N I E U W E No. 686. Dodental 26 April 1883, 8e Jaargang, Zedelijk bederf. BUITENLAND. y 8» «li#* 1A4BLEISCK1 ÜRAIT ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem 0,8b Buiten Haarlem franco per post. 1, Afzinderlijke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. StNTlES fiJUj.—7S,, f/ AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIÉN Van 16 regels30 Cents Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers K P P E B. S LAUREY. Terwijl men in de meeste Europeesche Staten bezig is nieuwe belastingen te bespreken, eu in te voeren, terwijl men zich beijvert om, door allerlei instellingen in 't aanzijn te roepen, tot de oplossing der sociale quaestiën te geraken, wordt het zedelijk bederf steeds grooter en ontwikkelt er zich een ziekteproces onder het volk, dat voor het ergste doet vreezen. De vermeerdering of vermindering van het aantal misdaden is de zekerste maatstaf voor het zedelijk gehalte van een volk, en vermits de mis daden in aantal toenemen, zoo laat zich uit dit feit bepalen hoe diep dat gehalte gezonken is in alle landen, waar men de vervolging der Kerk en de bespotting van den Godsdienst als een teeken van bescha ving en ontwikkeling beschouwt. Ten einde men ons niet van pessimisme beschuldige en men ons niet verwijte dat wij zonder betoogen redeneeren, zullen we eeuige feiten uit den laatsteu tijd rele- veeren. De moordenaar Sobbe te Berlijn die den brievenbesteller Cossath doodsloeg, is een meusch die alle geloof en moraal verworpen heeft. Met voordacht en groote koudbloedigheid volbracht hij den moord aan een man, die hem nooit iets kwaads had berokkend, alleen sleciits om geld te verkrijgen voor zijne uitspattingen. In welk een afgrond van zedelijk bederf doet deze schanddaad ons een blik werpen! In de nabijheid van de stad »der Cultiir uud Bildung« vond men onlangs het lijk van een zelfmoordenaar, die een twaalfjarig kind verleidde en vermoordde, met een flesch brandewijn in den zak. In Pesth vond men nog niet lang geleden, den pre sident van het gerechtshof George v. Majlath verwurgd, gekneveld en met uitgesneden tong in zijne slaapkamer. Wij herinneren verder aan de vele misdaden, die ook in ons vaderland voorvallen, met name de diefstallen welke voortdurend in kerken plaats vinden. Dat een dief, voor hij de misdadige hand naar het tabernakel uitstrekt, het geloof totaal verloren heeft, behoeft ongetwijfeld geen betoog. Ook de jeugd is door 't bederf aangetast, In het koninkrijk Pruisen o. a. werden in het jaar 1881 niet minder dan 19.353 jeugdige misdadigers in den ouderdom van 12 tot 18 jaren gerechtelijk gestraft. Met de zedelijkheid wordt zoowel in de hoogere FE ÜILLE TON. Eén ding tegelijk. Dat iemand over twaalf dingen tegelijk kan denken, zooals zeker schrijver zegt, is aan te nemen; maar niemaud, die beproefd heeft meer dan écn ding tegelijk te doen, heeft het ooit ver gebracht. Alleen door alle kracht en ijver tot een bepaald doel aan te wenden, kunnen wij het bereiken. Velen slagen niet in hetgeen zij willen volbrengen, omdat zij iets anders opvat ten eer het werk, dat zij onderhanden hebbeii, half verricht is. 