NIEU W E No. 669. Zondag 25 Februari 1883 8e Jaargang. Coöperatie. BUITENLAND. gmmÊU Verzorging der tanden Van den regen in den drop. IAAKL1IMH1 COIRMT. ABOKKEMEHTSPB IJS Per 3 maanden voor Haarlem j 0,85 Buiten Haarlem franco per post. 1, Afzonderlijke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. PRIJS DER ADVERTENTIÉN AGITE MA NOK AGITATE. Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Adverteutiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers K P P E R S LAUREY. Er vallen in onzen tijd allerlei ziekelijke verschijnselen waar te nemen. Getrouw aan onze roeping, laten wij niet na tel kens op die ziekteteekenen van onze dagen, (door de liberale toongevers op verschillend gebied, als een tijdvak van ongewoueu voor uitgang geroemd) als het pas geeft, te wijzen. Thans wenschen wij een enkel woord te zeggen over de toenemende beweging in de richting der coöperatie. Wij worden tot het behandelen van dit onderwerp vooral geleid door het drijven der mannen van Eigen hulp. Na onze overtuiging ligt er in die ver- eeniging iets hoogst verderfelijks, omdat zij, hoewel gesticht van liberale zijde .en dus van eeu kant, die aan het revolutie woord gelijkheidzoo groote waarde hecht, ten slotte een alleruoodlottigste tegenstelling tusschen de onderscheiden standen in het leven roept. In 't algemeen hebben wij niet op met hetgeen onder de coöperatie wordt verstaan. Vertaalt men het woord eenvoudig uit het Pransch in het Nederlaudsch, dan drukt het zeker een gedachte uit, welke toejuiching verdient. Wie toch zou niet gaarne samen werken tot iets goeds en edels? Zonder zulk een samenwerking zou de maatschappij spoedig ineenvallen. Gelijk wij echter reeds opmerkten, heeft samenwerking alleen dan aanspraak op onze sympathie, als zij wordt gevraagd voor een nuttig, geoorloofd en zedelijk doel. Ook de boozen werken samen, doch ten verderve vau hunzelven en anderen. Het coöpereereu met de werken der duisternis zou dus zeker geen aanbeveling recht vaardigen. Wjj gaan wel niet zoover van in de coöperatie, welke wij bestrijden, een werk der duisternis te zien (het geschiedt trou wens steeds in het openbaar) doch wij ge- looven niettemin, dat het zeer stellig moet worden gewraakt. De coöperatie, gelijk zij wordt gedreven in onzen tijd, beteekent het versterken dei- macht van het kapitaal, vereenigt de eene groep der maatschappij vijandig tegen de andere. Zoo hebben wij in onderscheiden FEUILLETON. Ernaie tanden zijn een sieraad voor iedereen; daarom moest men, evenals men b. v. uitslag op voorhoofden en wangeii poogt te verwijderen, ook alles doen om een gebrekkig of zwart gebit te voorkomen, dat niet alleen het aangezicht ontsiert, maar dikwijls in het spreken belem mert en door eeu gebrekkig kauwen van het voedsel, slechte spijsvertering en andore kwalen ten gevolge kan hebben. „Het is de plicht der ouders," zegt een Duitsch blad, waaraan wij het volgende over de verzorging der tanden ontleenen „reeds in de vroegste jeugd der kinderen goed zorg te dragen voor de tandjes der kleinen, want ver zuimt men dat, dan heeft het dikwijls later de na- deeligste gevolgen. Zuiverheid is een eerst ver- eischte voor het behoud der tanden. Als de kinderen tanden gekregen hebben, moet men die, zoolang de kleinen daartoe zelf niet in staat zijn, met een sponsje of linnen lapje, en later met een zacht borsteltje, eeu paar malen per dag schoonmaken, en zoodra de kinderen zichzelven kunnen helpen, hen gewennen om 's morgens en 's avonds de tanden te schuieren, en voorts als men het minste