NIEUWE No. 502. Donderdag 21 Juli 1881. 6e Jaargang. Een kwaal des tijds. liiÉlrW Een vraat. 1869 232 11 243 1870 212 8 220 1871 190 16 206 1872 190 7 197 1873 273 17 290 1874 289 6 295 1875 324 12 336 1876 374 11 385 1877 415 24 439 1878 429 23 452 Uit de Parijsche kapperswereld. 1869 2570 616 3186 1870 2334 629 2963 1871 2183 540 2723 1872 2336 587 2350 1873 2216 610 2826 1874 2527 584 3075 1875 2683 595 3278 1876 3189 728 3917 1877 3559 771 4335 1878 3837 826 4680 H44RLE ABONNEMENTSPB I.TS Per 3 maanden voor Haarlem0,85 Buiten Haarlem franco per post1, Afzonderlijke Nummers 0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. rigKDRff: iMT AGHTE MA HOR AGITATE. C0KR4IT. PRIJS DER ADVERTENTIÊN Van 16 regels30 Cents, Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond ingewacht. Uitgevers K P P E R S bAÜRET. De geschiedenis van het menschelijk ge slacht heeft in verschillende tijdperken ge weldige catastrophen aan te wijzen, die dikwijls van dien aard waren, dat men voor algeheelen ondergang der maatschappij zich ernstig bevreesd maakte. Toen nu ruim achttien eeuwen geleden de Godmensch het verlossingswerk volbracht, was ook alles voos en vermolmd, moreel ontzenuwd, ze delijk vergaan, staatkundig bankroet even als ten huidigen dage. Het moderne hei dendom doet in ongeloof en zedeloosheid voor het oude niet onder. Het materia lisme geldt voor beschaving, de strijd tegen den godsdienst en de eeuwige waarheden van het Christendom wordt overal gepre dikt en aangewakkerd en de misdaden zijn in onze dagen zoo menigvuldig, zoo alge meen en zoo groot, dat de tegenwoordige tijd reden te over heeft, in het zedebederf van het Romeinsche Rijk ten tijde der Nero's haar spiegelbeeld te zien. Onder de verschrikkelijkste kwalen, waaraan de ver lichte en beschaafde menschheid laboreert, kunnen we, naar onze overtuiging en met recht, de dronkenschap rangschikken. Im mers niettegenstaande de Staat, de moderne philantropen, de matigheidsmannen en c!e afschaffers alle pogingen in het werk ge steld hebben het misbruik van den sterken drank te beteugelen, kunnen we ous dage lijks niet alleen bij feesten, maar ook op gewone tijden overtuigen, dat die ondeugd diep geworteld is, vooral in de lagere klassen der maatschappij. Wij zullen in deze regelen niet spreken over deze volkskwaal zelve, doch veeleer een harer bedenkelijkste gevolgen in 't kort behandelen. Aan de hand der statistiek toch is het daghelder bewezen dat met de toeneming der dronkenschap ook het aan tal zelfmoorden zich op onrustbarende wijze uitbreidt. In Duitschland vooral is de mis daad van den zelfmoord in de laatste jaren zeer toegenomen, ook al ten gevolge van het ongeloof en de toenemende zedelijke verwildering in het land der Intelligenz. De Pruisische statistiek wijst met cijfers aan, dat er verband bestaat tusschen het drankmisbruik en den zelfmoord. Pruisen geeft van de jaren 1868 tot 1878 eene zelfmoordstatistiek, die ook over de mo tieven van den zelfmoord uitvoerige, of schoon onvolledige berichten levert. In deze FEUILLETON. In het oude Rome had men veel op met ten toonstellingen van natuurzeldzaamheden, en de keizers verzuimden dan ook niet, zeldzame of merkwaardige exemplaren uit het dieren— en plantenrijk, die hun uit de wingewesten toege zonden werden, voor het volk openlijk aanschouwe lijk te stellen. Inzonderheid stelde men zooveel belang in abnormiteiten van het m nschelijk li chaam, dat er te Rome eene bepaalde markt