NIEUW E No. 581. Zondag 23 April 1882. 7e Jaargang. De Paus. HAARLERSCHE ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem 0,85 Buiten Haarlem franco per post. 1, Afzonderlijke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. C0ER1ST. PRIJS DEB ADVEBTENTIÊN Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrij dag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers KÜPPERS LAUREY. Paus met ijzeren handschoenen aan te vallen. Zij waanden niets meer in rekening te moeten brengen dan hunne (koninklijke) rechten en de macht van hun zwaard. Doch het koningschap ging, toen het den strijd tegen den Paus aanvaardde, zijn verval tegemoet. Toen het Pausdom werd aangevallen, was het beginsel der autoriteit in zijn hartader aangetast en de koninklijke macht was slechts een schaduw. Ieder burger kon der Regeering vragen: »wie zijt gij, dien ik moet gehoorzamenDe socialisten profiteerden van de gevolgen. Tegenover eeue Regeering, die het Evan gelie loochende, openbaarden zij zich vrij moedig als anarchisten.® De Paus is de bewaarder der vrijheid. Even heslist, als de Pausen voor het gezag der Vorsten waakten, evenzeer sprongen zij in de bres voor de rechten der volkereu tegen den overmoed en het despotisme der vorsten. Hiervan gewaagt Herder in zijne Ideën der Philosophie der Menschheit, als hij zegt: Zonder de Roomsche hiërarchie zou Europa waarschijnlijk een prooi der despoten, een schouwplaats van eeuwige tweedracht of een Mongoolsche woestijn geworden zijn.® De Paus was het middel punt der Christelijke familie, het toevluchts oord van het recht voor allen. Daarom kwamen de Pausen herhaaldelijk op tegen de slavernij, veroordeelden zij met ernst en vastberadenheid den meuschenhandel spraken zij den ban uit over hen, die de vrijheid op de straatwegen belemmerden, sloten zij zeeroovers buiten de gemeenschap der Kerk en hielpen zij aan de onderdruk king van het afschuwenswaardige stand recht. Aan de lijfeigenen gaven zij de vrijheid en zij vermaanden Vorsten en machthebbers, in hunne ondergeschikten broeders en zusters in Christus te zien. De Pausen zijn de bevorderaars van kunst en wetenschap. Toen in de heiden- sche oudheid wetenschappelijke vorming en ontwikkeling slechts het voorrecht van enkelen was, richtten de Pausen weten schappelijke instellingen op van eiken aard en voor allen, van het kind van den lijfeigene af tot aan de zonen van den Graaf en Rijksvorst. Toen de oude wereldorde met het Romeinsche Rijk te gronde ging en barbaarsche volken overal ontwikkeling en beschaving verdrongen, waren het de Pau sen, die in dezen droevigen tijd aan de wetenschap, in Rome en in de kloosters der Benedictijnen, toevluchtsoorden openden. In de kloosters scheen niet alleen het licht der vroomheid, maar ook dat der weten schap. »Aan de kloosters®, zegt Gibbon, .hebben wij het behoud der Grieksche en Romeinsche klassieken te danken en ik durf stellig te beweren, dat menig klooster der Benedictijnen alleen voor de wetenschap meer heeft gedaan, dan de beide Britsche universiteiten Cambridge en Oxford te za- men.® In de kloosters vluchtte in de dagen van verwarring en ruw geweld de weten schap; in de door de Pausen beschermde kloosters zijn genieën als een Anselmus von Canterbury, een heilige Bernard, een Albert de Groote, een h. Bonaventura, een h. Thomas van Aquine gevormd. En wie heeft allereerst die beroemde wetenschappelijke inrichtingen, hoogescho- len genaamd, 't leven geroepen? 