NIEUWE \o. 702. Donderdag 21 Juni 1883. 8e Jaargang. Zondag. BUITENLAND, 0,06 HAARLEMS ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem Buiten Haarlem franco per post. Afzjnderlijke Nummers j 0,85 1,— Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. rui ./g*r Vi rMAlNTlEKüR i fT—iï AGITE MA NOR AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIEN Van 16 regels- .30 Cents Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers K UPPERS LAUREY. Wij hebben reeds vroeger in een onzer hoofdartikelen eeue beschouwing gegeven van de Zondagsrust en Zondagsheiliging in verband met het maatschappelijk leven; het komt ons thans, nu dit onderwerp een topic of the day is, niet ongepast voor, ook eenige denkbeelden te ontwikkelen bij de beantwoording vau de vraag: welke be- teekeuis heelt de Zondag voor den Christen Daartoe diene dus het volgende: Zondag, c zoo schreef in het jaar 1851 de beroemde Engelsche Kardinaal Wise man, .Zondag, dit woord klinkt in de ooren van den Katholiek als eeu dag van glans en vreugde, als een dag van blijheid in huis en daarbuiten, als een dag van lofzangen, hymnen en hoogverheven gebe den.* En inderdaad, zoo is het, of althans zoo moet het zijn! In een Christen hart moet het woord .Zondag* gevoelens van vreugde en heiligheid, gevoelens van een diepen, innigeu vrede verwekken. Eu waarin is de oorzaak hiervoor te zoeken? Hij die voortgezweept door de woeste baren van den anti-christelijkeu tijdstroom, alle begrip vaD godsdienst verloren heeft, zal onge twijfeld het antwoord schuldig blijven. Hij vindt niets liefelijks en verhevens in den .profanen naam Zondag* omdat deze dag aan eene instelling toebehoort, die ver plichtingen oplegt welke »de wet der- hu maniteit* heeft afgeschaft. Niet ten onrechte heeft de heilige Kerk vader Ignatius den Zondag den Koning der dagen genoemd. Wat de zon voor onze aarde is, dat is de Zondag voor de andere dagen, hun licht, hun leven, hunne kracht. De Zondag is de eigenlijke dag van den Godsdienst, welke bestaat in de eeuwige verbinding van den meusch met zijn God. De Zondag is eeu dag des Heeren, den dits dominicadoch hij is ook een dag voor ons menschen, eeu noodzakelijke en heilzame dag, een dag die de mteste geloovigeD al leen den hunnen kunnen noemen, omdat de zes andere hun niet toebehooren, maar aan de andere menschen, voor wie zij vaak een hard en zwaar slavenjuk torschen moeten. In het Oud Verbond werd de zevende dag, de Sabbath, als den rustdag van God en de menschen gevierd. »En God voleindigde,* zoo lezen wij in de Gewijde Bladen, »op den zevenden dag zijn werk, dat Hij had gemaakt. Eu God zegende den zevenden dag en heiligde hem.* Was dus de grond, waarop de viering van den Sabbath in het Oud Verbond rustte, de volein ding van het scheppingswerk door God, FEUILLETON. De blinde Getuige. Vervolg en Slot.) Er ontstond eeu geweldige opschudding in de gerechtszaal. Talloozo stemmen riepen: Het oor deel Gods! Het oordeel Gods! Linton is de moordenaar! Pratt is onschuldig! God zelf heeft door den blinden bedelaar den moordenaar aan gewezen. De opperrechter hief de zitting op en deed de zaal ontruimen. Maar nog uren lang stonden buiten op het marktveld de lieden in dichte groepen bijeen en bespraken met opgewondenheid het verbazingwekkende voorval. En gelijk het gewoonlijk pleegt te gaan, wanneer een aanzien lijk man onverhoeds van zijn hoog standpunt nederstort, zoo ging het ook nu. Een ieder wist onmiddellijk iets van den heer Linton te zeggen: men herinnerde