NIEUWE No. 429. Zondag 7 November 1880. 5e Jaargang. De sociale quaestie. Belasting in den ouden tijd. HMRIEME COUKilL ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden roor Haarlem0,85 Buiten Haarlem franco per post 1,— Afzonderlijke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIÊN Van 16 regels30 Cent». Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiëu worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond ingewacht. Uitgevers KÜPPERS I.AUREÏ. Vervolg en slot. Ook het Centrum heeft steeds de belan gen van den ambachtsstand ter harte ge nomen, er voor geijverd en getracht om tot eene heilzame oplossing van het vraag stuk te komen. Lang reeds voor dat de professioneele staatslieden en diplomaten de beteekenis der sociale beweging wisten te beoordeelen, heeft een der uitstekendste leden van het Centrum, Dr. Jörg, de ge- Varen der socialistische propaganda, met bijna profetischen blik erkend en terwijl de liberale partij de sociale gevaren als producten van een phantastisch pessimisme loochende, omdat zij ze niet wilde zien, hebben de Katholieken door de gezellen- vereenigingen, door christeljjk-sociale cor poraties en door de pers, reeds sterke dam men opgeworpen tegen den bruisenden so- cialistischen vloed. De sociaal-demokratie beschouwt zich met recht als een kind van het liberalisme, gesproten uit zijne grond beginselen, gewassen op deuzelfden grond en, in de tien laatste jaren, machtig ge worden in den strijd tegen de Kerk. Te laat erkende de Regeering de gevaren der socialistische propaganda en in plaats van het kwaad in den wortel aan te grijpen, trachtte zij het door eene socialisten-wet te onderdrukken. Zooals bekend is, heeft het Centrum in October 1878 eenstemmig, en in dit jaar met overgroote meerderheid tegen de socialisten-wet gestemd, daartoe geieid door de overtuiging, dat met geweld dadige maatregelen en uitzonderings-wetten eene zoo diep ingrijpende, de meest uitge breide volkskriugeu beheerschende bewe ging, niet kan worden onderdrukt, maar dat veeleer door het ongestoorde werken der uit de boeien eener onzinnige wetge ving te bevrijden Kerk de moreele, en door eene aan de rechtmatige eischen van den ambachtsstand bevredigende sociale wet geving, de economische verheffing moet wor den gevonden. De socialisten-wet heeft wel is waar de alarmeerende agitatie onderdrukt, dagbladen verbeurd verklaard en verboden, vergade ringen onmogelijk gemaakt, wat zij echter nimmer verhinderen kan, is de socialisti sche propaganda in de werkplaatsen, op de straat, in het huisgezin eu in de her berg, eene propaganda die te gevaarlijker werkt, naarmate zij door het geheim en het verbod aantrekkelijker wordt. Het so cialisten-congres onlangs op het oude kasteel Wijden in Zwitserland gehouden, heeft dui- FE U1LLETON. Nieuwsgierigheid gestraft. In de gedenkschriften van den maarschalk Cas- tellane wordt de volgende anekdote medegedeeld. De goede maarschalk had de gewoonte, zich zeer met het huiselijk leven zijner officieren te bemoeien, en verviel daarbij dikwijls, niettegen staande al zijne welwillendheid, in zulk eene on beschaamdheid, dat hij daardoor zijne onderhoo- ngen meer dan eens zwaar beleedigde. Deze manier van den maarschalk was algemeen bekend, en toen eens een regiment van elders naar Lyon verplaatst werd, waar hij het kommando voerde, besloten de officiereu hem zijne nieuwsgierigheid naar hunne partikuhere zaken, eeos voor altijd af te leeren. De maarschalk gaf hun eene avondpartij, ging toen van de eene groep naar de andereen sprak plotseling een officier aan, dien hij begon uit te hooren, of hem het nieuwe garnizoen beviel, of bij geld, schulden, familie