N I E U W 1 No. 640. Donderdag 7 December 1882 7e Jaargang. Toestanden in de Fransciie Hepubliek. u i §555^ Eene misdaad. ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem j 0,8b Buiten Haarlem franco per post. 1,— Afzonderlijke Nummers 0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIÉN Van 16 regels .30 Cents Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers K P P E R S LAUREY. Sinds Allerheiligen verschijnt te Parijs een weekblad Le Republicain Catliolique« welks strekking wel eenige aandacht ver dient. De Bisschop van Amiens, Msgr. Guilbert, heeft genoemd blad, dat zich in eeu aanvankelijk succes mag verheugen, met een schrijven vereerd, waarin Z. D. H. de redactie aanspoort steeds getrouw te blijven aan haar devies: de verdediging van don Katholieken Godsdienst. Msgr. Guilbert bespreekt in zijn briel nog eenige andere punten, die eene bizondere over weging waardig zijn. Met recht decreteert de Bisschop, dat de Godsdienst buiten en boven de partijen staat en zich weinig be kommert om de verschillende regeerings- O O vormen; dat de Godsdienst vrede heeft met alle Regeeringen, mits deze de gerechtig heid en eerbaarheid als fondament bezit ten. Doch hoe gerechtigd is ook des Bis- schops klacht, dat de Godsdienst ouder alle regeeringsvormen grove misbruiken en gruwelijke ongerechtigheden heeft onder vonden, en dat de tegenwoordige Repu bliek voor de vervolging der Katholieke Kerk geen nieuwe wetten noodig had, doch slechts eeu greep behoefde te doen in het wa penmagazijn haar door vroegere régimes nagelaten. Dat is maar al te waar. Ten allen tijde en onder aile regeeringeu zijn er tirannen geweest. Volkomen recht heeft Msgr. Guilbert,als hij zegt, dat men eeu goed Katholiek kan zijn en daarbij eeu republikein. Ook het royalisme, imperialisme en Katholi cisme kunnen evengoed samen gaan. Jammer o o genoeg dat de politieke partijen in Frauk- rijk deze erkenning geen recht laten weder varen, want terwijl de legitimisten en ge deeltelijk ook de imperialisten, zich gedra gen, alsof zij den Godsdienst en zijne verdediging alleen in pacht hebben, zijn er helaas republikeinen, die bij elke gele genheid meenen zich te moeten gedragen als zagen zij in het Katholicisme den na tuurlijken vijand der Republiek. Vandaar dan ook het wachtwoord van Gambetta: »le clericalismeeest Vennemi. Als het dus den Républicain Catholique in zijn streven^ van een republikeinsch standpunt uit, de godsdienstige belangen te verdedigen, ge- FEU1LLE TON. Vervolg.) Thans echter scheen de zaak aldus te zijn: Het lijk was omstreeks acht dagen na de aankomst van het schip, op hetwelk Frank zich bevonden had, ontdekt geworden. Op hetzelfde schip was als passagier een ander jonkman, van denzelfden leeftijd als Frank, een Duitscher, Johansen ge naamd, die zich eenige jaren in Amerika opge houden had, waarschijnlijk als lid van een troep rondreizende goochelaars en koorddansers. Op het schip had hij althans het gezelschap door kunststukken van dien aard onderhouden. Hij was daardoor nog al een gewenscht persoou. en bi zonder had mr. Frank zijn gezelschap gezocht. Beiden hadden, te Liverpool aangekomen, het schip verlaten. Van dat tijdstip af had men niets meer van hen gezien noch vernomen, tot dat zekere mr. Frank den wissel bij den bankier te Londen gepresenteerd, de koopman uit New- York den twijfel aan de echtheid van dien mr. Frank had opgewekt. Het vermoeden, dat Frank vermoord en dat de kunstenaar Johansen de moordenaar was, die zijn slachtoffer van alles beroofd en zijn naam aangenomen had, werd door eene andere om standigheid versterkt. Door verdere navorschin- gen vernam men uit het sche-psregister, dat op den tweeden dag na de inkasseeriug van het bedrag lukt, in dit opzicht een heilzaam licht ouder de dwalenden te brengen, dan mag men hem de getuigenis niet ontzeg gen, dat hij zich van zijne taak op uitste kende wijze heeft gekweten. Jammer ge noeg zijn de denkbeelden in de derde Re publiek van dien aard, dat er op verande ring en verbetering luttel valt te hopen. Ook in Gallië woedt voortdurend de ca ltnurstrij terwijl tevens de onlusten en misdaden in alle öeelen van het land dermate toenemen, dat men gerust mag zeggen: Frankrijk staat op een vulkaan die ieder oogenblik tot eene vreeselijke uitbarsting kan geraken. Zelfs voor de ultra liberale Kölnische Zeitungdie nog onlangs de dyuamietbende van Monceau- les-mines in besehermiug nam, is het te erg geworden. Zij bevatte dezer dagen het volgende bericht, haar uit Parijs toege zonden. »De redevoering, in welke Andrieux de republikeiusche partijen tot eene groote verdraagzaamheid in godsdienstige zaken aanmaande, heeft wel is waar niet het