NIEUWE
No, 565.
Zondag 26 Februari 1882.
7e Jaargang.
De vruchten van 't Chris
tendom.
BUITENLAND.
0,06
0,85
1,—
Per 8 maanden voor Haarlem
Buiten Haarlem franco per post
Afzonderlijke Nummers
Dit blad verschijnt
Eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
BIJ BE AU: St. Jansstraat Haarlem.
AGITE MA NON AGITATE.
(101IRAIT.
PBIJS DEB ADVEBTENTIÈN
Van 16 regels30 Cents.
Elke regel meer 5
Groote letters worden berekend naar plaatsruimte.
Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant.
Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag
avond voor 6 uur ingewacht.
Uitgevers KÜPPERS LAURET.
Vervolg.)
Zoodra deze scène afgespeeld is, wordt
de poort van het strijdperk opnieuw geopend
en, gezeten op prachtige wagens, verschijnen
de Gladiatoren, menschen die elkander zullen
gaan slachten; Keizer Titus vierde gedu
rende honderd dagen zijn zegepraal over
Jeruzalem; honderd dagen lang moesten
duizenden menschen zich laten vermoorden
ter eere van den Vorst en voor 't vermaak
der RomeinenBij eiken houw die een
strijder ontving, stond het volk van zijn
zetel op en als het zwaard in de keel drong,
sprongen allen van vreugde en riepen
hij beeft het!« Gelukte het den overwin
naar den overwonneliug de knie op de
keel te zetten, dan wachtte hij het bevel
van het volk, dat over den dood of het leven
van den afgematteu strijder te beschikken
had. Waren die spelen afgeloopen, dan
kwamen er eenige menschen als al
de gewonden en stervenden nog in het
strijdperk lagen, met een gloeiend ijzer, den
nog niet gestorvenen de laatste levensvon
ken ontnemen; gelukte zulks niet spoedig,
dan riep men de aspirantGladiatoren, de
leerlingen van het handwerk, die de ster
venden dan met hunne zwaarden afmaakten.
Dat was dan tevens een goede oefenschool
voor die jonge strijders. Het volk ging
intusschen vol genoegen en hoogst voldaan
O O O
naar huis.
Midden in deze gruwelen, in dezen tijd
van verregaande verdorvenheid, verschijnt
de Redder des menschdoms. Welk een
schouwspel vertoont zich al ras voor ons
oog! Nadat hij 30 jaren lang een verborgen
leven heeft geleid, treedt Hij openlijk op
en begint te leeren en door wonderen te
werken. De volkeren aangetrokken door
ziine woorden en daden, verlaten de steden
en dorpen en komen tot in de woestijn en
tot op de bergen om zijne woorden te hoo
ien. O! welk een heerlijke nieuwe leer was
ket, die Hij verkondigde. Zalig zijn de
armen, de treurenden en de lijdenden!
Alzoo aan deze ellendige, verachte wezens
wordt achting, liefde en geluk beloofd;
liefde en zaligheid hun toegezegd, die den
lijdenden de behulpzame hand bieden, ja
zelfs wordt hij geprezen die om der gerech-
FE U1LLE TON.
Grieksche roovers-
De roovers vormen in Griekenland geen af
zonderlijke klasse, scherp afgescheiden van de
andere deelen der maatschappij. Dikwijls genoeg
zijn ze het slechts tijdelijk, wanneer zij een goe
den slag denken te slaan, om vervolgens
Weêr tot hun boerenbedrijf of handwerk terug
te keeren.
Een Fransch bewoner van Athene bospeurde
eens bij zijn bediende eene opmerkelijke schroom
valligheid, die hem deed vragen wat hij wel te
zeggen had.
//Och, Elfendi, dat durf ik niet," was het ver
legen antwoord.
//Zeg maar vrij op."
«Nu dan, Effendi, ik zou gaarne een maand
naar de bergen terug willen."
«Naar de bergen? Waarom?"
«Om mij, met verlof gezegd, eens op te knap
pen. Ik versuf hier in dit brave Athene zoo
danig, dat ik vrees geheel bedorven te zullen
worden."
