N I E IJ W E No. 691. Zondag 13 Mei 1883 8e Jaargang. m Pinksteren. BUITENLAND. Chineesche doctoren. Een beroemd improvisator. HÜRIIMSC ABONNEMENTSPH IJ S Per 3 maanden voor Haarlem Buiten Haarlem franco per post. Afzonderlijke Nummers 6,85 li— 0,06 Dit "blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. [N'TJENDRiï COUR AGUTE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIEN Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers KÜPPERS LAUREY. Veni Creator Spiritus luidt de hymn us waarmede de officiëu van dezen plechtigen dag beginnen. Dit heerlijke gebed is ge kend en wordt herhaald door alle Christen volkeren. De Koningen bij hunne zalving, de Magistraten bij het bestijgen hunner zetels, de Bisschoppen vóór de wijding der Diakens, de volkereu vóór de opening hun ner groote vergaderingenallen zongen, allen baden, allen smeekten Kom Schep per, H. Geest! Veni Creator Spiritus Het was een heilzame gedachte, die dit gebed had doen aannemen door de mach tigen, door de grooten dezer aarde. De volkeren waren meer gerust, toen zij zagen dat de Koningen, die hen regeerden, en de rechters, die over hen rechtten, verlich ting en bijstand afsmeekten van boren. Thans heerscht bij de natiën en volke ren eeue huiveringwekkende bezorgdheid, en het middel om deze te doen ophouden, bestaat zeker niet daarin, hen te wijzen op de schepselen met hunne meuschelijke zwakheden en driften aan het hoofd der Staten. Indien God er verscheen om een waarborg van rechtvaardigheid te geveu, zeker zou er meer rust, meer vertrouwen, meer zekerheid in de wereld zijn. Wij zien de mannen der politiek zich aftobben in het maken van wettenwij zien ze schier eiken dag hunne codes aan vullen, vermeerderen en aan de politie nieuwe macht gevenwij zien ze vergaderen en een onderzoek instellen om te ontdekken waar het kwaad schuilt, dat de maatschappij doet schudden op hare grondvesten. Dwazen, die zij zijnZij hebben God uit hunne wetten verdreven, en zij willen dat hunue wetten machtig zullen zijn In hun trots hebben zij gezegd: wij weten alles, ons verstand, onze verlichting is vol doende, en wij roepen niet tot hetgeen onze vaderen noemden den H. Geest. Vervolgens zijn zij vergaderden hebben zij zich aan 't werk gezet, en voor hunue be raadslagingen hebben zij niet de knie ge bogen, hebben zij niet den blik ten Hemel gericht, hebben zij niet gebeden: H. Geest, kom, verlicht ons! Veni Creator Spiritus! Maar ook, aanschouwen we hunue werken. Zij hebben gezegd: ordeen er ontstond wanorde. Zij hebben gezegd: economieen er kwam verkwisting. Zij hebben gezegd: wij zullen den vrede aan de wereld geveu, en de wereld is geschokt geworden tot in FEUILLETON. Meisjesnamen. Onze tegenwoordige meisjesnamen zijne een samenraapsel uit alle mogelijke talen. Voorna melijk hebben het Grieksch, het Latijn en het Hebreeuwsch daartoe bijdragen geleverd. Uit het Grieksch zijn bij voorbeeld de volgende namen afkomstig, die de bijgevoegde beteekenis heb ben: AgnrS (de kuische), Doris (de rijk begaafde), Dorothea (het Godsgeschenk), Eleonora en Laura (de medelijdende), Helena (de verlichtende), Irene (de vredelievende), Catharina (de zedige), Melanie (de donkere). Aan het Latijn zijn ont leend: Augusta (de verhevene). Beata (de zalige), Clara hie reiiu-), Clementine (de zachte), Emilie (de aardige), Erancisca (in het Eugelsch Fanny, in het Fransch,Fanchon) (de vrije),Leouie (de moe dige): Lucia (de verlichte), Margaretha (de parel), Natalie (de levenslustige), Ottilie (de gelukkige), Pauline (de