N I E W E ssssIIPC No. 671. Zondag 4 Maart 1883. 8e Jaargang. Verdraagzaamheid. BUITENLAND. Reisavontuur van een Mummie. Richard Wagner. lü KLEUM! ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem j 0,81) Buiten Haarlem franco per post. 1, Afzonderlijke Nummers 0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. AGHTE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIËN Van 16 regels,30 Cents Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers KÜPPERS LAUREÏ. Het moderne indifferentisme op godsdien stig gebied, dat zich meer en meer uitbreidt, staat ongetwijfeld in eene merkwaardige verhouding tot de ware verdraagzaamheid, de tolerantie in godsdienstig opzicht, zoo hoog geprezen, van alle kanten geëischt en 't minst gevonden bij hen, die het woord verdraagzaamheid* steeds op de lippen hebben. Onder religieus indifferentisme verstaan We onverschilligheid, lauwheid in zaken den godsdienst betreffende, voornamelijk gebrek aan belangstelling in de geopenbaarde ge loofswaarheden en de gelijkstelling van alle godsdienstige gezindten en eerediensteu. Deze lauwheid is, in 't algemeen genomen, geen nieuwe verschijning; ten allen tijde zijn er geesten geweest, die hetzij door hunne zoogenaamde wetenschappelijke on derzoekingen, hetzij ook zonder deze, eene juiste en zekere erkenning van bovenna tuurlijke waarheden voor onmogelijk hielden en derhalve op intellectueel gebied slechts meeningen zagen. Met deze, z^o men wil, theoretische of priucipiëele onverschilligheid, gaat de prak tische gemakkelijk samen. Wie, als vele oude wijsgeeren, het vaderlijk bestuur eener Goddelijke Voorzienigheid loochent, omdat hij aan geen hooger Wezen gelooft, of in elk geval aanneemt dat dit Wezen zich uiet met de zaken der menschen bemoeit, hij zal zich ook niet om de Goddelijke dingen bekommeren; en ziedaar, de prac- tische onverschilligheid. Het theoretische en practische indifferentisme tot een systeem te ordenen en dit als beginsel, op philo- sophisch, godsdienstig en politiek gebied werkzaam te doen zijn, dat was aan de nieuwe, rationalistische wijsbegeerte voor behouden. Door de philosophie der zeventiende eeuw, die zich slechts op een subjectief stand punt stelt en uit eigen begrippen elke wetenschap vormen wil, welke richting in genoemde eeuw voornamelijk door Des cartes werd vertegenwoordigd ontstonden verschillende stelsels, welke de menschelijke lede tot rechter van kennis en plicht ver hieven. De vertegenwoordigers dezer stelsels hielden er een eigen godsdienst op na of deden van allen godsdienst afstand; in plaats van het geopeubaarde Christendom was hun godsdienst die der rede. Vermits een FEUILLETON. Professor Maropereo, een Italiaausch geleerdei is thans bezig met een zeer belangrijken arbeid omtrent de oude geschiedenis van Egypte, nl. een stelselmatig onderzoek van alle pyramides, ten einde zoo mogelijk sporen te vinden van vier oude vorstengeslachten, van welke tot dus ver nog geen monumenten konden worden ont dekt. Bij dit onderzoek vond hij te Sakhara in eene pyramide de mummie van Koning Mcrenza, die in vroegeren tijd waarschijnlijk door plun- derzieke Arabieren, uit hare bewaarplaats te voorschijn was gehaald, en zelfs van haar omhulsel was beroofd. De kostbare vondst werd voorzich tig opgenomen, om naar het museum van Bulacq. te worden gezonden. Om daar te komen, moest de mummie van Sakhara naar het spoorwegsta tion Bedreschin gebracht worden, wat alleen mo. gelijk was, door haar dwars op den rug van een ezel te leggen. Te Bedreschin gekomen, zou het kostbare voorwerp als bagage verder gevoerd worden. Maar op de Egyptische spoorwegstations worden de