Bewogen met het lot van den armen jon-
geb, zond de meester hem met een maand verlof
naar //huis" in de bergen, waar hij terstond het
roovershandwerk opvatte, om "na verloop daar
van /,opgeknapt" terug te keeren, en zijn dienst
als te voren op te vatten.
Dat men in dergelijke onveilige streken niet
tigheid wille gaarne lijdt. De gruwelijke
leeringeu van het heidendom verdwijnen
voor de hemelsche van het Christendom.
Al moest de toenmalige menschheid ver-
baasd staan over zulk eene leer, zij was
spoedig genoeg overtuigd dat het den Ver
kondiger volle ernst was. In de meest ver
schillende uitdrukkingen, gelijkenissen en
vermaningen verlangde de Heiland de liefde
voor den naaste, ja, zelfs voor den vijand.
Liefde is dus het voornaamste gebod,
omdat God de vader van allen is. Voor
God bestaat dus geen onderscheid onder de
menschen; voor Hem bestaan slechts zielen.
De arme is eene ziel, de slaaf is eene ziel,
de vrouw is eene ziel, het kind is eene ziel.
Door de genade en de kracht van het
Apostolische woord vermeerderde het aan
tal leerlingen van dag tot dag. Het Chris
tendom moest zich ook buiten Jeruzalem ver
breiden; de Apostelen moesten de wereld
in; doch om de armen niet te kort te doen,
stelden zij de diakeus aan, die speciaal met
de armenzorgen belast waren. Weldra zien
we ook vrome vrouwen, die de werken der
barmhartigheid beoefenen, zulk eene vrouw
was b. v. Tabitha of Dorcas te Joppe, van
wie gezegd wordt: zij was rijk aan goede
werken en gat vele aalmoezen.Reeds ten
tijde van Paus Cornelius in de derde eeuw,
telde de Kerk van Rome 1500 zieke of
arme weduwen, die door de Kerk verzorgd
werden. Eu wie kent niet de schoone ge
schiedenis in het leven van den h. Lauren-
tius, toen hij door de vervolgers der Kerk
werd uitgedaagd de schatten der Kerk over
te levereu. Hij ging, zooals bekend is, en
verzamelde alle armeu, zieken en kreupe
len, die door de Kerk te Rome werden
onderhouden, bracht hen voor den begee-
rigen stadhouder en zeide: gij zoekt de
schatten der Kerk? Hier zijn ze.«
Nu ontstonden, hetgeen het heidendom
niet kende en wat men er te vergeefs zocht,
nu ontstonden de hospitalen en toevluchts
oorden voor armen en ongelukkigen. Zoo
b. v. het eerste hospitaal van Fabiola.
Van deze Fabiola schrijft de h. Hiërouymus:
»Ik weet niet hoeveel'zieken Fabiola met
eigen handen heeft verpleegd. Hoe dikwijls
zag men haar niet op hare schouders de
zieken dragen, of wonden reinigen, die
men te nauwernood kon aanz'en. Deze
liefde en zorg voor de armen, was natuur-
al te schitterend voor den dag moet komen,
leerde een Duitsch reiziger tot zijn schade. De
man was gewoon, zich steeds zeer keurig gekleed
te vertoonen, en werd eens aangehouden door
een roover, die hem twee pistolen voorhield en
zijne beurs afvroeg. Er was geen keushij knoopte
dus zijn jas los om zijn beurs te trekken, maar
liet door die beweging tegelijk een zwaren gou
den ketting zien.
//Geef horloge en ketting ook." Om dit te
doen trok de reiziger een zijner handschoenen
uit. //Die ringen moet ik ook hebben." Bij 't
losmaken van den horloge-ketting kwamen een
paar brillanten hemdsknoopen voor den dag.
„Ook nog die knoopen." Bij 't openen van het
hemd vertoont zich een medaillon. „Dat moet
ik nog op den koop toe hebben.Die laatste be-
rooving was wel de wreedste van alle, en zonder
de dreigende pistolen had onze arme Duitscher
zeker niet toegegeven.
De hertogin van Plaisance, die Griekenland
bereisd had, verhaalde mij eens, hoe zij door den
beroemden rooverhoofdman Bibichi was aange
houden.
