NIEUWE I Ne. 465. Zondag 13 Maart 1881. 6e Jaargang. Protestantisme en Cultuurstrijd. BUITENLAND. 0,06 ZELFOPOFFERING uit ouderliefde. Frankrijk. Engeland- Duitschland. Portugal. De Kamer van afgevaardigden heeft met 76 stemmen tegen 30 een motie verwor- 141RLEHSCUE mum ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden Toor Haarlem Buiten Haarlem franco per post. Afzonderlijke Nummers f 0,85 1.— Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. JansstraatHaarlem. PRIJS DER ADVERTENTIÈN AGITE MA NON AGITATE. Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond ingewacht. Uitgevers KÜPPERS LAUREY. i. Het Protestantisme had zijn oorsprong in uitschland eu verbreidde zich hoofdzake lijk in de Germaanscfce landen. Waarom verbreidde het zich niet evenzeer in Ro- naansche landen zooals b. v. Italië, Spanje Frankrijk? Men zou gevoeglijk hierop kunnen ant woorden, dat dit niet in de bedoeling derGod- elijke Voorzienigheid lag. Laat ons trach- er ook natuurlijke gronden voor te Vlüden. In de Romaansche landen had het ver ouderen of verwisselen van godsdienst niet de aantrekkelijkheid eener historische nou veauté. Italië had reeds met het Arianisme e kampen gehad eu in de middeleeuwen ladden voornamelijk in Noord-Italië ®n Aüd-Frankrijk verschillende sekten, Ka- arers, Albigenzen en Waldenzen geves- Jg( i in Piemont zijn thans nog Walden- zen ten getale van ruim 22000, zij be- zi en in Turijn eene kerk. Eu Spanje was in de middeleeuwen de westelijke zetel van den Islam Eerst in 1492 verdween het laatste overblijfsel derMoorsche heerschap pij m Granada. Daarmede eehter verdween en <le Mohammedaan- 16e6 enst- *n Spanje vond men in de van den^l l** D°® ^a'ier aanhaugers In de Slavische en Oost-Romaansche lan- ,eU 1,1 verwisseling van godsdienst 00r ^et Protestantisme, nog minder dan in de vermelde landen de aantrekkelijkheid van eene historische nouveauté. De Slavi sche en Oost-Romaansche volkeren waren toenmaals, even als thans, schismatieke (vau het Opperhoofd der Katholieke Kerk gescheiden) Christenen (die in de dogma tische leeringen met de Roomsch-Katho- lieken geenszins overeenstemden). Veel minder dan de Katholieke Christenen in de niet-Germaansche landen, waren de schis matieke Christenen voor het Protestantisme toegankelijk. Alle pogingen bij de schisma- e Christenen om voor de hervorming ProPaganda te maken, hieven vruchte loos. In de niet-Duitsche en niet-Germaansche anden vond het Protestantisme in Polen 611 rankrijk naar verhouding de grootste !6X lading. In deze landen echter had het FEUILLETON. Vervolg die^k' .WXn'ers sneeuw op de trappen van eine straat bevroren was, kon men geen verzetten zonder gevaar te loopen van te endaarom was het ook eene verlatene steeg, or welke misschien ik alleen eens op den dag Q WeS nam. Ik herinner mij niet, er ooit ie- ®and te hebben ontmoet, of er een vogel een 0ogenblik te hebben zien rusten op de uitstekende punten der muren. Ik hoop, zeide ik bij mij zelve, sch ®lechts bewoond worde door men- l'° I,611' ^Xe ^Un einde nabij zijn, en wier afgeleefd 'e aam speedig het laatste rust-nord zal bereikt e eu. Ret zou wezen, jong zijn- ei hier zijn leven te moeten slijten Iet was altijd stil in de kleine woning, niet minste gerucht liet zich hooren, niet de nunste beweging kon men er in bespeuren. Het *vas daar alles eenzaam als in het graf, en iederen ag vroeg ik mij zelve-, wie toch kan zoo le ven? De leute kwam. In de straat werd het 1JS in shjk veranderdvervolgens maakte deze plaats voor een droogeren grond, daarna ontsproot er 16r en daar langs de muren een grashalmpje. verwisselen van godsdienst, als historische nouveauté eene grootere aantrekkelijkheid dan in de overige niet-Duitsche en niet- Germaansche landen. In Polen bad het schisma zich slechts hier en daar genesteld, hoofdzakelijk slechts in de aan Rusland ontnomen gewesten en Frankrijk had, of schoon het door verscheiden sekten der mid deleeuwen was bezocht geworden, niet als Italië en Spanje door het Arianisme en door den Islam geleden. In de Duitsche en Germaansche landen had echter de verwisseling van godsdienst door het Protestantisme de grootste aan trekkelijkheid. Hus (1373 tot 1415) die dikwijls als een voorganger van Luther en der andere zoo genaamde hervormers wordt beschouwd, verbreidde zijne leer in Boheme, een oor spronkelijk Slavisch (Czechisch) land, dat toenmaals minder Duitsche elementen bezat dan thans. Verreweg de meeste leerstelsels van Hus waren reeds door Joh. Wicliff (1324 tot 1384) in Engeland verkondigd, ze hadden