vlekje ontdekt, terstond de hulp van den tandmeester inroepen. Men ver zuimt dit dikwijls bij kindertanden, omdat zij later toch door andere vervangen worden; dat is echter verkeerd, wa n t een kind dat op zijn steden zien verrijzen: slachterijen, brood fabrieken enz,, alle inrichtingen van welke het heette, dat zij werden opgericht in 't be lang des volks, doch metterdaad enkel met het oogmerk om den aandeelhouders hooge uitkeeriugeu te verzekeren. Maar nu is het toch zeer natuurlijk, dat, al zijn de actionnarissen niet met lage divi denden tevreden, zulke instelliugeu altijd met minder winst kunnen tevreden wezen dan iemand, die zijn eigen zaken drijft met eeu klein kapitaaltje, dat hij dikwerf eerst na jaren van inspanning verkreeg, terwijl hij zijn zaak vaak begon met ge leend geld, dat hij dus moet teruggeven. Zoodra een onderneming over zulke groote schijven loopt, kan men dus bij het nemen van eeu matig winstje, toch tegen lager prijzen omzetten en afzetten dan liij, die voor eigen rekening handel drijft of eeu lak van nijverheid uitoefent. Het ver schijnsel doet zich dan ook in de groote steden, waar coöperatieve inrichtingen ver rijzen, steeds voor, dat vele kleine brood bakkerijen, slachterijen enz. verdwijnen. Een natuurlijk gevolg daarvan is, dat de zoogenaamde kleine burgerij langzamer hand geheel en al ten onder gaat, zeer ten nadeele van de maatschappij, daar de kleine burgerman doorgaans dat element verte genwoordigt, waar de voorvaderlijke ge woonten en overleveringen nog het meest zuiver bewaard worden. De samenwerking, welke wij wraken, is dus werkelijk een gezamenlijk arbeiden aan den ondergang der samenleving. Denkt men ernstig over baar na, dan komt men tot het resultaat, dat zij het beginsel der revolutie zoo herkenbaar mo gelijk uitdrukt. Dat beginsel brengt toch mede, dat het belang van de enkelen moet worden' ondergeschikt gemaakt aan dat van allen. Het algemeen belang is, op revo- lutionnair standpunt, een monster dat alle persoonlijk belang verslindt. De veroeniging Eigen hulp gaat van datzelfde rampzalig beginsel uit. Zij mis kent het gewichtig en heilzaam beginsel, door den grooteu heiden-Apostel verkon digd: wanneer een lid lijdt, dan lijden alle leden.In die uitspraak leverde de h. Paulus eeu oneindig beter begrip van coöperatie, samenwerking, dan de apo. telen vierde of vijfde jaar tanden verliest, die het tot zijn negende moest houden, is er oven erg, ja nog erger aan toe dan een volwassene die eenige tanden is kwijt geraakt. Maar na het „tanden wisselen" komt het eerst recht er op aan, ze goed te honden. Daarvoor is, zooals wij reeds zeiden, zindelijkheid de hoofdzaak. Stukjes vleesch en andere spijzen, die tusschen de tanden blijven zitten, gaan dooi de warmte van den mond tot gisting over, en ontwikkelen zuren, die het glazuur der tanden en het kakebeen aantasten. Daar suiker in den mond zeer snel begint te gisten, moesten de kinderen eigenlijk, telkens als zij zoetigheid gegeten hebben, den mond spoelen met warm water. Als echter, ondanks al die voorzorgsmaatre gelen of door het verzuim daarvan, de tanden slecht beginnen te worden, dan moeten de aan gestoken deelen verwijderd en de tanden gevuld of geplombeerd worden. Want vullen is het eenige redmiddel. Tand watertjes en andere hoogge roemde middelen baten niets en zijn dikwijls zelfs nadeelig. Als mondwater is gezuiverde spi ritus met een paar druppels pepermuntolie aan te bevelen. Houtskool als tandpoeder te gebrui ken is nadeelig. Voorts moet men 's morgens en 's avonds