NIEUWE No. 678. Donderdag 29 Maart 1883. 8e Jaargang. Zondagsheiliging. BUITENLAND. De grot Arciprete op Sardinië. Immortellen. Een advocatenstreek. HiARiMsm conmiT ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem 0,85 Buiten Haarlem franco per post. 1, Afzonderlijke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. NTlEhDfgfr AGHTE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIÉN Van 16 regels30 Cents Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers KÜPPERS 1.AU1EÏ, Een integreërend deel van het sociale draagstuk is de Zondagsheiliging. Van vele zijden is reeds aanhoudend den wensch te kennen gegeven dat men de ambtenaren van den post-, telegraaf- en spoorwegdienst toch mocht in de gelegenheid stellen om op Zon- en feestdagen hunne godsdienstige plichten te kunnen vervullen, 't Is een feit dat vele ambtenaren zoo goed als geen Zondagsrust genieten, 't Zou waarlijk aan het verkeer, welks belangen toch stellig niet hooger staan, dan de zedelijke en reli gieuze belangen van den menscli, niet scha den, als de postdienst op de Zondagen werd beperkt. Wat in Engeland en Amerika mogelijk is, zou dat iu Nederland blijken onmogelijk te zijn? Men zal het toch waar lijk ter wille van de Israëlieten, die op de Christelijke Zou- en feestdagen werken, niet noodig achten den postdienst in zijn ganschen omvang te doen plaats hebben. Als de werkkrachten bjj den post-, tele graaf- en spoorwegdieust niet toereikend zijn om aan de ambtenaren en beamb ten de volstrekt noodige Zondagsrust te verschaffen, dau benoeme men meer amb tenaren en men late een zuinigheidsstelsel varen, dat in alle opzichten zeer misplaatst is. Als de maag-quaestie, de arbeid, de ver houding van den arbeider tot den werk gever enz, het materiëele gedeelte der soci ale quaestie zijn, dan is de Zondagsrust en de Zondagsheiliging bet hoogere, het geestelijke gedeelte er van, want een volk dat den Zondag niet heiligt, geraakt reli gieus en zedelijk in verval. De Zondagsontheiliging komt echter niet alleen op rekening van het verkeer, op rekening van den post-, telegraaf- en spoor wegdienst, maar ook in hooge mate op de genotzucht, die door speculatieve onderne mers van publieke vermakelijkheden wordt bevordert. Bij voorkeur immers worden open bare feestelijkheden des Zaterdags-avonds gegeven, omdat men des Zondags dan behoorlijk kan uitslapen.* Dr. Niemeijer te Berlijn hield onlangs in de hygiënische vereeniging eene voor dracht over de Zondagsrust, en wel naar aanleiding van eene petitie onderteekend door 6000 handelsbedienden en werklieden van Pruisens hoofdstad. De redenaar be handelde de hygiënische zijde dezer quaestie, FEUILLETON. Meer dan 40 jaar hadden de herders van Dorgali hun stal opgeslagen in de nabijheid van een hol te Foddeito, en al dien tijd hadden zij dit zorgvuldig, met takken als anderzins dicht- gestopt opdat hunne geiten er niet bij ongeluk in zouden geraken. Yan dit jaar heerschte er echter zulk een gebrek aan water, dat drie herders vau 25, 18 en 14 jaar besloten iu het hol af te dalen om daar water te zoeken; doch wie beschrijft hunne verbazing, toen zij iu een uitgestrekte grot met circa 15 galerijen terecht kwamen. De grot, die door de Dorgaleezen naar den bijnaam van den oudsten herder Arciprete (aarts priester) genoemd is, ligt op 300 meters van de kust, een half uur roeieus van Connone en heeft eene uitgestrektheid van meer dan 2500 vierk. meters. Iu de helft van de eerste galerij bevindt zich een scheur waardoor men weder in eene andere, tot nog toe onbezochte, grot terecht komt. De bezoekers staan verbaasd over de pracht; zoo schijnt men een vloer van 't fijnste basalt, voorts weder een zuilengang van wit marmer te zien, dan ontwaart men het als draperieën, die van eene hoogte van 15 meters alhaugende aan dien van St. Pieter herinneren, dan weder een kind, die eigenlijk reeds zeer oud is en hem acht jaren geleden aanleiding gaf, deel te nemen aan een prijskamp, uitgeschreven door de Sociéié pour la savctification du Limanclie te Genève, voor het beste werk over de Zondagsrust. Hij had toenmaals het ge noegen zijn werk met een der drie eerste prijzen bekroond te zien en hij gaf dus in zijne voordracht datgene ten beste, wat hij acht jaren geleden, had geschreven. In de groote industriëele Staten, Fraukrijk en Engeland, aldus verkondigde Dr. Niemeijer, is men in economisch opzicht door prac- tisehe ervaringen bij 't afslijten der men- schelijke machine* daartoe gekomen, de Zondagsrust als eene noodzakelijkheid te beschouwen; bij verwijst, tot staving van zijn betoog, naar het bekroonde werk van den atheïst Proudhon: »de la célébration du IHmanche. en op de werken van Lord Derby, Dr. Farre, van den rechtsgeleerde Wilson en van den beroemden geschied schrijver Macaulay. Laatstgenoemde o.a. heeft zeer treffend de economische waarde van den Zondagsarbeid door de volgende uitspraak gekarakteriseerd: »al had men hier te lande gedurende 300 jaren den Zon dag niet als rustdag gevierd, al had men op dien dag met spade, beitel en hamer gewerkt, wij zouden een arm en weinig beschaafd volk zijn.