N I E W E Zondag 16 September 1883, 8e Jaargang. De eeuwige stad. BUITENLAND. No. 727. Het is een machtige, geheimzinnige aan drang, die jaarlijks duizenden uit alle streken naar de stad der zeven heuvelen trekt, al hebben deze duizenden niet altijd dezelfde beweegredenen, oogmerken, doeleinden en wenschen; in de eeuwige stad is echter bijna alles vereeuigd, zoodat aan de meest ver schillende belangen kan voldaan worden, zoowel aan die van den geleerde en kunste naar als aan die van den eenvoudigen, ge- loovigen, vromen pelgrim. Macht van eenvoudige muziek. De bevolking van Londen. Bouwkundige merkwaardigheid. Fransche benamingen. ABONNEMENTSiPBIJS Per 3 maanden voor Haarlem Buiten Haarlem franco per post. Afz mderlijke Nummers j 0,8b 1- 0,06 Dit "blad verschijnt Elken WOENSDAG en ZATERDAG BUEEAU: St. Jansstraat Haarlem. AGITE MA NOH AGITATE. PBIJS DEB AD VERTEN TIEN Van 16 regels30 Cents Kike regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentiën worden uiterlijk Diusdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers KÜPPERS LAUREY. Rome is onder de wereldsteden van Europa de oudste. Voor dat Parijs, Londen, Berlijn en Weenen bestonden, was Rome reeds groot en zijne grootheid en wereld-historische be- teekenis heeft het zes en twintig eeuwen staande gehouden. Groot door de dapperheid zijner legers, door de beproefde staatkunde zijner bestuurders, door de soliditeit zijner bouwwerken, door de uitoefening van het recht, door eene rij van burgerdeugden die door God niet onbeloond zijn gelaten, was het heidensche Rome als hoofdstad der wereld geëerd, gaf het aan ontelbare volken wet ten en werd het 't brandpunt der beschaafde wereld, terwijl het zich langzamerhand uit het heidendom verhief om de heilige plaats te worden waar de opvolgers van deu groo- ten Petrus hun zetel zouden vestigen. Rome is eene wereldstad van gansch bizonderen aard en wegens haar universeel karakter met geen andere wereldstad te vergelijken. Niet door eene massa moderne gebouwen is Rome eene ware wereldstad, maar door zijne onvergelijkelijke geestelijke macht, om dat het door den Stoel van Petrus, hoofdstad van den aardbol is geworden en door deu Godsdienst eene nog uitgestrektere heer schappij ontving als ooit door de wapens, of door aardsche heerschappij werd ver worven. Rome is de meest leerrijke stad der wereld. Wel geven ons de ruïnen van Ninive, Babylon, Thebe en Memphis ernstige lee ringen; wel heeft Jeruzalem ook na zijne verwoesting en na het verlies van zijn tem pel de heiligste herinneringen door het graf van de* Verlosser; maar nergens spreekt de geschiedenis zoo juist en duidelijk dan hier in het Sion van het Nieuw Verbond; nergens is het bestuur der Voorzienigheid over de gausche menschheid zoo glansrijk en glorievol dan in deze door God als het middelpunt zijuer Kerk uitverkoren stad. Het is onmogelijk de gedenkteekenen F E U I LL ET ON. Chirurgie iu de Zuidzee. De geneesheeren op (le Zuidzee-eilanden heb ben veel overeenkomst met de toovenaars bij de Indianen. Maar al maken zij ook veel hocus-pocus, toch weten zij werkelijke genezingen en chirur- gicale operaties met goed gevolg ten uitvoer te brengen. Onlangs verhaalde W. Powell van de inboorlingen van het eiland Nieuw-JBrittanuië, die nog tegenwoordig menscheneters zijn, dat hunne chirurgicale instrumenten uit obsidiaan of haaien- tanden bestaan. Als er een arm of been gebroken is, wordt het vleesch met deze instrumenten tot op het been doorgesnedendit wordt dan terecht- gelegd en een stuk bamboes er naast ingevoegd om het recht te