NIEUWE
No. 741.
Zondag 4 November 1883
8c Jaargang.
Een teeder vraagstuk.
BUITENLANS).
1.—
0,06
lit
De Nederlandsehe Bedevaart
naar Lourdes.
hhrimscbi mm.
ABONNEMENTSPRIJS
Per 3 maanden voor Haarlem
Buiten Haarlem franco per post.
Afzonderlijke Nummers
7 0,8a
Dit blad verschijnt
Eiken WOENSDAG en ZATERDAG
BUBEAU: St. Jansstraat Haarlem.
3SL®'
AGITE MA NON AGITATE.
PRIJS DER ADVERTENTIÊN
Van 16 regels30 Cents.
Elke regel meer5
Groote letters worden berekend naar plaatsruimte.
Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant,
Advertentiè'n worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag
avond voor 6 uur ingewacht.
Uitgevers KÜPPERS LAURET.
Onder de teedere vraagstukken, welke
tegenwoordig aan de orde zijn gesteld, be
hoort ook dat der prostitutie. Wij gelooven,
dat men bij het behandelen van die quaestie
dikwerf wel wat te ruw te werk gaat. Als
wij die laatste uitdrukking bezigen, dan
willen wij daarmede aanduiden, dat men in
openbare vergaderingen maar al te vaak
uitdrukkingen bezigt, die men behoorde te
vermijden, alleen reeds omdat men ook
tot die bijeenkomsten vrouwen oproept. En
nu weten wij wel dat voor de reineu alles
rein is, doch van die uitspraak mag geen
misbruik gemaakt worden. Zonder eenige
inkleeding of bedekking wordt in die ver
gaderingen vaak uitvoerig gesproken over
zonden en ondeugden, welke naar de merk
waardige raadgeving van den Apostel Paulus,
in zijn zendbrief aan de Philipeuseu ge
geven, niet eenmaal onder de Christenen
mogen genoemd worden.
Het is tegen dat deelnemen van onrei-
nen aan de samenkomsten (meetings) van
de anti-prostitutie-vereeniging dat wij in de
eerste plaats opkomen. Ook ouder mannen
moet, naar 't Apostolisch getuigenis, met
behoedzaamheid en kieschheid over die
ontzettende zonde van gedachten worden
gewisseld.
Maar dat is ons grootste bezwaar nog
niet eenmaal tegen den bewusten Boud.
Ons bezwaar tegeu die instelling raakt haar
wortel. Zij plaatst zich toch op een terrein
van hetwelk de zonde niet te treffen is.
De Bond, hoewel belijdende dat de prosti
tutie eene zonde is, houdt zich toch voor
alles bezig met de stoffelijke zijde van het
vraagstuk, de lichamelijke gevolgen.
En daarover nu komt, naar onze be
scheiden meening aan de medische weten
schap het oordeel toe. Het is waar, de be
doelde Bond verbindt aan die wetenschap
pelijke quaestie redenen en motieven van
ethischen aard (de waarde en de vrijheid
der vrouw, enz.), doch het hoofdelement
in het geschil vormt toch altijd de me
dische factor. Ware dat niet het geval,
dan zouden de pleitbezorgers van den
Bond zich niet zooveel moeite geven in
het zoeken naar statistieke gegevens, welke
toch enkel als wetenschappelijke grond
slagen voor de stellingen der Bonds-leiders
beteekenis bezitten.
De Bond plaatst zich dan ook, volgens
zjjn statuten, uitdrukkelijk buiten alle re-
FEU1LLETON.
Vervolg.)
Nauwelijks hadden al deze kent eekenen van
geloof en dankbaarheid ons de macht van Maria
getoond, of ook het woord van den Z.Eerw. Deken
verkondigde ons de grootheid der Moeder-Maagd,
zoo zichtbaar te Lourdes, waar wij het voorrecht
genoten te vertoeven. In plechtigen optocht zouden
wij nu ons eerste bezoek brengen aan de Grot.