Ik zat alleen in het rijtuig, vertelde zij, dat
wil zeggen zonder den Griekschen officier meê
te rekenen, die mij tot verdediging was meege
geven, maar zelf zoo bang was dat hij hij onze
aanhouding zijn sabel wegstopte. "Bibichi was
zeer verheugd over zijn rijke vangst en wist
niet, wat hij wel als mijn losgeld pointeeren
moest; eerst sprak hij van twintig duizend du-
lijk in dien tijd iets ongehoords, zooals
wij gezien hebben, doch zij was de na
volging van Christus leer, en vau zijne
oneindige liefde, die Hem, ter wille der
menschen, tot zulk eeue diepe vernedering
en tot zulk een bloedigeu dood bracht.
Toen eenmaal het voorbeeld door Rome
was gegeven wei'den er elders ook liefda
dige en zegenrijke instellingen opgericht.
Men moest nieuwe namen uitvinden, om
deze nieuwe dingen uit te drukken en het
groote aantal dezer namen getuigt, dat
alle soorten van menschelijke ellenden door
de Katholieke liefde werden omvat en ge
troost. Zelfs de barbaarsche volkereu zouden
de Christelijke liefde zien en leeren be
wonderen. De geschiedschrijver Socrates
vertelt ons, hoe Romeinsche soldaten 7000
Perzen gevangen hadden genomen en hoe
deze ongelukkigen veel te lijden hadden
door hongerontberingen en ellende.
Toen verzamelde Acazius, Bisschop van
Amidea zijn Clerus en sprak: Vermits
onze Kerk door de milddadigheid der ge-
loovigen vele gouden vaten heeft, zoo is
het billijk eenige er van te besteden ter
bevrijding dezer arme gevangenen en om hun
honger te stillen.Na deze woorden ge
sproken te hebben, liet hij onmiddellijk
eenige gouden vaten smelten en hij ge
bruikte de opbrengst ten beste der gevan
genen. De Koning der Perzen was zoodanig
door deze liefde getroffen dat hij aan
Keizer Theodosius schreef en dezen verzocht
hem iets naders mede te deelen aangaande
dien zonderlingen vijanddie zijne over
wonnen onderdanen met weldaden over
laadde. Keizer Theodosius deelde dit Bisschop
Acazius mede en deze ging zelf naar het
Perzische hof ten eiude de Christelijke
liefde te verklaren. Hoe meer zich de Kerk
uitbreidde, hoe meer vrijheid men haar
toestond, te talrijker werden de werken
der Christelijke naastenliefde. Slot volgt.)
Bij de Duitsche Rijksregeering is het
voorloopig ontwerp gereed gemaakt voor
eene rijkswet op levensverzekeringen en
andere assurantiën.
Skobeloff's ophitsende redevoeringen blij
ven te Berlijn, onlangs alle officieuse po
gingen om er de groote beteekeuis van te
bloenen, een oogenblik later van honderd duizend
pond sterling. Toen ik zag, dat hij weinig be
grip van vreemde muntspeciën had, was ik be
leefd genoeg, hem te vragen wat hij in Grieksche
drachmen verlangde. //Tweemaal honderd duizend",
was het antwoord.
„Maar dat is afschuwelijk veel."
„Werkelijk, mevrouw, gij verricht een edele
daad met ons die som te geven geloof me, wij
zullen er een deugdelijk gebruik van maken.
Wij leggen ons handwerk neer, trekken naar
Turkije, koopcn een schoone boerderij, die ons
ruimschoots een bestaan zal verschaffen, en ik
beloof u dat wij dagelijks uw naam zullen ze
genen."
Gij hadt moeten zien met welk een overtui
ging de man sprak, en hoe nederig en beleefd
hij vóór 't portier stond te buigen, juist als
vroeg hij mij een dienst. Ik ging aan 't afdingen,
en eindelijk kwamen wij tot elkander op de som
van vijftien duizend drachmen, voor welk be
drag ik eene aanwijzing op mijn bankier te
Athene schreef, en met welk papier zich mijn
metgezel ter inkasseering op weg begaf, ter
wijl ik bij de bende als onderpand achter
bleef.
Inmiddels had een mijner vrienden, die zich
iu de nabijheid bevond, onraad bespeurd, en 't
gelukte hem hulp te verschaffen, zoodat Bibichi
genoodzaakt werd tot terugtrekken vóór dat zijn,
of liever mijn geld gekomen was.