te verzenden goederen niet naar het •gewicht, maar naar hunnen inhoud berekend. Een bepaalde hoeveelheid stroo b. v. kost niet •hetzelfde als een gelijk gewicht koren enz. Toen uu de doode Egyptische Koning op het goede- persoonlijk God niet werd aangenomen, moest men toch iets op zijne plaats stellen; dat is dus of het heelal (Spinoza) of het zelf oordeeleude »ik« (Fichte, Schelling, Hegel); in beide gevallen hebben we in plaats van godsdienst in christelijken zin, een nieuwe editie van het oude, heidensche pantheïsme. Andere philosophen, met name de aanhangers der school van Hegel, kwamen bij hunne onderzoekingen tot bet resultaat, dat er niets tastbaars en dientengevolge niets reëels (werkelijks) bestaat dan de ma terie en zoo verbond zich het pantheïsme onmiddellijk met het materialisme en atheïsme. Men had eenmaal de dwaasheid gehad den mensch tot God te verheffen, thans nam men de zaak gansch anders op en men eindigde met te decreteeren dat de mensch van het dier, van den aap af stamt (Hackel, Vogt). Laatstgenoemde spruit eener zoogenaamde natuurwetenschappelijke philosophie, werd in de laatste jaren herhaaldelijk door geleerde deskundigen tereehtgezet; 't is dus te hopen dat men de apentheorie voor altijd van de agenda kan schrappen. Het eindresultaat van deze in' 't kort aangewezen pbilosophische stelsels is ten opzichte van godsdienst, algeheele onver schilligheid, die tot totaal, verbitterd onge loof afdaalt. De godsdienst is door deze philosophie van den geest des tijds, van elk objectief karakter ontbloot en opgegaan in een ledige subjectiviteit. Waar men niet door een beslist vasthouden aan de oor spronkelijke geloofswaarheden een machtigen dam plaatste tegen den stroom der van het Christendom afgevallen philosophie, daar had zich het eigenlijk positieve van den godsdienst spoedig een weg gebaand, het confessioneele was op slechts enkelen over gedragen en als algemeene wet werden daartegen de eischeu der meuschelijkheid, der humaniteit® geproclameerd. Langs den weg van dezen humaniteits-godsdienst kwam men spoedig, naar het voorbeeld der Fransche encyclopedisten der vorige eeuw, tot eene besliste en stelselmatige oppositie tegen het positief-christelijke. Men trachtte namelijk het indifferentisme tot den socialen grondvorm te maken en er behalve eene theoretische, ook eene po litiek praktische zijde aan te geven. En dit is helaas! maar al te wel gelukt, zoo dat in onze dagen onverschilligheid op godsdienstig terrein langzamerhand in alle renbureau als bagage werd opgegeven, waren de moeielijkheden, die men ondervond, niet gering. In het tarief stonden mummiën niet vermeld, en de spoorwegambtenaren wisten in 't geheel niet wat een mummie was iets wat in het land der mummiën wel meer moet voorkomen. „Maar, wat drommel, wat is dan toch een mummie?" vroeg de ambtenaar en keek zijn tarief van 't begin tot het einde door. Al zijn zoeken was echter vruchteloos, want deze waar was noch in het oude, noch in het nieuwe tarief te vinden, en nooit te voren was znlk een vracht op het sta tion van verzending aangeboden. Eindelijk werd de man ongeduldig en wierp zijn tarief op tafel, terwijl hij vroeg: „Waarvoor dient het ding? Waar voor wordt het gebezigd?",,'t Is een mensch, een man!" antwoordde hom de leider van het mu seum. „Goed als 't een mensch is, dan moet er een biljet voor hem genomen worden als passa gier," besliste nu de ambtenaar van het goede- renbureau en keerde hem den rug toe. Men was dus genoodzaakt, voor Koning Merenza een kaartje te nemen, en het strekt zijnen geleiders tot eer, dat zij een kanrtje eerste klasse voor hem namen. Zoo werd dus