zich dat er reeds dikwijls gemompeld was, dat het met Linton's boekhou ding en verantwoording van zijn beheer niet zoo treedt in het Nieuw verbond, waarde Almachtige alle plechtigheid en feestelijk heid van deu zoo hoog vereerden Sabbath op den Zondag heeft overgedragen, de vol einding van het Verlossingswerk als oor zaak der Zondagsviering op. Beide werken, der Schepping en Verlossing, zijn alzoo de verheven onderwerpen der Christelijke Zon dagsviering. De dag des Heeren moet onzen geest terugvoeren naar den- aanvang der tijden toen het scheppende »y?a<« het lange zwij gen verbrak en de aarde met alles wat daar in en op is in 't aanzijn riep. Deze dag. moet ons de daad der Almacht in herin nering brengen, door welke de Schepper alle wezens bet aanzijn gaf. De Christe lijke Zondag is de steeds wederkeerende herinnering aan den scheppingsmorgen, op welken de millioenen werelden en wezens uit de hand van den Almaehtigen voort kwamen. Wij begrijpen het sidderen en beven van den geloovigen Christen bij de gedachte aan de almacht, wijsheid en liefde des Heeren, eene gedachte waarheen zijn geest telkens terugkeerten zoo verheven als de Schepping zelve is, moeten ook 's menschen gedachten en gevoelens zijn. Doch deze gevoelens moet hij ook uit drukking geven door zich met de gansche Schepping te vereenigen om den Heer lof zangen en dankgebeden op te dragen. Dit was immers ook de beteekenis van den voorckri3telijkeu Sabbath en dit is ook het doel van den Christelijken Zondag. Deze laatste is echter ook de gioote gedenkdag van de zegepraal des Heilaods, over duis ternis, zonde en dood; hij is de dag, waarop Christus, als de opgaande zon, in het licht der verrijzenis schitterde. Op den dag des Heeren komt deze tweede, nooit ondergaande zon, met bizondere plechtigheid over de aarde. Al mogen de wolken op dezen dag de zichtbare zon bedekken, haar hemelscheu stralenglans dringt door de kleurige ven sters der kathedraal evengoed, als door de bescheiden vensters van het nederige dorps kerkje. Toen de Verlosser, door zijne ver rijzenis de bron van het eeuwige leven, die opgedroogd was, wederom deed vloeien en haar levend water in de zending van den h. Geest over de Apostelen was uit gestort, had de verplichting van hetSabbath- gebod opgehouden te bestaan; de Zondag was in zijne plaats getreden. Immers de eerste dag der week moest, als de dag der verrijzenis, op de Christe nen den meesten, den heerlijksten indruk maken, omdat hij de steeds wederkeerende gedenkdag is van het feest der verrijzenis. Op de verlossing en hare voleinding door volkomen in den haak was. Ja, nu kon men zich den samenhang gemakkelijk verklaren! Middelerwijl hielden de heeren van het gerecht een geheime beraadslaging. De uitslag hiervan was, dat Pratt voorloopig naar de gevangenis teruggebracht werd, totdat de zaak geheel tot klaarheid zou zijn gekomen. Nochtans zou hij beter voedsel bekomen en ook ongehinderd bezoeken mogen ontvangen van welk verlof zijne betrekkingen dadelijk gebruikmaakti n. De bewustelooze David Linton werd tot be zinning gebracht en hem aangekondigd, dat hij als verdacht van moord op Samuel Bogers, in hechtenis moest worden genomen. Zonder een woord tot verontschuldiging in te brengen, liet hij zich door de gerechtsdienaars wegvoeren. Er werd huiszoeking bij hem gehouden. In eene geheime schuiflade van zijne geldkast vond men het horloge, de beurs en de brieventasch van den vermoorde. Toen hem deze voorwerpen bij zijn verhoor vertoond werden, bekende hij