houden. Daarop wordt do wonde verbonden. Als het been weder aaneensluit, komt het bamboes uit de gemaakte wonde, en deze mag nu genezen. «Ik heb lieden gezien," zegt Powell, „die deze operatie ondergaan hadden, en met gemak verder gingen. Ik heb ook een man ge zien, wien nieuwe, van paarlemoer gemaakte tanden ingezet waren. Dat was op de volgende wijze gedaan. Het tandvleesch werd op de plaats, Waar de nieuwe tauden noodig waren, in de lengte tot op het been doorgesneden: dan werd des ouden tijds, de heerlijke schatten van oude en nieuwe kunst, de woudervolle ont- dekkiugeu in de catacomben, ook maar in 't kort aan te duiden; moge het voldoende zijn op de ruïnen der heidensche wereld te wijzen, die zoo luide verkondigen dat de vooruitgang in materiëele dingen en de be schaving van het leven, de volken en Staten niet voor verval en bederf behoedt, zooals dat in deu Romeinschen keizertijd is waar genomen. Wij hebben gezien dat de moreele kracht de physische overwint, dat de tem pels, de paleizen, de amphitheaters, detriumf- bogen en obelisken der heidensche wereld aan het Kruis dienstbaar moesten worden, aan het Kruis dat vereerd en gehuldigd werd door Keizers en Koningen, die dan gezegend werden door God, als zij hunue beloften getrouw vervulden, die door Hem verlaten werden als zij hunne beloften niet gestand deden. Tallooze weldadige en nuttige in richtingen werden in Rome door de vader lijke regenten, de Pausen, in het leven ge roepen, welke aanleiding gaven tot het stichten van soortgelijke instituten in de overige Christenheid. Als een heerlijk voor beeld voor vorsten en volken beoefenden de Pausen de werken van barmhartigheid, vestigden zij scholen, bibliotheken, rjjke verzamelingen en prachtige Godshuizen, opdat de van Gods- en rechtswege aan den Stedehouder van Christus en door hem aan de gezamenlijke Katholieke wereld toebe- hoorende stad ook de waardige hoofdstad der gansche Christenheid zijn en blijven kon. Rome is ook de heiligste stad der wereld. Geen andere stad kan zooveel wonderen der goddelijke genade aanwijzen, geen andere stad bracht zooveel bloedgetuigen van Christus voort, zooveel helden des Geloofs en der Hoop, zooveel offers der Liefde en dat nog wel tot deu huidigen dag. Laten we ons niet verblinden door den uiterlijken schijn. De heilige zielen zoeken de eenzaamheid, de verborgenheid, de deemoedige deugd leeft in de stille cel, de misdaad daarentegen vertoont zich op markten en pleinen. Maar, zal wellicht deze of gene vragen, wij zien in het hedendaagsch Roineiüsche volk niets heiligs. Men denke daarbij echter wel op de omstandigheden. Immers de hartstochten der begeerlijkheid, het voorbeeld van andere groote wereldsteden, de door de revolutie geslagen wor.deu, de verleiding van de met aardsche middelen rijk voorziene scheur makers, 't zijn alle zaken die het Katholicis me bestrijden en het af breuk trachten te doen. een stuk paarlemoer vau de noodige grootte en vorm ingezet, dat op het heen rustte, waarna het tandvleesch weder met een klein toestel van bamboes werd samengedrukt. Gedurende de ge nezing moest de patiënt een zacht voedsel gebruiken om de genezing niet te storen." De zwarte inboorlingen van Nieti w-Brittannië laten zich bizonder veel aderlaten. Als iemand hoofdpijn heeft, binden zij hem een doek om het hoofd en snijden dan diepe schrammen in de huid totdat er veel bloed vloeit. Heeft dat genoeg gevloeid, dan stremmen zij verdere bloedvloeiin door aanwending van gebrande kalk. 