Over den breeden weg, die van de Basiliek naar
den voet van het rotsgevaarte helt, waren wij
afgedaald, toen de avond viel, waarop wij ons
voor onze eerste processie te Lourdes in orde
schaarden. Een ieder had zich voorzien van een
brandende kaars, wier vlam door een van boven
geopend papieren omhulsel voor uitgaan beveiligd
werd. Dra bracht het aangeheven loflied onze
dubbele rei in beweging en bij het voortgaan
vervulden de echo's van Lourdes' gebergte, der
Vlekkelooze zoo lief, in het stille avonduur den
hartewensch van onzen godvruchtigen nu ont
slapen, vaderlandschen dichter.
ligie. Hij wil niets meer zijn dan een
sociale instelling. De voorzitter van het
actiprostitutie-congres, onlangs te 's Gra-
venhage gehouden, was alles behalve een
geloovig man.
En nu geven wjj gaarne toe, dat in
sommige gevallen zulke louter maatschap
pelijke vereenigingen tegeu een volkskwaad
nut kunnen stichten, toch juist tegenover
de prostitutie betwijfelen wij dit ten sterkste.
Tegen de zonde van het drankmisbruik
b. v., kan langs socialen weg veel worden
gedaan, omdat de drankverkoop eeu han
del uitmaakt, die in al zijn vertakkingen
valt onder het bereik der wet. Bij de pros
titutie vormt de openbare, helaas! maar
een zeer gering element van het kwaad.
Daarenboven heeft de dronkenschap niet
zulk een aansluitingspuut in de ongehei-
ligde, menschelijke natuur als de zoude,
waartegen de bewuste Bond zich richt.
Het inzwelgen van een gloeiend vocht,
is tegennatuurlijk, terwijl het kwaad, waar
over wij thans aan het woord zijn, door
den mensch, wiens gemoed niet door
den Godsdienst werd gewijd en gereinigd,
als een natuurlijke zonde wordt beschouwd-
De zonde der prostitutie woelt dus veel
dieper het menschelijk gemoed geheel om.
Wettelijke maatregelen, of liever, zooals
de Bond eigenlijk wil, het afschaffen van
wettelijke verordeningen, zal niet veel uit
werken, zoo al eenig goeds van wetgevend
doen of niet-doen is te wachten. De wet
gever kan alleen de openbare schennis der
eerbaarheid treffen en den echtbreker, wiens
echtbreuk bewezen kan worden, straffen,
maar daar eindigt ook de macht van de
aardsche wet.
Die laatste woorden brengen ons tot de
eenig mogelijke en vruchtbare bestrijding
ook van de postitutie. Men sticht tegen
woordig allerlei Bonden, alsof door zulke
inrichtingen het heil der maatschappij te
verzekeren ware. Die Bonden doen ons
denken aan krukkenwaarop men de kreu
pele menschheid wil doen wandelen, terwijl
men niet zoekt naar de herstelling van de
kwaal, de verlamming.
Toch is die genezing mogelijk. Niet
echter langs den weg van vereenigingen op
socialen bodem.
De zonde der prostitutie wortelt in het
hart. Uit het hart des menschen sprak
de Heiland op aarde komen de booze
overleggingen voort. Wat volgt uit die
waarheid?
,,'t Moet weerklinken luid en blij:
Moeder, Onbevlekt zijt Gij!"
Met dit, hier vooral zielsverrukkend lied, trof
het ongewone schouwspel samen hetwelk onze
processie op de bergpaden teekende; want stijgend
en dalend vormde onze schaar een lichtenden
slinger, die evenmin voor het heldere schijnsel der
volle maan onderdeed, als de verlichting,waarmede
eiken avond de hooggelegeuBasiliek over hare ge-
heele lengte omgeven is. Eindelijk kwamen wij voor
de Grot Massabielle, de geheiligde plek der Ver
schijning. Ons heilig verlangen was dan vervuld!
Wij knielden neder waar do Moeder Gods had
gestaan. Wij baden waar sinds dien tijd Maria met
matelooze Moederliefde heerscht! De beschrijving
zij ons kwijtgescholden van den eersten zoo te
zeggen hemelschen indruk, daar ontvangen. Wie
toch zou het vertrouwelijk onderhoud kunnen
ontsluieren, wat toen door ons allen, in het
geheim des harten en onder stil gebed met de
Moeder van barmhartigheid gewisseld werd.
