NIEUWE No, 740. Donderdag 1 November 1883, 8e Jaargang. De Katholieke Kerk en het Schisma. BUITENLAND, De Nederlandsche Bedevaart naar Lourdes. HlARlMStflï CO [RUT. ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem j 0,85 Buiten Haarlem franco per post. 1, Afzonderlijke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUSEAU: St. Jansstraat Haarlem. AGITE MA HON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIËN Van 16 regels30 Cents Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers KÜPPERS LAUREY. In den laatsten tijd maakt het Katholi cisme in de Oostersche landen vorderingen, van welke wij gaarne goede nota nemen. De h. Vader is reeds herhaalde malen in de gelegenheid geweest, aan dein de vroegere gedeelten van het Turksche Rijk verstrooid wonende Katholieken, kerkelijke organisati te geven, waardoor dan opnieuw verdere vorderingen konden worden voorbereid. De schism atieken zien zulks met leede oogen en laten in 't openbaar van hun feilen haat tegen het Katholicisme te meer blij ken, naardien zij niet in staat zijn den gees telijken strijd tegen de Kerk vol te houden. Zjj betreuren dit natuurlijk en overladen hunne geestelijken met beschuldigingen, omdat de schismatieke priesters niet in staat zjjn de Katholieke Missionarissen uit het veld te slaan. In Rumenië werkt men hard om de uit breiding der Katholieke Kerk tegen te gaan; men zou daar dus boven alles een clerus willen zien, die een sterke steun zou moeten zjju voor het schisma. Hoe het tegenwoordig in dat land geschapen staat, vernemen we van een schismatieken Rumeniër, die zich waarlijk niet aan overdrijving schuldig maakt. De man schrijft o. a.: »Onze serni- nariën zijn slecht georganiseerd, 't Ontbreekt op die inrichtingen aan eene speciale lei ding, die aan den leerling het karakter van het Christelijk Apostolaat moet geven; zij zijn in denzelfden staat als alle andere staatsscholen, onder dezelfde leiding van den Minister van onderwijs en bijna geheel en al aan den invloed der bisschoppen ont trokken. De priesters welke in het semi narie gevormd worden, hebben eene zeer weinig benijdenswaardige maatschappelijke positie. Zjj moeten gedurende hun gansche leven lichamelijken arbeid verrichten om zich zelf en hunne familie te kunnen on derhouden, weshalve zij dan ook spoedig vergeten, hetgeen zij op school hebben ge leerd. Hun kerkelijke arbeid bepaalt zich al leen bij de godsdienstoefening des Zondags. Prediken doen zij niet en hunne moraliteit laat dikwjjls veel te wenschen over; eenigen houden er eene kroeg op na om daardoor hunne middelen van bestaan te verbeteren. Met andere woorden, zij volgen de joden na, daar zij door den verkoop van geest rijke dranken het volk bederven. Anderen, in den strijd voor 't bestaan tot wanhoop FEUILLETON. Vervolg.) Slechts weinige oogenblikken had die treffende ontmoeting onzen tocht vertraagd; toen de gezichts einder boven de bergen zich scheen te bewolken, maar weldra werd onze vergissing opgehelderd, want de met sneeuw en ijs bedekte toppen der Pyreneën zagen wij hoog in de lucht voor ons staan. Het gezicht op Lourdes moest weldra volgen. O, rijs dan op voor ons oog, gij heilige stede, waar de Hemelkoningin zich een zetel koos! Dit zielsverlangen paarde zich aan het herhaalde Wees gegroet! dat wij vooruit reeds toezonden aan U, Moeder van barmhartigheid, Gij ons leven, onze zoetheid, onze hoop! wees gegroet! Inmiddels ontwaren wij eene kerk met spitsen toren en op een hooge steenrots gebouwd, maar ach! wij gaan voorbij: 't is Lourdes nog niet. Een kwartier uurs verder, daar bemerken wij een