N I E IT W E Zondag 22 October 1882. 7e Jaargang. De verkeerde wereld. BUITENLAND. No. 033. - llgP^ ys0kf-**> Cognac. De waarde van versche lucht. Kerkklokken. IIUMIME (IMAI iBONNEMEHTSPB IJS Per 3 maanden voor Haarlem 0,83 Buiten Haarlem franco per post. 1,— Afzonderlijke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. .V-V rMALNTIEN DÏUrT" AG-ITE MA NON AQ-ITATE. PRIJS DER ADVERTENTIËIÏ Van 16 regels 30 Cents Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers K P P E R S LAUREY. D e moordenaar Conrad te Berlijn, die den 5den October 11. ter dood werd veroordeeld, omdat hij zijne echtgenoote en vier kin deren, die hem in den weg stonden, had verworgd en toen opgehangen, is een kind der moderne beschaving en verlichting, die door de heidensche, valsche wetenschap in de wereld is gebracht. Conrad, een vurig aanhanger van Darwins leer, streed den strijd voor het bestaan met de onverschil ligheid van een »vau den aap afstam- mendenmodernen inensch; hij ontdeed zich eenvoudig van vrouw eu kinderen, die hem voor eene verbintenis met eene andere vrouw in den weg stonden, en handelde dus als een wild beest, dat zijns gelijken doodt, om aan zijue vraatzucht te voldoen. 't Verwondert ons geenszins dat Conrad aan 't slot van zijn proces de consequentie zijner denkwijze in de volgende woorden uitte:'t Is mij in den loop van het pro ces gebleken, dat mijne godsdienstige over tuiging aanstoot en ergernis veroorzaakte en tevens vooroordeelen tegen mij in 't aanzijn riep. Dit bevreemdt mij te meer, nu ik verneem dat het juist alle Protes tanten zijn, die zich aan mij geërgerd heb ben, Protestanten, die zelf tegen allen gewe tensdwang protesteeren, doch even als vroeger, ook thans nog dwang uitoefenen op allen, die iets verder gaan dan zij, die onmiddellijk bereid zijn voor anders denkenden een brandstapel op te richten, en dan zich daarbij nog wel verbeelden dat zij Gods loon zullen verwerven. Ik reken op mijn goed recht eu ik doe een beroep op de verdraagzaamheid der heeren gezworenen. Door deze woorden bewees de moorde naar, die van de Kerk niets wilde weten, dat hij een kind van zijn tijd is. Het beroep van den beschuldigde op de gezworenen leert ons duidelijk tot welke daden gebrek aan godsdienstige overtuiging den mensch kan leiden. De machtspreuken der libe ralen, »beschaving geeft vrijheid,kennis is macht,»ontwikkeling vervangt gods dienst®, verliezen hunne beteekenis door dezen kleermaker, later koetsier, die, zooals in de acte van het proces vermeld wordt poëtisch ontwikkeld en zeer belezen.is, die»Schillers kindermoordenares* op het bed FEUILLETON. De Stad Saintes in Frankrijk i9 het midden punt van een handel in cognac, die tegenwoor dig met het volste recht een tak ran nijverheid mag heeten. Wel zijn nog niet al de wijngaarden in Champagne en de andere streken waar het gewas groeit, dat den cognac oplevert, door de verwoestingen van de druiduis vernield, en op sommige plaatsen begint men zelfs opnieuw te planten, maar bijna overal beeft de wijngaard toch min of meer geleden en de opbrengst is schrikbarend verminderd. Die vermindering is moeilijk te berekenen, want de berichten op de plaats zelve ingewonnen, zijn zeer uiteenloopend, en waarschijnlijk trachten de belanghebbenden de uitgestrektheid van het kwaad te verzwijgen om hunne voortbrengselen niet in miscrcdiet te brengen. Tegenwoordig bestaat de Cognac-brandewijn voor drie zesder. uit alcohol, die uit graan wordt gestookt. Het grootste gedeelte van dat graan levert Silezië. Het wordt in Berlijn gekocht en over zee