de tanden schuieren, na iederen maaltijd den mond spoelen en met een tanden stoker, die echter niet van metaal mag zijn, de vezeltjes der spijzen verwijderen. Een groote vijand der tanden is ook de kalk, die zich aanzet aan de tanden en kiezen en van de leugenleer onzer dagen. Hij be doelt, dat de gausche maatschappij een lichaam uitmaakt; dat niet een lid daarvan kan worden gemist en dat dus elk der deelen het meest belang heeft bij de gezondheid, het welvaren van het geheel. Eigen hulp gaat juist andersom tewerk en schaart zich dus aan de zijde der revo lutie. De bedoelde vereeniging komt 'een- O O zijdig oji voor de belangen van de ambte naren. Die laat zij samenspannen tegen de winkeliers en nijveren. Op zich zelf is die staat al uiterst bevreemdend als men in 't oog houdt dat die ambtenaren (en officieren) worden betaald uit de belas tingen, welke door de neringdoenden en industriëelen worden opgebracht- De Eigen- hulpers werpen dus de handeldrijveudeu eti nijveren met hun eigen dubbeltjes dood. Wij vragen nu: is dat een gezond be ginsel? Kan van dat beginsel worden ge tuigd, dat het thuis behoort in een houd baar, levensvatbaar, economisch stelsel? Ons antwoord op die vraag kan niet anders dan ontkennend luiden. Wij zijn van oor deel, dat Eigen hulp behoort tot een der moderne motieven tegen het gebouw onzer maatschappelijke instellingen gericht. Eigen hulp is in haar soort daarom niet minder gevaarlijk voor de bestaande orde van zaken dan de Internationale, daar de eerstgenoemde vereeniging evenzeer als de laatstbedoelde »helsche machinede maat schappij uit haar verband wil rukken. Door de mannen van Eigen hulp wordt in dezer voege geredeneerd: ieder moet zichzelven maar helpen; wij ambtenaren en officieren, wij bekoinmereu ons niet over het lot van neringdoenden en industriëelen, wij zoeken ons voordeel dat doet immers iedereen? Op gepaste wijze zijn voordeel zoeken, mag zeker ieder, doch het komt er maar op aan, of het werkelijk op betamelijke wijze geschiedt. Eu nu noemen wij Eigen hulp een ougepasteu, onbetamelijken weg. Wat toch zouden de ambtenaren en offi cieren wel zeggen, wanneer het werk, dat zij verrichten, eens aan den minst inschrij vende door den Staat werd vergund? Wij gelooven dat menig ambt voor zeer veel minder dan thans zou worden waargenomen Wij haasten ons te coustateeren dat wij dikwijls zeer moeilijk te verwijderen is. Die kalk is slecht voor liet tandvleesch, en maakt dikwijls de wortels der tanden bloot, waardoor zij uitvallen. Alen moest daarom minstens een maal per jaar zijn tanden, met het oog op (lie kalk, door een tandmeester laten onderzoeken. Meestal roept men diens hulp niet in, voor me'n door pijn daartoe genoodzaakt wordt. De pijn kan wel door chloroform, nagelolie, carbal- zaur en dergelijken voor korten tijd verdoofd worden, maar het eenige afdoende middel is het plombeeren als dat dan nog mogelijk is. Kan dat niet meer, dan moet de tand of kies getrok ken, en door een kunstmatige vervangen wor-' den. Ten onrechte hebben sommigen iets tegen een geheel of gedeeltelijk valsch gebit, want het is altijd beter voor de gezondheid kunsttanden te hebben dan tandeloos te blijven. Pieters had de hebbelijkheid hij kon 't nu eenmaal niet helpen dat hij altijd zijn pa rapluis ergens liet staan. Minstens een dozijn regenschermen was op deze wijze verloren ge gaan, en daarom had de heer Pieters zich het gebruik van een parapluie lieelemaal afge wend. Nu was liij op zekeren avond bij zijn vriend Van Klaveren geïnviteerd en welstaanshalve