't Is iets zeer gewoons menschen te zien, die in het gezicht, op de borst, de armen en beenen met de littee- kenen van zulke chirurgicale operatiën bedekt zijn. Von Bismarck, dus verhaalt de zanger Scaria, die langen tijd bij hem verblijf hield, is op mu zikaal gebied geen vriend van Richard Wagner. Ook met andere groote componisten dweept hij niet. Zijne geheele liefhebberij voor muziek be perkt zich eigenlijk tot eenige studentenliederen en het sentimenteele couplet uit den Waffen- schmieduEinst war ich ein Jüngling mit locki- gem Haar." Het laatste stuk heeft de Vorst den Doch niettegenstaande den hevigen strijd dien de Kerk te strijden heeft, hield de kern van het oude Romeinsche volk zich steeds vast aan de beginselen en tradities der vaderen en verreweg de meerderheid van (j het Romeinsche volk verdient ook nog in onze dagen den lof dien het ruim achttien honderd jaren geledeu van den grooten Apostel ontving met de woorden: »Uw Ge loof, wordt in de gansche wereld verkon digd.*Evenmin als de onheiligheid vau o r* enkele leden schade doet aan de heiligheid der Kerk, evenmin kan zij schade doen aan haar voornaamste deel. Rome heeft echter ook den naam van heilige stad door de heilige Roomsch-Katholieke Kerk, door den heiligen Stoel, waarop het Opperhoofd der Kerk re sideert, de toeverlaat der gerechtigheid, de wachter der heiligheid, de stem der waar heid, zonder wien, zooals eenmaal de h. Ber- nardus tijdens de verbanning van Eugenius III schreef, Rome niets ware dan een lichaam zonder hoofd, een aangezicht zonder oogen. Hopen we dat door Gods goedheid Rome, waar de opvolger zetelt van Hem, die de sleutels van het Hemelrijk ontvangen heeft, die licht en kracht naar alle kanten ver spreidt, ten spoedigste moge verlost wor den van de overheersching waaronder het thans, dank zij der onzalige revolutie, jam merlijk gebracht is. Eene depeche uit Weenen meldt dat de Grootmarschalk van het hof het testament van den Graaf van Chambord niet openbaar zal maken. Zooals wij reeds meldden, zal ieder belanghebbende kennis krijgen van het ge deelte dat hem aangaat. De correspondent van Figaro* beweert echter het testament gelezen te hebben en deelt hieromtrent het volgende mee: Het stuk draagt de dagteekeuing van 4 Juni en is geschreven door den Graaf zelf, na zijn terugkomst uit Görz te Frohsdorf. Het bevat geen enkel woord politiek en er is ook geen spraak in van troonopvolging. Don Carlos en don Alfonso van Spanje zijn er insgelijks niet iu ge noemd. Het testament begint met de woorden. »Ik sterf als goed Christen, als Roomsch Katholiek. Ik haat niemand; ik vergeef »aan allen die mij kwaad deden en smeek >om vergiffenis aan al de personen welke »ik zou kunnen beleedigd hebben. »Ik zanger herhaaldelijk verzocht hem voor te zingen, en de ijzeren Kanselier moot er zoo door getroffen zijn geweest, dat de tranen hem in de oogen ston den. Prins Friedrich Karl, die anders juist niet den naam heeft voor teedere indrukken vatbaar te zijn, laat zich bijna eiken avond door een zijuer adjudanten, die trouwens een zeer goede stem heeft, volksliederen voorzingen, 't Moet meer dan eens zijn voorgekomen, dat de Vorst daardoor ten diepste werd bewogen. Bij de laatste volkstelling is gebleken, dat Londen 43/< mdlioen inwoners heeft. Dat is het dubbele vau de geheele bevolking van Dene marken, met inbegrip van Groenland, bijna het driedubbele van de bevolking van Griekenland, meer dan aclittienmaal meer dan het getal zielen iu Montenegro, eenige duizenden meer dan het dubbele van het getal in Bulgarije, drie vierden millioen meer dan iu Nederland, meer dan er in Zweden, of