geringe), Rosalie (de rozeschoone), Sabine (de geroofde), Ursula (sterk als een beer), Uit het Hebreeuwsch of andere Oosiersche talen zijn de volgende namen afkomstig:- Anna (de liefelijke), Aline (de verhevene), Elizabeth (de van God geprezene), Gabriëlle (de goddelijke), Isabelle (de kuische), Johanna (het genadekind), hare aderen. Zij hebben gezegd: wij zullen de wereld hervormen, eu zij hebbeu de wereld overdekt met ellende. Zij hebbeu gezegd: vrijheid, en de gevangenissen zijn nauwlijk3 groot noch talrijk genoeg om de vrijheidsder vers te bevatten. Zij hebben ge zegd: gelijkheid, en zij hebben zich hooger verheven dan audereu, stijgende over de lijken hunner slachtoffers op een troon Zij hebbeu gezegd: rechtvaardigheid, eu zij heb beu zich verrijkt met het goed van wedu wen eu weezeu. Zij hebben gezegd: broe derschap, en broeders, zonen van hetzelfde vaderland, kinderen van denzelfden God, schepselen van deuzelfden Schepper hebben elkander beoorloogd eu vernietigd De Staat zonder God, de school zonder God, de maatschappij zonder Godwaartoe heeft dat alles geleid? Werpeu we een blik om ons henen en we zien er de monster achtige vruchten van. Eaue rampzalige verwildering der zeden is het natuurlijk gevolg van het toenemend materialisme. Want, gelooft de mensch aan geen eeuwig heid meergelooft hij niet aan een leven hiernamaals, waar het goede beloond eu het kwade gestraft zal worden, wat belet hem dan zijn wereldsche lusten bot te vie ren? Wat hindert hem hier te genieten, volop te genieten, door alle mogelijke ge oorloofde en ongeoorloofde middelen te ge nieten? Wat belet hem dan den rijke te vermoorden, om met diens schatten goeden sier te maken? Voor den materialist, den ongeloovige, bestaat er immers geen booger leven. Verbant men God uit het hart van den mensch, dan bestaat er voor hem geen wet meer, want God is wet. Frankrijk heeft zich eens verlaagd den Christus van zijne altaren te verstooten en in Diens plaats eeue godin, onder den naam van de Rede op den troon te plaatsen. Niet lang duurde het of er werd ingezien dat de maatschappij zonder God niet bestaan kou. De altaren werden hersteld, eu weder om als voorheen werd er gebeden: Veni Creator Spiritus. Overal zien wij de tijdgeest moderne wetten, moderne verordeningen scheppen, waar God eu Godsdienst wordt buitenge sloten. Waarom? Om het Geloof te onder mijnen en (zoo het mogelijk ware) Gods Kerk van de wereld te doen verdwijnen en den mensch tot het heidendom terug te voeren. Tegenover de wereldbeschavende instel lingen tot voortplanting van het Geloof, Martha (de bedroefde), Maria (de ster der zee), Rebi-kka (de welgevoede), Sara (de lieerschende), Seline (de vredelievende), Susanne (de lelie-reine), Sidouie (de visscheres) Zaïre (de bezoekende),Zela- mira (de stralende). Oud-Duitsch zijn de namen: Albertiue (de edel bero. mde), Emma (de huise lijke), Frieda en Frederika (de vreedzame), Geer- truida (de speermaagd), Hedwig (de krijgszuch tige), Hulda (de vriendin), Carolina (de sterke), Mathilde (de Heldin), Mina eu Mignon, (de sierlijke) Selma (de rijke in bezittingen), en Wilhelmina (de beschermster). In de stad Shanghai heeft de regeering een op zeer vaderlijken toon vermanend edict uit gevaardigd, dat aan de geneeslieeren g.