't Waren de Pausen. En niet te vreden hoogescho- len te stichten, te ondersteunen, te begun stigen, gaven de Pausen aan alle kloosters en gestichten het bevel om overal scholen op te richten en onderwijs te geven. Evenals voor de scholen, zorgden zij ook voor de hulpmiddelen der wetenschappen. Zij ver zamelden boeken en handschriften en ves tigden in het Yaticaan eene boekerij, die een der rijkste der wereld is. Immer dron gen de Pausen er op aan, dat zij, die in de geestelijke hiërarchie wenschen te treden, veeljarige studie en beoefening der weten schappen moesten ondergaan. Behalve vroomheid was. degelijke, wetenschappelijke ontwikkeling eene aanbeveling tot het ver krijgen van kerkelijke waardigheid. En de kunst heeft nooit grootere zege praal gevierd dan in de door de Pausen bestuurde Kerk, in het door de Pausen be woonde Rome. Reeds in de catacomben werd de grond gelegd der heerlijk ontlui kende Christelijke kunst. Vele beeltenissen in de catacomben aangebracht zijn, op het standpunt van kunst beschouwd, ware meesterstukken, de kunst heeft voor en in de Kerk grootsche zaken voortgebracht. Zij schiep die imposante domkerken, in welke de doode stof op hare wijze God verheer lijkte, die prachtige godstempels bij wier aanschouwing men kan uitroepen: o zalige, gelukkige tijd, waarin de steenen den Eeuwige dienden, terwijl zij in onze dagen slechts voor kazernen worden gebruikt! De door de Pausen geregeerde en geïn fluenceerde Kerk, schiep die heerlijke wer ken der plastiek en schilderkunst, wier ernst, diepte en vroomheid bewondering verwekken. Rome was de bakermat en de stapelplaats der kunst. De Pausen BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. Vervolgr.) Ofschoon,zoo gaat Schiller voort, .met iederen afgestorven Paus de keten der troonopvolging verbroken werd en deze met iederen nieuwen Paus weder werd hersteld, ofschoon geen troon ter wereld zoo dikwijls van heer verwisselde, zoo was dit toch de eenige troon der Christelijke wereld, die nooit van bezitter scheen te veranderen, omdat slechts de Pausen stierven, doch de geest, die hen bezielde, onsterfelijk was.® Zelfs der Socialdemocrat, een persproduct dat door zijn titel een verklaring van zijn inhoud geenszins behoeft, schreef bij de bespreking der Pauselijke Encycliek van 1864 het volgende: .Het Pausdom alleen kan de gansebe en de volle taal van het gezag voeren en eervol is het, als het er den moed toe heeft. Afkeuren moeten wij de spottende wijze, waarmede het flauwe, beginsellooze liberalisme over een geschrift spreekt, dat zoo klaarblijkelijk den stempel eener onwrikbare overtuigingskracht draagt. Zonder reëele, materieele macht staat het Pausdom te midden van vijandige elemen ten en de gevaren trotseereud, die het •omringen, heeft het met het volle zelfbe wustzijn van zijn duizendjarig verleden aan eene vijandige wereld dit onbewimpeld anathema (in de Encycliek) naar het hoofd geslingerd. De Paus is de bewaarder der zeden, de opvoeder der volkeren. De Pausen vol voerden de zedelijke en maatschappelijke wedergeboorte der tot het Christendom bekeerde volkereu, doordien zij eeuwenlang ijverden voor de heiligheid van het hu welijk, voor de afschaffing der slavernij en voor het herstel en de bevestiging van de juiste verhouding tusschen overheid en onderdanen. Treffend zegt v. Muller: »de barbaren, onze vaders, moesten opgevoed worden. God gaf hun een voogd. Dat was de Paus, wiens Rijk de groote waarheden moest bevestigen en verspreiden. Wat zouden wij geworden zijn zonder den Paus Wat de Turken werden, die in hunne barbaarschheid gebleven zijn.