* In hygiënisch opzicht is de Zondagsarbeid zeer nadeelig voor de menschelijke gezondheid. Het door onaf gebroken arbeid uitgemergelde lichaam ver langt dringend naar rust en naar de be vrediging van den door aanhoudende in spanning outstauen dorst. Om beide tege lijkertijd te kunnen bevredigen, grijpt de arbeider naar geestrijke dra iken en vervalt ten langen leste in dronkenschap, terwijl bij anderen die zich aan die ondeugd niet schuldig maken, bloeagebrek ontstaat. Yele ziekten van arbeiders ontstaan door al te groote krachtsinspa ning; met een cate gorisch imperatief kan men echter dit euvel niet doen verdwijnen, doch slechts door aanhoudend en overtuigend te wijzen op het economische en sanitaire nadeel, dat door den Zondagsarbeid wordt geprovo ceerd. De vraag hoe eene waardige viering van den Zondag door Katholieke Christenen moet geschieden, werd onlangs door een onzer voorname theologen behandeld. Hij wijst op de groote rampen en op den al- of een geweer, of een lessenaar, een stoel met borduurwerk, een hoed, een mausoleum enz. enz., in één woord het is een tooneel, dat, door een 200 tal stearine kaarsenen een 12 tal brandende bossen hout verlicht, alle kleur-schakeeringen en duizenden fantastische groepeeringen te aan schouwen geeft. In de derde galarij bemerkt men een indruk van een menschelijken voel, geheel gekristalliseerd en circa één centimeter dik, doch van water is in de geheele grot slechts één klein straaltje ontdekt. Ongetwijfeld is deze grot de fraaiste der tot nog toe op Sardinië bekende (de Neptunus grot te Alghero en de Achuarotta grot te Domus- novas) èn door hare uitgestrektheid en door hare kolossale menigte slalakiten en stalagmiten; de ingang is naar het oosten gekeerd en op ongeveer 80 voet boven den spiegel van de zee. Weinigen weten in welk land het kleine gele bloempje, dat zoo algemeen tot versiering van de graven gebruikt wordt, groeit, of althans hoe het gekweekt wordt. De immortelle is afkomstig van het eiland Creta en uit Afrika, waar zij in 't wild groeit. In (1e omstreken van Toulon, op hooge en dorre plaatsen, iu de weinige aard, die reeds talrijke olijfhoomen voedt, wordt zij gekweekt. Men zegt dat zij daar in 1815 werd ingevoerd door een tuinier, Dahnan genaamd, die met het gemeenen ongelukkigen toestand waarin de wereld verkeert en hij beschouwt een en ander terecht als rechtmatige straffen Gods. Hij geeft den ernstigen raad, »<lat men zich wederom tot God wende, tot den machtigsten Redder en Helper ook in tij- delijken nood.» Hij wijst op de instelling van deu Zondag iu het Paradijs en op Sinaï. Christus heeft opnieuw de hooge waarde en autoriteit van den wekelijkschen rustdag bevestigd. Reeds de natuurwet, zegt be doelde theoloog, verlangt met beslistheid eene lichamelijke rust, die de voorbereiding is tot eene innerlijke geestelijke rust. De Christelijke Zondagsrust heeft echter niets gemeen met de verderfelijke ondeugd van deu lediggang; zij moet zich in alle op zichten openbaren in het vermijden dei- zonde. Misbruik der Zondagsrust is een roof gepleegd aati den dag des Heeren om dezen in een triomfdag des satans te veranderen. Wij moeten des Zondags niet slechts rus ten, om te rusten, maar ook om deu God gewijde rusttijd te heiligen. Daarvoor wor den hoofdzakelijk drie dingen vereiscbt., namelijk: het bijwonen der heilige Offer ande, het aauhooreu en iu ons hart op- nemeu van het Goddelijk woord en het beoefenen van werken dei-Christelijke liefde.* Een der vragen, welke in den regel door de oude heidenen aan de om des geloofs wille vervolgde Christenen werd gedaan, luidde aldus: »Hebt gij den Zondag ge vierd?* En steeds was het moedige en be sliste antwoord: »Ik ben Christeu en der halve heb ik den dag des Heeren gehei ligd.