't Is beter één ding goed te doen dan twaalf dingen g. brekkig. Het geheim van welslagen ligt grootendeels iu aanhoudende werkzaamheid. Te veel tegelijk te willen doen, loopt altijd slecht af. Indien ik een ambachtsman was, zou ik wel zorgen nooit twaalf karweitjes op één dag aan te nemen, als ik moest weten dat er maar juist tijd genoèg zal zijn om één karwei naar be- hooren te doen.' Als ik een loodgieter was, zou ik niet beloven op bei zelfde uur in twaalf verschillende huizen te zijn. Als ik een kapitalist was, zou ik mijn geld niet in meer onderne mingen steken dan ik overzien kon. Wat zou als in de lagere klassen den spot gedreven, de onveiligheid van eer, leven eu eigendom is van dien aard dat de politie zich bijna machteloos verklaart. In Parijs b. v. zijn de diefstallen in de meest bezochte wijken der stad zoo talrijk, dat de winkeliers eu kooplieden besloten hebben, voor gezamen lijke rekening nachtelijke patrouilles te organiseeren. Kan men zich echter over de handelingen der dieven te Parijs ver wonderen, als de heeren godloochenaars eu materialisten door hunne demonstratieve vleesch-maaltijden op Goeden V rijdag, Gocls- dienst en zedelijkheid in 't aangezicht slaan? De zedelijke toestanden in Rusland spot ten met elke beschrijving; zij worden door den zelfmoord vau Makoff gekarakteriseerd. »Er wordt in onzen tijd meer dan ooit gestolen,zoo schreef men onlangs uit St. Petersburg, en, zoo voegde men er bij, »aan die misdaad maken zich zoowel de hoogere als de lagere ambtenaren van den Staat en van Banken, spoorwegen en cre- dietkassen schuldig. Waar is de wortel van de giftplant van het' zedenbederf? Het antwoord is gereed: in het meer en meer toenemende ongeloof. Want een werkelijk godsdienstig mensch, die volgens de voorschriften der Kerk leeft, en aan een leven na dit leven gelooft, die vreeze heeft voor een rechtvaardigen God, zal evenmin een moordenaar als een dief zijn. Dat de zoogenaamde beschaving die men iu de plaats van den Godsdienst stellen wil, niet voor zedelijk bederf be hoedt, leert ons het voorbeeld van de ge broeders Peltzer in België, het roofsysteem in Rusland, de Kaminski-affaire in Oosten rijk enz. enz. Al deze lieden waren zeer beschaafd* en zeer ontwikkeldmaar noch hunne beschaving, noch hunne ontwikkeling hielden hen af echtbrekers, moordenaars, dieven en schurken te worden. Zonder een levendig, religieus bewustzijn is ware gemoedsvorming niet denkbaar, en zonder deze geen ware beschaving en zede lijkheid. Het uitwendig vernis is dikwijls bedrog. Het is de plicht der Staten om met alle hun ten dienste staande middelen tegen de heersohende verpesting te ageereD. De achting en eerbiediging der zedelijke grond stellingen in eiken welgeordende» Staat te vestigen en te onderhouden is van grooter belang dan het invoeren van nieuwe be lastingen. de redacteur van een groot blad den boel in de war sturen als hij de stol voor al de vevschil- 'lende departementen uit zijn eigen hoofd wilde putten! Verdeeling van arbeid is aan de orde van den dag, en wanneer een ambachtsman in zijn bizonder vak zijn werk goed doet, is dat alles wat van hem te verwachten is. Hieruit volgt evenwel niet, dat in de hoogere werkzaamheden des levens iemand zicli altijd tot ééne zaak moet bepalen. Terwijl hij iets doet, moet hij er zijne geheele aandacht aan wijden; maar een weinig verscheidenheid van bezigheid is niet onbestaanbaar met volledigheid. Van zeker Duitsch geleerde wordt verhaald, dat bij op zijn sterfbed betreurde zijn leven besteed te hebben aan de studie van twee Griekscke voor zetsels, terwijl het verstandiger van hem geweest ware zijn studiën tot slechts één te bepalen. Dat moet al een vrij saaie vent geweest zijn! Iemand kan tegelijkertijd dichter, philosoof eu geschied schrijver zijn; hij kan als schilder en beeldhou wer uitmunten, maar hij kan niet werken met het penseel in de eene, en den beitel