van Hamburg naar Bordeaux verzonden, La Rochelle ontvangt jaarlijks ook uit Hamburg ongeveer 25 a 30,000 hectoliters. Bij die drie zesden graan wordt een kleine hoeveelheid uit wijn gestookte cognac gevoegd, in sommige ge- Vallen maar 5 a 6 percent. tier vermoorde vrouw legt, om zoodoende deze in verdenking te brengen; die Dar wins afstammingsleer bestudeert en met Kerk, moraal, maatschappij en Staat tota liter breekt. Inderdaad is de strijd voor 't bestaanhet verhevenste doel, bestaat er geen leven aan gene zijde van het graf, bestaat er geen wederzien, wat kan den moordenaar dan verhinderen om zijn weg, zij 't ook door een vijfvoudigen moord, effen te maken voor de vervulling zijner wenschen? Als er maar geen verdenking op hem valt en hij uit de handen van den aardschen rechter blijft, immers een andere Rechter bestaat er niet! De valsche verlichtingszucht van onzen tijd, die als een universeel geneesmiddel wordt aange prezen, loont hier haar duivelsch karakter. Of dit ter waarschuwing dienen zal? Wij leven in eene zonderlinge wereld. Tegen de epidemieën, tegen de verschillende ziekten vau mensch, vee eu planten, wor den door de parlementen alle mogelijke wetten gemaakt. Tegen de verpesting dei- volken, in religieus en moreel opzicht, ge schiedt niets; men bevordert haar zelfs; 't is du3 geen wonder dat de godsdienst onder de volken meer en meer verdwijnt, 't Is de natuurlijke loop der dingen, en het gevolg als men eenvoudig toelaat dat OCT O leeraars eu onderwijzers aan liet Christen dom den oorlog verklaren en het nihilisme verspreiden, welks model de Berlijusche moordenaar Conrad is. Men maakt, om ons in tabeltaai uit te drukken, den wolf tot schaapherder, den bok tot gaardenier. «Zoolang inen nog aan een persoonlijken Schepper gelooft,* aldus decreteerde on langs eeu »licht« der Duitsche wetenschap, Helmwald genaamd, »en aan de onsterfe lijkheid der ziel vasthoudt, zoolang men zich inbeeldt dat er eene ziel bestaat, is men niet verlicht. Recht en zedelijk heid zijn slechts ijdele klanken. Alles moet strijden voor zijn bestaan, 't Is maar de vraag wie er - overwinnen zal, doch wie 't ook zij, hij moet over de lijken der over- wonnelingen zijn weg vervolgen dat is de wet der natuur. En in dezen strijd voor 't bestaan, moet natuurlijk het doel de middelen heiligen en kan er van liefde geen quaestie zijn.« Heerlijke theorieën niet waar? Volgens dezen weteuschappelijkeu atheïst bestaat er Dat is genoeg om aan het mengsel een be hoorlijken geur te geven, want aan de drie zesden Duitscli graan is volstrekt geen lucht zij zijn neutraal, zooa'19 men in handelsstijl zegt. Drie zesden beetwortel gebruikt men ook wel eens, maar met minder goed gevolg, omdat het nog al moeilijk is daaraan den eigenaardige!) smaak te ontnemen die den brandewijnsmaak doet verloren gaan. Er wordt nog wel hier en daar zuivere congnac gemaakt, maar dat is een zeldzaamheid, zooals iedere wijnbouwer, met wien men er over spreekt, ook erkent, hoewel hij er altijd bij verklaart zelf tot de uitzonderingen te behooren. Er is ook nog een groote hoeveelheid cognac uit den tijd vóórdat de druifltiis hare verwoes tingen had aangericht; voor 10 franks de flesch kan men op de plaats zelve cognac fine Cham pagne van 25 of 30 jaar oud bekomen, die naar Parijs overgebracht, ongeveer 15 franks voor 25 zeer kleine glaasjes zou kosten. De Parijzenaars verbeelden zich nog dat zij cognac fine cham pagne voor een veel minderen prijs krijgen, en de wijnkoopers van Saintes bieden werkelijk voor 5 of 6 franks (dat in Parijs op 10 