landschap dat, door de vele afbeeldingen, welke wij in ons leven er van zagen, ons meer bekend voorkomt. Ingesloten tusschen hemelhooge gebracht, geven zich over aan dronken schap, wederom anderen gaau een verbond aan met dieven; eenigen drijven handel in zaken den godsdienst betreffende, als name lijk de boeren hunne diensten komen vra gen voor doop, begrafenis enz. Deze wanorde is ook zelfs in de kloosters ge drongen. Dientengevolge lezen we maar al te dikwijls in de dagbladen van schandalen uit het leven van den Rumeenschen clerus, en deze berichten doen dan natuurlijk de ronde iu de gansche buiteulandsche pers. Niettegenstaande dit weinig troostrijk tafereel, is dezelfde schismaticus vol haat tegen de Katholieke Kerk, omdat hij er zich, als naar gewoonte, een onjuiste voor stelling van maakt. Inplaats van het als eene natuurlijke zaak te beschouwen, dat de Kerk ouophoudelijk werkzaam is voor de uitbreiding van het ware Christendom, ziet hij in hare handelwijze niet anders dan het streven naar geestelijke heerschappij over de van Rome afgedwaalden en tevens ook het streven naar wereldlijke macht. De man heeft valsche begrippen dienaangaande, maar zijne denkbeelden over den geeste lijken strijd der Roomsch-Katholieke Kerk tegen ongeloof en bijgeloof zijn zoo inte ressant dat wij ze hier gaarne in 't kort aan onze lezers willen mededeelen.De schisma ticus schrijft daaromtrent het volgende: De Katholieke Kerk heeft eeuwen lang gestreden tegen nationale Kerken en met de Regeeringen van bijna alle beschaafde en onbeschaafde Rijkeu. Deze strijd voor ideeën heeft aan het Pauselijk Rome eene geduchte strijdvaardigheid verschaft. Rome heeft voor geduchte hulpmiddelen gezorgd, het heeft een aantal inrichtingen gevestigd om degelijke strijders te vormen. Uni versiteiten, seminariën en eene menigte kloos terorden, hebben een groot aantal man nen geleverd, welke trouw hunne Kerk aanhingen, geleerden, Apostelen en Missi onarissen, vervuld met den geest van ont houding en versterving, beroemde kansel redenaars, uitstekende prozaschrijvers en dichters, mannen van vromen levenswandel enz. De orde der Jezuïeten bovenal, heeft de wereld doen verbaasd staan, door de aan hankelijkheid, volharding, geduld en sluw heid barer leden. Herhaalde malen werden zij uit verschillende landen verdreven, doch zij verstaan de kunst telkens op hunne pos ten terug te keeren, tot zij ten slotte onder Pius IX de alvermogenden zijn geworden en de gansche Katholieke Clerus van alle bergen en heuvelen met weelderigen plantengroei, teekenen zich de omtreklijnen van een rank op. blank kerkgebouw met slanken torenspits scherp af in de schaduw, die het gebergte des na middags afwerpt. Onder aan de rots, waarop dit heiligdom rust, zien wij lichten flikkeren, om welke heen wij de Grot erkennen, de Grot, ons zoo vaak beschreven en geschetst, de geheimvolle, alom bekende Grot, wier aanblik te zamen ging met den jubelkreet: wij zijn te Lourdes! Maar alsof ons verlangen naar Lourdes niet genoeg was beproefd, maakte de trein nog eene trage omwending naar het station cn daarna haüden wij, op Vrijdag den 21en September, feestdag van den H. Apostel Mattheus, laat na den mid dag het doel onzer verre reis bereikt. Eenige kranken vergezelden ons. Hoe zouden zij onder het onvermijdelijk gewoel bij de aankomst in eene zoo druk bezochte bedevaartplaats zonder letsel vervoerd en ter verpleging bezorgd worden? Deze bedenking verviel aanstonds toen wij deu trein verlatende, getuigen waren van hetgeen de lief dadigheid der H. Kerk vermag. Broeders eener religieuze Congregatie stonden