® Als een ijzeren muur hebben de Pausen pal gestaan tegen de zinnelijkheid der machtigen dezer aarde, ter bescherming van eenheid, hei ligheid en onoplosbaarheid van het huwe lijk. .Hadden de Pausen,zoo schrijft v. Muller, »op geen andere verdiensten te bogen, dan op die, welke zij in den eeu- FEU1LLE TON. Een man zonder schaduw. Vervolg.) Dat zwaard was boven het hoofd van Bachine verdwenen. Doch, o noodlot, juist wil hij het bureau verlaten of zieHarry Bave komt daar aan. Bachine waant zich reeds verloren, vreest dat deze toch zijn geheim zal blijven verraden en is ten toppunt van wanhoop toen een blik semstraal de lucht doorklieft en met de lucht den armen Harry Bave, die zwart als kool voor de voeten van Bachine neervalt. Bachine snelt, een uur later, het redactie-bureau uit, in het bezit van alle exemplaren met «de Man zonder Schaduw" en in de andere exem plaren werd de ontstane ruimte aangevuld met het treurig uiteinde van den Hercules-reporter. De stad, waar Bachine zich bevond was groot en hij besloot zich in het andere gedeelte te gaan vestigen. 't Wordt avond, de lichten in de groote ma gazijnen, waarvan sommige met electrisch licht, zijn ontstoken, en de arme Bachine dwaalde door de straten in de schaduw van een forsch man, een tweede Harry Bave, zelfs krachtiger weulangen strijd, rijk aau verlokkingen, bedreigingen en vervolgingen, tegen de zinnelijke lusten van wereldlijke macht hebbers ter bescherming der monogamie, verworven hebben, dan reeds waren zij voor alle tijden onsterfelijk.Met welk eene vastberadenheid traden Nicolaas I tegen Lotharius, Innocentius III tegen Philip August van Frankrijk, Gregorius VII tegen Keizer Hendrik IY, Clemens VII tegen Koning Hendrik VIII van Engeland voor de .heiligheid en onoplosbaarheid van het huwelijk op De Paus is de bewaarder van het gezag. De rnensch heeft behoefte aan vrijheid, doch hij heeft ook behoefte aan gezag. Zonder gezag kan de wereld niet bestaan. Wat zou er van de jeugd groeien zonder het gezag der ouders? Wat van de scholen zonder de autoriteit van den onderwijzer Wat van de Staten zonder het gezag der Vorsten? Van waar die stuiptrekkingen in de moderne Staten van Europa? Van waar die onttroonde Koningen en Vorsten, die in Europa als vergeten burgers zich bewegen Dit alles komt voort uit gebrek aan gezag. De Pausen zijn sinds eeuwen de opvoeders der volkeren geweest, naar dien zij de heilaanbrengende leeringen van het Christendom tot een leiddraad, tot een richtsnoer voor Vorsten en volkeren ge maakt hebben. De onderdanen spoorden zij aau tot gehoorzaamheid, de Vorsten beschermden zij tegen den opstand der volkeren. Het gezag in de wereld i3 hoofd zakelijk vertegenwoordigd in het Pausdom. Scherper dan menig hedeudaagsch Minister ziet der Socialdemocratals hij zegt: .Het Pausdom is het oorspronkelijk beeld en de bloei niet alleen van het kerkendom, maar ook van het autoriteitsgeloof en van het autoriteitswezen door gansch Europa. Te gen het Pausdom met zijne hechte fonda menten en zijne onverbiddelijke consequentie, zijn Protestantsche orthodoxie, royalisme en conservatisme slechts verbleekte afbeel dingen en fletse nabootsingen. Met den val van het Pausdom zal de groote strijd, dien de Staten in hun land strijden, door gansch Europa beslist worden en het gezag zal verloren zijn. Doch juist daarom kan het Pausdom, en het Pausdom alleen, de geheele en volle taal van het gezag spreken.Het verband tusschen de auto riteit van den Paus en het gezag van den Vorst bewijst ook Proudhon in zijne confessions d' un revolutionnaire, waarin hij zegt: »de Koningen verstoutten zich den en grooter; deze