in de andere hand; hij moet zich vergenoegen voor 't oogenblik het een of het ander te doen. De rondreizende muzikant met eene panfluit aan aan zijn lippen, een trom op zijn rug, en eeu paar bekkens in de handen, mag de menigte door zijne muzikale verscheidenheid in verbazing Dat het kwaad niet te overwinnen is door de politie, door de wetten, gerechts hoven en gevangenissen, dit leert de on- o O dervinding; overal toch zien we eeu leger van politie-beambten, strenge wetten en een overgroot aantal dicht bevolkte gevan genissen en toch nemen de misdaden van jaar tot jaar toe. De eenige Macht, die hier kan helpen, is de Kerk, want zij werkt op het hart van den mensch, zij wijst op het oordeel en op de straf aan gene zijde van het graf. Zij is he', die den mensch leidt op den weg der deugd, der zedelijkheid, der ge hoorzaamheid, der gerechtigheid en der arbeidzaamheid. In plaats nu echter dat ile Staten, ten aanzien van het meer eu meer toenemen van het zedenbederf, de Kerk in staat stellen hare zegenrijke missie te volbrengen, binden zij haar de handen en veroordeelen zij een Priester, die het woord Gods verkondigt en de heilig® Sa cramenten uitdeelt, op gelijke manier, als iemand die zich aan diefstal of roof heeft schuldig gemaakt. Moeten de begrippen van het volk door dergelijke ergerlijke, hoogst onrechtvaardige handelingen, niet verward raken? Moet de tegenkanting die de Gees telijkheid in België, in Frankrijk, iu Duitsch- land, in Rusland, ja schier overal onder vindt, aan het zedenbederf niet bevorder lijk zijn? Waarlijk de treurige toestanden, waarvan wij getuigen zijn, hebben geheel en al hun ontstaan te danken aan de ver volging die de Kerk iu de »beschaafde eu ontwikkelde« Staten ondervindt; hijgevolg zal het moreel bewustzijn van het volk niet eerder toenemen, het aantal misdaden niet minder worden tot de Kerk wederom in staat is zich vrij eu ongehinderd te kunnen bewegen. Zaterdag heeft de Duitsche Rijksdag de eerste drie artikelen van het ontwerp be treffende de ondersteunings-kassen voor werklieden in geval van ziekte, en daar mede het beginsel der voordrachtver plichting om zich te verzekeren, goedge keurd. De meerderheid bestond uit Conserva tieven, het Centrum, de nationaal-libera- leu, enkele secessiouisten (afgescheiden li beralen, onder welke Lasker, en eeuige losse Fortschritts-xaaanen brengen, maar een groot kunstenaar kan hij niet genoemd worden. Niets werkt zoo verlammend op den geest dan bij het lezen van den hak op den tak te sprin gen nu clit dan dat boek in te zien en er nooit lan genoeg zijne gedachten bij te bepalen om de bedoeling van den schrijver te begrijpen. Er zijn menschen zoo begaafd dat zij in staat zijn oen boek, als 't ware, af te roomen en al den room tot eigen gebruik te bewaren met één oogopslag eene geheele bladzijde te overzien; maar de meeste menschen moeten, als zij eenig nut-van het lezen willen hebben, het langzaam doen. Als wij, bij alles wat wij doen, maar geregeld voortgaan eu niet het een door het ander halen, komen wij tot het gewenschte einde. De schildpad won den wedloop, omdat zij, hoewel langzaam, rechtdoor liep. De haas was te dartel eii te zorgeloos. Elke steen in een groot gebouw moet afzonderlijk gelegd worden. Elke draad in een kleed moet afzonderlijk gesponnen worden. Elke letter, elke spatie, elk leesteeken, moet op zich zelf gezet worden. Een ding tegelijk doen geeft groote uitkom sten. Als wij beproeven meer te doen, ontstaat er verwarring door. Tusschen werken eu spelen is een