NIEUWE No. 500. Donderdag 14 Juli 1881. 6e Jaargang. Onderwijs en opvoeding. BUITENLAND, Meerderjarigheid. Theeproevers. U' HÜRLMSCHE (IIIHUT. ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem t 0,85 Buiten Haarlem franco per post1, Afzonderlijke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. IlEÜDRfr AGHTE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIÊN Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond ingewacht. Uitgevers KÜPPERS LAUREY. Onze tijd heeft een vlug tempo en spoe diger dan ooit komen beginselen tot hunne consequente vervulling. Er bestaat echter geen vraag, die zoo zeer alle kringen be lang inboezemt, die zoo zeer het belang van alle standen omvat, van de hut des landmans af, die zich en de zijnen van de opbrengst zijner akkers moet onderhouden, tot het keizerlijk paleis, waar het onge- loovige geslacht het mene te/cel phares schrijft; geen vraag, die spoediger tot eene definitieve oplossing moet komen dan de quaestie der scholen. Zij is in zeker op zicht de quaestie van den Christelijken godsdienst en reeds Montesquieu, dien men waarlijk niet van ultramontaansche sym- pathiëu zal verdenken, schrijft in zijn werk Esprit des loisde Christelijke gods dienst, die slechts voor het geluk van het leven hiernamaals schijnt te werken, grond vest ook het geluk van het tegenwoordige, van het aardsche leven. Het is eene ondergeschikte zaak, hoewel een niet gering te achten feit, dat de kosten van het staatsonderwijs zoo zijn gestegen dat de belastingschuldigen zuchten onder den zwaren last die hun door Staat en Gemeente wordt opgelegd.De voornaamste vraag echter zal wel altijd blijven: :>zal de school onderwijs ot opvoeding zijn; zal de school zich bepa len met het geven van onderricht in nood zakelijke en nuttige wetenschappen die noodig zijn in het sociale leven, of zal zij dienstbaar moeten zijn aan de opvoeding ter bereiking van het door God gewilde, eeuwige doel? Zal de Staat zijne onder danen, zijne burgers, zijne toekomstige ge neratie opvoeden in het geloof aan God, zal hij hen leereu het onderscheid tussehen goed en kwaad, of zal hij de driestheid hebben een geslacht aan te kweeken, dat materialistisch gevormd, de grondstellin gen van een Taine huldigt: misdaad en deugd zijn produkten als suiker en vitriool. Men zal zeggen: dat zijn uitersten en daartusschen liggen rechts en links nog vele nuances. Wij ontkennen die midden- stadiums geenszins, maar wij beschouwen ze toch slechts als overgangs-stadiums die noodzakelijkerwijze de eindpunten naderen moeten. La société et V Eglise ne s'entendent plus, zegt Proudhonet eest paree qu elles ont FEU1LLETO N. Niet ieder raensch is op denzelfden leeftijd ontwikkeld. Sommigen hebben reeds spoedig den leeftijd bereikt, waarbij verstand en rede hun steeds tot gids dienen, anderen daarentegen heb ben eene grootere tijdruimte noodig om tot die rijpheid te geraken. Zoolang nu een persoon niet in staat geacht kan worden zich zelf te regeeren en bedwingen, zoolang behoort hij in de macht van een ander te blijven, die door de wet wordt aangewezen om daar, waar het zijne belangen geldt, hem te ver tegenwoordigen; zoolang noemt de wet zoodanig persoon minderjarig. Het spreekt echter van zelf, dat de wet hier niet in het bizonder kan te werk gaan, zij kan niet letten op de meer of minder spoedige ontwikkeling van elk individu afzonderlijk; integendeel, ze trekt een algemeens lijn over de geheele uitgestrektheid, waar zij als recht geldt, en neemt dan als basis den leeftijd in het algemeen, welke