NIEUWE No. 552. Donderdag 12 Januari 1882. 7e Jaargang. Moraal en politiek. BUITENLAND. 0,06 mmutism nu HUT. ABONNEMENTSFBIJS Per 3 maanden voor Haarlem Buiten Haarlem franco per post. Afzonderlijke Nummers 0,85 1,— Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. >W AGHTE MA HON AGITATE. PBIJS DEB ADVERTENTIÈN Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrij dag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers KÜPPERS LAUREY. Gezonde grondbegrippen zijn voor 't leven, hetgeen de vier hoofdregelen voor de re kenkunst, passer en ricktlood voor de bouw kunst zijn. Of het leven nu als een per soonlijk-privaat of als een openbaar en maatschappelijk leven wordt opgevat, dit maakt geen wezenlijk onderscheid. Want de geheele menschelijke maatschappij be staat slechts uit afzonderlijke menschelijke persoonlijkheden, die allen denzelfden oor sprong, dezelfde bestemming hebben en dezelfde taak moeten vervullen. De mensch hangt in alles af van zijn Schepper en diens wil; 't zij hij voor zich alleen, of in het huisgezin, of in den Staat leeft en han delt, overal is hij gebonden aan zijns Scheppers wet en voor zijn doen en laten aan ziin eeuwigen Rechter verantwoordelijk. De Almachtige heeft zijne geboden niet alleen voor den enkelen mensch, maar ook voor de gausche menschelijke maatschappij gegeven en toen zijne geboden onder blik sem en donder van Sinaï weergalmden, was het gansche volk Israels als verte genwoordiger aller natiën aan den voet var. den berg vergaderd. Openlijk en plechtig zijn Gods geboden der menschheid verkon digd en hunne verplichting, hunne belang rijkheid en gewichtigheid nemen in het openbare leven een grootscher, een meer omvattend karakter aan, dan in het pri vate leven van het individu. Werpt een Staat op brutale wijze de tien geboden over boord, dan is die misdaad oneindig grooter dan wanneer een enkel persoon Gods wet met voeten treedt. De boosheid is dan verveel vuldigdde afval van het Hoogste Wezen is officiëeler, duivelachti ge!de ergernis is publiek, uitdagend, ver giftigend; de wraak der bespotte majesteit Gods moet een diep ingrijpende, verschrik kelijke zijn, om de zedelijke wereldorde wederom te herstellen. Volkszonden worden door volksplagen geboet. Dat leert ons de geschiedenis op elk harer bloedige bladzijden. Vandaar het bekende spreekwoordde wereldgeschie denis is het wereldgericht.De misdaden van het individu kunnen in dit leven aan de tuchtroede worden onttrokken en der eeuwigheid worden voorbehouden, doch de zonden der Staten en Regeeringen worden op dezen planeet geoordeeld en gestraft, omdat Staten en Regeeringen niet overgaan in de eeuwigheid. Men zal ons vragen wat wij met deze inleidende woorden bedoelen. Ons antwoord is: wij hebben die waarheden gereleveerd FE U1LLE T ON. De vriendschap van een kind. (Episode uit den tijd der eerste Fransche omwenteling.) Vervolg en slot.) En even alsof deze gedachte een voorgevoel bij hem opwekte van den plotselingen keer der fortuin, jen de woeste volksman reeds na verloop van wei nige maanden op zulk eene geduchte wijze zou we er. aren, en alsof hij daardoor met weemoed ver- vu werd, minder over zijn eigen lot, dan wel over dat van zijne dochter, sprak hij: „Als gij dan volstrekt uit, we aan. red dan uw gevangene, maar haast u Lucie s,aakt.e een luiden kreet, een kreet, die van hare onuitsprekelijke vreugde getuigde over de zege, die zij op dat onbuigzame gemoed be haald had, dat alleen door haar zwak kind ge kneed kon worden. Zij liet zich