* Laten we een voorbeeld nemen aan die helden des Gefoofs. Laten we hen die ons willen afhouden van de viering en heiliging van den Godgewijdeu dag, liefde vol, maar met vastberadenheid antwoorden: Wij zijn Christenen en wij wenschen Chris tenen te blijven, en daarom zullen wij de viering van den geheiligden rustdag nim mer verzuimen. Ook van onze persooulijke medewerking hangt de oplossing van dit hoogst belang rijke sociale vraagstuk af. Te Nice is het plan ontworpen eene tentoonstelling van internationale nijver heid gedurende den volgenden winter te houden. Frankrijk zou daar zijn overwicht kweeken en verspreiden van deze bloemsoort goede zaken maakte. In de maand Juni plant men stekjes, die met verbazende gemakkelijkheid wortel schieten. In de maand Februari daaraanvolgende verplant men ze, De oog=t heeft in Juni plaats. Het eerste jaar is de oogst vrij gering; de oogst van het tweede jaar is het ruimst, en daarna vermindert hij weder. Het vierde jaar worden de oude planten uit den grond gehaald en door nieuwe stekjes vervangen. Als de immortellen gedroogd zijn, worden zij aan bossen gebonden en in kistjes gelegd, en naar Parijs, Lvon en Bordeaux verzonden. In Rusland vooral vinden zij veel aftrek. De immortelle wordt met verschillende kleuren ge verfd, of men laat haar kleuren. Een oplossing van borax geeft aan de immortelle een donker- roode kleur. Een advocaat pleitte voor een man, die een misdrijf begaan had, althans daarvan beticht werd. De man heette Beverman. De schijn was zeer tegen den beklaagde, en eene verzwarende omstandigheid was, dat de hoed ran den geval in de onmiddellijke nabijheid van de plek gevonden was; waar de aanranding had plaats gehad. Een der getuigen verklaarde beslist, dat de op Italie's nijverheid toonen, gelijk het besloten is, naar Havas zegt, zich te Am sterdam met Duitschland te meten op het gebied van nijverheid. Tot goedmaking der kosten van het bui tengewoon gezantschap, dat naar Moscou zal vertrekken om de regeering der Fran- sche Republiek te vertegenwoordigen bij de kroning van den Czaar, zal aan de Kamers, onmiddellijk na hare weder-bijeen- komst, een crediet van 250,000 fr. gevraagd worden. Aan het hoofd van het gezantschap zal de heer Waddington staan. Louise Michel, tegen welke een last van gevangenneming is uitgevaardigd, maar die de politie tot dusver niet heeft kunnen opsporen, bevindt zich te Parijs, waar zij geïnterviewd* is door een medewerker van Voltaire, die beloofd heeft het geheim van haar verblijf niet te zullen verklappen. Louise vertelde hem dat zij eerst voorne mens was zich schuil te houden enkel om de voorloopige gevangenschap te ontgaan en bereid was zich voor het gerecht te stellen, zoodra haar naam afgeroepen zou worden. Maar zij is van dat plan terug gekomen, daar haar gezegd was, dat de door haar verdedigde zaak er slecht door zou gediend zijn. Derhalve zal zij schuil blijven, en mocht zij bij verstek worden veroordeeld, dan zal zij buitenslands gaan. Zij zag niet in waarom zij niet evenzeer, als de royalisten, in het buitenland zou samenzweren tegen de republiek. Haar zaak zal zegevieren, 't Is slechts eene quaestie van maanden, misschien van dagen. De roode vlag zal wappereu op de bouwvallen van de oude wereld der driekleur. Toen zij geëindigd had, noodigde zij den interviewer» uit, een partijtje te kienen met haar en het kind uit het huis waar zij eene schuilplaats vond. De interviewer voldeed aan het verzoek en heel rustig werd nu het eene nommer nahet andere uit de doos getrokken. Louise kreeg geeu kien. De Fransche minister van binnenland- sche zaken heeft eene commissie benoemd, wier taak het is middelen te beramen om aan werklieden-vereenigingen in het alge meen het inschrijven bij aanbestedingen van staatswege gemakkelijk te maken. De Engelsche regeering heeft bevo len dat 2000 man infanterie de openbare gebouwen te Londen en een bataljon garde-troepen het Parlement en het hoed, weikeu men hem toonde, dezelfde was dien hij gevonden had en dat dit hoofddeksel behoorde aan den gevangene Beverman genaamd. „Verklaart ge op uw eed", vroeg de advocaat, „dat gij met zekerheid weet, dat dit dezelfde hoed is?" „Ja", was het antwooid. „Hebt gij hem nauwkeurig onderzocht, voordat ge onder eede verklaard hebt, dat die hoed van beschuldigde was?" „Ja." „Nu, laat me den hoed eens zien,„ sprak pleiter, waarop hij het hoofdddeksel nam en van binnen met aandacht en zeer minutieus bekeek. Langzaam voor zich uit, maar toch hoorbaari las hij den naam „Beverman" aldus: Bever man, alsof hij dien naam binnen in den hoed las. „Dus ge houdt vol, dat die naam in den hoed stoud, toeu gij 'm gevonden hebt?" vroeg de rechtsgeleerde. „Zeker houd ik dat vol," was het antwoord. „Hebt gij dien naam duidelijk gelezen?" „Natuurlijk." „Dus is dit dezelfde hoed?" To n „Jd. „Nu dan," sprak de verdediger, die den hoed het Hof liet zien, „dan is deze zaak aan een eind want er staat iu 't geheel geen naam in dien hoed! Onmiddellijk volgde de vrijspraak van den man.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1883 | | pagina 1