in dat land den normale geschikt maakt alles te kunnen beoordeelen en onderscheiden, wat hem voor- of nadeelig, wat hem nuttig of schadelijk kan zijn. Slechts dan) wanneer het individu dieu leeftijd bereikt heeft, Verklaart zij hem giootendeels zijn eigen meester of anders gezegd meerderjarig. Hierin zijn echter een menigte afwisselingen waar cessé de s entendre qu a été faite la ré- volution. Deze woorden sprak de philosoof en god loochenaar Proudhon en hij baseert zijne uitspraak op het volgendeZoo lang Kerk en Staat niet gescheiden waren, zoo lang ontbrak aan de revolutie de bres, door welke zij kou binnendringen. De Kerk kan geen deelgenoote zijn van een godsdienst loos beginsel, zij verlangt echter ook an derzijds het confessioneel karakter der school, slechts voor de scholen der Katholieken. De Kerk kan zich onmogelijk vereenzel vigen met den geest, die onze moderne schoolmannen sinds de laatste jaren be zielt. Zelfs den Protestanten komt het mo derne heidendom in de school zeer beden kelijk voor en de goedgezinden onder hen beginnen Luthers stelling te huldigen swaar de heilige Schrift niet heerscht, breng daar nooit uw kind.« Niet alleen de Geestelijkheid, niet alleen 'net orthodoxe Protestantisme, ook staats lieden en wijsgeeren der meest liberale richting, hebben in denzelfden geest ge sproken. Zoo zeide Sullivan van de gods- dienstlooze school: zij is het grootste on geluk, dat eene natie treffen kan.« Gladstone, de Engelsche premier decreteert openlijk: »elk opvoedingssysteem, dat den godsdienst als bijzaak beschouwt is fataal.Guizot sprak eenmaal: »de volksopvoeding moet gegeven en ontvangen worden in eene re- ligieuse atmosfeer.Cousin: »de openbare school is een heiligdom, de godsdienst heeft er dezelfde rechten als in de Kerk.» Victor Hugo schreef in 1850: de Christelijke op voeding is, naar mijne wijze van zien, thans noodzakelijker dan ooit. Hoe vrijer de mensch wordt, te meer behoefte heeft hij aan het geloof, 't Is het ongeluk onzer dagen dat men zich slechts met het aardsche bezig houdt. Je veux ardemment Venseigne- ment religieux!< Al deze mannen hebben dit votum over de godsdienstlooze school niet als privaat personen of voor hun geweten verkondigd, neen zij hebben als staatslieden gesproken, omdat zij niet alleen een goed onderwezen, maar omdat zij een zedelijk, een geloovig volk voor het welzijn van hunnen Staat eischten. In eene vergadering van schoolmannen in het jaar 1879 sprak de Pruisische Mi nister Puttkammer: »het godsdienstonder- te nemen, die aan verschillende omstandigheden hun bestaan te danken hebben; als zoodanig kun nen wij opnoemen: gewoonten en gebruiken, die in een land heerschcn, zijn rijkdom en bescha ving, natuur en klimaat en nog meer andere. Wij vinden dan ook in verschillende bepalingen omtrent den aanvang der meerderjarigheid. Wij laten hier een lijstje volgen hoe in onderschei dene landen de wet hierin is te werk gegaan. De meerderjarigheid vangt aan: Bij het verstrijken van het 25ste jaar: In Wurtemberg, Hanover, Denemarken, Spanje en Portugal. Bij het begin van het 25ste jaar: Bij de Romeinen (ook bij nog enkele Zuid-Europee- sche volkereu) in ons Oud-Hollandsch recht, Frankrijk van 1593—1792, Chili en het Zwit- sersche kanton Zürich. Op 24 jaar: In Oostenrijk, Pruisen, kanton Bern en het groot-hertogdom Oldenburg. Op 23 jaai: In de Zwitsersche kantons Wal- liserland en Waadtland en in Nederland. Bij het invoeren van een eigen wetboek heeft onze wet gever het gemiddelde genomen tussehen Oud- Hollandsch