NIEUWE No. 663. Zondag 4 Februari 1883 8e Jaargang. Kerkzang. BUITENLAND. Krijgskundige uitvindingen in de 18de eeuw. Zigeunerstreken. HAARlïMSfHI COIIRAAT. ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem j 0,85 Buiten Haarlem franco per post. 1, Afzonderlijke Nummers 0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. B U B E A USt. Jansstraat Haarlem. AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIÊN Van 16 regels 30 Cents Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers KÜPPERS I-AURET. Vervolg.) Bij onze godsdienst-plechtigheden ge schiedt niets zonder diep zinrijke betee- kenis; aiie3 heeft zijn doel, zijne bestemming, zooals de kleur der h. gewaden, de kaarsen, de wierook enz. De meest verheven taak nu van den Katholieken kerkzang bestaat daarin, aan het godsdienstig leven en gevoel der Kerk muzikale uitdrukking te geven, de h. liturgie aan het volk en het volk aan de h. liturgie, in welke niets zonder beteekenis, niets profaans is, doch alles verheven, grootsch, ideaal goddelijk. Het woord liturgie is de aauduiding voor alle in den naam der Kerk plaats hebbende godsdienstige verrichtingen, der door Jezus Christus, door de Apostelen en door de Kerk ingestelde handelingen bij de Katho lieke Gods vereering. De liturgie is bijge volg liet voortreffelijkst gebedenboek, dat met geen ander kan vergeleken wordeD, hoe heilig en hoogbegaafd de auteur ook moge zijn. De liturgie is de onvergankelijke 3pijs der ware godsvrucht. Zij predikt machtig, lieflijk en werkdadig; zij bezit eene on- overtreffelijke overredingskrachtzij spreekt direct tot het harttot het gevoel, tot het gemoed; zij leert aandachtiger, inni ger, verhevener bidden dan alle andere ge bedenboeken; zij bereidt het beste voor op het waardig ontvangen der h. Sacramenten. Door haar treedt Christus met al zijn God delijke geheimenissen en genade ons nader dan ergens anders. Door haar is en leeft Hij in ons midden. Door haar komen wij 't best in de gelukzalige gemeenschap der Engelen en Heiligen Gods. Door haar O O schittert de glansvolle waarheid der Godde lijke geheimenissen; door haar onthult zich de wetenschap der Heiligen met overtuigende juistheid en klaarheid. Door haar ademt alles geloof, hoop, liefde en aanbidding. Thans echter rijst de vraag, hoe de kerk muziek haar verheven taak, het verklaren en uitleggen der keikelijke liturgie, ver vullen moet. Hoofdzakelijk moet zij dit doen door hare tegenstelling met de wereldsche of profane muziek. Welke taak nu heeft de profane mu ziek, of beter gezegd, wat is haar doel, haar ideaal? Waarom hoort men die muziek zoo gaarne, dat men haar zelfs in de Kerk FE U1LLETON. Tijdens den oorlog, dien Frankrijk onder de regeering van Lodewijk XVI tegen Engeland voerde, dus deelt de Graaf De Montesquieu in zijne „Souvenirs de Félicie' mede, vond een geleerde het verloren geheim weder van het Grieksch vuur en bood dit den Staat te koop aan. De proef, die hiermede op het groote Kanaal van Versailles genomen werd, in tegenwoordig heid van den Koning en zijne Ministers, slaagde uitstekend; in een enkel oogeublik stak de uit vinder, onder water, de brand in eenige booten, die ten slotte zonken. I,odewijk XVI liet den uitvinder in zijn paleis komen, verbood hem, onder bedreigingen, zijne ontdekking openbaar te maken en verklaarde, dat hij het zichzelf als eene misdaad zou aanrekenen, indien hij zich, zelfs tegenover zijne vijanden, van zulk eene verschrikkelijke uitvinding bediende. Daarop liet de Koning hem gaan, na hem nog eerst eene jaarwedde van duizend kronen te hebben toe gezegd. Nog een soortelijk geval: Brun de Condami- nus had ontvlambare kogels uitgevonden, die, wanneer zij in de zeilen of in den romp van heeft ingevoerd en op vele plaat en bij de verheveu handelingen blijft gebruiken? 