Wellicht zullen wij den volgenden dag ons zeiven
beter rekenschap kunnen geven van de boeiende
plaats, door de tegenwoordigheid van Maria
eenmaal gewijd en waaraan slechts de nacht ons
vermocht te ontrukken.
't Was Zaterdag-morgen. Vroeg verlieten de
bedevaartgangers, alleen of in groepen verdeeld,
Dat tegen de zouden, alle zonden, enkel
een nieuw hart redding biedt. En dat nieuwe
hart erlangt men alleen door de genade
gaven van welke de Kerk van Christus
de draagster, de bewaarster, de uitdeel
ster is.
Wij schatten daarom een Christelijke
wetgeving, ook een Christelijke strafwetge
ving niet gering; maar wetten hervormen
de harten niet; dat vermag alleen het
Evangelie, dat de Kerk des Heeren in al
zijn zuiverheid aan de geloovigen, (en aan
de ongeloovigen tot bekeeriug) brengt.
Op die gronden kunnen wij niet van
harte sympathiseeren met den Bond, waarbij
wij even stilstonden. In diepen afkeer van
de prostitutie, zal ieder Christen op den
Bondsbodem staan. De zoude der oneer
baarheid heeft in deze eeuw van godver
zaking en afval, de vreeselijkste verwoes
tingen aangericht. Zij vergiftigt de maat
schappij in al haar lagen. De ellende,
welke zij aanricht, kan niet te sterk wor
den afgeschilderd. Maakt de drank duizenden
slachtoffers, de wellust tienduizenden. Het
hart van den Christen lijdt onder al deze
dingen. Maar de redding uit dien ontzet-
tenden nood kan en zal niet komen van
eenigen Boud. Ook voor die zonde der
menschheid is het offer op Golgotha ge
bracht; ook die zonde wordt enkel door
den Godmensch verzoend. Naar hem strekke
de ontreinigde mensch de verlamde armen
uit. De Kerk wil den zondaar brengen aan
de voeten van dat Kruis, het eeuwig Eonds-
teekeu, waarin ook de prostitutie zal over
wonnen worden.
De »Schlesische Zeituug« dringt er bij de
Duitsche Regeering op aan, dat zij maat
regelen neme tot liet neutraliseeren van de
wapening van Rusland aan de Duitsche
grenzen. De vredesverklaringeu van den
Czaar en van den Minister Von Giers le
veren geen afdoendeu vredeswaarborg op.
De bewerkers der ontploffing in het com
missariaat van politie te Frankfort heeft
men nog niet in handen. De lieden, die
O
men eerst had in hechtenis genomen, moes
ten weer op vrije voeten worden gesteld,
daar ze bewijzen konden, dat ze tijdens het
gebeurde elders vertoefd hadden.
De Fransche Kamer heeft het debat
over de Tongkin-interpellatie ten einde ge
bracht. Het resultaat was eene overwinning
de hoofdstraat van Lourdes: die naar de Grot
geleidt. Men gaat het terrein voorbij, dat gelegen
onder aan de rotshoogte, waarop de Basiliek
zich verheft, bestemd is voor de Nieuwe Kerk
van O. L. V. van den Rozenkrans, en bereikt
dan den bergstroom „de Gave," wiens bruisende
baren aan deze zijde beteugeld worden door een
steenen afsluiting, welke omstreeks een meter
hoog boven den bcganen grond uitsteekt en van
een doorloopende zitbank is voorzien. Den ver
schansten oever volgend, keert men zich, na
weinige oogenblikken van de Gave af en men
staat tegenover de Grot. Deze is eene door de
natuur bewerkte uitholling in de rots. Haar
ingang wordt gevormd door een bijna ronde boog
van 4 of 5 meters hoogte, hare breedte zal
ongeveer 12, hare diepte nagenoeg 14 meters
zijn. Ter rechterzijde van den toeschouwer is
boven den omtrek van de Grot eene andere, veel
kleinere rotsholte van ovalen vorm. Daarin zag
Bernardette het schitterend licht, waaruit de
Gezegende onder de vrouwen te voorschijn trad.
