NIEUWE N». 512. Donderdag 25 Augustus 1881. 6e Jaargang. De vrijheid der Kerk. BUITENLAND. Een moordgeschiedenis. HAARLMSCHE (IIIKMI. ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem 0,85 Buiten Haarlem franco per post. 1, Afzonderlijke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. B TJRE AU: St. Jansstraat Haarlem. NDJUr ACUTE MA HON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIÉN Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers KÜPPERS bAUEEI. Op velerlei gebied bemerken wij een onloochenbaar streven der Pruisische Re geering, om aan de Katholieke Kerk en aan hare organen in het openbaar leven wederom eenige plaatsen in te ruimen, plaatsen waaruit zij direct verdreven was of die zij door een samenloop vaD omstandigheden vrijwillig moest verlaten om grootere ge varen te vermijden of te voorkomen. Dit streven der Pruisische Regeering is, wij herhalen het, onloochenbaar en bovendien ernstig en welgemeend, zoo lang althans elementen als Puttkamer en Gossler den toon aangeven en Falk met zijn homogene kameraads op non-activiteit gesteld blijven. Is de Katholieke Kerk nu daarmee gediend? Komt daardoor de cultuurstrijd tot een gewenscht einde, of ten minste op den goeden weg die tot een zoo smachtend ge wenscht gelukkig einde leidt? Daar zijn er die zulks gelooven; volgens ons beschei den oordeel echter houden wij het voor een gevaarlijke dwaling, 't Is opnieuw een ander nummer, doch dezelfde draad, en deze draad beduidt de ondergeschiktheid der Kerk aan den Staat, zelfs op haar eigen gebied, de poging om de Kerk langzamerhand te doen ver anderen in een deel der Pruisische Staats- machinerie, hij beduidt het verdwijnen der kerkelijke vrijheid in haar principes. Om dit punt draait in werkelijkheid de geheele cultuurstrijd, al het andere zijn toevoegsels, die een aanzien kunnen hebben zooals onder Falk of ook tegenovergesteld zooals onder zijne opvolgers zonder dat het wezenlijke, de kern van den strijd daardoor verandert. Laten we voor 't oogeublik aannemen dat de Staat alles aan de Kerk teruggeeft, wat hij van haar gedurende een tiental jaren heeft geannexeerd (om geen scherper woord te gebruiken); veronder stellen we dat er meer teruggegeven wordt dan er werd genomen (om het op zijn zachtst uit te drukken); veronderstellen we dat de beroofde Pruisische Katholieken hunne goederen, hunne instellingen, hunne geestelijken, zoowel seculiere als reguliere, terug ontvangen; veronderstellen we zelfs dat alles honderdvoudig wordt teruggegeven; veronderstellen we dat de Pruisische Staat katholiek geworden is, met zijn doorluchtig vorstenhuis incluis, en de Katholieke Kerk niet slechts als de heerschende in plaats van de Evangelische is gekomen, maar zelfs het eenige godsdienstig genootschap in Pruisen is gewordenbegiftigd met alle voorrechten voordeelen privileges, vergunningen en andere onderscheidingen, FE UIL L E TON. De reiziger, die in den goeden ouden tijd, toen er nog diligences reden, eens den tocht van Londen naar York heeft gedaan, zal zich waar schijnlijk dicht bij het dorp Peppercorn een aardig buitentje herinneren, dat de voerman aanwees onder den naam van Klein Paradijs. Het was een lief stil plekje, half tusschen fraai geboomte verscholen; met een modderplas, die met den naam van goudvischvijver werd vereerd, en een iepenboom, die in het fatsoen van een pauw was gesnoeid, waarvan de staart of het lijf al tijd eenige onnatuurlijke uitwassen had en met een tuintje, smaakvol aangelegd met slingerende paadjes, die nergens naar toe liepen, en