voor misgeboorten was, waar dwergen en gebochelden, alsook éénoogigen of menschen met tekorte ar men, voor een hoogen prijs aan de liefhebbers verkocht werden. Nog grooter genoegen was 't voor het zedelijk verbasterde volk der hoofdstad vraten te zien. Deze werden verscheidene malen openlijk ten toongesteld. Zoo werd er onder de regeering van Nero, een Alexandriër vertoond, Arpoeras ge naamd, die de volgende kleinigheid opat: een gekookt wild zwijn, een levende kip met veêren en al, 100 eieren, 100 pijnappelpitten, een «peenvarkentje, een bos hooi, vier tafellakens, schoenspijkers, glasscherven en palmriet. Als hij dit alles verslonden had, scheen het monster nog honger te hebben. Ja, men ver- kaalt dat Nero zooveel behagen schepte in de statistiek viuden wij de volgende opgaaf over het aantal zelfmoorden ten gevolge van dronkenschap: In 't jaar Mannen Vrouwen Totaal Ongetwijfeld is de rubriek dronken schap en drinkzueht« niet gelukkig geko zen, want men kan er niet uit onderken nen of de zelfmoordenaar werkelijk een aan den drank verslaafde was, of dat hij de misdaad in staat van dronkenschap pleegde. Intusschen de cijfers zijn, dunkt ons, voldoende om aan te toonen: ten eerste welk een groote rol het misbruik van sterken drank bij de vrijwillige ver nietiging van menschenlevens speelt, en ten tweede, of en hoe de invloed van het alcoholgenot hierbij aan het toene men is. Wat het eerste punt aangaat, zoo schij nen, wel is waar, de hier genoemde cijfers op zich zeiven klein, doch men moet wel in aanmerking nemen dat zij inderdaad toch op eene verschrikkelijke ellende wij zen, die door het misbruik van sterken drank iu 't aanzijn wordt geroepen- Als namelijk iu den Pruisischen Staat tegen woordig jaarlijks ongeveer 450 menschen in dronkenschap (de reeds door dronkaards waanzin, delirium tremensaangetaste per- soneu, die zelfmoord plegen, schijnt men niet gerekend te hebben) zich het leven benemen, dan zal men toch moeten er kennen dat men op elk dezer individuen, bij wie de onmatigheid tot zulk een treurig einde leidt, wel duizenden zullen komen, die, met dezelfde ondeugd behebt, een na tuurlijken dood sterven. Wat het tweede punt betreft, zoo is de periode van tien jaren wel wat kort om tot bepaalde en zekere besluiten te komen, intusschen is het tijdsverloop groot genoeg om een zorgverwekkenden invloed der quaestieuse verhoudingen te doen vermoe den. Het eerste vijftal jaren geeft een ge middeld getal van 231, het tweede vijftal klimt tot 381 gevallen. Deze sterke ver- ongeloofelijke gulzigheid van den vraat, die on getwijfeld een behendig goochelaar was, dat hij, geheel overeenkomstig zijn wreed wellustig ka rakter, den wensch te kennen gaf dat men Ar poeras levende menschen te verscheuren en te verslinden zou geven. Parijs heeft niet alleen zijne Universiteit voor de vier faculteiten en zijn Instituut met vijf aka- demiën, het bezit even?per een hoogeschool en academie voor kappers, 't Klinkt dwaas, 't is niettemin waar. En evenmin als het geleerden eri schrijvers gemakkelijk valt, lid te worden van het Insti tuut, evenmin is het voor lieeren kappers een lichte taak zich onder hunne tallooze collega's roem en onsterfelijkheid te verwerven. Intus schen worden zij in de gelegenheid gesteld om hun genie wereldkundig te maken. Elk jaar namelijk wordt in de Salie Molière een feestelijke wedstrijd gehouden, waarbij den roemrijken overwinnaars onderscheiden medailles worden uitgereikt. Treden