NIEUWE No. 747. Zondag 25 November 1883. 8e Jaargang. Vooroordeelen. BfJITfiftLAm Per 3 maanden voor Haarlem0,85 Buiten Haarlem franco per post. Afzonderlijke Nummers 0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers KÜPPERS IiAUREI. De Christenen ten tijde der middeleeuwen beschouwden het bouwen van bruggen en het maken van wegen als een godebehaag lijk werk. Het nut van een goeden weg voor den wandelaar, pelgrim, kruisvaarder, koopman, soldaat en anderen, het door den bruggenbouw afgewende gevaar voor het verlies van menseheuleveus, koopmansgoe deren of andere zaken van waarde, gaf aan den bruggenbouw de wijding eener religieuze acte zooals zulks bij het bouwen van een hospitaal of van eene hoogeschool in de middeleeuwen het geval was. In 't bizonder ontwikkelde eene toenmaals be staande orde, de Jratres pontifices, (bruggen- broeders) een tijdlang een merkwaardigen jjver. Deze orde, gedreven door een reli gieus gevoel, had ten doel, den weg over de elementen des waters en der lucht te leiden, door het bouwen van bruggen over groote en kleine rivieren, over meer of minder diepe kloven. In onze dagen zou men weu- schen dat er een ander soort bruggenbou wers aan het werk ging, om de klove te overbruggen, die door domheid of boosheid op religieus terrein is ontstaan. Snelvlie tende, onstuimige rivieren en stroomen heeft men overbrugd, over steile afgronden heeft de moderne techniek bewonderenswaardige kettingbruggen getooverd, maar in de we reld der geesten gapen ons vreeselijke kloven aan en de kunstenaar moet nog gevonden worden, die hier bruggen kan bouwen of voor een zeker geleide zorg kan dragen. De Chineesche muur, die ons van onze broeders in het geloof gescheiden houdt, zijn de onzalige vooroordeelen. Onder de laatste verstaan we de valsche, verkeerde en dwalende begrippen en beschouwingen omtrent de Katholieke leer, die bij onze tegenstanders zijn ingeworteld. En deze vooroordeelen tegen de Katholieke Kerk vinden hunnen grond niet in feiten, doch slechts in subjectieve voorstellingen. Ja, juist deze vooroordeelen, dit bosch van wanbe grippen en scheurings-aspiratiën zonder grond, van aanklachten en antipathiën, van overdrijvingen en onwaarheden, vormen het eigenlijk wezen van bet Protestantisme, zooals het tegen ons optreedt. Al scheurt men ook duizend slingerplanten van de driehonderdjarige boomen, toch zal de bo dem achter de bijl nieuwe loten doen ont spruiten, en alle arbeid is tevergeefs tot op het oogenblik, waarin Gods genade de men- scheljjke harten verlicht en boetvaardig tot de algemeene Kerk terugvoert, 't Schijnt dat zekere menschen er belang bij hebben FE U1LLET ON. De Nederlandsche Bedevaart naar Lourdes. Vervolg.) Op nieuw was ons vertrouwen bevestigd door eene andere genezing onder de Franschen ge schied, zij had reeds plaats gehad vóór dat de vorige bekend was gemaakt, namelijk op Zater dag de3 namiddags te 5 uur. Toen stond bij de Grot een ouderpaar als builen zich zeiven van dankbare vreugde over het herstel van hun kind. Wat was er gebeurd? Hun dochtertje van om streeks negen jaar, werd vóór eenigen tijd door eene hevige typhus-koorts aangetast. Nadat de ziekte verschillende wendingen genomen had) eindigde zij in eene verlamming der beenen, welke reeds sinds vier maanden aan het kind het loopen onmogelijk maakte; zij werd dan ook zonder schoeisel aan de voeten op de armen harer moeder naar Lourdes gedragen. In de laatste veertien dagen had zij daarenboven de spraak verloren. Niets hadden de ouders