had, enz. Hij begon als naar gewoonte met de vraag; «Is uw vader nog in leven?" «Mijn vader is in het invalidenhuis," antwoordde de officier blozende en zich buigende. delijk bewezen dat de wet onmogelijk de agitatie gebeel kau onderdrukken, maar dat zij veeleer tot verbittering leidt, die weldra tot fanatisme zal overslaan. Sociale ziekten kunnen niet door middelen van geweld worden genezen. De Regeering zoowel als de haar aanhangende partijen, hebben wel met woorden gesnoefd op de positieve bestrijding der sociaal-demokratie en men gaf, als immer, aan de liberalen het leeuwenaandeel in dezen eervollen strijd, doch twee jaren zijn voorbijgegaan en het leeuwenaandeel der liberalen bestaat in bet kinderachtige idee, om de Berlijnsche soci alisten met slecht bier en met nog slechtere lectuur te bekeeren En de Staat? Wat heeft hij gedaan om zijne belofte van October 1878 gestand te doen? Daar is niets van bekend, eu hetgeen de Rijkskan selier, sinds hij minister van nijverheid en koophandel is, van plan is te doen, is nog niet helder en duidelijk genoeg, om er een oordeel over te kunnen vellen. Zeker zul len de maatregelen die hij zal nemen om de rechtmatige en gegronde klachten dei- werkende klasse te doen verdwijnen, op de ondersteuning der Centrums-fractie kunnen rekenen. Men mag met zekerheid zeggen, dat juist het Centrum in alle sociaal-poli tieke quaesties de belangen der arbeiders met ijver en niet zonder goed gevolg heeft voorgestaan. Aan zijne bemoeiingen dankt de wet van 1878 de verordeningen tot be scherming van het leven en van de ge zondheid der werklieden en hunne vrouwen en kinderen, alsmede de verplichte aan stelling van fabriek-iuspecteurs. Of er betere dagen zullen komen, of inzonderheid de Rijkskanselier in de uitvoering zijner sociaal-politieke plannen onaf hankelijk zal blijven van den gevaarlijken invloed der groote industriëelen, dit al zullen we moe ten afwachten hoe 't ook zij, het Centrum zal, getrouw aan zijne sociaal-politieke tradities, alles in 't werk stellen om aan de invaliden en aan de weduwen en weezen der arbeiders een behoorlijk bestaan te verzekeren. Gelukt het, in deze richting, langs wettelijken weg, iets goeds en zekers tot stand te brengen, dan verliezen de so cialistische leiders een materiaal, dat hen steeds voor de agitatie van dienst was. 't Zou dwaasheid zijn te gelooven dat de eisch der materiëele welvaart der arbeiders alleen in staat is, de gevaren der socialis tische beweging te overwinnen. Want het is niet slechts eene maag-quaestie, die de geesten zoo machtig beweegt, maar vooral ook eene vraag der religieuse autoriteit. «Een dappere, een mijner wapenbroeders! Goed, eu uwe moeder?" «Zij is dood, maarschalk." «Vergeef mij, mijn vriend, dat ik zulke onaan gename herinneringen in u opgewekt heb. En hebt gij geene broeders of zusters?" De officier liet het hoofd zakken en zuchtte diep. «Vergeef mij maarschalk, ik heb ééne zuster." «Zoo, en wat doet zij; is zij gehuwd?" «Helaas! neen zij is krankzinnig"! «O wee, daar heb ik eene indelicate vraag ge daan," dacht de maarschalk, en om zich zoo spoedig mogelijk uit deze verlegenheid te redden, wendde hij zich tot een anderen officier, wien hij dezelfde vragen deed. De tweede officier antwoord de hem op gelijke wijze, dat zijn vader bij de de invaliden, zijne moeder gestorven en zijn zus ter krankzinnig was. «Dat is al bizonder opmerkelijk, twee zoo pre cies hetzelfde," denkt de oude Castellane; «nu, mogelijk is het toch, er gebeuren iemand dikwijls zeldzame dingen." Daarmede keert hij zich tot een derde, die hem dezelfde antwoorden geeft als de eerste en tweede. Nu begint hij vermoeden te krijgen, en hij pakte, nog