Hercules scheen te zwaar gela den te zijn, zijn hoofd was te zwaar en de beenen te zwak, dank zij de enorme massa brandy, die hij achter de kiezen had zitten. Wilde Bachine zich van zijn schaduw blijven bedienen, dan moest hij de zigzags medemaken van den «groot sten" der drinkebroers uit de stad; niets was Bachine te veel om schaduwrijk te blijven en hij volgde alle bewegingeu van den dronken colossus. Bachine was tevreden en wreef zich in de handendit maakte de opmerkzaamheid gaande van zijn schaduwleverancier en met verbolgen heid zag deze dat al zijne bewegingen door een troep kerels hij zag minstens tiendubbel werd nagebootst. Dit verdroot hem en hij sloeg als een wilde in het rond en raakte ze alle tien, dat wil zeggen: den doodnuchteren Bachine. Dergelijke en nog zonderlinger avonturen wis selden zich met een bonte verscheidenheid dag in dag uit af; een geheel jaar bracht Bachine door met te trachten zijn geheim te bewaren en voor geen dollar had hij nog een geluk ge smaakt, zooals hij vroeger kende na volbrachten arbeid met een lange pijp in zijn chambrecloak. Veel onaangenaams had hij reeds ondervonden en hij besloot Amerika te verlaten en in een ander werelddeel te beproeven de rust te vinden, die hij te vergeefs zocht. Maar waarheen? De wereld verbande den grooten Napoleon naar St. Helena; Bachine verbande zich naar een eiland, dat hij expresselijk daarvoor ontdekte. Aan middelen ontbrak het hem niet en hij werkte als de zon zich achter de wolken schuil hield. Een koen zwemmer a la Boyton besloot eens de Zwarte Zee over te steken, doch hij misre kende zich, want al zwemmende stiet hij zijn neus tegen een rots; deze rots behoorde aan een eiland en in dat eiland zat een groot kasteel. Kurvey, zoo heette de vermaarde zwemmer, was even goed thuis te land als te water en had een onverschrokkenheid, die paal nog perken kende. Hij begaf zich naar het kasteel, dat zijn lig ging verried, door een klein spits torentje, dat boven de rots uitstak, want het kasteel was on- deraardsch of liever onderrots: het was in de rots uitgehouwen. Kurvey meldde zich aan door aan de bel te trekken, die in het torentje bevestigd was. Een liggende poort ontsloot zich en een breeden trap kronkelde in een akeligen, donke ren afgrond. Hij zag niemand; toch bezat hij den moed om de trap af te dalen. De poorten sloten zich en hij bevond zich in een akelige duisternis. Hij zag rond. Uit de diepte duikt een glinsterend voorwerp op, het beweegt zich; den onverschrokken Kurvey verlaat de moed niet. Het voorwerp nadert. Het is een mensch, een lakei; duidelijk ziet Kurvey de gegalonneerde jas. Het nadert al meer en meer en loopt tegen Kurvey aan. Deze ver schrikt niet, maar de lichtafgevende lakei, slaakt een kreet van angst. «Wie zijt ge? vroeg Kurvey in het Engelsch en de lakei antwoordde in dezelfde taal: „Ik ben de onderdanige dienaar van den heer van dit eiland, doch voor gij verder gaat, volg mij in gindsche kamer". Toen Kurvey daaruit kwam was hij even lichtend. De lakei had hem het vereischte bad toegediend. „Nu kunnen we elkaar zien," sprak deze. Kurvey volgde den man in de diepte. Hoe dieper hij kwam, hoe meer een gedruisch, een geschommel zijne ooren bereikte; eindelijk on derscheidt hij stemmen. Al dieper en dieper brengt hem zijn leidsman. Het gedruisch ver wijdert zich weêr en eindelijk na lang dalen houdt de lakei op en ontsluit, na eerst behoor lijk te hebben aangeklopt, een zware deur. (Slot volgt.) iNTriAnHn AGTTE MA NON AGITATE.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1882 | | pagina 1