echter onder het volk geen goede ontvangst genoten. Iu het algemeen kan men zeggeu dat het Protestantisme voor de Duitsche eu Germaansche lauden de eerste verwis seling van godsdienst was, sinds de dagen der bekeering van het heidendom tot het Katholieke Christendom. Oostenrijk heeft het behoud van het Katholieke geloof hoofd zakelijk te danken aan het regeerende Habs- burgsche Huis. In Duitschland waar het Protestantisme zijn oorsprong nam, bleek bet Protestant- scbe Christendom de meeste levens-vatbaar heid te bezitten. Waarom? Wij zullen trach ten dit op te helderen. Volgens de Protestantsche leer is bet op perhoofd van den Staat tegelijkertijd op perhoofd van de Kerk. Dit grondbeginsel, welks dogmatische onjuistheid wij duidelijk en helder inzien en begrijpen, lijdt tot het gevaar, dat men »het opgaan der Kerk iu den Staat» zou kunnen noemen, omdat Kerk en Staat op verschillende punten (opvoe ding en onderwijs) met elkander in aanra king komen en de Staat de physieke macht in handen heeft. Vereeniging der opper heerschappij van Kerk en Staat in een per soon is ook zonder zakelijke vermenging der kerkelijke en statelijk machtsfeer mo gelijk. De vereeniging van heide waardig heden in een persoon wordt bij de Pro- Het hoekje lucht, hetwelk men nauwelijks zien kon, werd helderder. Eindelijk liet de weldadige lente zelfs in dit donkere steegje een schaduw van leven zien. Maar het kleine huisje was en bleef nog altijd stil en men zag er geene bewe ging- Toen ik mij eens in de maand Juni op mijne gewoue dagelijksche wandeling begaf, zag ik (men vergeve mij deze uitdrukking) zag ik met diepe droefheid een tuiltje viooltjes in een glas voor een der vensters var. het huisje staan. Achzeide ik, er woont hier iemand, die lijdende is. Om de bloemen lief te hebben, moet men, in dien men al niet jong meer is, ten minste eenige herinneringen uit de jeugd in zijn hart bewaard hebben; men moet niet geheel en al zich in het stoffelijk leven bewegenmen moet de gelukkige gave bezitten van niets te doen zonder te deu ken, dat wil zeggen, men moet steeds peinzen en hopen. In het genot van den aangenamen geur eener bloem ligt iets verhevens opgesloten. Het is iets denkbeeldigs, een weinig poëzie, die zich onder het proza van dit leven vermengt. Wanneer ik in een armoedigen en werkzamen kring menschen zie, die de bloemen liefhebben en verzorgen, dan ge voel ik, dat er bij hen een strijd bestaat tusschen de behoeften des levens en de gewaar wordingen der ziel. Mij dunkt, ik zou zeer ge- testanten daardoor zoo moeilijk, omdat Staats- en Kerkgebied plaatselijk samen vallen. Daar is geen christelijke godsdienst die dat opgaan in den Staat op den duur kan verdragen. Hij zal of mettertijd de staats- boeieu afwerpen of hij zal met den Staat te groude gaan. Wij Katholieken echter, wij zijn overtuigd dat de Katholieke Kerk niet kan te gronde gaan, omdat zij de be lofte heeft van d6n Verlosser, dat zij tot aan het eind der dagen zal blijven bestaan; maar wij willen gaarne de mogelijkheid aannemen dat sommige gewesten weder tot het heidendom kunnen vervallen. Dit is trouwens reeds geschied in eenige landen van Azië en Afrika. De Christelijke reli giesekten, ofschoon geen door God gewilde ordening, bezitten echter nog veel (geloof, aan de heilige Drievuldigheid, Verlossing enz.) wat God heeft gewild en geopenbaard en zijn dus altijd nog te goed om in den Staat op te gaan. Het is eehter ook on mogelijk dat zij bij het voortdurend opgaan in den Staat, zich als Christelijke Religie sekten kunnen staande houden. Hunne aan hangers zullen tot het heidendom, tot het moderne ongeloof vervallen of tot de Ka tholieke Kerk terugkeeren. Deze tweevou dige richting neemt men bij het Protes tantisme in Engeland waar. Ongeloof, vrij geesterij en verachting der Kerk vindt men in Rusland, waar de schismatieke kerk ge heel en al gedaald is tot eene staatsinstel ling en ook Frankrijk is (tengevolge van het Gallicauisme) rijk aan godsdienstlooze, ongeloovige en revolutionaire elementen. (Slot volgt) Volgens een telegram uit Weenen aan den Temps stelt Duitschland aan Turkije voor, het eiland Candia aan Griekenland af te staan, in plaats van Epirus. Dit voor stel is thans bij de mogendheden in beraad. Als de onderhandelingen tot het gewenschte doel leiden, dan zullen de mogendheden bij eene internationale akte de besluiten der Berlijnsche conferentie intrekken. In het Lagerhuis zeide Dilke, dat het beweren onnauwkeurig was, alsof Rusland door het geheim verdrag van 31 Mei 18/8 meenzaam en