franks komt) brandewijn aan van 15 jaar oud, tegen allen Duitschen doop gewaarborgd. Onder dien prijs is er geen te koop. Men moet erkennen dat de echte cognac fine champagne tegenwoordig een vorstelijke weelde geworden is; cafe s en restau rants hebben voor den burgerman niets anders dan Berlijnschen cognac, die ternauwernood in geen ziel, eu leeft er geen vergeldenden God. Bijgevolg als het leven ons verveelt, kunnen wij er een einde aan maken. Een ander Duitsch leeraar der goddeloosheid decreteerde onlangs»de Regeering moet er voor zorgen dat ieder zich op de minst pijnlijke en gemakkelijkste wijze van het leven kan berooven. Men ziet het, de goddeloosheid en beest achtigheid zijn het einde dezer wijsheid En al komt iedereen niet zoo onbewimpeld met zijne ouzalige theorieën voor den dag, aanhangers heeft deze wijsheid der zooge naamde verlichte mannen onzer dagen in overvloed. Wie dus in den strijd voor 't bestaan overwint, die kan en moet het leven ge nieten. Doch wat moet hij beginnen die overwonnen wordt? Die moet zelfmoord bedrijven, dan komt hij tot rust. Ziedaar de hedeudaagsclie moraal. Men ziet in den zelfmoord geen kwaad, geen ongerechtig heid. Integendeel men is er steeds op uit om deu zelfmoord te verheerlijken. Zoo dringen de leeriugen eener godde- looze, valsche wetenschap in het volk, ver giftigen de harten en verdwazen de hoofden eu dat noemt men dan, God betere het, ontwikkeling, verlichting. Wat wonder ech ter, als op zekeren dag het misleide volk goedvindt van tactiek te veranderen; als het, iu plaats vau zich zelf te moorden, de handen slaat aan de overwinnaars iu den strijd voor 't bestaan. Dan zal men eerst de vruchten dezer wetenschap te eten krij gen en te laat de handen ten Hemel verheffen. De aanhangers, vereerders en leerlingen der moderne professoren eu besehavers, de sociaal-democraten, vervolgt men. De leer aars worden geacht, geprezen eu goed be taald, de leerlingen, zooals de moordenaar Conrad, worden opgehangen. Is dat niet eene verkeerde wereld? Te Lyon is Bordat, redacteur van den Etendard révolutionnaire in hechtenis ge nomen, als beschuldigd van de hand gehad te hebben in de jongste onlusten te Mont- ceau-les-Miues. Deze Bordat is het, die onlangs op het socialistisch-anarchistisch congres te Saint-Etienne den dadelijken de Charente Inferieure gedoopt is. De smaak verliest er misschien niet veel bij, dank hebbe de bekwaamheid der fabrikanten, maar de gezondheid zou er wel onder kunnen lijden. De brandewijn uit graan gestookt, hoe ook gezuiverd, bevat altijd bij den gewonen alcohol eenige sporen van andere bestanddeelen, die er uit een chemisch oogpunt beschouwd veel overeenkomst mede hebben en die de geleerden ook alcohol noemen. De meeste van deze alco holen bepalen zich niet tot een bedwelmende uitwerking, zooals de alcohol uit wijn gestookt, maar zij hebben een werkelijk vergiftigende wer king op het lichaamsgestel, die vele genees kundigen tegenwoordig als de voornaamste oorzaak van verscheidene zenuwziekten beschou wen. De hoeveelheid lucht, die dagelijks door de menschelijke longen verzwolgen wordt, verschilt naarmate van den ouderdom der mensehen, van hun gestel en leefwijze. Volgens berekening van Dr. Smith bedraagt zij, bij elke gewone adem haling, wanneer lichaam en ziel in kalmen toe stand zijn, omstreeks een liter. Als men nu weet dat wij achttien ademhalingen in een minuut volbrengen, zoo kunnen wij geen enkele gezonde minuut beleven, als niet omstreeks 18 kan versche lucht over het wondervolle net, dat den binnen wand van