een Egyptische Koning verscheiden duizend jaren na zijn overlijden per spoor als passagier le klasse naar Cairo ver voerd. klassen der maatschappij is doorgedrongen, en op elk sociaal gebied tegen de Kerk ageert. Door het indifferentisme krijgt men in zaken van den godsdienst slechts »meeuiugen meerlingen alle aan elkaar gelijk en van gelijke waarde; dogma's beschouwt men als gewetensdwang. Verdraagzaamheidis het dus wat men verlangt. Doch wat verstaat men onder dat woord, wat is ware verdraag zaamheid en hoe wordt zij beoefend? Aangezien het moderne indifferentisme eiken geopenbaarden godsdienst verwerpt en zich met hetgeen de menschelijke rede erkennen en beoordeelen kan, tevreden stelt en daarbij, zoo men beweert, niets zoo zeer verafschuwt, dan benadeeling van de men schelijke vrijheid en van 'i geweten, zou men gelooven, dat het zich in 't geheel niet om religieuze aangelegenheden en mee- ningen van a dere menschen bekommert en het dus aan een ieder overlaat, naar eigen goedvinden religieus te zijn; dat zou, al is het uiet van de ware, tenminste iets van de zoo hoog geprezen verdraagzaam heid hebbe Dit is echter niet het geval. Daar het indifferentisme als ontkenning onmogelijk een vast beginsel van verdraag zaam lieid bezitten kan, zoo is het feitelijk niet tolerant, maar in den hoogsten graad onverdraagzaam. Het praktische, moderne indifferentisme is niet onpartijdig tegen over alle godsdiensten, maar het toont zeer beslist den grootsten haat tegen al wat O O positief kerkelijk is. Wat nog geloovig is, is het voorwerp van zijn aanval. Zijneenig streven is om van de wereld eiken reli gieuzen grondslag te doen verdwijuen en aan den Staat, aan het huisgezin, maar vooral aan de school het Clnistelijk karakter te ontueme.i. Eu terwijl het indifferentisme in bijna alle landen met kracht aan't werk is om het Christelijk element uit te roeien, predikt het luide verdraagzaamheidals de eerste plicht van iederen burger, waar- ouder moet worden verstaan dat men het ongestoord moet laten begaan in zijn ver nietigingswerk, wil men niet als een rust verstoorder, of als een staatsgevaarlijk en onverdraagzaam sujet worden beschouwd. Evenals in zijn doel is het moderne indifferentisme ook in zijn middelen de onverdraagzaamheid zelve. Inplaats van met dezelfde maat te meten en de religieuze tegen3tauders even als andere te behande len, met wieu men eene zaak niet eens is, wordt hier eene gansch andere taktiek ge- De anekdoten, die omtrent nu wijlen Ricliard Wagner worden medegedeeld, zijn talrijk. Het was in 1861 dat Wagner beproeven wilde zijn opera Taunkaiiser te Parijs opgang te doen vinden. De Oostenrijksche ambassadeur, Prins v. Metternich, nam bet muziekstuk onder zijne be scherming en deed al het mogelijke om er succes voor te verwerven. Wagner zelf gaf de libretti uit, met een begeleidenden brief, op muziek. Wat was het gevolg? De Parijzenaars hadden gelukkig nog al gelachen om den muzikalen brief, en gingen in opgewekte stemming naar het operagebouw. Maar, zoo schrijft Prosper Merimée in een bewaard gebleven brief, „een algemeen gapen nam de over hand.Sommigen merkten al schertsende op dat deze miserabele uitvoering te Parijs een der geheime artikelen van het tractaat van Villafranca was; anderen en zoo luide dat Prins v. Metternich het in zijn loge kon hooren dat Oostenrijk nu eens wraak kwam nemen over den slag van Solferino. Ik heb er u eerst den volgenden dag overgeschreven, toen ik de Tannhaiiser al weer vergeten was; mijne inspiratie was heden morgen onze kat, die toevallig over de toetsen der piano liep. Ik kan u verzekeren dat er niemand was of hij geeuwde