N I E U W E No. 696. Donderdag 31 Mei 1883. 8e Jaargang. Twee machten. B U1T E N L A N HUM! ABONNEMENTSPB IJS Per 3 maanden voor Haarlem 0,86 Buiten Haarlem franco per post. 1, Afzonderlijke Nummers 0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BÜEEAU: St. Jansstraat Haarlem. AGITE MA NO® AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIE» Van i6 regels 30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers K P P E R S LAUREY. Twee machten bestaan er. die naar de heerschappij streven: de Katholieke een heid in haar ongeschonden, heilig Geloof en de eenheid der verloochening van de Goddelijke openbaring in de schrikwekkende apostasie. Doch de apostasie, vereenigd om te loochenen en te verdelgen, heeft God dank geen macht genoeg om stand te hou den of tot eene positieve eenheid te gera ken. Zij is slechts eene macht des doods. Maar welk eene macht des levens zien we daarentegen in de Katholieke eenheid! Het ongeloof meent in zijn waan, dat de helft der beschaafde wereld niet meer tot de Kerk behoort. Doch ziet men dan niet, hoe krachtig en machtig de Kerk is, zelfs bi] die natiën, wier regeeringen zich vij andig tegenover haar gedragen. Is de Kerk niet eene macht des levens in Duitschland, in Rusland, in Zwitserland, in Italië Men heeft in net Russische Rijk de eenheid van het Katholieke Episcopaat willen breken; maar ofschoon men de Bisschoppen naar Siberië zond, heeft men hen niet van hun Katholiek karakter kunnen ontrooven. Men heeft in het nieuwe Duitsche Rijk, waai de Bisschoppen in den kerker geworpen werden, niets bereikt dan eene bevestiging der onoverwinnelijke eenheid met den Stoel vau Petrus, niets dan eene heerlijke ge- loofsbekenteuis van millioenen Duitsche Katholieken. Men heeft langs den weg van bet geweld aan de geloovigen in Zwitser land de heilige tempels van het gebed en van het offer ontroofd, om ze over te le veren aan de dienaren van een verachte lijk schisma, doch die gewijde bedehuizen zijn leeg en verlaten gebleven, en men heeft gezien, hoe de kinderen der ware Kerk zich in schuren en stallen hebben verdrongen, om daar betere dagen gedul dig af te wachten. Het apostatendom had zich gevleid, Italië en zelfs Rome naar zijn beeld te vervormen; doch ten huidigen dage weet de wereld dat deze hoop ijdel was. 't Is waar de loge werkt met ijver, maar Italië is nog steeds Katholiek. Te vergeefs ook heeft men Frankrijk aan de Kerk trachten te ontrooven. Zij die thans la grande nationhet vaderland van den h. Lodewijk en Hendrik IV, in oproer bren gen, die niets verzuimen om dit land naar hunnen smaak en naar hunne politiek te vormen, moeten intusschen toch wel tot de erkenning komen, dat in Frankrijk de FE U1LLE TON. De blinde Getuige. Vervolg.) En hij schreed verder. Het ruischen van het water klonk steeds duidelijker; hij moest nu dicht hij de brug ziju. Op het oogenblik echter dat hij die bereikte en reeds den eenen voet op de planken gezet had, weigerde de poedel verder te gaan. Karo huilde, jankte en trok aan het touw als ware er hem nlles aan gelegen om zijn onge- lukkigen meester van het betredeu der brug af te houden. Werkelijk bleef de bliude angstig stilstaan, daar hij, gelijk gezegd is, vast op het zekere instinct van zijn schranderen hond vertrouwde. Hij stak derhalve zijn langen stok uit en on derzocht daarmede do brug, of deze wellicht beschadigd en daardoor voor hem gevaarlijk was. Hij deed dit snel en zeker en het zintuig van het gevoel was bij hem zoodanig geoefend, dat weinige seconden voldoende waren om hem te overtuigen dat hij zoover op de brug voort kon gaan, als zijn stok reikte. Dit deed hij dan ook onverwijld, terwijl hij den huilenden hond met geweld medetrok. groote werken en de groote namen alle aan de Katholieke Kerk toebekooren eu dat het Christelijke Fraukrijk nog bestaan zal, als al wat zij gesticht en gevormd hebben eene ruïne zal zijn. Eu welk schouw spel biedt ons Engeland Zijue groote man nen, zijne geleerden, zelfs de hoofden van het Anglicanisms keeren terug tot de Katholieke eenheid, en de politieke macht van Enge land bewondert en steunt vaak de geeste lijke macht der Kerk. Een ander teeken, dat ons de zegepraal der kerk verkondigt, is dat, wat sinds de verdrukking van den Apostoliscken Stoel zich openbaarde en ook nog in onze dagen duidelijk zichtbaar is. De revolutie heeft besloten, den Opperherder de middelen te ontnemen, die noodig zijn voor het be stuur der algemeeue Kerk, eu in zekeren zin is haar dit gelukt. Maar terwijl zij den Paus van zijne vrijheid en inkomsten beroofde, zonder