recht en hetgeen de hier te lande heerschende Code Civil voorschreef; van daar dat de meerderjarigheid op 23 jaar gesteld werd. Op 22 jaar: in Engeland, Vereenigde Staten van Noord-Amerika en sinds 1870 ook in de Rijn-provincie. Op 21 jaar: In België, Frankrijk, de vroegere wijs moet het centrum der gansche volks opvoeding zijnop den dag, waarop wij zouden eindigen voor het volksonderwijs uit de heilbronnen van het Evangelie te putten, zou de onvermijdelijke ondergang van ons nationaal bestaan gekomen zijn. Het Christelijk karakter der volksschool is het palladium van ons leven. Ruim een jaar geleden heeft de Evan- gelisch-Lutersche conferentie te Berlijn de volgende resolutie uitgevaardigd: »de mo derne behandeling der volksschool is strij dig 1. met het recht van het huisgezin, 2. met de Pruisische traditie en grondwet, 3. met de natuur der jeugd en de behoef ten van het volk, 4 met het wezen der volksschool als inrichting van opvoeding. En in denzelfden geest hebben vele aan zienlijke Protestanten in adressen en pe tities gesproken. Allen komen daarin over een dat de hooggeroemde vooruitgang van onzen tijd in het schoolwezen niets anders is, dan de overgang uit het Christendom in het heidendom. De Kerk is bereid in vereeniging met den Staat de opvoeding der jeugd te leiden. Dat zulks zonder godsdienstigen grondslag ondenkbaar is, dat zij den godsdienstigen grondslag eischt, is begrijpelijk; immers men kan onmogelijk het geloof bewaren en tegelijkertijd de dragers en verspreiders van het geloof op zij schuiven en hunne rechten miskennen. Het eene eischt het andere. Men kan niet de zegeningen van het geloof genieten en anderzijds de ker kelijke macht staatsgewijze uitoefenen. Den Staat, die zich de kerkelijke macht aan matigt, zal het gaan als den adelaar in de fabel, die het vleesch van Jupiters altaar had genomen, doch daarmeê ook een kool had weggedragen, die zijn nest in rook deed opgaan. Het is 't heiligste recht van den fami lievader, de opvoeding zijner kinderen zelf te leiden. Dit recht kan hem 't allerminst worden ontzegd door den Staat, die aan zijne onderdanen vrijheid van geweten heeft verleend. Trouwens het woord vrijheid is wellicht in geen enkelen modernen strijd zoo misbruikt, als juist in den liberalen schoolstrijd. Men wil geen vrije concurrentie, men wil geen eerlijken kamp, men wil slechts de almacht van den Staat in het belang eener heerschende partij; men wil niet, dat koninkrijken Napels en Sardinië, Italië, Beieren, Saksen, Rusland en de Zwitsersche kantons Thurgau en Freiburg. Op 20 jaar: In de kantons Zug en Graubun- derland. In vroegere eenwen werd er ook onderscheid gemaakt tussehen het geslacht; zoo vinden wij in het oude Fransche recht vóór 1593, de meer derjarigheid voor jongens op 14 jaar en voor meisjes op 12 jaar gesteld. De theeproever is bij ons een weinig bekend persoon. Maar in Rusland en China is dat an ders. Hij bevindt zich, ten tijde der mis, op de theemarkten van Kiachtie en Nischni-Novogorod, om voor de groote Russische theehandelaren uit Moskou en Petersburg de met karavanen aange voerde thee in te koopen. De theeproever, die een aanzienlijk salaris ge niet, moet voor de deugd der geleverde waar in staan, en zoo hij zich éénmaal in zijn smaak be driegt, verliest hij, behalve de te betalen schade vergoeding, die dikwijls duizenden beloopt, zijn goeden naam en ook meestal zijne be trekking. Een goed theeproever is echter in staat elke vervalsching door proeven met de tong te her kennen, en zijn proefstuk bestaat dikwijls