wij die zaal binnen, dan zien wij in het midden een lange tafel staan, omhangen met een wit kleed, en daarop aan weerszijden eene rij toiletspiegels. Naast eiken spiegel be merkt men een sierlijk kistje, inhoudende de meerdering kan gedeeltelijk verklaard wor den naardien de jaren 18741878 op gods dienstig, sociaal en economisch terrein zeer slechte jaren waren, omstandigheden die steeds van hoogst ongunstige uitwerking zijn op het aantal zelfmoorden. Om hier van een bewijs te geven, laten we de sta tistiek op nieuw spreken. In het tiental jaren van 1869 tot 1878 bedroegen de zelfmoorden in Pruisen In 't jaar Mannen Vrouwen Totaal Schrikwekkend klinken ons die getallen in de ooren. Wij zien uit deze tabel dat het aantal zelfmoorden in het eerste vijftal jaren 2929 voor het tweede vijftal 4018 bedraagt, alzoo eene veel sterkere vermeerdering van het cijfer der zelfmoorden dan dat van de bevolking, dat jaarlijks slechts 1 percent, dus in tien jaren circa 10 percent geste gen is, terwijl de vermeerdering der zelf moorden van 1869 af tot 1878 ongeveer 47 percent bedraagt. Vergelijkt men echter met deze vermeerdering der zelfmoorden in 't algemeen, die, welke dronkenschap als motief aanwijzen, dan is de laatste nog sterker, want in de jaren 1869 tot 1872 steeg het aantal van deze soort tusschen 6,7 tot 7,6 percent, in de volgende jaren tusschen 9,6 en 10,3 percent der geza menlijke zelfmoorden. Dat de verderfelijke invloed van het alkoholisme toeneemt, blijkt dus ook uit de statistiek der zelfmoorden. Wanneer men dus alle krachten inspant om de dron kenschap te doen verminderen, zal men daardoor tevens ook tot vermindering van het aantal zelfmoorden medewerken. Het is ons niet gelukt eene statistiek machtig te worden die ons met den toe stand op 't gebied van den zelfmoord in ons vaderland zou kunnen bekend maken. Wij hebben echter gegronde redenen te veronderstellen dat die toestand niet bi zonder gunstig zal afsteken, bij dien onzer naburen. Immers dagelijks brengen ons de werktuigen van kapper en friseur. Voor eiken spiegel zit eene dame, gehuld in een friseer- mantel, en aan hare linkerzijde staat een kap per. Op een gegeven teeken zetten zich al deze heeren in beweging. De kistjes worden geopend, de haren der dames ontrold, gekamd, gevlochten, gekruld en gekroesd. Ieder artist heeft natuurlijk zijn eigen methode, zijn stijl, zijn kunstgrepen, die zich zullen uitspreken in het kapsel zijner dame. Zoodra de arbeid is volbracht, laat de schoone haren mantel afglijden en haar kapper stelt haar aan de aanwezigen voor, die het hoofd tooisel, al naar het is uitgevallen, in meerdere of mindere mate bewonderen. Bij het einde der zitting, als namelijk alle dames zijn gekapt, worden deze iu groepen ver deeld en de kapsels door de Jury met kenners- oogen beoordeeld. Men houdt dan algemeene be schouwingen over den toestand der kunst, en aan de kunstenaars die zich het meest hebben on derscheiden, wordt daarna het eeremetaal toege kend. Tot stijving van hun ondersteuningsfonds geven ook de kappers jaarlijksch drie groote soirees, die gewoonlijk gehouden worden in de Salle Valentino. Op eene verhevenheid zitten eenige duizenden dames, aan wier hoofdtooisel men de geschiede nis der friseerkunst beoefenen kan. Men ziet er kapsels uit den tijd der omwenteling, van het keizerschap en de restauratie. Dat heeten de nieuwsbladen de treurigste berichten dien aangaande. Doctor Mazaregk, professor aan de hoo geschool