't Is een openbaar geheim. Zij heeft vleiende, zoete liederen, bevallige aria's, marschen en dansen, zij bezit vroolijke, schalksche vormen, lustige wendingen en overgangen, zij bezit een dramatisch, hartstochtelijk ensemble, theatraleu pathos, betooverend effect, zij wekt de hartstochten dikwijls op, zij voedt veelal de zoogenaamde lagere hartstochten, in een woordzij amu seert. De gewijde muziek daarentegen kent geen zoete, vleiende liederen, zij wil niets weten van aria's, marschen en dansen, zij veracht alle sentimentaliteit en hartstoch telijkheid, zij versmaadt al wat laag en zinnelijk is, zij maakt geen jacht op effekt. Neen, bij haar is alles ernstig, edel, boveu- aardsch, verheveu, idealistisch, hemelsch, gelijk het verheven gebouw van het Gods huis zeiven, eenvoudig en toch verheven, gelijk de symboliek van alle zaken die in de kerk gebruikt worden, gelijk de cere moniën en den ritus van de plechtige gods dienstoefeningen. Van waar deze verschijning? Van waar deze tegenstelling met de profane muziek? Van waar deze ernst, deze kalmte? Van waar die stralende uitdrukking van vrome bezieling en verrukking op het gelaat van den aaudachtigen toehoorder? Niet an ders dan van de fundamental grondstel lingen der Katholieke waarheid. Is de kerkzang datgene, wat hij zijn moet, dan is hij niet anders dan gebed en vrome godsvrucht, doch geen ijdele menschendienst. Ja, in den Katholieken kerkzang moet ge bed en godsvrucht aanwezig zijn. De Katho lieke kerkzang moet het middel wezen om beter te kunnen bidden, hij moet, we her halen het, de aandacht van den biddende verhoogen, geenszins afleiden. Verstrooit hij, dan is hij geen zang meer den gods dienst waardig, dan is hij eene blasphemie, eene ergernis. Roulades, coloratuur-passages en triviale motieven voorkomende in kerke lijke gezangen, zijn weinig geschikt om de aandacht van den biddende te verhoogen; integendeel, zij leiden de aandacht af, zij zijn dus eene ergernis. Men zal moeten erkennen dat de solisten bij de verschillende kerkkoren in den regel tot de middelmatigheden behooren. De solo zang zal dus in 't algemeen ook middel matig worden uitgevoerd. Doch zelfs dan O O een schip geschoten werden, deze deden ont branden, zonder dat er aan blusschen te denken viel. Hij deelde zijue uitvinding mede aan deu Heer De Sartinus, toenmalig Minister van Oor log. Deze maakte hiervan melding aan den Koning, waarop den volgenden dag, der, 19den Februari 1779, de uitvinder gevangen genomen en in de Bastille opgesloten werd. Zijne papie ren werden bovendien in beslag genomen. Na herhaalde vergeefsche pogingen tot ontvluchting werd hij eerst in het jaar 1782 weder uil de gevangenis ontslagen. Daar de Koning geen gebruik wilde maken van de uitvinding, had men den man zoolang onschadelijk gemaakt om te voorkomen, dat hij zijn geheim aan den vijand zou mededeelen. Tijdens deu oorlog ontbrak het in Frankrijk over 't geheel niet aan uitvinders van helsche machines als anderszins, doch zonder dat hier van door de regeering gebruik werd gemaakt. Onder deze uitvindingen waren ook uiterst zon derlinge en onnavolgbare. Zoo verhaalt Peys- sonnel, dat een zeker man dwaas genoeg was, om aan de regeeriug een plan aan te bieden, volgens hetwelk de geheele Engelsche natie ver nietigd zou worden. Deze man, die in een oude kroniek gelezen had dat