al ruw, een vierden officier bij den arm, wien hij toornig toeroept: De socialistische dweepers verheerlijken op gelijke wijze de omverwerping der sociale orde, als de vernietiging der altaren en zij verlangen vurig met denzelfden wilden gloed, het einde der koningen en den dood dei- priesters. De proclamatie der commune werd begeleid met den moord op den Aartsbis schop van Parijs en zijne heldhaftige lot- genooten. Ook de Duitsche sociaal-demo kratie heeft, in hare woeste agitatie, aan de religieuse autoriteit evenals aan de sociale orde den oorlog verklaard, en het viel haar zeer gemakkelijk de laatste vezels des ge- loofs uit de harten der werklieden te halen, naardien de liberale pers reeds alles had in 't werk gesteld om de Kerk, haar gezag en hare dienaars gehaat en belachelijk te maken. De meest geschikte bondgenoot vond de socialistische propaganda, volgens de bekentenis van een harer opperste lei ders, in den cultuurstrijd, die de anti christelijke elementen van hunne boeien ontdeed. Gedurende den wilden strijd tegen de Katholieke Kerk, ontving de sociaal- demokratie een rijken oogst en kon zich in stilte verheugen over den ijver waarmede de heer Falk zijn werk verrichtte en over de blindheid waardoor de zoogenaamde staatspartijen den weg voor het socialisme effen maakten en de eenige macht tracht ten te ontzenuwen, die door de sociaal- demokraten wordt gevreesd en mitsdien 't felst wordt gehaat. Want de vernieti ging der Kerk, indien zij mogelijk ware, zou de vernietiging van alle religieuse auto riteit ten gevolge hebben en met haar ver bleekt de glans der kronen en breekt de macht der tronendan echter begint de dag die de socialistische dweepers als den hemel op aarde in verleidelijke beelden voorspiegelen. Ja, in verleidelijke beelden, ziet maar eens naar gindsche arbeidersfa milie, die zonder haar toedoen in bittere ellende verzuchtwerk is er weinig, het loon gering, vader en moeder lijden gebrek en de kinderen hebben honger; met peil- looze smart neemt de moeder afscheid van de dierbare erfstukken die het sieraad van het ellendige zolderkamertje uitmaken, maar de kinderen vragen brood en 't is zoo bitter koud. Wat redt in zulke benarde dagen, van wanhoop, van twijfel aan God? Im mers alleen de troostrijke waarheden van den godsdienst, en het geloof aan vergel ding hiernamaals. Maakt den arbeider deel genoot van uw ongeloof, gij liberale ver- lichters, laat hem spotten met den hemel eu lachen over vergelding, maar verwonder u dan ook geenszins als hij den hemel hier «Leeft uw vader nog?" «Maarschalk, hij is in het inva «Genoeg! ik weet het reeds, en uwe moeder is dood, uwe zuster is krankzinnig, niet waar?" roept hij met steeds toenemende woede: «Mijne heeren gij hebt allen te zamen eene maand arrest, wegens familie-aangelegenheden!" Waar men in vroegeren tijd in Pruisen al belas ting op hief. Frederik, die zich in 1701 de Ko ningskroon op hof hoofd zette, volgde in de in richting van zijn hof Lodewijk XIV van Frank rijk na. De weelde en pracht, die daarbij werden ten toon gespreid, verslonden onnoemelijke schat ten. Om daartoe de noodige gelden te vinden, werd er eerst een hoofdelijke nelasting ingevoerd, waarvan niemand in het gansche land was vrij gesteld. Jaar op jaar werd die verhoogd. Nu kwamen de pruiken aan de beurt. Idereen droeg toen dit hoofdbedeksel, uit dieren of menschen- haar kunstig vervaardigd. Een deftig raadsheer, die zich naar zijn stand wilde kleeden, moest een pruik uit Frankrijk laten komen eu daarvoor f 300 tot f 500 betalen. En als belasting kwam daar een vierde van de waarde bij, terwijl de in- op aarde eischt en met ijzeren vuist u aan de gevolgen der