te Weenen, constateert in een on langs verschenen brochuregetiteldde statistiek van de zelfmoorden, dat sedert het begin dezer eeuw het aantal vrijwillige sterfgevallen verdriedubbeld is; in Duitsch land bereikt het een cijfer van 9000 per jaar. Dit verontrustend verschijnsel is, ge lijk de geleerde dit uiteenzet, een gevolg van de vreeselijke uitbreiding der dron kenschap. Doch ook andere invloeden wer ken allernadeeligst ten opzichte der mis daad van den zelfmoord op de mensch heid. Vooral het godsdienstloos onderwijs werkt het euvel sterk in de hand. Immers op de godsdienstlooze school leert men niet, dat God wil, dat men tegenspoed met geduld verdragen zal en de zelfmoord den menseh eeuwig ongelukkig maakt. Het gods dienstloos onderwijs vormt geen sterke karakters en kan die ook onmogelijk vor men. De vermeerdering van den zelfmoord is een verontrustend verschijnsel, een nood lottig gevolg van onze zoo hoog geroemde moderne beschaving, die door het ideaal te dooden en het godsdienstig gevoel te ver zwakken, het leven op deze aarde smake loos en beroofd van bekoorlijkheid doet voorkomen. Tot de vermeerdering van die misdaad dragen allen bij die het materia lisme huldigen en zij die meenen tot de pioniers der beschaving te behooren door te decreteereu dat er geen leven na dit leven bestaat, dat met den dood alles is geëindigd. v Hoe vreeselijk zal voor hen het ont waken zijn uit den droom dier dwalin gen! Op ons Christenen, kinderen van het ware geloof, rust de dure verplichting mede te werken tot beteugeling van misdaden, die onze eeuw van beschaving en huma niteit zoo treurig barakteriseeren. Daartoe staan ons velerlei middelen ten dienste. Het beste en meest doeltreffende raiddel is en blijft het christelijk onderwijs, dat in de harten der kinderen ware gods vrucht en zedelijkheid aanbrengt en hen tot Christenen vormt, die doordrongen zijn van 't besef dat God alleen meester is van een leven, dat ook door Hem alleen ge schonken is en dat hij die zich aan zelf moord schuldig maakt, een tijdeljjk leven „Coiffures Historiques." Men ziet er ook de „Coiffures de Fantaisie", waarbij de kunstenaar den rijkdom van eigen vindingen ten toon spreidt. Onder deze merkte men vooral op eene voorstelling der vier jaargetijden. De lente droeg ir. haar kapsel primula veris met auricula's en een vogelnestje, waarin de moeder hare kleinen voedde; de zomer, eene jonge schoone blondine, droeg tusschen krullen en vlechten een met klaprozen doorvlochten ko renschoof met gouden sikkel; de herfst prijkte met een aantal prachtige vruchten, waartusschen de druiven recht artistiek waren verdeeld; ter wijl eindelijk de winter met rijp en kleine ijs- kegeltjes was omhangen. Het vreemdste en origi neelste kapsel was echter het als: „Coiffure in ternationale" aangegevene. De dame die het voorstelde droeg in hare lokken de vlaggen van alle groote natiën, terwijl op het voorhoofd zich een zouaaf vertoonde, die de Fransche driekleur omhoog hield. De namen der kunstenaars, die deze meesterstukken hadden volbracht, werden feestelijk uitgeroepen, en daarna begon een concert, opgeluisterd door voorname zangers en zangeressen. De avond werd natuur lijk met een bal besloten, en de kunstenaars, wier talent geschitterd had op de hoofden de r schoonen, werden onder luide toejuichingen op kosten van het gezelschap in prachtige equipa ges naar huis gebracht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1881 | | pagina 1