Een witte sluier hing van het hoofd op de
schouders en bovenarmen neder over Haar sle
pend gewaad, dat, blank als ongerepte sneeuw
en met een langen, blauwen gordel omstrengeld,
in de schoonste plooien nederhing tot waar
twee goudkleurige rozen prijkten boven de onge-
der Regeeriug. Nadat namelijk met 339 tegen
194 stemmeu de eenvoudige orde van den
dag was verworpen, heeft de Kamer met
339 tegen 160 stemmen eene door Paul
Bert voorgestelde motie aangenomen, waar
mede de Regeering zich had vereenigd. Die
motie houdt in, dat de Kamer vertrouwen
stelt in de geestkracht en het beleid der
Regeering ten opzichte van de uitvoering
der bestaande verdragen.
De Gravin van Chambord is ernstig on
gesteld.
Van de ontploffing op den Londen-
schen ondergrondschen spoorweg weet men
tot nu nog niets naders, dan dat ze niet
door gas en niet door dynamiet, maar ver
moedelijk door nitro-glycerine ontstaan is.
Het verkeer is weder hervat, maar, daar
men gelooft dat de Fenians* hier weer in
't spel zijn, worden alle stations van den
spoorweg en het Parlementsgebouw door
de politie zorgvuldig bewaakt.
De Prins van Wales heeft op plechtige
wijze de Londensche internationale visscherij-
tentoonstelling gesloten. Een groot aantal
belangstellenden was daarbij tegenwoordig.
Aan de vertegenwoordigers der vreemde
Mogendheden bracht de Prins zijn dank voor
den kraehtigen bijstand tot het welslagen
der zaak, die inderdaad eeu bizonder groot
succès is geweest, door hen verleend.
Voorts deed de Prins de belangrijke rae-
dedeeling, dat de bestaande gebouwen en
inrichtingen zullen gebezigd worden voor
nog drie andere tentoonstellingen, te weten:
eene in het volgend jaar op het gebied van
volksopvoeding en openbare gezondheid;
eene in 1885 op het gebied van industriëele
uitviudiug en machinerieën tot besparing
van arbeid, en eene in 1886, gewijd aan
de voortbrengselen der koloniën.
De Engelsche zendeling Shaw, aan het
departement van buitenlandsche zaken te
Londen geroepen om te hooren dat de
Fransche regeering hem 25000 fr. als ver
goeding heeft toegestaan voor zijne gevan
genhouding in Madagascar, heeft geweigerd
die som aan te nemen. Hij meent dat hij
voor hetgeen hem wedervaren is, aanspraak
kan maken op eene grootere som. Zoo al
thans wordt aan »Figaro« gemeld.
De Timesontvangt uit Kharthoem de
bevestiging der nederlaag van den Valschen
Propheet. De troepen van Generaal Hicks
werden door 30,000 Arabische lanciers aan
gevallen bij Khozelmii in de nabijheid van
El Obeid. De aanvallers werden echter ge
schoeide voeten, die steunend op den bodem de r
beschreven kleinere grot, den rozelaar drukten,
wiens groene takken men gestadig ziet wuiven
voor het wonderschoone, wit marmeren beeld, het
welk, in deze natuurlijke nis geplaatst, volgens
de getuigenis van Bernardette „de schoone
Vrouwe van den rozelaar" het minst onvolmaakt
teruggeeft." Daarheen gaat menige blik uit de
biddende menigte van het ruime voorplein op
en de krans van metalen letteren, glimmend om
het hoofd der Maagd, herhalen dan telkens
haren geheimvollen naam: „Ik ben de Onbevlekte
Ontvangenis"
Doch verliezen wij nu vooral de groote be
neden-grot niet uit het oog, want achter het
sierlijk traliën-hek, waardoor zij afgesloten wordt,
is, onder de dichte en dubbele rei van krukken
en andere luidsprekende bewijsstukken van ver
kregen genezing, door de wonderdadig herstel
den dankbaar aan het gewelf der Grot vastge
hecht, een altaar opgeslagen, waaraan de H. Mis
een aanvang neemt. Driemaal eiken morgen werd
daar het H. Offer opgedragen en dan stond
veeltijds aan onze pelgrims de gelegenheid open
om tot de H. Tafel te naderen.
Wordt vervolgd).