van haars vaders knieën glijden, liep op hare teenen naar de deur van bet boudoir, waarin ik mij bevond, en deed die met de uiterste behoedzaamheid open, „kom spoedig", fluisterde zij mij toe; „de wacht is daar, maar ik zal u weghelpen." omdat men in den laatsten tijd van alle daken verkondigt: apolitiek is politiek de politiek heeft niets te maken met de moraal, d. w. z. met de tien geboden Gods. Dat is een schandelijk lied, eene verschrik kelijke lichtzinnigheid, een gevaarlijk spel van de moderne heidenen onzer dagen, en wat wij steeds gevreesd hebben is reeds lang een feit geworden en dreigt met ieder jaar in uitgebreidheid toe te nemen. Het moge voor Staten en Regeeringen zeer aanlokkelijk en gemakkelijk zijn zich in te beelden dat dé gebodeu Gods in 't staatsleven niet van kracht zijn, noch het vijfde, noch het zevende, noch het achtste, noch een van alle dat in dezen tijd lastig is of moeite veroorzaakt; het moge nim mer ontbreken aan karakterlooze menschen, die terwille van het geld de publieke opinie demoraliseeren, de ongerechtigheid verde digen, den smaad verheerlijken in woord en schrift, doch, wij willen het gevraagd hebben, wat zal er te voorschijn komen, als het verderfelijk zaad tot ontwikkeling en wasdom overgaat? Wat zal er geschie den als het begrensde onderdanen-verstand het roovers-wachtwoord begrijpt en ver spreidt »In de politiek behoort geen moraal zoo verkondigt men van den hoogeu Olympus. »Weg met de moraal in de politiekzoo roepen duizenden stemmen in de rijen der mindere goden; en het socialisme roept victorie en schreeuwt het naar de vier windstreken uit: »in de poli tiek hebben wij met de geboden Gods niets te maken, weg met de moraal in de politiekMen ondergraaft de pilaren der maatschappelijke orde, men wil een anderen staatsvorm, andere maatschappelijke instellingen en wetten. Men schiet op vorsteD, men laat bommen ontploffen om keizers te vernietigen, men steekt huizen, steden en provinciën in brand, men ver spreidt angst en schrik in 't gansche land. Waarom? Welnu, men beoefent politiek en »in de politiek voegt geen moraal! Schier overal neemt het aantal misdaden toe, overal worden de tuchthuizen en ge vangenissen te klein. Geen wonder, slechte voorbeelden bederven goede zeden. Vorsten en Rijksbestuurders gaan voort hunne on zalige grondbeginselen te verspreiden en proclameereu openlijk; »met de politiek hebben noch moraal, noch godsdienst iets te maken.En zulke stemmen dringen gemakkelijk in de harten van het volk, zij klinken aangenamer voor de harts tochten en zijn bevattelijker voor het ze delijk bedorven gemoed. Ik wist niet of ik waakte dan of ik droomde. Ik vroeg noch zeide iets en gaf mij geheel aan de leiding van mijn kleine beschermengel over. Toen ik het kabinet van den man des gewelds binnen trad, ontmoetten onze blikken elkander terstond. Lebon had niets meer van den vader van zoo even: ik aanschouwde enkel den republi kein in hem, zijn gelaat en houding waren even streng als zijne stem stug en scherp was. „Gij hebt aan mijne dochter het behoud van- uw leven te danken," sprak hij, „maar nu zij u redt, wil ik niet dat zij dit ten halve doet. Hier neem dit vrijgeleide, dat tot een ander doel door mij bestemd was. Vergeet niet uw naam en sig nalement in te vullenmet dit papier bereikt gij veilig de grenzen. Gij kunt er u op beroemen, de eerste aristocraat te zijn, die levend aan dc handen van Lebon ontkomt; maar zorg dat gij er niet"andermaal in geraakt." Na deze laconische toespraak