leer herinnert, die gij hem als het evangelie der vrijheid hebt aan geprezen. De grondstellingen van den godsdienst te verkondigen en hare uitvoering aan te kweeken is de taak der Kerk, de Staat mist daarvoor roeping eu bekwaamheid hij kan de taak der Kerk gemakkelijk maken, doch nimmer kan hij de Kerk vervangen. En hoe vrijer de Kerk hare verhevene zending kan vervullen, te zegenrijker zal zij werken. De heilige hemeldochter heeft de kruk dei- staatsmacht niet noodig. doch zij duldt geen voogdijschap en protesteert tegen de boeien, die boosheid en domheid haar aanleggen. oo De staatskerk kan noch op godsdienstig noch op kerkelijk gebied, der maatschappij van dienst zijn; zij zal door de volksmassa als een afhankelijke, geestelijke politie- instelling gehaat en veracht wordenslechts de vrije Kerk zal de vereering van het volk genieten en haar gezag zal zich ook in dagen van verwarring en gevaar doen gelden. De politiek van den minister Falk heeft de geestelijkheid uit de school verdreven eu de strafinrichtingen met j'eugdige misdadi- digers gevuldzij heeft de weeshuizen ver nietigd en de jeugd aan de verwaarloozing prijs gegeven; men heeft heilige verrich tingen gestraft en men verwondert zich dat de straf haren smaad verloren heeft en de galg eerlijk geworden is; men heeft den kerkelijken invloed in de scholen beperkt en men staat nu verbaasd dat er overal ruwheid eu weerspannigheid, verachting der burgerlijke en religieuse autoriteit op daagt; men heeft wind gezaaid en men verwondert zich dat er storm wordt geoogst. Waarlijk het zijn droevige verschijnselen, doch erustige leeriugen voor de Regeering. Iedereen verlangt en wenscht dat er een einde komt aan den strijd, die het volk ruïneert eu den Staat op zijne grondvesten doet sidderen, maar het schijnt dat de lei ders en bestuurders van den Staat, de taal dor feiten niet verstaau. Welnu, men sa 7 o er meê voort! De staatslieden echter, die ons den strijd door de ongelukkige wetge ving hebben opgedrongen en zij die hem in weerwil van de treurige gevolgen voort zetten, zij alleen dragen voor God, voor het volk en voor de geschiedenis, de zware ver antwoording voor de moreele en sociale ellende, die zij zelf betreurenwij kunnen niet anders doen dan onze protesten her nieuwen en ze met luider stemme herhalen. Eenmaal echter zal het uur komen dat de landsclie pruiken slechts een zestiende der waarde behoefden te geven. Die pruiken werden van een zegel voorzien en die zich zonder een gezegelde pruik vertoonde, werd beboet. Dikwijls werden er huiszoekingen gedaan, zoo het verklapt was, dat deze of gene een ongestempelde pruik in zijn kast had. Maar behalve de belasting bij aankoop, moest men een jaarlijksche belasting voor het dra gen van een pruik opbrengen. Verder werden belast de onontbeerlijke klee- dingstukken. Van schoenen, laarzen, pantoffels, kousen en hoeden moest men per stuk 6 centen be talen. Alleen de gedragen kleedereu van vreemdelin gen, en kinderen beneden de driejaar, waren van de belasting uitgesloten. De schoenmakers moesten hun gesneden leder eerst op het accijns-kantoor brengen, om het te laten stempelen, eer zij het verwerken mochten. Ook de vergunning, om op kleederen of op schoenen en pantoffels, naar de mode van dien tijd, gouden en zilveren loovertjes te dragen, moest door een uitkeering worden gekocht. Iedere ongehuwde vrouw, van de hoogst geplaatste dame tot het nederigste dienstmeisje, moest ieder vierendeel jaars 36 centen betalen. Eindelijk, wie thee, koffie of chocolade wilde drinken, moest daartoe een vergunningsbiljet aanschaffen dat f 3.50 kostte.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1880 | | pagina 1