dat de Machten, de Kei zers en Koningen hunne interventie aan boden, kwamen do Katholieken van de gati- sche wereld hunne milde gaven brengen aan den Stedehouder van Jezus Christus, met eene volharding die de vijanden der Kerk wanhopig maakt. De St. Pieterspen ning is thans eene uitstekende, vaste in- O 7 richting der Katholieke wereld. Voor hon derd, ja, voor vijftig jaren zou men deze inrichting als iets hersenschimmigs be schouwd hebben; toch heeft het Geloof die heilrijke zaak tot stand gebracht. Het valt echter niet te loochenen, dat de Kerk bij vele naties veel te lijden heeft; doch haar kruis is, als steeds, rijk aan een zegenvol leven. Dit leven openbaart zich in onze dagen door de herleving der groote heiligdommen der wetenschap, der liefda digheid eu der vroomheid. De groote hei- ligdommeu der wetenschap zijn de Katho lieke universiteiten, die zich op den bodem van het Credo verheffen. De groote hei ligdommen der liefdadigheid zijn de reli gieuze vereenigen, die talrijker dan ooit, in 't aanzijn komen en die voor alle men- schelijke ellende, voor de onkunde, voor de zwakheid, voor verlatene en verwaar loosde kinderen, voor afgeleefde grijsaards, voor zieken, voor krankzinnigen een held haftig offer bieden, dat alleen gebracht kan worden door zielen, die zich vrijwillig aan armoede, kuischheid en gehoorzaamheid hebben opgeofferd. De groote heiligdommen der vroomheid zijn de kathedralen, de ba silieken en de andere tempelen van den Vooruit, Karo! riep hij wrevelig. Waarom zijt ge toch bang, dom dier! Aan de brug schijnt toch niets te haperen! En wederom stak hij zijn stok uit, om de plauken verder te onderzoeken. Daar raakte hij een zacht voorwerp aan en ziju tastzin zeide hem dadelijk, dat het noch een stuk hout, noch een steen, noch een van ten wagen gevallen zak graan kon zijn, die voor hem lag; het voorwerp scheen hem toe een menschelijk lichaam te wezen. De trouwe poedel huilde en jankte erbar melijk en spande alle krachten in om zich los te rukken en terug te keeren. Maar te vergeefs; Gilpin hield hem stevig vast. Oho! wat is dat liiei-P mompelde de blinde ontsteld. Op het zelfde oogenblik meende hij in zijne onmiddellijke nabijheid de met moeite ingehouden ademhaling van een mensch te hooreu. Juist toen hij opnieuw onderzoekend zijn stok wilde uitsteken, werd -deze door een krachtige hand op zijde geduwd. Genadige Hemel! er is iemand hier! kreet de oude bedelaar, doodelijk verschrikt. Ach, goede heer, wie gij ook zijn moogt, doe mij geen leed en help mij uit den nood! Ik ben de arme blinde vioolspeler van Upton, sinds twee en vijftig levenden God, die overal hun ouden glans herkrijgen en zich op liet naderend groo te Te Deunt der Christenheid voorbe reiden. Een teeken des tijGs is het ook dat het God behaagde tot de wereld van net onge loof door de stem van het wonder te spre ken. Wij weten nu zeer goed dat de apos tasie die wonderen door haren spot illu soir wil maken, maar wij zijn er ook van overtuigd dat de apostasie slechts spot, omdat zij bang is. Feiten blijven feiten en zonder twijfel zijn eu blijven deze voor de apostasie, een bron van angst en ont steltenis. Beschouwen we ten slotte de houding der vijanden tegenover de Kerk. Is zij niet uitsluitend eene houding van geweld, list en leugen? Overal is men er op uit om de leer der Kerk te bestrijden. De voor standers der gewetensvrijheid willen in wer kelijkheid slechts hun staatsgodsdienst op dringen of liever gezegd de godsdienstloos heid van den Staat, d. i. hunne leeringen, hun scepticisme, hunne ontkenning, ouder het masker eener onmogelijke neutraliteit. En zulk een intellectueel despotisme, het verschrikkelijkste van alle, willen zij ten koste der Christelijke familiën zelfs daar invoeren, waar de geloovigen de meerder heid hebben. Dat is nog niet alles. Het aanschouwen der Kerk verbittert hen, als het licht, dat in een ziek oog valt. Hon derden malen hebben zij reeds geschreven en geroepen, zijt schismatiek, protestantsch, zijt een Muzelman, zijt zelfs heiden van het Braruanisme, zijt alles wat ge wilt, maar zijt geen Katholieken; ontvlucht de Kerk En toch welk eene Kerk! Het is de Kerk der Apostelen eu Martelaren, de Kerk der h. Vaders en Leeraren, de Kerk van een Athanasiu3 eu Augustinus, van een Am- hrosius eu Cbrysostomus, van een Leo, van een Gregorius van Rome en van Na- zianze, de Kerk der ordestichters, vau die onvergelijkelijke heldenfamiliën, die het aan zijn der volkeren hébben vernieuwd en die ook nog in onze dagen niet hebben opge houden hen te heiligen; de