de wolven eertijds groote verwoestingen in Engeland aanrichtten, maakte hieruit op, dat de wolf van natuur zeer belust is op een Engelsch boutje. Hij had nu berekend, dat een wolf, met goeden eetlust uitgerust, in wanneer de kerkkoren in het bezit waren van eminente kunstenaars, begaafd met de heerlijkste stemmiddelen, dan nog zou het gebruik der profane muziek in de kerk, ten hoogste zijn af te keuren. Die muziek past niet in deu tempel Gods; zij isallermi ist geschikt om God te aanbidden, te loven en te danken voor zijn verlossingswerk, Hem om verdere gaven te smeeken en ons met Hem door een rouwmoedig hart te ver zoenen. Het is een bedroevend verschijnsel dat er in de Katholieke Kerk, die zich zoo bij uitstek door eenheid en gelijkheid in alles karakteriseert, ten aanzien van den kerkzang zooveel wanorde en verdeeldheid heerscht. Besluiten van Opperherderlijke consistoriën, individueele wenschen en ver langens van Prelaten, van Herders en mede-Herders, alles stuit af op deu onwil, op den bedorven smaak, op de zucht tot schitteren van een overgroot aantal koor zangers, die de profane muziek in Gods tempel laten weergalmen, niet tot stich ting, maar tot afleiding, niet tot verhef fing der harten, maar tot hartstochtelijke aandoening der vergaderde geloovigen. De kerkmuziek kwijt zich vau hare taak door hare gehoorzaamheid aan de ker kelijke wetteD. Immers zij is in Gods huis niet de gebiedende heerscheres, maar de ootmoedige dienares. De voornaamste eigen schap nu eener goede dienares is; gehoor zaamheid aan hare meesteres. Hoe meer gehoorzaamheid de kerkmuziek aan den dag legt, hoe minder zinnelijkheid zal zij bezitten, te edeler, te verhevener zal zij zijn, te meer zal zij aan hare roeping be antwoorden. Door hare gehoorzaamheid werpt zij de slavenketens der profane tnu- 'i ziek van zich af en heerscht zij als koningin der kunsten, versierd met een gouden dia deem, bekleed met het gewaad eener boven- aardsche, hemelsche schoonheid. De kerkmuziek is eene heilige dienares aan het altaar. Eene goede dienares vol voert niet alleen den wil barer meesteres, doch zij volbrengt dien stipt en nauw keurig, zij gaat zelfs nog verder: zij voor komt deu minsten wensch barer gebiedster. Nu eischen de kerkeljjke wetten dat de liturgische tekst in zijn geheel, niet ver minkt, gezongen wordt, zooals 't Missaal en 't Vesperaal dit aanduiden. De heilige dienares aan het altaar mag dus niet naar twee dag3n een man kan oppeuzelen, en dat er dus eenvoudig tien duizend wolven noodig waren, om binnen een jaar de zeven millioen in woners van Engeland te verslinden. Hoe welgemeend dit voorstel ook was, zond Frankrijk toch geen leger van wolven naar En geland. In Hongarije is het liegen en bedriegen der Zigeuners, hun stelen en hunne afkeeriglieid van werken spreekwoordelijk. Zoo zegt men: „De Zigeuner is het ploegen niet gewoon." „Hij zweert als een Zigeuner," dat wil zeggen, veel en vahch. „Een Zigeuner te willen verbete ren is den Moriaan gewassehen." „Zelfs een Zigeuner zou ploegen, als hij er zich maar aan gewend had." „Hij zit op het Zigeuner paard," dat wil zeggen, hij liegt. Eu zoo zijn er nog vele andere Ilongaarsche spreekwoorden. Ontelbare schelmstukken worden van de Zi geuners verhaald. Wie in hunne handen valt, is hot kind van de rekening, en zelfs als zij el kaar eene poets kunnen spelen, laten zij het ook niet. Eens werd een Zigeunerbende bij den schout van zeker dorp geroepen, om bij gelegenheid van eene danspartij muziek te maken. In de zaal werd gedanst, en de Zigeuners waren in het voorvertrek