onze longen vormt, worden uitgestort. opstand predikte. Noch Kamer, noch werk lieden-congres, zeide hij, de revolutie moe ten wij hebben, en het eenige middel dat ons hier helpen kan, is het dynamiet. Er moeten belangrijke papieren in zijn huis gevonden zijn. Hij was reeds eenige malen veroordeeld wegens ophitsing tot deu op-* stand, onder anderen gedurende het kei zerrijk bij de onlusten in de Ricamarie. Te Montceau is een brief van Louise Michel verspreid, waarin zij de opstande lingen doet weten, dat zij hen in den strijd tegen de onderdrukkers des volks zal bij staan. Het gerechtsgebouw te Chalon-sur-Saöne, waar eergisteren de openbare behandeling van het proces tegen de oproerlingen is be- gonnen, wordt door 60 soldaten bewaakt. Er zijn nog andere voorzorgsmaatregelen genomen, daar de voorzitter van het hof een brief heeft ontvangen met de bedrei ging, dat men het paleis van justitie door dynamiet in de lucht zal laten springen. De conferentie voor internationale be- schermiug van telegraafkabels heeft eeu commissie van vijf leden benoemd, ter re dactie van een ontwerp, en wel voor Frank rijk Leon Renault, voor Duitschland Dam- bach, voor Engeland Trevor, voor Neder land mr. T. M. C. Asser, en voor Mexico Yelasco. De heer Jansen heeft een levendig debat uitgelokt over de ongelukkige lig ging van den telegraafkabel iu de Noord zee op banken waar veel gevischt wordt, in plaats van in diep water. Slechts langzaam vorderen de onder handelingen tusscheu de Engelsche eu Egyp tische Regeeringen, betreffende het proces tegen Arabi-pacha, eu in de eerste week waarschijnlijk zal het militaire gerechtshof wel geen zitting kunnen houden, omdat het op den afloop der onderhandelingen wachten moet. Ia Egypteland schijnt men algemeen van gevoelen, dat Arabi, ook al neemt een Engelsche rechtbank zijn zaak in handen, zal worden ter dood veroor deeld, of tenminste verdwijnen zal. Baker-pacha's ontwerp tot reorganisatie van het leger maakt op het oogenblik in den Ministerraad het onderwerp uit van een grondig onderzoek. Het zal, wanneer dit onderzoek is afgeloopen, door de Britsche Regeering aan de groote Mogendheden worden voorgelegd, evenals de voorstellen De hoeveelheid lucht, rlie wij in een uur behoe ven beloopt alzoo 1080 liter, en dus voor een etmaal 25.920 liter, of bijna 260 vaten versche lucht. Deze rekening berust op den mensch in kalmen toestand, maar het spreekt van zelf dat wij bij buitengewone lichaams- of gemoedsbewe gingen vaak het dubbele noodig hebben. Er is dus niet veel noodig om van bederf der lucht te 9preken, en 't wordt duidelijk dat ruime en goed geventileerde woonvertrekken voor de gezondheid dringend noodig zijn. Het hart van Napoleon was niet licht getroffen, en er is geen bewijs dat hij ooit van iemand of van iets veel gehouden heeft; en toch had de klank van een dorpsklok voor hem iets, dat hem tot in de ziel roerde. Dan beefde hij van aan doening, brak het ernstige gesprek at en hield op om te luisteren. Dat riep hem de dagen zijner jeugd, die bij te Brienne had doorgebracht, voor den geest, loen was hij gelukkig, en later is hij dat nooit geweest. Die veroveraar, die koningen van den troon stiet en anderen er op zette, die colussus, die de wereld aan zijn voeten had, die met kronen speelde en volken aan zijn ijzeren zegekar ketende, was groot, maar ongelukkig. Zijn hart verteerde zich zelf door gemis aan die sympathie, waarnaar hij zonder het te weten verlangde, maar waarvoor hij onvatbaar was.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1882 | | pagina 1