bloem bedden in den vorm van halve manen, volle manen en allerlei soorten van sterren; en met een priëeltje, de vergaderplaats, naar het scheen, van al de spinnekoppen uit het graafschap maar wat zal ik langer uitweiden over dingen die niet meer zijn? Helaas! de spoorweg kwam, en ging vlak door het eetzaaltje en over het vischvijvertje die bij zulk eeu ongehoord eu furore makend feit zouden verleend worden laten we dit alles voor eeu oogenblik aannemen, maar als daarbij de Kerkelijke vrijheid niet wordt gered, dan is er niets gewonnen, neen dan is alles verloren, de strijd ware vergeefs gestreden, want ook hier geldt het woord van den Heiland: »wat baat het den mensch, of hij de gansche wereld bezit en schade lijdt aan zijne ziel De ziel der Katholieke Kerk, dat is hare vrijheid. De vrijheid der Kerk is geenszins die vrijheid, waarvan de politieke partijen spre ken; het is niet de vrijheid der beweging, de vrijheid te doen en te laten wat men wil, of de vrijheid, volgens zijn geweten te leven, neen de vrijheid der Kerk is iets hoogers, iets verheveners, zij is het directe werk van Gods hand, Zijn meesterwerk op aarde, Zijn beeltenis, het is de vrijheid vau den Zoon Gods in Zijne Bruid, voor wier bevrijding Hij de gestalte van een dienst knecht heeft aangenomen en Zijn goddelijk bloed aan 't kruishout heeft vergoleu. Dat is de vrijheid der Kerk, en nog meer, on eindig meer, eeue vrijheid die wij niet uitspreken, eene onbegrensde vrijheid, eene vrijheid die wij slechts kunnen aanduiden als eenwonderbaar kemelsch geheim op aarde. Deze vrijheid der Kerk is geenszins eene menschelijke eigenschap, die men haar naar omstandigheden kan toevoegen of O O ontnemen, neen, zij is, zooals wij reeds zeiden, hare ziel, haar onvervreemdbaar wezen. Ontneemt men der Kerk hare vrijheid, dan is zij de Kerk niet meer, doch slechts haar naam en schaduw, een schim zonder sap en kracht, zonder bloed en leven. De Staat, die der Kerk hare vrijheid ontneemt en die door hare onder drukking alles meende gewonnen te hebben, gaat onherroepelijk zijn ondergang ras te gemoet. De vrijheid der Kerk ontwikkelt zich in vele stralen; nemen wij slechts een van deze om hetgeen wij reeds zeiden, duidelijker te maken. Zooals bij den mensch de ziel de kern van zijn gansch bestaan is, zoo is bij de Kerk het dogma grondslag, kiem- bodem en richtsnoer voor al het andere en overige waaruit de Kerk nog be- bestaat. Doch wat zal er van de leeringeu der Kerk worden, als de Kerk niet meer vrij is als zij leeren moet, wat staatslieden haar voorschrijven, in plaats van hetgeen zij uit den schoot der heilige Drievuldig heid heeft ontvangen en als eeuwige geloofs waarheden bewaart? Wat blijft er van de Kerk ongedeerd, zonder het reine onfeilbare en den gesnoeiden pauw heen, en vernielde alles. Evenwel in dien gelukkigen lijd werd Klein Paradijs bewoond door Mr. Jeremias Pinchbeck, zijne vrouw, twee kinderen en verscheidene dienstboden. Mr. Pinchbeck hield veel van het plaatsje, en vooral van het priëeltje om er rustig zijne pijp te zitten rooken; zijne vrouw hield het meest van den pauw, en viel verscheidene malen drie sporten hoog van een ladder, als zij den kop van het dier behoorlijk vierkant wilde snoeien en de kinderen hielden het meest van het vijvertje, en vielen er bijna op geregelde tijden in, maar gelukkig was het niet diep ge noeg om er in te verdrinken. Kortom iedereen was met alles tevreden, behalve met het kolen hok; dat was een ding, dat Mr. Pinchbeck veel verdrietelijkheden gaf. De zaak was, dat