geplaatst waar de basspeler al spoe- wfllekeur deu tekst verkorten; zij mag er eveumiu uitbreiding aan geven. Slechts het liturgische woord der Kerk en het volledige woord, dat is haar parool, dat is haar canon. Eu wanneer de kerkelijke wet het Gregoriaansch koraal voorschrijft, zooals b. v. in deu Vastentijd, in den Ad vent of bij het Requiem, dan gehoorzaamt de heilige dienares, in de stellige overtui ging, dat gewichtige redenen de Kerk tot zulk eene verordening aanleiding hebben gegeven. De liturgische tekst moet in zijn geheel gezongen worden. Het geschiedt echter helaas! niet overal, ofschoon het met een weinig energie en met wat goeden wil in alle kerken kon plaats vinden. Waar de fout schuilt, zullen we niet onderzoeken. Onvergeeflijk echter is het dat de heerlijke latijnsche tekst dikwijls zoo vreeselijk mis handeld of verkort gezongen wordt, waar schijnlijk om tijd te winnen. Onvergeeflijk is het echter ook dat de latijnsche tekst door herhaliugen wordt uitgebreid. Dat zulks eene hoogst ongepaste, onbetamelijke, we derrechtelijke eigendunkelijke handeling is, gepleegd door de heilige dienares aan het altaar, spreekt, dunkt ons, van zelf. Dik wijls ligt de fout aan de compositie zelve, want er zijn inderdaad toonscheppingen in overvloeddie, in een niet-kerkelijken geest gecompoueerd, het geduld van Priester en leek zeer op de proef stellen en waarlijk de vraag rechtvaardigen of de kerkmuziek voor de Kerk, of de Kerk voor de kerk muziek bestaat. (Slot volgt.) Vele ergerlijke misbruiken, die door de verminking van den liturgischen tekst plaats hebben, vindt men aan- geteekend in het werkje van den Hoog Eerw. HeerJ. Graaf, getiteld: Vromer en beter door goeden kerkzang (Leiden, J. W. v. Leeuwen). Mocht dit nooit volprezen boekje toch gelezen en herlezen worden door beoefenaars van en belangstellenden iu den Kath. kerkzang. De adressen, bij deu Duitscken Rijksdag ingekomen, tegen de invoering der z.g. Arbeitsbücher«, zijn reeds van 102,000 kaudteekeningen voorzien. De Westfaalsche bladen ergeren zich, in 't belang van de schoenmakers, zeer over het feit, dat de Regeering er aan denkt, om te Dortmund een eigen schoenenfabriek, dig achter de kachel eene flesch met een ver lokkelijk fijn merk in 't oog kreeg. Hij twijfelde geen oogenblik of een knecht had die flesch ge kaapt en daar neer gezet, een blik van verstand houding tusschen de bruine muzikanten was ge noeg en het besluit werd genomen om den dief- achtigen knecht beet te hebben en de flesch leeg te drinken. Ongelukkig was er geene fijne wijn iu, maar vloeibaar schoensmeer. De bas speler nam een fikschen teug, zette groote oogen op, en reikte, zonder een woord te spreken, de flesch zijn buurman toe. De clarinettist stikte bijna in deu teug, dien hij nam, maar verloor zijne tegenwoordigheid van geest niet: „De duivel liale den schoft, die zulk een nectar drinkt," bromde hij slechts. De eerste vioolspeler ontrukte hem snel de flesch; van dezen was het bekend dat hij de flesschen altijd tot den bodem leeg dronk zonder zich om zijne nog dorstige makkers te bekommeren; de paukenslager mat hem dan ook met een woedenden blik, en was niet wei nig verrast dat toen de beurt aan hem kwam er nog eenige druppels van het kostbare vocht voor hem waren overgebleven. Nadat al de Zi geuners gedronken hadden, wisselden zij weder zwijgend een blik; toen wendde de basspeler zich tot den clarinettist, en sprak schertsend: „Zeg, kameraad, zullen wij nu ook een borsteltje toe eten?"

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1883 | | pagina 1