wees hij mij op het openstaande venster. Zonder een woord te zeggen, sprong ik in den tuin en werd onmid- delijk door Lucie gevolgd, die mijne hand greep en deze zoo vast in de hare geklemd hield, alsof zij eene moeder ware geweest, die bedacht was De Staat moet cle handhaver van het recht zijn. Verzaakt hij deze bestemming, drijft hij de politiek der hartstochten en der ongerechtigheid, dat alleen is reeds voldoende, om storm te oogstea, waar men wind heeft gezaaid, daargelaten als men daarbij noch openlijk de zedelijkheid ver jaagt, de tien geboden Gods wegcijfert en den godsdienst aan knellende banden legt. Zoo iets kan niet zonder rampzalige en verschrikkelijke gevolgen blijven. In derdaad wij zouden er ons over moeten verwonderen als er geen catastrophen ge beurden in die Staten, welke het devies politiek zonder moraalin hunne banier voeren. »Ik hen de Heer, uw God,« zoo klonk de stem des Almachtigen op Sinaï. Willen Staten en volkeren die heilige stem niet hooren als zij in gelukkige dagen leven, dan toch zullen zij die stem moeten ver nieuwen op de puinhoopen hunner heer lijkheid. Staten eu volkeren bezint u! Gods wet behoort in het hart van het individu, aan den haard van het huisgezin eu ter plaatse, van waaruit het openbare leven wordt geleid, Staat en volk bestuurd en politiek beoefend wordt. »De gerechtigheid is en blijft het fon dament der Rijken, c De uitslag van de 79 verkiezingen voor den Fransehen Senaat is bekend. Er zijn gekozen 64 republikeinen en 15 anti republikeinen. De republikeinen winnen 22 zetels. De Freycinet is viermaal ge kozen. De Senaat telt thans 205 republikeinen en 95 anti-republikeinen. Er had eergisteren, den verjaardag van het overlijden van Blanqui, eene manife statie plaats. Een 300 personen trokken naar zijn graf, legden er lauwerkransen neer en hieven oproerige kreten aan. De politie nam 23 personen in verzekerde bewaring; onder deze Louise Michel, Eudes en Cournet. Er werd een pistool gelost onder de menigte. Men weet niet door wien. Niemand is gewond en de orde is hersteld. Yan de gevangen genomenen zijn later slechts vijf losgelaten; de overigen, onder hen Louise Michel en de generaal der communards, Eudes, werden eergisteren avond te 9 uur in een gevangen wagen naar de prefectuur der politie gebracht. Zij zullen spoedig voor den rechter verschijnen. De personen, die elders wegeDS verzet tegen haar kind te verliezen. Zwijgend en met de meeste behoedzaamheid slapten wij nu voort. Op onzen weg kwamen wij voorbij de tuinpoort, die ik den vorigen dag was binnen getreden, zonder te ver moeden in welk een geducht verblijf ik mij begaf en op welk eene wonderdadige wijze ik er weder uit geleid zou worden. Het begon reeds te sche meren, toen wij het einde van den grooten tuin bereikten en bij de sloot aankwamen, die de grensscheiding van de bezitting van Lebon scheen uit te maken. Lucie wees mij de plank die ik moest overloopen om in het kreupelhout te komen, dat zich zoo ver uitstrekte als het oog reikte en dat ik zooals zij zeide, maar altijd volgen moest tot dat ik bij een boerenwoning aankwam, waar van de bewoners, als ik hun zeide dat ik door haar gezonden werd, mij wel verder voort zouden helpen. Nu moest ik van mijn beschermengel, van de redster van mijn leven scheiden. „Vaarwel, leef gelukkig!" lispte zij, terwijl de tranen haar langs de wangen liepen. „Vaarwel, Lucie, engel!" riep ik en kon geen woord meer uitbrengen, maar viel, hare handen tusschen de mijnen geklemd houdende, op mijn knieën