gevolg gehad dat hij er zich van voor stelde, doch zij is toch niet onopgemerkt gebleven en heeft menfgen republikeiu aanleiding gegeven, zich de vraag te stellen of men in de kerkwetten niet meuige hardheid had kunnen vermijden en of men met het godsdienstig gevoel van het volk niet wat meer rekening had moeten houden. Dikwijls wordt deze vraag bevestigend beantwoord, eensdeels omdat men erkent tegen het beginsel van het gelijke recht gehandeld te hebben, ten andere omdat men den toestand als zeer onpolitiek be schouwt, wat er natuurlijk toe bijdraagt tot vermeerdering van het aantal vijanden der Republiek. Het moet de taak van elke Regeering zijn, het volk zooveel mogelijk tevreden te stellen; daar rneu dit doel echter met de tot dusver gebezigde mid delen niet bereikt heeft, zoo moet men eeu andereu weg inslaan, d. w. z. men moet niet voortgaan de godsdienstige ge voelens van een groot deel der Natie te kwetsen. Dat dergelijke overwegingen op den Parijschen Gemeenteraad geen invloed hebben, spreekt van zelf, en dat de nieuwe prefect der Seine, Oustry, de leden van den gemeenteraad in hun beeldstormerij des wissels, zekere mr. Jones van Dover uaar Calais was vertrokken. Ofschoon de naam Jones in Engeland een zeer gewone naam was, zoo moet evenwel in aanmerking genomen worden, dat de vader van mr. Frank in Amerika eenige jaren den naam Jones gevoerd en onder deze fir na aldaar handel gedreven had. In alle geval len was het noodzakelijk de plotseling ontdekte sporen te vervolgen. Volgens de Fransche con trole op de vreemdelingen, bleek het, dat juist te dien tijd een Amerikaan, Jones genaamd, in Calais was gekomen, zich eenigen tijd in Parijs had opgehouden en vervolgens naar Dnitschland was vertrokken. Als het doel zijner reis had hij de koopstad opgegeven, in welke wij ons bevon den. De Engelsche politie-beambte was hem dadelijk nagereisd. Hij was een uur geleden ge arriveerd en van den directeur van politie liad hij vernomen, dat de gezocht wordende persoon hier was._ at nu verder te doen en op welk een wijze te handelen, waren vragen, omtrent welker be antwoording ik het met mij zelve nog niet eens was. Maar andere gedachten hielden mij onaange naam bezig. Eeu mr. Frank was in New—York de com pagnon van Holberg geweest, doch onder een anderen naam; onder de firma Schuier en com pagnie. Aan hem had Holberg zijn geluk te danken; door hem had hij voorzeker, nadat hij reeds lang in Europa terug gekeerd was, een niet tegenwerken wil, is eveneens begrij pelijk, aangezien zulk een onderneming eenigen zijner voorgangers slecht bekomen is. De heer Oustry heeft dan ook steeds getracht zich bij den gemeenteraad in een gunstig licht te plaatsen en daa rom de verwijdering bevolen vau alle religieuze zinnebeelden en opschriften van de muren en poorten der kerkhoven. Dit bevel, en hieruit kan men den i u vloed van Andrieux' redevoering erkennen, werd hem echter door vele gematigde republikeinen zeer kwalijk genomen en vele bladen vinden den ijver van den nieuwen prefect der Seine in den hoogsten graad ontijdig, on- noodig en schadelijk. Hooren we de lempr, die wel is waar gemeentelijke en algemeene begraafplaatsen verlangt, doch het vol gende publiceert: Wordt door de kruizen en religieuze opschriften op de deuren der kerkhoven, de wet verkracht, of wordt er eene ongerechtigheid gepleegd? Is er iemand door deze zinnebeelden gekrenkt? Als er dus niemand door hun bestaan gekrenkt wordt, kan men dan zeggen, dat ook niemand door hun verdwij .en zal geërgerd worden? Waarom zal men zouder motief het geweten van de meerderheid onzer medeburgers krenken, om ons de onvrucht bare en platonische voldoening te ver schaffen ten einde toe logisch te zijn ge weest. Zijt ge er zeker van dat de logica daar eindigt waar ge haar wilt doen op houden? Gij vernietigt de religieuze zinne beelden op de deuren der kerkhoven en ge duldt ze op de graven. Waarom ergeren ze u op de eene plaats meer dan op de andere? Voor den maatregel om alle kruizen van de kerkkoveu te verbannen, deinst are o met recht terug en ge decreteert dat het van groot belang is de innigste overtui gingen van een ieder te dulden en te res pecteeren. Waarom thans anders gehan deld? Het nut van den maatregel is voor de vrijheid gelijk nul en de gevolgen zul len voor de Republiek slechts schade lijk ziju.