Kerk van een Benedictus en Berriardus, van een Norber- tus, van een Domiuicus en Franciscus, de Kerk van een Ignatius en Franciscus Xave- rius, van een Philippus Neri en Cajetan de Thieune, van een Franciscus van Sales eu Vincentius van Paulo, vau een Lasalle en Alphonsus van Liguori; de Kerk der jaren van het licht mijner oogen beroofd, ik heb Houd den mond, oude gek, met uw geklaag! sprak de rauwe stem, waaraan de bedelaar terstond den man weder herkende, die hem even te voren een shilling gegeven had. Ik heb uwe gekke kunsten nu lang ge noeg aangezien. Voorwaarts, scheer u dade lijk weg! Ach! goede heer, mijn poedel wil niet! Sla er dan op los, of wil ik het doen? Ach neen, ach neen! mijn goede poedel kan geen slaag verdragen! Hij is er op afgericht mij, armen man, te waarschuwen wanneer mij gevaar dreigt. En daar hij volstrekt niet over de brug wil, moet ik aannemen dat mij eenig gevaar dreigt: misschien zijn er planken door gebroken en gaten ontstaan, door welke ik in den stroom zou kuunen vallen en dan ware ik redde loos verloren! Daaraan was toch niets verbeurd, want dan behoefdet gij niet meer op zulke erbarme lijke wijze aan den kost te komen. Doch stel u maar gerust, de brug is volkomen veilig. Er ligt toch iets in den weg ik sliet er tegen Bekommer u daarover maar niet. Wat is het dan5 groote mannen der wetenschappen uit de dagen van den Alexandrijn Clemens eu Origines tot Thomas van Aquine eu Bo- naventura, tot Fenelou en Bossuet; de Kerk, wier hoogheilig Offer alleen in staat is, de traditiën van alle volkereu over den zondeuval eu de Verlossing te verklaren; de Kerk, wier Sacramenten alle wonden der ziel genezen en wier groot Sacrament der liefde den dorst der zielen stilt eu dat aan de meuschelijke zwakheid de kracht geeft, die men niet alleen waarneemt bij de Heiligen, maar ook bij alle Christenen in elke sociale positie. Maar juist deze glorie der Kerk is het, die 't ongelooi ver bittert. De Kerk draagt het zegel des Meesters. Op de dagen van beproeving en vervol ging volgen de dagen van zegen eu fcri- urnf. De gausche geschiedenis der Kerk is- daarvoor een bewijs en onze tijd zal dat bewijs ongetwijfeld opnieuw leveren. Ver geten we niet dat aan het Kruis het woord vervuld is: »Ik heb de wereld overwouueu,« eu dat tot ons het andere woord van den grooten Overwinnaar aan het Kruis gericht is: Waarlijk, waarlijk, ik zeg u, als het tarwezaad, dat in de aarde valt, niet sterft bljjft het alleen; sterft het, dan brengt het vele vruchten voort.Wat hebben wij dus te vreezeu? Immers onze vijanden arbeiden tegen hun zin aan den oogst voor de Kerk v auGod. In een bericht uit Saigou van 56 dezer wordt het volgende gemeldDe comman dant Rivière een uitval doende met 400 man, werd door eene sterke overmacht aange vallen, zoodat hij zich moest terugtrekken naar Hanoi. Toen was het dat hij gedood werd. De majoor Berthe de Villers is doo delijk gewond. Het verlies der Franschen is aan dooden 26 en aan gekwetsten 51 man. De troepen zijn in hunne stelling terug gekeerd, en zij bezetten nog altoos het aan Frankrijk afgestane grondgebied en de koninklijke pagode. De kapitein ter zee Beaulieu voert thans het bevel over de troepen te Hanoi. Uit Cochinchina zijn aanzienlijke versterkingen derwaarts gezonden. Admiraal Bouet zal het oppercommando over het bezettings-corps van Tongkin aan vaarden. De minister van koloniën en marine Het ishet is och! het is een oud vermolmd stuk van de leuning, dat de een of andere dronkaard er af gerukt en midden op de brug geworpen hoeft, vermoedelijk met het doel om de opzichters van den Waterstaat te bewijzen, dat de oude brug dringend her stelling noodig heeft. Zoo, zoo! Nu dan heeft mijn poedel wer kelijk ongelijk. Wilt gij wel stil zijn, Karo? Wat behoeft gij voor een stuk hout bang te wezen dom beest! De hond liet zich echter niet tot bedaren brengen, hoewel Gilpin hem zoo dicht naar zich toe trok, dat hij het arme dier haast verwurgde. Het huilde, jankte eu bromde in alle tonen. Ilahaha! lachte de onbekende en deze akelige lach drong den bedelaar door merg en been. Nu, als het dan anders niet gaat, wil ik uw houd van den angst bevrijden en het stuk hout in het water werpen. De bedelaar hoorde een trekken en slepen, daarna scheen de onbekende met alle inspanning zijner krachten een zwaar voorwerp tot aan de hoogte der leuuing op te heffen. Dadelijk daarop volgde een geweldige plomp in den stroom, zoodat het water hoog opspatte en klaterend terugviel. Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1883 | | pagina 1