op het perron gereed, om aan de ziekeu hunnen bijstand te bieden en, zoo noodig', hen in lichte en gemakke lijke voertuigjes een veilig onderkomen te bezorgen. Zoo zagen wij al spoedig eene der onzen, die landen ter hunner beschikking is gesteld. Eerst kortelings werden zij uit Duitschland en Frankrijk verdreven; maar zij hebben in die landen hunne leerlingen en zij zul len ongetwijfeld op een gunstig tijdstip hunne verloren plaatsen weder komen in nemen, want deze orde is eene instelling die niet te verdelgen is. De Kerk van den Paus dringt met hare enorme materiëele en moreele middelen, met haren door de Jezuïeten gevormden Clerus en met de Je zuïeten-orde zelve, met Argusoogen in alle landen der wereld en wijkt nooit terug van het voorgestelde doel, al zijn er ook eeuwen noodig om dat doel te bereiken. Zij schrikt niet terug voor politieke vervolgingen, niet voor ongeloof, niet voor socialisme of nihi lisme, niet voor de vijandschap der schis matieken, uiet voor tijdelijken tegenspoed. Waar het niet anders mogelijk is, wapent zij zich met geduld en wacht zij op betere dagen ;w aar tegenstand vereischt wordt, be veelt zij dien aan hare organen, zelfs op 't gevaar af dat deze in de gevangenis ge raken of hunne maatschappelijke positie ten offer moeten brengen; de stem van den Paus wordt steeds gehoorzaamd. Het Opper hoofd der Katholieke Kerk wordt door een massa couranten en iu alle Katholieke landen ondersteund. Men maakt overal propaganda en steeds met veel succes. Zoo zien we b. v. in de Protestantsche Staten van Amerika, dat het aantal Ka tholieken daar nimmer zoo groot is geweest, dan juist nu iu deze tijden van ongeloof en revolutiede Paus was genoodzaakt daar steeds meer Bisdommen op te richten. In Engeland,dat zoo vijandig tegen den Paus gezind is, kan men eene toenadering tot de Roomsch-Katholieke Kerk duidelijk waar nemen, hoofdzakelijk bij de zoogenaamde ritualistische secte. Het orthodoxe Oosten is als bezaaid met inrichtingen van opvoe- en onderwijs der Jezuiëten. En in onzen tijd, nu de wetenschap een wanhopigen strijd voert tegen den Christelijken Gods dienst heeft de Roomsch-Katholieke Kerk de gansche wereld in verbazing gebracht door de volharding in hare denkbeelden en strekking; door een algemeen Concilie, waar de gansche Katholieke wereld in het jaar 1870 verzameld was, heeft zij het dogma van 's Pausen onfeilbaarheid uitge vaardigd. De schismatieke schrijver vindt in de uitvaardiging van het dogma der onfeil baarheid van het Kerkelijk Opperhoofd, de deze hulp behoefde, voor ons henen rijden in dit vervoermiddel der Christelijke liefde, voort getrokken door de hulpvaardige hand van een der broeders. Ofschoon niet zoo ras, hadden wij toch niet lang daarna te midden der bedrijvigheid, die de komst van onze 468 pelgrims onder koetsiers en hotelhouders veroorzaakte, ieder een passend verblijf uitgekozen. Zij die hunne tenten voor aan in de stad hadden opgeslagen mochten zich in zooverre de geluk kigsten noemen, dat zij voortaan veel tijd en moeite konden uitsparen, die an ders herhaaldelijk op den dag besteed moesten worden aan het op- en afstijgen van vaak lange en steile wegen, die den pelgrim naar de Grot leiden. Nadat, nu elk zijn intrek geregeld had, vereenigden zich de pelgrims in de Basiliek, zoo heet het heiligdom, hetwelk opgetrokken is op de rots boven de Grot volgens het verlaugen der A. H. Maagd, toen zij bij de zevende Ver schijning tot Bernardette sprak: nga aan de pries ters zeggen, dat Ik hier een kapel wil gebouwd hebben." Doch, wij zagen het met vreugde, de liefde Harer Kinderen