« »Het deukbeeld, dat men de kerkelijk gezinde elementen der bevolking met meer toegevendheid moet behandelen, wordt eveneens ontwikkeld in eau artikel voor komende in den XIX Siècle en geschre ven door Francisque Sarcey, van wien aanzienlijk gedeelte van zijn vermogen weder verloren. Eu eerst daar had hij den waren naam zijns voormaligen compagnons vernomen, dat deze een schurk was, wiens bedriegerijen hem hadden verplicht naar Amerika te vluchten en daar even zoo dikwerf van woonplaats als van naam te verwisselen. Hij was, volgens gerucht, in armoede gestorven. Hij had eeu zoon nagelaten, die thans den ouderdom van ruim dertig jaren kon be reikt hebben en van wien men zeide, dat hij getrouw de voetstappen zijns vaders gevolgd had. Dat alles wist ik reeds uit de mededeelingen van Holberg, die echter de bizonderheden, welke van zijne vroegere betrekking tot Frank zonden hebben doen blijken, onaangeroerd liet. Was de vermoorde (le zoon van Frank? Had hij zich herwaarts tot Holberg willen begeven? Was die Amerikaan Jones, met zijn onaangenaam uiter lijk, de moordenaar, die zich van den naam en de papieren zijns slachtoffers had meester ge maakt en de oude betrekking, oude verbinte nissen, wellicht nog meer wilde doen gelden? En indien dat alles nu zoo was, wat baatte het mijn ougelukkigen vriend? Moest ik niet aan nemen, dat ook hij zich aan eene misdaad had schuldig gemaakt? En verkeerde Holberg niet te meer in gevaar, indien de misdadiger zijn vervolger was? YVas hij niet reeds daardoor, alhoewel slechts uiterlijk, in de misdaden van dat mensch gewikkeld? Maar er moest gehandeld worden, spoedig, men zegt dat hij niet rustig slapen kan »sans avoir mangé un prêtre par joar.« Ook Sarcey klaagt over de domheid van den genomen maatregel en zegt o. a. »Als Oustry daarmee eene daad van nieuw fa natisme bedreven heeft, hoeveel kerkelijk gezinde zielen dan heeft hij aan den anderen kant daardoor bedroefdHoeveel onver schillige zieleu heeft hij wederom tot het Katholicisme gebracht, die gekrenkt zijn omdat liet teeken dat zij slechts uit gewoonte vereeren, met zooveel minachting wordt behandeldHoeveel schade heeft men door dien maatregel aan de Republiek berok kend Beide uitingen zijn opmerkenswaardig voor den ommekeer die bij vele republi keinen heeft plaats gehad. Of eene alge- heele omkeer tot betere inzichten volgen zal, is de vraag, doch 't zou voor de Re publiek hoogst bedenkelijk zijn als zij voort- ging op den weg van hoon en bespotting, want zij heeft reeds al te veel ontevre denheid en haat in het ongelukkige land verwekt. Wij zijn het met de laatste meening van den correspondent van het liberale blad eens; de derde Republiek staat aan het be gin van haar einde, hare doodgravers staan voor de poort en de afschuwlijke erfgena men, de geestverwanten der »zwarte bende, strekken de armen en ballen de vuisten om een zoo groot mogelijk aandeel mees ter te worden. Wil men weten hoe de anarchisten deuken over de republikeinen die thans aan de regeering zijn dan leze men de Egalité van den citoyen Guesde. Deze »achtenswaardige« burger heeft de vriendelijkheid aan het publiek bekend te maken in welke orde de liquidatie der ka pitalistische maatschappij zal plaats heb ben. »Wij zullen,zegt hij met de poli tieke macht debuteeren. Het parlement moet allereerst met of zonder dynamiet weggeslingerd worden. Hoe wij de bour geoisie uit de regeering zullen verdrijven, hangt vau omstandigheden af. Eerst zul len wij de Regeering vernietigen, dau den eigendom en vervolgeus de Kerk, als er van deze tenminste nog iets is overgeble ven. Dat is ons plan.« 't Is begrijpelijk dat wie nog iets te ver liezen heeft, zich afwendt van eene Re- zonder uitstel en ik moest als rechter optreden. Evenwel mocht ik daarbij de vriend blijven. De directeur van politie had gelijk gehad. Onmiddellijk na de gevangenneming was eene rechterlijke behandeling noodzakelijk. Bevestigde zich het vermoeden, dan moest de vervolgde zonder verwijl gerechtelijk verhoord worden. De eerste vragen aan een overvallen misdadiger zijn dikwerf de grondslagen voor het verder onder zoek. De Engelsche politie-beambte had een nauwkeurig signalement van den vervolgde bij zich; het was, volgens de mededeeling, in het kantoor van den bankier genomen, bij wien hij het bedrag van den wissel ontvangen had. Het was het signalement van mr. Jones. Volgens mijne beschouwing der zaak, vreesde ik niet mij aan overijling schuldig te maken, indien ik den last gaf tot een rechterlijk onder zoek bij mr. Jones, en wel heden nog, ofschoon het reeds meer dan middernacht was. In dien zin had ook de directeur van politie geoordeeld, want hij had reeds een zijner be ambten tot vervolging van Jones gezonden, om zonder opzien te onderzoeken of hij te huis was. De beambte deelde in onze vergadering mede: dat de Amerikaan niet te huis was en men niet wist werwaarts hij zich begeven had. Ik wist het wel, ten minste waarheen hij gereden Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1882 | | pagina 1