Slechts eenmaal heb ik zelf eene ontmoeting
loochenen, nog steeds aan de orde van den
dag. In politieke kringen en in de dag
bladpers blijven zij het meest geliefkoosde
onderwerp. In het ministerie van buiten-
landsche zaken neemt men tegenover de
diplomaten, die er zich van op de hoogte
willen stellen welken indruk die opruiende
taal daar gemaakt heeft, den schijn aan
van groote onverschilligheid, en spot men
schouderophalend met den dwazen generaal,
wiens ontboezemingen immers niemand
ernstig opneemt!!!
In het Engelsche Hoogerhuis kwam
Maandag de Kanaaltunnel ter sprake. In
antwoord op eene vraag van Lord Stratheden,
verklaarde Lord Granville dat instem ming
met het beginsel van een tunnel onder
het Nauw van Calais reeds van achtereen
volgende regeeringen was uitgegaan, hoewel
onder zeker voorbehoud. Hiermede is dus
gezegd, dat ook deze Regeeriug het plan
niet iu hoofdzaak bestrijden zal.
Aanstaanden Zondag zullen er veer
tien verkiezingen voor de Fransche Kamer
plaats hebben. ,Tieu er van dienen ter ver
vanging van afgevaardigden, die tot sene-
tor gekozen zijn. Eén verkiezing is te Pa
rijs uitgeschreven doordien de heer Floquet,
ten gevolge zijuer benoeming tot prefect
der Seine, zijn mandaat heeft moeten neer
leggen. Er ziju drie candidaten te Parijs,
van welke twee tot de collectivistische of
socialistische partij behooren.
Te Bessèges, departement Gard, zijn ten
gevolge der werkstaking in de kolenmijnen
ongeregeldheden voorgevallen. Er zijn troe
pen daarheen gezonden.
Het Journal officiel maakt de benoeming
bekend van den heer Roustan tot gezant
te Washington en van den heer Cabon,
prefect van het Noorder-departement, tot
minister-resident te Tunis.
Ook de Bulgaarsche studenten te Parijs
hebben generaal Skobeleff een adres over
handigd, en bij die gelegenheid moeten ins
gelijks over en weer gloeiende woorden ge
sproken zijn.
Graaf Peter Schouwaloff is te St. Pe
tersburg tengevolge van eene zenuwberoerte
plotseling overleden.
De knoeiers, die de Amerikaansche
schatkist van een paar millioen hebben be
roofd door het sluiten van dure postcon-
tracten voor brievenverzendingen naar het
gehad; 't was op miju laatste uitstapje in
Morea. Wij waren in een bergachtige streek,
ver van de bewoonde wereld, toen een troep
ruiters van verdacht uiterlijk op ons aanstormde.
Het hoofd der bende, op een zeer goed paard
gezeten, vertoonde een kostuum, niet ongelijk
aan dat, t welk op het tooneel het burger
recht voor het rooverskarakter verkregen
heeft.
Hij was beter dan de anderen gekleed en, als
rooverhoofdman van goeden huize, vertoonde zijn
gelaat bij veel ruws en ontembaars, toch een
zekere grootschheid van uitdrukking. Zijne vol
gelingen echter zagen er uit als had de hel hen
losgelaten, zoo woest en slecht gekleed en be
reden vertoonden zij zich. Wij waren zonder wa
penen wat stond ons te doen Zoo goed moge
lijk bewaarden wij onze kalmte, en 't zij dat dit
eenigen indruk maakte, of wel dat ons uiterlijk
zijne begeerlijkheid niet opwekte, genoeg, het
opperhoofd zwenkte zijn ros, gaf een teeken en
verdween met zijn gevolg in een oogenblik uit
het gezicht.
Een kwartier daarna ontmoetten wij een boer.
„Welke bende is het toch, die hier de streek
onveilig maakt?" vroeg ik. „Wij meenen zoo
even een troep roovers ontmoet te hebben."
„Gij hebt u daarin niet erg vergist," was het
antwoord. „Het is de onderprefect der provincie,
die met zijn gevolg op inspectie uit is!"