neder, te gelijk haar de politie gevangen werden genomen, liet meu spoedig weder loopen. Uit Alexandrië wordt aan de Daily News gemeld, dat ernstige verwikkelingen te Caïro tusschen de notabelen en de Euro- peesche controleurs ontstaan zijn. De nota- beleukamer eischt vermeerdering harer macht en van haar controle-recht over de begrootingen; Cherif Pasha en het leger steunen de Kamer, men vreest nieuwe de monstraties van het leger. De toestand is kritiek. In de collectieve nota van Engeland en Frankrijk beschouwen beide Staten het be houd van des Khedives troon ouder de bij verschillende tirmaus voorgeschreven voor waarden als den eenig mogelijken waarborg voor de orde en welvaart in Egypte, waarbij de beide voornoemde regeeringen het zelfde belang hebben. Beide regeeringen zijn dan ook besloten door gemeenschappelijke be moeiingen alle in- en uitwendige oorzaken van verwikkelingen in Egypte tegen te gaan. Zij hopen dat deze openbare verze kering strekken zal, om mogelijk gevreesde gevaren, aan wie zij gemeenschappelijk het hoofd zouden bieden, te voorkomen en om den Khedive te sterken. De Times heeft uit Philadelphia bericht van een hernieuwden Indianen-oorlog bij Sonora; de Indianen vermoordden 25 per sonen. Volgens een bericht uit Irkutsk meldt de reiziger Sulbowski, dat Rodgers den 9deu Augustus van Providence-baai naar het Heraldland vertrokken is, nadat een van het Noorden komende Amerikaansche schoener, met den kapitein van een ge- stranden walvisclivanger aan boord, in Providence-baai aangekomen was. Deze kapitein verhaalde bij het Herald-eiland een boot te hebben gezien, welker be manning dood was en waarin behalve andere voorwerpen zich ook zilveren lepels bevonden, waarop de naam Jeannette ge graveerd was. Rodgers zou in Heraldland overwinteren en van daaruit met te Kam- schadka gekochte honden naar verschil lende kauten onderzoekingstochten onder nemen, teneinde de Jeannette op te sporen. De klipper Strelolc was reeds vóór het vertrek van Rodgers uit de Provindence- baai naar de Chineesche havens terug gekeerd. Te Weeneu heeft dezer dagen meermalen een Kabinetsraad plaats gevonden van het gemeenschappelijk ministerie met de Oos- tenrijksche en de Hongaarsche ministers van Financiën, waarbij ook de Stadhouder van Dalmatië, veldmaarschalk Jovanovic, en God dankende voor mijne redding en mij zeiven en het geliefde kind als met een zielzucht in de hoede des hemelschen Vaders aanbevelende. „Vaarwel," snikte ik, terwijl ik Lucie in mijn armen sloot. „Zult gij mij nooit vergeten?" vroeg zij op den teedersten toon. „Nooit!" „Lucie zal ook altijd aan u denken.altijd 1 Thans hoorden wij eenig gerucht. Lucie wenkte mij dat ik mij schielijk zou verwijderen. Ik liep de plank over en weldra was mijne weldoenster uit mijn gezicht verdwenen. Ik bracht den nacht in de boerenwoning, die zij mij aangewezen had, door, en bereikte, van het onschatbare vrijgeleide voorzien, weldra Calais, van waar ik naar Enge land overstak. Ik heb Lucie nooit terug gezien, en nooit weder iets van haar vernomen. Na mijn terugkeer in Frankrijk wist niemand mij op het spoor van de familie des beruehten Lebon's te helpen. Levendig heb ik het steeds betreurd, dat ik zelf niet kon te weten komen, wat er van de engelachtige Lucie geworden was; maar hoe veel jaren er sedert ook verloopen zijn, nooit heb ik haar vergeten en nooit opgehouden, haar dan tol der innigste erkente lijkheid te brengen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1882 | | pagina 1