedood, begon juist de ze gepraal dier waarheid. Maar die triumf gaat langzaamvoor de Kerk van Christus gaat het pad van haar ontwikkeling, van haar triumftoclit door de diepte van lijden en druk, naar de blinkende berghoogten der overwinning. Der Kerk weervaart geen beter lot dan kaar Grondvester, der Bruid geen ander dan haar Bruidegom. Ligt alzoo de kerkvervolging blijkbaar in den weg van het hooge en heilige Gods bestuur de verantwoordelijkheid voor het boosaardig bedrijf van hen, die de Kerk vervolgen, wordt daardoor niet opgeheven. Wij gelooven aan den vrijen wil van den mensch; God heeft hem keus vrijheid gege ven, gelijk reeds in het Oude Testament wordt gezegd: Mest u, wien gij dienen zult. Daar dit nu zoo is, moet zonder ophou den aan hoog en laag geplaatsten, aan re geerders en geregeerden worden voorge houden, dat de vervolgde kruisleer de eenig reddende kerkleer is voor de diep vervallen menschheid. De Nihillistende Internationalistenen hoe de namen ook verder mogen luiden van de lieden, die buiten God en Zijn kerk hun vrede en geluk zoeken zijn de levende openbaringen van den geest van den afval, die langs zoo dieper om zich heen grijpt in de wereld. Kunnen wij het ons verklaren, dat alle weidenkenden gruwen van die moordenaars, die woestelingen en ongodisten, de waarheid en de oprechtheid vorderen, dat allen de hand in eigen boezem steken, om ernstig te den binnen gelaten en vulden weldra den rui men kerker. Het was een akelig schouwspel: moe ders met hare kinderen, grijsaards en jongelin gen wemelden in de vochtige gevangenis door elkander', en menige jammerkreet weergalmde langs het doffe gewelf. Een soldaat, wiens gelaten gedrag zeer afstak bij de hartverscheurende ge baren der overigen, naderde Choisel, en klopte hem op den schouder. Hierdoor uit zijne mijmering gewekt, zag hij den militair aan. Overste, ween niet,1 laat den man geen kind worden, zeide hij op goedhartigen toon. Maar, als vreesde hij zijne vrijpostigheid te ver gedreven te hebben, bracht hij eerbiedig de hand aan den schako, en liet er oogenbiikkelijk op volgen: vergeef mij, majoor, dat ik zoo sprak; maar het ongeluk deed mij uwen stand vergeten. De graaf drukte zijne hand voor de oogen. Ik ween niet over mij, maar over mijne betrekkingen, zeide hij. Ach! overste! het zijn bedroefde tijden, ik heb er ook ruimschoots van geproefd. onderzoeken of niet in kiem. iets in hun hart leeft van de verderfelijke neigingen, welke, in haar uiterste consequentie, tot die rampzalige richtingen, welke Kerk en maatschappij in gelijke mate bedreigen, onwederstaanbaar heenleiden. 't Is immers niet genoegvan de leugen een afkeer te hebbendit is een negatieve 7 O eigenschapChristus vordert van ons dat wij de waarheid zullen liefhebben, onverdeeld en altijd. Dat is een positieve deugd. Wil men de maatschappij dus blijvend herstellen, waarlijk hervormen, dan beginne ieder voor zich te vragen om het licht der waarheid en er met kracht naar te streven het ook te verwerven. De Kerk, door Christus gesticht, verze kert het bezit en genot dier hoogste waar- o o heid aan allendie tot haar gemeenschap, niet maar in naam, doch met der daad behooren. Voor het bedreigde Israël in de woestijn was de slang het teeken des behouds. In de woestijn der beproeving, waarin een groot deel der menschheid thans rond doolt, ver van God, Zijn waarheid en Licht, ontwaart het oog des geloofs ook een teeken des behouds. Oneindig meer dan de slang, waarop de kinderen Israëls moesten blikken om be houden te worden, duidt dat teeken, 't welk moet worden omklemd met de handen eener onveranderlijke liefde, om aan mensch en menschheid beiden, redding en eeuwige ver lossing te verzekeren. Het Kruis van Golgotha is dat teeken des levens; die er geloovig voor knielt, HemDie er eenmaal aan hing als Zijn Heer en God belijdt en aanneemt, die zal niet verloren gaan. Ook het Vorsten belagend Nihillisme kan alleen door de kracht, welke uitgaat van dat Kruis, duurzaam onschadelijk worden gemaakt. Een groot aantal zijdewevers te Lyon hebben den arbeid gestaakt. De „centrale commissie" der arbeidslieden heeft ter openbare kennis ge bracht, dat er weldra eene groote bijeenkomst Ongelukkige, mompelde Choisel. Zie, overste, het doet mij goed, iemand te vinden, die medelijden bezit; ik leefde gerust. Een smartelijke kreet, welke de soldaat te vergeefs poogde te onderdrukken, ontsnapte zijne lippen. Wat deert u? riep de graaf opspringende. Eene kleinigheid, majoor. Gij zijt gekwetst, zeide Choisel, die nu zag dat de hand des militairs geheel bebloed was, Om de waarheid te zeggen, heb ik verschrik kelijke pijn, de arm hangt juist niet al te vast meer aan den schouder. Waren wij vrij, dan zou ik uwe belooning weten; maar thans kan ik niets doen, dan uwe wonde verbinden. Spaar die moeite, overste, onze tijd zal slechts kort zijn. Bij dit gezegde dacht Choisel aan zijne familie, en sidderde. Hij hielp den soldaat den kapot uittrekken, bond zijn zakdoek om den arm, en deed den dappere naast zich plaats nemen. Wordt vervolgd).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1880 | | pagina 1