hemels breed onderscheid en beide tegelijk te doen Vanwege den Rijkskauselier is hij den - Bondsraad een ontwerp ingediend tot wij ziging van de voorschriften op de bereke ning der emballage van goederen bij invoer. Dit strekt ter tegemoetkoming aan de vele klachten, die over deze berekening worden aangeheven. De hygiënische tentoonstelling te Berlijn zal den lOden Mei na eeue zitting van de Centrale Commissie voorloopig worden ge opend. Evenals op dien dag zal zij ook den volgenden dag voor het publiek toe gankelijk, maar den 12den weer gesloten zijn, tot na afloop der plechtige opening door den Kroonprins. In het Engelsch Hoogerhuis heeft Vrijdag Lord Derby op eene interpellatie betreffende de annexatie van Nieuw Guinea geantwoord op eeue wijze, die vrij duide lijk aantoont, dat de Regeering met de ver rassing, haar door den gouverneur van Queensland bereid, geenszins is ingenomen. De goedkeuring van den maatregel is dan ook nog lang zoo zeker niet. Iu 't Lager huis wil de Afgevaardigde Lewis voorstel len den maatregel reeds nu te veroordee len, als geheel iu strijd met de redevoe ringen, door Gladstone tijdens de jongste verkiezings-campague gehouden. De Re- geeritig zal waarschijnlijk uitstel pleiten, om eerst nadere berichten te kunnen ont vangen. Uit Londen wordt gemeld, dat Zaterdag avond, vlak hij de Rijkswapenfabriek te Enfield, eeue ontploffing plaats had, maar flat weinig schade is aangericht. Men zag onmiddellijk na den slag twee mannen de vlucht nemen. Met de werkstaking te Marseille is het gedaan, zooals reeds de vorige berichten lieten verwachten. De sjouwerlieden en kaaiwerkers hebben aan de kaden weer de gewone levendigheid gegeven en zijn dapper aan den arbeid gegaan. Er zullen echter nog wel een paar dagen verloopen, vóórdat de massa's kisten, balen, vaten, enz., die op de kaden opeengehoopt liggen, weggeruimd zijn. De gendarmes te paard hebben reeds de kaden verlaten; er zijn enkel eenige gendarmes te voet en zeker aantal politie dienaren gebleven. Twee werklieden worden vervolgd als beschuldigd van het gebruik van onwettige middelen bij hunne kame raden en de werkstaking voort te zetten. Naar gemeld wordt, wordt er eene bri— van 2000 man infanterie voor gaat niet. Of het een een, of het ander. Als wij werken, moeten wij werken; en als wij spelen moeten wij spelen. Het werken wordt vervelend wanneer het te lang duurt en spelen is geen spelen meer als men niets anders doet. Wij lezen van menschen die den dag verdeeleu, in zooveel uren voor werken, in zooveel voor ontspanning, zooveel voor eten, en zooveel voor slaap bepalen. Zij leven volgens regel. Dit is niet altijd uit voerbaar, en ook niet altijd wenschelijk. Als iemand aan 't werk gaat en gevoelt dat hij wer ken kan, is het wel raadzaam er mede voort te gaan totdat de taak volbracht is, zonder op het slaan van de klok te letten. Is de geest opgewekt dan is 't verstandig er maar gebruik van te maken, want soms zijn wij in eene stemming dat wij in een uur meer kunnen doen dan in een halven dag als de werking van den geest traag is Men moet het ijzer smeden terwijl het heet is. Iemand kan volgens regel leven, zonder een slaaf van den regel te worden. Sommigen moeten volgens regel leven en zijn wel verplicht een ding tegelijk te doen, al zouden zij ook anders wenschen. „E*n ding tegelijk," jongeling, als gij hoopt te zullen slagen, en laat, zoo mogelijk, dat eene iels zijn, dat waard is gedaan te worden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1883 | | pagina 1