gespaard, die vooroordeelen levend te houden en te verspreiden. Zulks heeft ons onlangs de beroemde Jezuïet L. v. Hammerstein in zijue herinneringen van een ouden Luthe raan nog bewezeD.'t Is inderdaad interessant zijne bekentenissen te vernemen: »Van mijne prille jeugd af, zegt hij, heeft men mij ten aanzien der Katholieke leer misleid; inplaats van het werkelijke Katholicisme heeft men mij steeds een spook getoond, juist niet met eene kwade bedoeling, maar omdat men het zelf ook zoo had geleerd. Onze tegenstanders vormen zich allereerst in hunne phautasie en door het lezen van anti-katholieke romans een spookachtig schrikbeeld en tegen dit schrikbeeld strijden zij dan, in de meeniug, dat het de Katho lieke Kerk is. De ware Katholieke Kerk echter kennen zij niet. In de geschie denis, zegt de schrijver, heeft men hem steeds een valsch beeld voor oogen gehou den, hetgeen zich te beter laat begrijpen, naardien men in niet-Katholieke kringen van Katholieke literatuur zich hermetisch afsluit. Welk een omkeer de geestelijke in ventaris bij eene bekeering te maken heeft, kan men zien uit het volgende: Een be vriend Protestant, met wien ik vele jaren later in een gesprek over deze aangelegen heid kwam, zeide met verbazing: maar gij loochent immers alles wat wij in onze jeugd geleerd hebben.Zeker,antwoordde ik, »want van onze jeugd af heeft men ons steeds met fabelen gevoed.Karakteristiek is voornamelijk zijne opmerking, dat lang na zijne bekeering szelfs de naam Katho liek onwilkeurig nog altijd, ik weet niet welk een zonderlingen, bijna hatelijken klank had.« Deze wereld van vooroordeelen bestaat nog. Onwetendheid, verkeerde opvoeding, hartstocht, trotschheid enz., zorgen er voor, dat de macht van het algemeen vooroor deel niet afneemt en het gewicht der dage lijks herhaalde leugens niet minder wordt. Het vooroordeel is helaas altijd machtiger geweest dan het oordeelmaar 't was dan ook steeds tot groot nadeel der menschheid. Geve God dat van nu af het oordeel ster ker worde dan het vooroordeel en wel het eerst bij de zoogenaamde groote geesten. Filangieri beweert met recht, dat de grootste rampen der menschheid niet voortkomen uit het niet-weten, maar uit het valsch- of halfweten en al bestaan er vooroordeelen, die van onschuldigen aard zijn, omdat zij op onbeduidende dingen betrekking hebben, er zijn ongetwijfeld ook vooroordeelen, die groote nadeelige gevolgen teweeg brengen, omdat er de grootste belangen der mensch- om hun kiud te redden, met haar de groote badplaatsen der Pyreneën bezocht en haar onder behandeling gesteld van voorname geneesheeren uit Parijs. Doch niets baatte. Onder het vurig gebed der oudexs en de liefdevolle zorgen der verpleegsters, werd het kiud nu in het water van Lourdes' bron geplaatst. Gedurende eenige oogenblikken slaakte het pijnlijke kreten, maa1" de redding was nabij, want toen zij het bad ver liet, liep hun dochtertje naar de armen harer ouders heen en sprak het voorgezegde schietge bed na: «O. L. V. van Lourdes bid voor ons, die onze toevlucht tot U nemen!" Spoedig was de kleine van een schoeisel voorzien, waarop zij hare ouders volgde naar hel stroomgebied van de Ardèche, alwaar hun woonplaats is. Ware het mij gegeven dit wonderbad te kunnen bereiken! Zoo verzucht de zieke, die in het vaderland achterbleef. Maar zelfs te Lourdes bevond zich eene kranke, aan wie het niet ge geven was zich te wasschen aan de wonderbare bron, want terstond na onze aankomst werd zij door eene ongesteldheid overvallen, die