gisteren-avond en niemand die wist of hegreep naar welk raadsel hij zat te luisteren. Het fiasco is terrible." Waguer wreekte zich later over die ontvangst volgd. In alles stelt men belang, voor het goede heeft men erkenning, het verkrachte recht wordt verdedigd en in bescherming genomen, maar voor de geloovige Chris tenen staan de zaken gansch anders. Hier wordt het goede doodgezwegen, elke fout tot een wereldschandaal omgewerkt, in de pers en op het tooi.eel, in schrift en beeld het heiligste dagelijks bespot, zonder dat de helden der humaniteit een woord van afkeuring uiten, want er moet verdraag zaamheid zijn; dat verlangt onze verlichte eeuw. Ja, tolerantie, doch welk eene? Men verstaat ouder tolerantie de verdraagzaam heid tegen audersgezinden in religieuze zaken. De grondslag der ware verdraag zaamheid bestaat in rechtvaardigheid en oprechte meuscheuüefde. Uit rechtvaardig heid respecteert de waarlijk verdraagzame mensch alle wezenlijke rechtstoestanden, uit menschenliefde betoont hij ook den in 't geloof afgescheiden broeder ware wel willendheid en genegenheid. Dat is de ver draagzaamheid, die gelijk recht voor allen eischt en geeft, dat is de echte humaniteit. En nu vragen wij, waar is zij te vinden? Wellicht bij hen, die het lijk van een Paus bezoedelen? Bij hen, die de kruisbeelden van de kerkhoven rooven en verbrijzelen? Bij hen die de Zusters van liefde uit de hospitalen verdrijven? Bij hen die eerbied waardige Priester; en kloosterlingen uit het land jagen of is zij te viüden bij de Katholieken, die bidden voor hunne vijandeD, welke hen vervolgen? In de Belgische Kamer van afgevaardig den is bij de Beraadslaging over de be grooting van eeredienst een amendement tot vermindering der bezoldiging van de Bisschoppen verworpen met 69 stemmen tegen 63. Daarentegen heeft de Kamer het voorstel aangenomen om de Kanun niken door middel van uitsterving af te schaffen en de vicariaten terug te brengen tot het bij cie wet van 1866 bepaalde ge tal, zullende aan de regeering de vrijheid gelaten worden om in ieder bizonder geval dienaangaande te beslissen. De Fransche Kamer heeft met 348 stemmen tegen 120 een amendement van den heer Léo aangenomen, waarbij de ge meenten vrijgesteld worden van de kosten van het onderhoud der kerken. door zijn „Beleg van Parijs," en vóór dien tijd, door Koning Lodewijk II vau Beieren, zijn vriend, te bewegen om ook zijn leger, met bet Prui sische, naar Frankrijk te zenden. Wagner en Koning Lodewijk waren aan elkander gewaagd. Men kent de grillen eu ver kwistingen van dezen monarch; Wagner was geen haar béter. Hem waren, als hij te Munchen vertoefde, eenige kamers in het koninklijk paleis aldaar, ten gebruike afgestaan; welnu, de be dienden wisten dat die vertrekken verschillend gemeubeleerd moesten zijn, volgens de jaarge tijden. In de lente moesten behang, canapé, stoe len, alles groen zijn, de kamers en vooral zijn studeervertrek vol bloemen en vogelkooien; in den herfst geel en 's winters blauw met wit. Wagner zelf hield zieb in zijn toilet ook aau die kleuren; 's winters was hij in 't blauw, met breede boorden en manchetten; in de lente droeg bij groene stof, enz. Rossini zat eens voor de piano, met een pagina muziek van Wagner voor zich, doch het onderst boven. Toen iemand hem opmerkte dat het muziekpapier verkeerd lag, zeide hij: meent, dat ik het blad verkeerd heb liggen; in 't geheel niet; ik heb 't gisteren reeds an ders om geprobeerd, maar dan wil liet in 't ge heel uiet. Ik beproef het nu eens op deze manier; misschien is er nog iets van te maken,"

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1883 | | pagina 1