de daad, daar toch loochenen hem niet meer baten kon. De toedracht der zaak was als volgt: Eeeds sinds jaren deed Linton zaken met den de verrijzenis, berust onze opstanding tot een nieuw leven, dat vastgeworteld is in bet Geloof, opbloeit in de Christelijke hoop en in de liefde tot vrucht rijpt, om een maal in onze toekomstige verrijzenis en in de aanschouwing van God zijne volmaking te vinden. Daarom is het opstandingsfeest voorna melijk de dag des Heeren en de Zondag de wekelijksche herhaling van dezen dag, dien de Heer heeft gemaakt. In dien dag moeten wij de afbeelding van deu eeuwigen Babhath vinden; dat is de heerlijkste Zondags viering. Het zijn alzoo twee groote Goddelijke werken die op den Zondag moeten worden herdacht, dat der Schepping en der Verlos sing, en met recht noemen wij derhalve dezen dag den dag des Heeren, den Koninklijken dag, den dag der vreugde. Het ontwaken op dien dag is voor den Christen meer dan ooit een ontwaken tot den Heer. De geloovige heeft de aardsche zorgen voor eenige uren vergeten om zich met den Hemel, zijn eigenlijk vaderland bezig te houden. Gereedschappen en werktuigen rusten. Vriendelijker groeten wisselt de vriend met den vriend, de bekende met deu bekende, en iedereen spoedt zich ter kerke om het woord Gods te hooreu om in het heilig Offer der Mis de vernieuwing van het offer des Kruises bij te wonen en den verzoe ningsdood van Christus te vieren. De arbeider treedt in de kerk, waar hij het woord Gods hoort; hier vindt hij eeu genot, dat hij nergens kan verkrijgen. Het welluidend gezang aan 't altaar en op 't koor treft zijn oor, zijn oog verlustigt zich aan de edele vormen van het marmer of metaal en aan de schoone lijnen en versieringen van den tempel Gods. Maar door meer dan dit alles wordt zijn hart bewogen en ge reinigd door de woorden van den Dienaar Gods, die hem aan zijne verlossing her innert, aan zijne plichten, aan zijne onster felijke hoop. Het is een dag van rust, waarop de onschuldige vreugde der familie geen wenscb, geen illusie maar werkelijkheid is. Aan de zijde zijner echtgenoote, omgeven van zijne kindereu, oefent hij de edelste en liefelijkste heerschappij; hij kent zijne on derdanen, zij vormen zulk een groot deel van zijn eigen hart; zij kennen hem, zij geven hem nauwkeurige rekenschap van hunne behoeften en de liefde voor den arbeid wordt opnieuw aangewakkerd, om voor de bevrediging dier behoeften te zorgen. Zoo ontspringt uit deze Zondagsrust een lichamelijk en geestelijk herleven; en deze ontspanning, die men een betreurenswaar- digeu lediggang durft noemen, is integen- bankier Rogers die hem tot vele gewaagde beursspeculatiën verleid had, die aanvankelijk gelukkig, daarna echter hoogst ongelukkig uit gevallen waren. Het kwam zoover dat hij de hem toevertrouwde gelden zijner pupillen aan spreken moest, om zijne verplichtingen na te komen, daar hij diep in de wisselschulden stak. Ten laatste wilde Rogers de wissels, welke hij van Linton in handen had, niet meer verlengen en daardoor moest de Uptoner koopman geruïneerd worden en zijn oneerlijkheid aan den dag komen. Vergeefs had hij den bankier om uitstel gesmeekt. Om zich te redden besloot hij eindelijk hem te vermoorden en zich daarbij san de wissels meester te maken, tot welker afdoening hij ver plicht werd. Hij wist dat Rogers ze in zijn brieventasch bij zich droeg. Ook was hem bekend dat de bankier te voet van Upton naar Tavi stock en terug zou gaan. Daarop bouwde hij toen zijn misdadig plan. Hij kwam hem