diende hij zich wat beter dan gewoonlijk te kleeden; want 't was een eenigszius officiëele vergaderingdie daar zou plaats hebben. zulk eeu openbare aanbesteding der offi ciëele functiën niet zouden wenschen, doch wij verlangen daarentegen ook, dat deze ambtenaren niet gaan spelen voor bakker, slachter, enz. Er is nog een vorm van coöperatie dieu wij afkeuren. Wij bedoelen het toekennen aan den werkman van een zeker aandeel in de winst, welke industriëele onderne mingen afwerpen. Dat is ook een soort van samenwerken welke op tegen werken van het waarachtig maatschappelijk belang uitloopt. Langs dieu weg wordt het zoogenaamd ba zen- of patroonstelsel geheel vernietigd, terwijl de werkman er volstrekt niet ge lukkiger door wordt. Daarenboven reeds on der het bestaande stelsel deelt de werkman wel degelijk iu de winst door den patroon genoten, want uit de winst wordt de gezel betaald. Het toekennen aan de werklieden van eeu bepaald, vast deel in de winst, ver dient afkeuring (afgezien nog van het be zwaar, dat het de maatschappelijke verhou dingen omverwerpt) wijl het't onderscheid tusschen meer en minder bekwame werk lieden doet teloor gaan, hetgeen strijdt met de gezonde rede. De sociaal-democratie moge bazelen over de gelijkheid, die ook op het gebied van den arbeid moet heerschen, die gelijkheid zal nooit te verkrijgen zijn, daar de hersenen van alle menschen niet gelijk zijn. Men kan verstand genoeg hebben om eeu geschikt werk-gezel te zijn, zonder daarom nog begrip te hebben van de lei ding, het beheer eener zaak. Laat ons toch ook in deze niet wij zer zij a dan de Almachtige. God. heeft de levensbestemming van ieder onzer be paald. Hij stelde dus den eeu tot patroon den ander tot werkman, en toch zijn beiden zijn kinderen, voor wie Hij zorgt. Standen moeten er zijn, doch de verhouding tusschen de standen wordt geregeld door de Chris telijke humaniteit. Dat is de ware coöpe ratie. Het Journal Ojjiciel der Frausche Repu bliek meldt de samenstelling van het nieuwe Kabinet. Ferry is President van den Alinis- terraad, met de portefeuille van Onderwijs; Challemel-Latour is met Buitenlaudsche Za- Het regende stroomen en dus nam hij de parapluie van zijn vrouw meê, waarbij hem een zorgvuldige behandeling van dat voorwerp ter dege op het hart gedrukt werd. De vergadering was om 10 uur afgeloopen. De hemel was intusschen opgeklaard en de sterreu schitterden. Eerst toen Pieters voor zijn huis arriveerde, dat heel aan 't andere einde van de stad gelegen was, bemerkte hij tot zijn niet geringen schrik, dat hij de parapluie van zijne vrouw vergeten had. Snel besloten hij vreesde de harde ver wijtingen van zijne gade nam hij een vigi lante, reed terug naar de woning van zijn vriend, waar inmiddels alles in diepe rust was, luidde de famillie wakker, maakte zijn excuses en sprong met het regenscherm weer in de vigilante, die hem eindelijk kwartier voor twaalven te huis bracht. Met ongeduld wacht hem en de parapluie reeds anderhalf uur een liefhebbende echtgenoote. Hij weet, wat hem te wachten staat en tracht, door het verhalen van zijn rit het onweder te voorkomen. „Je ziet, dat ik je vermaningen niet vergeten heb" zegt hij lachend, in afwachting van het pluimpje, dat liij nu wel krijgen zal. Afaar de verwachte lof viel hem niet ten deel, want toen zijne vrouw vroeg, waar de met moeite en kosten geredde parapluie zich dan be vond, toen bleek dat hij ze iu de reeds ver dwenen vigilante had laten liggen!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1883 | | pagina 1