daar in, dat hij 100 theesoorten in gelijkkleurige pakken de Staat neutraal blijft, men wil hem tot eene partij maken in het belang van den vooruitgang, van de vrijdenkerij tegen re ligie en eeredienst. Het godsdienstloos ouderwijs is reeds een gevaarlijk wapen geworden in de hand van den booze; de leeringen der sociaal-demo cratie hebben reeds ingang gevonden op vele godsdieustlooze scholen. Welke machten op de school speculee- ren, wordt ons duidelijk als we de woor den overdenken van Büchner»Als ik, zoo schrijft deze materialist, 20 jaren de leiding van het onderwijs in handen mag hebben, dan neem ik aan elke mogelijke verandering in den Staat te brengen.Dit zelfde getuigt ook de radicale Er. Wagner, een der schoolautoriteiten in Zwitserland. Bewijzen te over dus van den invloed die het onderwijs op het toekomstige geslacht uitoefent en zelfs de regeeringen van ver schillende landen zien zich genoodzaakt circulaires te verspreiden waarin zjj steen en been klagen over de verschrikkelijke verwildering der jeugd, over het ongeloof, en over de verwarring der religieuse be- grippeu. Dus ook de Staat en de maat schappij zien reeds in, dat zij in de mo derne schoolwetten niet slechts eene zonde maar ook een fout begingen, sinds hen de sociaal-democratie toeroept: »wij bouwen slechts voort, op hetgeen de heerschende liberale partij aan atheïsme en materia lisme heeft bijgebracht. (Slot volgt.) In Engeland zal met 1 Jan. a. s. een postpakketdienst ingevoerd worden. In het Lagerhuis heeft Sir Oh. Dilke gezegd, dat Frankrijk niet voornemens is, strijdkrachten te mobiliseeren. Aan de Standard wordt uit Alexandrië geseind, dat de ministerraad het plan van den Khedive in zake de totale afschaffing van de slavernij in Egypte ondersteunt. De Daily News verneemt dat de Engel sche regeering voornemens is het geheele grondgebied der Transvaal aan de Boeren terug te geven. De gouden vijffrankstukken zullen in Frankrijk uit de circulatie verdwijnen en vervangen worden door stukken van vijf- frank, gedeeltelijk van zilver en gedeelte- en met verwisselde namen, door proeven sorteeren kan. Het is de taak van den theeproever steeds zijne tong in het theekeuren te oefenen, daardesluweChi- neezen telken jare met nieuwe, moeielijkerte ontdek ken vervalschingen op de theemarkl verschijnen. Een theeproever mag niet rooken, noch sterken drank drinken en moet kruiden en dikwijls zelfs het zout in zijne soep mijden om zijne tong de uiterste fijnheid van smaak te doen behouden. Hij moet, als hij de thee op de tong legt en proeft, onderscheiden kunnen of deze van den eersten, tweeden, derden of vierden pluk afkom stig is, of zij in de zon of op het vuur ge droogd, of zij van een jongen of ouden theeboom is en of zij gekleurd is en waarmede. Een Chineesch theeproever overtreft echter verre den Russischen. Terwijl de Russische hoog stens 150 soorten onderscheiden kan, proeft de geoefende Chinees er dikwijls meer dan vjjfhon- derd uit elkander. Het zenuwstelsel der theeproevers wordt door het voortdurend proeven, gepaard met strenge onthouding, zoodanig overspannen, dat, zoodra zij een tamelijk vermogen bijeengegaard hebben, hetgeen ook zeer spoedig het geval is, zij hun beroep laten varen en er een goed leven van nemen. De jaren van ontbering zijn dan spoedig ver geten, de verloren tijd is weldra ingehaald en het is een feit dat theeproevers niet zelden bij het genot van champagne en caviaar het einde van hun leven vinden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1881 | | pagina 1