schijn baar toevallig togen, sloot zich op den weg naar huis bij hem aan en doorschoot hem verraderlijk op de brug in de kloof, met een tot dusver in den zak verborgen gehouden pistool, zonder deel eeu vruchtbaren grond. Want na het genot dat zij geeft, neemt de werkman den arbeid met vernieuwde krachten ter hand, zonder de vreugdeloosheid, die den arbeid als eene veroordeeling beschouwd. Dat de beklagenswaardige gewoonte, dien heerlijken dag te ontheiligen, meeren meerde overhand neemt, is van algemeeue bekend heid en 't werd reeds vroeger door ons ge releveerd. 't Is waarlijk pijnlijk voor het Christelijk hart de ontheiliging der Zon dagen te moeten aanschouwen, die de men schen belet, aan die machtige aange legenheden te deuken, welke onze blikken leiden naar eene zekere en gelukkige eeuwig heid. Wordt vervolgd.) De Pruisische Landdags-commissie voor de kerkelijk-staatkundige voordracht heeft deze met 18 tegen 8 stemmen goedgekeurd, gelijk ze in eerste lezing was vastgesteld. De meerderheid bestond uit de leden van het Centrum, de conservatieven en één lid der Fortschritls-gnxilf Men acht de aanneming der voordracht thaus zeker. Woensdag wordt het rapport voorgelezen en Vrijdag of Zaterdag a. s. volgt de behandeling en de vermoedelijke aanneming. Bennigseu ontving dezer dagen eene de putatie van nationaal-liberalen in Hanno ver, die hem een adres aanboden. Hij ant woordde dat bij zijn mandaat had neder- gelegd uit overtuiging dat voor zijne staat kunde en verzoeningsgezinde richting thans geen plaats en succes te wachten is. Hij hoopte dat de stemming zou omslaan. De Fransche Kamer heeft de artike len 1 tot van het ontwerp betreffende de beroepssyndicaten aangenomen en de verdere behandeling tot later verdaagd. Door don afgevaardigde Reille is een voor stel tot oprichting van een koloniaal leger ter tafel gebracht, waarmede de ministers van marine en oorlog zich niet vereenigen. Ook heeft de heer Rouvier het rapport overgelegd over het wetsontwerp tot het verschaffen van de vereischte gelden om de in nood verkeerende en geslotene spaar banken te heropenen. De behandeling volgde dadelijk. Het ontwerp is zonder beraad slaging aangenomen met 299 stemmen tegen 3. Eergistereu-avond is in de Moutmartre eeue vergaderiug van socialisten gehouden, door 1800 ongeveer bijgewoond, welke eene resolutie aannam waarbij herziening dei- constitutie geëischt wordt. te vermoeden dat die oude blinde bedelaar, het eenige menschelijke wezen dat hem en Ro gers op den wég ontmoet had eenmaal als wreker van den doode en redder van den onschuldige tegen hem, deu moordenaar, zou optreden David Linton wachtte den dag der veroor deeling niet af; hij verhing zich in de gevange nis. Thomas Pratt was natuurlijk terstond in vrijheid gesteld geworden. De erfgenamen van Samuel Rogers, wien een zeer rijke nalatenschap ten de 1 gevallen was, schonken hem een schade loosstelling van driehonderd pond sterling en even zooveel aan den blinden vioolspeler Gilpin, Buitendien zamelden eenige medelijdende men schen voor hen heiden nog eenige honderd pond sterling in. Daardoor verbeterden zich Pratt's omstandigheden zoodanig, dat hij voortaan ge lukkig en vi-rgenosgd leven kon. Gilpin stond zijn kapitaal tegen eene hooge lijfrente af en behoefde nu niet meer als bedelend vioolspeler met deu trouwen Karo op de jaarmarkten rond te trekkeu. Onder goede verzorging leefde hij weltevieden nog een reeks van jaren.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1883 | | pagina 1