Noorwegen, of Zwitserland zijn. Op den rechteroever van de Trauu bij Lam- bach in het Salzkammergut staat de merkwaar dige Wallfahrtskirche Caura. Daarin is het mys. terie der h. Drieëenheid op zeer naïeve wijze bid den Almachtigen God om het heil mijner ziel«. Verder neemt de Prins schikkingen aan gaande zijn roerendeen onroerende goede ren. De fortuin van den Graaf van Chambord aan roerende goederen beloopt ongeveer acht millioen florijnen of 20 millioen frank iu verschillende obligatiën. De onroerende for tuin bestaat uit de goederen te Chambord en te Sint-Hubert in liet Banaat; het goed in Gallieië, dat te Frohsdorf en eindelijk het kleine landgoed iu Stiermarken, waar de hertogin van Berry overleden is. De Gravin heeft tot aan hareu dood het vruchtgebruik vau alles. Zij moet nochtans aanstonds de legaten uitbetalen. Na haren dood wordt de fortuin verdeeld tussehen de hertogen vau Panna en dieus broeder, den hertog vau Bardi eu wel, zóó als wij reeds gemeld hebbende eerste krijgt 2/3 en de tweede 1/3. De legaten zijn teu getale van zeven: De Groothertogin Alice vau Toscane krijgt 500.000 fraDk. De hertogiuMarguerita, gemaliu vau Dou Carlos, 500.000 frank. Voor het werk tot Voortplanting des Ge loofs te Lyon 400.000 frank. Een gelijke som voor den St. Pieterspenning. 100.000 fr. voor de armeu van Parijs. 20.000 frank, zegt de Graaf, voor de gemeente waar ik de oogen zal sluiten (Frohsdorff). De Graaf laat ook eeu zekere som voor ieder zijuer dienstboden achter en eene andere voor het lezen van H. Missen. Markies Tseng, de Chineesche gezant, vertoeft op 't oogeublik met zjjn gezin te Folkestone, van waar hij niet eer naar Parijs zal terugkeeren vóór hij van Challe- mel Lacour een telegram ontvangen heeft, dat de Fransche Regeeriug de voorstellen van China met betrekking tot het Tonkin- vraagstuk aaugenomen heeft. De Fransche Minister van Ouderwijs heeft, om de beoefeuiug der Duitsche taal vooral iu de scholen van uitgebreid lager onder wijs aan te moedigen, besloten, dat een zeker getal leerlingen der normaalscholen ver scheidene maanden buitenslands zullen door brengen, eu wel aan de normaalschool van Küssnacht bij Zurich. De kweekelingen zullen worden aangewezen na een verge lijkend examen, waarbij zjj een Duitsch thema en eene vertaling uit het Duitsch zullen moeten maken. Deze maatregel is zeker wel van betee- kenis voor de toekomst. De correspondent van de Daily News voorgesteld. De kerk is, in de jaren 17131725 gebouwd, in deu vorm vau eeii driehoek, en heeft drie deuren en drie vensters. Er zijn drie altaren, drie sacristiën, drie orgels eu drie biechtstoelen in. De binnenmuren zijn met drie verschillende marmersoorten belegd, en drie schilders hebben de schilderijen tot versiering van het godshuis geleverd, welks geheele her stelling door den bouwmeester Michael Dreyer voor de som van 333.333 florijnen werd aange nomen. De Franschen hebben een goeden think van andere volken, zooals blijkt uit het Boulevard- Fransch, waarvan trouwens nog geen woordenboek is uitgegeven. Iu die taal beteekent een Grec een valsche speler, eeu claqueur heet eeu Romain> eeu jaloersohe een Espagnol, een schuldeischer een Anglais. Meu bedrinkt zich als een Polonais, men is stijfhoofdig als een Breton of een Hollan dais eu listig als een Normand. Een zonderling wordt een Chinees genoemd, een man, die onge regeld leeft, een Bohemer, een domkop een Waal, een twistzoeker een Kozak, een fijne epicurist een Athener, en een woekeraar een Jood.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1883 | | pagina 1