-riclit is eu waarin de volgende aardige zinsneden voorkomen: «Gij, geneesheeren moet uwe kennis tot wel zijn des volks dienstbaar maken; gij moet ook, als gij bij slecht weder wordt uitgehaald gewil lig komen en geen vermoeidheid voorwenden. De zieken verlangen naar den geneesheer als het zaad naar den i>geu Gij, g-neesheeren, denkt dikwijls dat gij machtig geleerd zijt, en toch zijn er onder u velen die niets anders dan giftmen gers zijn; doch gij moet weten dat niet het hooge heeft de moderne wijsheid eeue andere iu het leven geroepen, die men met recht kan noemen: voortplanting van het ongeloof. Daarvoor woiden gelden ingezameld, om in tijdschriften, dag- en weekbladen God en Godsdienst te belasteren eu te bespot ten. Niets wordt gespaard, alles wordt aan gevallen, alles wat den Christen maar hei lig en dierbaar is. En de godslasteraars hebbeu dan nog de schaamtelooze verme telheid zich te noemen: volksverlichters, volksbeschavers, volksvrienden! Maar, wat zijn ze anders dan verleiders en moorde naars, vijanden des volks Zij zijn erger dau koningsmoordenaars. Het lood der moordenaars treft slechts het lichaam, het veuiju der goddelooze pers doodt de ziel. De kannibalen onzer dagen verslinden het leven der maatschappij. Met alle mogelijke middelen wordt er gewerkt den Christelijken geest uit het volksbewustzijn te verbannen, alle sporen eener hoogere gedachten worden vernietigd. Van de hooge kerkelijke feestdagen worden dagen van zondig vermaak, uitspattingen en bachaualiëu gemaakt; maar van eene heiliging der ziel is geen sprake. Zonder het middelpunt der Kerk ver brokkelt het volksleven, want noch de Staat, noch de wetenschap zijn in staat deu stroom van 't gezonde leven te laten vloeien om het zedelijke leven te verfris- schen en te bevochtigen. Slechts de Kerk en de Kerk alleen is de wegwijzer en de wacht in 't menschelijk leven. De Kerk moet het middelpunt vormen, wil de wereld wederom gezond worden. Men lokke het volk op hooge kerkelijke feestdagen niet naar schandelijke festiviteiten, men leide het niet naar zinnelijke vermaken, maar men breuge de volkeren weder naar de bron van al het hooge en heilige, naar het goede en zedelijke, dau zullen zij den weg der genotzucht en der misdaden niet meer betreden, dan zal er ook wederom gesmeekt worden Veni Creator Spiritus! Mocht de Heilige Geest, die op de Apos telen nederdaalde, met zijn vuur de ver stokte harten verwarmen, dau zal de we reld het Pinksterfeest waardig vieren, de maatschappelijke ellende, die thans volke ren en natiën doet kwijnen, zal dan op houden en allen zullen met een en den- zelfden geest bezield zijn, een eu dezelfde liefde, de liefde tot het goede, de liefde tot God. Veni Creator Spiritus! loon het voornaams1 e is, maar de hulp. Gij moet de armen, die minder betalen kunnen dan de rijken, daarom niet minder zorgvuldig behan delen. Een geneesheer, die niet dadelijk komt als hij geroepen wordt, kan slechts op het halve loon aanspraak maken. Geneesheeren, die hunne bezoeken verzuimen, bewijzen daardoor dat- zij een slecht karakt/r hebbeu." Dat klinkt nogal niet heel barbaarsch. Maar niet in alle andere opzichten hebben de Chi- ueezen zulke verstandige begrippen. De kunst van improviaeeren wordt bij de Ita? lianen hoog in eere gehouden. Een hunner be roemdste improvisatoren was Pater Macedo, die tegelijk een goed dichter en een feacht geleerde was. Eens verdedigde hij in Venetië acht dagen lang in het openbaar acht verschillende theses, die hij vooraf had laten aanplakken. De eerste theses had den doge van Venetië tot onderwerp, de tweede den rijks-procureur en de overige gol den zes andere edelen. Op den laatsten dag gaf hij bovendien ieder, die maar wilde, vergunning om met hem over het een of ander onderwerp naar eigen keus te