vertrouwelijk kunnen spreken met een ieder, die bloemen bij zijne hut aan kweekt. Maar op dien dag bedroefde mij die ruiker viooltjes in de hoogste mate; hij scheen mij toe te fluisterener is hier iemand, die de vrije lucht, de zon, het geluk moet derven, iemand die besett al wat hem ontbreekt, iemand zoo arm aan levensgenot, dat ik nietig tuiltje de vreugde zijner dagen ben! Ik beschouwde die bloempjes met een weemoe dig oog, ik vroeg mij of de donkerheid en de koude der naauwe steeg ze niet spoedig zouden doen verwelken, of zij niet zouden stikken als de wind er zijn adem niet over liet gaaD. Ik zou ze langen tijd hebben willen bewaren voor den persoon, die ze verzorgde. Den volgenden morgen kwam ik terug. De bloemen hadden in dien dag van haar voort bestaan veel geleden. Zij waren verouderd, en de verkleurde blaadjes hingen kwijuend naar bene den. Zij schenen nochtans eenigen geur te hebben behouden, want er was versch water in het glas gedaan, een bewijs, dat men er zorg voordroeg. Toen ik naderbij trad, zag ik, dat het venster half open stond. Een straal, ik zal niet zeggen van het daglicht, drong in het huis door, en verlichtte gedeeltelijk den vloer der kamer; maar links en rechts was het des te donkerder, en mijn oogen konden niets onderscheiden. Den volgenden dag ging ik er weder voorbij. plechtig verbonden was zijne grenzen in Klein- Azie niet uit te breiden. Gladstone zeide dat de Regeering toe stemming gaf tot het verlengen van den wapenstilstand in de Transvaal. Hij kan den uitslag der onderhandelingen, die nu gevoerd worden, niet voorspellen, maar hij houdt de belangewelke beschermd moeten worden, in het oog. Onder anderen is in gediend een voorstel der Hoofden van de Boeren om eene commissie te benoemen welke de verschillende quaesties zou onder zoeken. Een door den heer Barodet aanhangig gemaakt voorstel tot Grondwetherziening is reeds door een dertigtal Kamerleden, bijna allen van de uiterste liuderzijde, onderteekend. De voorstellers willen bjj behoud vau den Senaat, de wijze zijner samenstelling en zijn bevoegdheden meer in overeenstemming brengen met de democratische beginselen. Voorts willen zij de bepalingen omtrent de kiesbevoegdheid in d« Grondwet zelve opgenomen zien. De voorstellers begrijpen wel, dat hun denk beelden bij den Senaat geen ingang zullen vinden, maar het is hun voor het oogen- blik slechts te doen om een politieke leus bij de aanstaande algemeene verkiezingen. De Rijksdag heeft met 127 tegen 111 stemmen besloten, het ontwerp ter iuvoe- eener vierjarige zittingperiode van den Rijksdag en tweejaarlijksche vaststelling der rijksbegrooting aan eene Commissie te verzenden. Belgie- In de Kamer van Afgevaardigden verzocht de Voorzitter den Heer Woeste eene uit drukking terugtenemen, welke de tucht bij het leger benadeelen zou. Woeste trok die woorden in en de Voorzitter achtte dit vol doende, maar de Minister van buiteuland- sche zaken verlangde, onder de toejuichin gen der meerderheid, dat Woeste tot de orde zou worden geroepen. De Voorzitter weigerde dit voorstel in stemming te bren gen en nam zijn ontslag. Men zegt, dat de heer de Guillery zijn verzoek om ontslag niet zal terugnemen. Het was een bijna zomersche dag... alle vogels zongen... alle boomen stonden iu knoppen.... dui zenden insecten bromden, snorden en ruischten. Alles verkwikte en koesterde zich in de zon. Overal vreugde en opgewektheid. Een der vensters van het kleine huisje stond wijd open. Ik trad naderbij en zag eene vrouw, die bij het raam zat te arbeiden. De eerste blik, dien ik op haar sloeg, vermeerderde nog de droef heid welke hare sombere woning mij van den beginne had ingeboezemd. Het zou mij onmogelijk zijn geweest, den ouderdom dier vrouw teraden. Zij was niet zeer jong meer, zij was niet schoon, of liever gezegd, zij was niet meer bevallig; het Irissche waas der jeugd had plaats gemaakt voor iets, wat ik niet beschrijven kan. Zij was bleek, ziek of droefgeestigik kon het niet zeggen. Maar zeker was het, dat haar gelaat een uit drukking had van een evangelische zachtmoedig heid, en dat hare bleekheid even zoo goed kon voortspruiten uit een heimelijk lijden als uit het getal barer in deze spelonk doorleefde jaren; die in het oogloopende bleekheid stak met zekere bevalligheid af bij hare zwarte wenkbrauwen en zwart, maar glanzeloos haar. Zij zat op haar werk neergebogenzij was slank en mager. Hare handen waren sneeuwwit, meer beenachtig dan vleezig. Wordt vervolgd

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1881 | | pagina 1