heeft daar eene prachtige Kerk gesticht. Boven aan de steenen treden, die tot het voorportaal toegang geven, wachtte ons de Z.Eerw. heer Deken van Lourdes en geleidde o ns onder klokgelui in de kerk. Deze, een aanleiding tot den Pruisiscken cultuurstrijd, 't geen hij natuurlijk de liberale pers na vertelt; hij is echter ook van meening dat de grondstellingen der Kerk niet wegge cijferd kunnen worden en dat in een Staat, welks bewoners voor een derde uit geloovige Katholieken bestaat, de godsdienstige vrede op den duur niet kan worden ontbeerd. Moge dit begrip van eigen machteloos heid en deze erkenning van de voortreffe lijke eigenschappen der Kerk, de eerste stap zijn tot een spoedig terugkeeren van alle schismatieken in den schoot eener Kerk, die door de poorten der hel niet zal worden overwonnen De Pruisische Minister van Financiën is van Friedrichsruhe naar Berlijn terug gekeerd. Men vermoedt dat hij het met den Premier eens is geworden over de han gende fiuauciëele quaestien. In de aanhan gig te maken fiuauciëele wetten zal ook een herziening der wet op 't personeel begrepen wezen. Door den Bondsraad is de toestand van den kleinen staat van beleg, indertijd in Berlijn en Hamburg ingevoerd, weder tot October 1884 verlengd. Uit dat feit leidt men af, dat de Bondsregeering zeer bepaald de verleuging van de werking der socialis ten-wet zal voordragen. De »Reichanzeiger« maakt een besluit van de regeeriugspresidenten te Trier en Aken bekend, volgens hetwelk het verbod van invoer van rundvee uit Luxemburg ingetrokken is. Er is thans bepaald, dat er geen verdere beperking van den Zondagdienst op de postkantoren zal plaats hebben. Dienaan gaande zal bij den Rijksdag eene verklaring worden ingediend. De vereeniging van stoomboot-reederijen te Londen, heeft in zake den bouw van een tweede Suezkanaal andermaal een me morie tot lord Granville gericht, waarin de noodzakelijkheid betoogd wordt om zoo spoedig mogelijk maatregelen te nemen ter verzekering van het ongestoord verkeer van en naar Iudië en om de Engelsche scheep vaart onaf hankelijk te maken van de wil lekeur en de overdreven eischen der be staande Fransche Maatschappij. De adres santen wijzen er nog op, dat zij 20,000 beschikbaar hebben voor de voorbereidende werkzaamheden en dat zij drie vierden van meesterstuk in den stijl van de eerste helft der dertiende eeuw, is den 2en Juli, 1876 door zijne Eminentie Msgr. den Kardinaal-Aartsbisschop van Parijs, omgeven van 37 prelaten, geconsacreerd. Gebouwd uit witte bergsteen, afgezet met blauw graniet, heeft dit waardig heiligdom der Onbe vlekte Maagd eene lengte van 61, bij eene breedte van 21 meters buitenwerks. Het middenschip bereikt eene hoogte van 19, bij eene breedte van 10 meters. Twee smalle doorgangen, een aan elke voorzijde der beide zijbeuken, geven ieder toegang tot 5 kapellen, terwijl het koor met het wit marmeren hoofdaltaar der Onbevlekte Ont vangenis in een krans van kleinere kapellen staat. Bij het binnentreden zagen wij de kerk als met ex-voto's bedekt. Meer dan bOO vaandels uit alle oorden der wereld gezonden, zweefden hoog om ons heen; door minstens 700 opschriften in marmer spreken de muren even zoo vele dankbetuigingen uit voor gunsten van Maria verkregen; een nog grooter aantal kransen of dergelijke gedachtenissen, ongeveer 100 mili taire decoraties, ook vele degens of sabels, ja meer dan 5000 gouden of zilveren harten over dekken pilaren en wanden en tusschen dien overvloed hangen talrijke lichtkronen aan ge welf en bogen. Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1883 | | pagina 1