redetwisten, en daarbij wist Pater Macedo zijne antwoorden in sierlijk dicht maat te kleeden. Men kan zich wel voorstellen, In de jongste zitting der begrootiugs- commissie van den Rijksdag is een voor stel der Fortschrdts-partij tot uitstel der behaudeling van de begrooting verworpen. Den 23steu a. s. zal de commissie haar taak aanvangen en hoopt in twee en eene halve week daarmede gereed te wezen. De berichten omtrent den gezondheids toestand van prins v. Bismarck luiden nog vrij ongunstig. Hij wordt vreeselijk ge kweld door zenuwpijn, en de geneesheeren raden hem dringend aan, zich vau alle in spanning te onthouden. Het wetsontwerp tot wering van ma- nifestatiën langs den openbaren weg is thans eindeljjk bij de Fransche Kamer in gekomen. Aanleiding daartoe men was het m isschien vergeten gaf indertijd het manifest van Jéröme Napoleon. In de zitting der commissie voor het Toukiucrediet heeft de Minister van Marine medegedeeld, dat Hanoi den 20sten Maart 11. door 4000 Anamiten of Chineezeu is aangevallen, maar dat die aanval werd af geslagen. De Minister noemde het voor Frankrijk noodzakelijk zich daar thans blijvend te vestigen. Aan de Kólnische Zeitung wordt uit Parijs geschreven: Daar het met de inschrij vingen voor het standbeeld van Gambetta niet vlug gaat (er is tot dusver voor fr. 130,000 ingeschreven, en men wil een ronde som van een millioen bijeen hebben), zoo heeft men in vele plattelandsgemeenten tot een eigeuaardig middel de toevlucht genomen. Men laat door den plaatselijken omroeper bij trommelslag bekend maken, dat zij, die nog niet ingeschreven hebbeu voor het ge- denkteeken van Gambetta, door den maire uitgenoodigd worden, hunne bijdrage op het Raadhuis te brengen, waar alsdan hunne namen zullen ingeschreven worden. Daar nu de maire iu de kleine gemeente alver mogend is, eu een ieder vreest, dat, als hij niet op de inschrijviugslijst voorkomt, slecht aangeteekend zal staan bij den dorps potentaat, zoo zal de oogst der gedwon- geue belasting zonder twijfel rijkelijk ziju. Het Eugelsch Hoogerhuis verwierp met 91 tegen 67 stemmen een voorstel om de musea, schilderijen-verzamelingen enz. van den Staat ook des Zondags open te stellen, maar nam een tegen-voorstel dat daarop niet alleen al de geleerden van Vene tië, maar ook geleerden uit andere steden van lieinde en ver toestroomden. De zonderlingste on derwerpen werden den Pater opgegeven; maar geen oogenblik bleef liij in zijne berijmde ant woorden steken, en soms zelfs, als zijne tegen partij er niet uit komen, hielp hij haar op den weg. Wat allen in de grootste verbazing bracht, was dat Pater Macedo, toen het dispuut was afgeloo- pen, dadelijk in een gedicht van 200 coupletten den korten inhoud van al de onderwerpen, die hem waren opgegeven, nog eens samenvatte. Niet alleen was men verbaasd over het ijztrsterk ge heugen van den man en over zijner begaafdheid om zelfs de droogste onderwerpen dichterlijk te behandelen, maar niet minder over zijne uitge breide kennis in alle takken der wetenschap. Ten slotte maakte Pater Macedo nog- een schoon gedicht op Venetië dat, door hem eigenhandig op perkament geschreven, in de bibliotheek van St. Markus bewaard, maar later door den druk algemeen verspreid werd. Als een blijk van ver- eering schonk de Signoria den geleerden en begaafden man het burgerrecht van Venetië en bovendien verkreeg hij een professoraat te Pa dua, waaraan eene hoogere bezoldiging dan ge woonlijk verbonden werd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1883 | | pagina 1