dit kolenhok omtrent tien stappen van het huis af stond, en dal de Peppercorners die sedert onheugelijken tijd door hunne overhelling tot oneerlijkheid bekend stonden van die omstan digheid gebruik maakten om zich op kosten van Jeremias van steenkolen te voorzien. Als hij een slot aan de deur liet maken, staken zij het open, of braken het er maar af; en als hij geloof? Wat blijft er, teu opzichte barer leeringen, over, zonder hare vrijheid? Hetzelfde geldt van alle andere kerke lijke goederen; zonder de vrijheid zijn ze alle in gevaar en ze kunnen ten allen tijde ontvreemd worden. Men zegge dus niet, dat het voldoende is, als men de Kerk de zielzorg ongestoord laat uitoefenen, als is zij ook min of meer van den Staat afhankelijk of aan hem on dergeschikt. Dat is juist die hoogst ge vaarlijke dwaling, die in dezen tijd van afmatting en vermoeidheid de Pruisische Katholieken vermijden moeten. Neen, 'tis juist omgekeerd; beter ware het als de Katholieke Kerk in Pruisen uitstierf tot den laatsten Bisschop, tot den laatsten Priester, tot den laatsten leek, als dat zij uitwendig schijnbaar bloeit, inwendig echter hare vrijheid missen moet. God kan uit steeneu kinderen Abrahams opwekken, maar uit eene verdrukte, onvrije, den Staat als een departement ingelijfde Kerk, kan Hij geen kanaal Zijner genade maken, tenzij Hij begint met haar de vrijheid als door een wonder terug te geven. Lowell, de Amerikaansche gezant te Brussel heeft een telegram van Blaine ontvangen, dat er weinig hoop bestaat op Garfield's behoud. De berichten der Engelsche bladen, volgens welke het groothertogdom Baden tot een koninkrijk zou worden verheven, worden door de Badensche Regeering in haar officieel orgaan tegengesproken, onder opmerking dat den groothertog geen aan bod in dien zin is gedaan en hij ook geen koningskroon zou willen aannemen, het welk ook in strijd zou zijn met de wen- schen der Regeering. De Daily Telegraph verneemt uit Pe tersburg, dat de Czaar Peterhoff bewoont, zorgvuldig bewaakt wordt en in geïsoleer- den toestand verkeert. De Russische politie gaat voort met komplotten tegen den Kei zer te ontdekken en arrestatiën te bewerk stelligen. Nihilistische manifesten zijn voort durend in omloop. Een daarvan behelsde het doodvonnis van den Czaar, en werd aangeplakt gevonden te Peterhoff op tuin stoelen. De Daily News vernam uit Weenen dat, luiden3 eene private dépêche uit Peters burg, de Russische regeering weder 200 nihilisten naar Siberië verbannen heeft. De Britsche Regeering heeft vernomen, dat er uit Amerika helsche machines naar voetangels of klemmen zette, trapten zij er nooit in; maar dit deed hij zelf, óf zijne vrouw óf een van de kinderen, en dus zag hij daarvan af. Alle nachten werden er kolen weggehaald. Eens had hij vijf ton opgedaan, en eene week later was er de hellt maar van over. Nu werd het toch te erg. Hij wilde het niet langer veler.; moigen zou hij zien wat er aan te doen was. Met het prevelen van dit besluit, keerde hij zich om want hij lag in bed en viel in slaap. Hoe lang hij sliep, wist hij niet, maar hij werd gewekt door een verschrikkelijk gerommel onder zijne steenkolen. Lieve, zeide hij, terwijl hij zijne vrouw aanstiet; daar zijn zij weder aan den gang. Wel, en wat dan? zeide de dame, die het niet beviel dat zij in haren slaap gestoord werd. Daar Mr. Pinchbeck niet wist wat op deze vraag te antwoorden, merkte hij aan dat hij het best achtte om maar eens op te staan. En op mijn woord, voegde hij er bij, zie of ik ze niet zal doodschieten. Voor den drommel, waar is mijn pistool? Weet gij het ook, vrouw? Mevrou-v Pinchbeck wist het nietdoch er was weinig twijfel aan of zij had het geborgen, want Limmerick zijn verzonden. Zij heeft maat regelen genomen om te beletten dat die voorwerpen aan wal worden gebracht. De Daily News hoorde uit Alexandrië dat er een plan gevormd is tot graven van een tweede Suez-kanaal onder Engelsche auspiciën. De verkiezingen in Frankrijk zijn afge- loopen zooals vermoed werd. Overwinning te Parijs voor de radicalen, en voor zoo ver bekend in de provinciën belangrijke aanwinst voor de republikeinen. Yan de aftredende leden voor Parijs zijn alle her kozen behalve Pascal Duprat, gematigde afgevaardigde van het zeventiende arron dissement, waar hij zelfs niet in herstem ming komt tegenover Henry Maret, radi caal, die boven aan de lijst staat. De drie nieuwe plaatsen, waarmede de deputatie van de Seine vermeerderd iszijn ten deel ge vallen aan drie radicalen, De Lanessan, Canaille Pelletan, den adjudant van Cle- menceau, en Heredia, lid van den gemeen teraad. Gambetta is in twee kiesdistricten van Belleville gekozen, maar met zeer kleine meerderheid. In het eene district ontkwam hij zelfs nauwelijks de herstemming. Dit is een échec tegenover de radicale tegen- candidaten Sigismond Lacroix en Tony Révillon. Humbert, de beruchte commune- candidaat in het veertiende arrondissement, daarentegen heeft slechts een geringe min derheid tegenover den opportunist Germain Casse. Maar dit wordt voor de uiterste linkerzijde vergoed door het succès van Clemenceau, die in de twee kiesdistricten van Montmartre gekozen is met groote meerderheid. De zestien duizend vijf hon derd stemmen, die Clemenceau in beide dis tricten verkreeg, zijn een harde pil voor Gambetta, die in de beide districten van Belleville slechts negen duizend drie hon derd stemmen heeft gehad. Bamberger, de gematigde afgevaardigde van Neuilly, is niet herkozen, en Camille See, de afge vaardigde van Saint-Denis, is slechts num mer twee in de herstemming tegenover Delattre, den radicalen advocaat der Lan- teme. In eene depêche uit New-York wordt gemeld, dat de Russische Regeering langs diplomatieken weg aanvraag heeft gedaan om uitlevering van Hartmann, op welke aanvraag het Amerikaansch Gouvernement heeft toegezegd, de zaak in overweging te zullen nemen. Hartman heeft daarentegen een verzoek ingediend om tot Amerikaansch burger te worden genaturaliseerd. De bladen maken er echter opmerkzaam op, dat dit zoo ge- haar man had er maar één (een oud vuui steen machine) en de dame had zich in het hoofd ge zet, dat het, als het bleef slingeren, wel eens van zelf kou afgaan, en stopte het dus altijd weg. Jeremias zocht op den tast in eene lade, waar hij meende het voor drie maanden gezien te hebben en tot zijne verwondering vond hij het. Daarna kreeg hij zijn kruithoorn uit eene wel- geslotene kast en laadde zijn wapentuig; maar toen viel het hem in dat hij geen kogels had. Op dat oogenblik werd het leven in het kolenhok nog verschrikkelijker. Vrouw, zeide hij, sterk bevende, ik denk dat zij een voorgevoel hebben dat ik aankom, en al weg loopen. De arme Jeremias wenschte van harte dat het zoo wezen mocht. Ga toch eens uit het achtervenster kjjken, zeide zijne vrouw, die nu ook bang begon te worden, en zie eens wat zij uitvoeren. Ik geloof waarlijk dat zij in huis inbreken. Ja, ik ga, was het antwoord, zoodra ik maar iets vinden kan om op mijn pistool te doen, in plaats van een kogel. (.Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1881 | | pagina 1