zoo zeer toenam, dat er oogenblikken waren, waarop men het ergste vreesde. De lijderes behoorde tot onz held mede ziju gemoeid. Juist omtreut godsdienstige onderwerpen heerscben er ontelbare vooroordeelen en niet slechts bij onbeschaafde, niet-ontwikkelde menschen, maar juist bij dezulken, die zich zeer be- leedigd zouden gevoelen, wanneer men hen niet onder de zeer ontwikkelden zou rang schikken. De philosophie en de politiek, de geschiedenis en de natuurwetenschap worden ter hulp genomen om de voor oordeelen dieper wortel te doen vatten en onuitroeibaar te maken. Ontelbare voor oordeelen heerschen er tegen de leer en inrichtingen der Katholieke Kerk, tegen de Geestelijkheid zoowel als tegen de eenvou dige geloovige leeken. De Abbé de Segur, deelt de lasteringen, die hoogstens wellicht den schijn der waarheid bij zich dragen, in werkelijkheid echter drogredenen zijn, in drie categorieën, al naardat zij voort komen uit goddeloosheid, of de gevolgen zijn van onwetendheid, of eindelijk slechts zich als uitbroeisels der lafhartigheid karak- teriseere*. Het kan nauwelijks ernstig be twijfeld worden, dat in vele gevallen deze drogredenen haat en boosheid tot hunne fondamenten hebben, doch verreweg in de meeste gevallen en dit is altijd nog troostend hebben die vooroordeelen en drogredenen hun oorsprong in de ver schoonbare onwetendheid en menschelijke zwakheid. Hoe ver het met de onwetendheid gekomen is, bewijst bij voorbeeld het gebrek aan inzicht van het Christelijk verleden. "Van de klassieke oudheid heeft de tegenwoor dige wereld juistere begrippen dan van Christelijke gebruiken. Het is immers een feit, dat de kluizenaars en heiligen van den Christelijken tijd thans als waanzinnige grijsaards gelden, wier doen en werken bene den het oordeel vallen van den zielkundige, 't Is immers eene waarheid, dat de zin voor verstervingvrijwillige armoede en voor den maagdelijken staat, bij ons geslacht verdwenen is, dat men niet meer begrijpt hoe iemand zijn mantel kan in tweeën snijdenom met de eene helft den armen broeder te kleeden hoe een ander zijn geld en goed onder de armen kan verdeelen om dan later zelf als noodlijdende voor zijn levensonderhoud te gaan bedelenhoe een derde uit den stralenkrans van den troon in de eenzaamheid des kloosters kan vluchten om daar den Heer te dienen en de kroon der Heiligen tegen den vorstendiadeem te verwisselen. Met het berouw en de boet vaardigheid waagt men het te gekscheeren. Het ontbreekt der tegenwoordige wereld aan voldoende verklaringen voor zulk Bedevaart; een reden te meer, om haar te be zoeken. Daartoe moeten wij de laan langs de Gave op wandelen, naar het reeds genoemde klooster van de Zusters der Onbevlekte Ont vangenis. Daar vonden wij de bedlegerige in een toestand, die schier niet scheen te ge- doogen, dat zij den volgenden dag met den pel- primstrein de terugreis zoude aanvaarden. Uit- ürukktlijk had de geneesheer haar ontzegd, zich naar het bad bij de Grot te laten vervoeren, omdat hij ten zoodanig gebruik van het water der bron gevaarlijk achte; alleen had hij toege staan het te drinken. Hierop vestigde de zieke en de zuster, die haar verpleegde, al hare hoop. Ook andere bedevaartgangsters vonden in dit gesticht, met zijn schoone en stille omgeving een aangenaam verblijf. Doch keeren wij terug naar de Grot. Aldaar hebben onze pelgrims al twee uren onafgebroken voor de zieken gebeden en nog wordt het gebed voortgezet, totdat zij tegen 5 uur stadwaarts moeten gaan, om het middagmaal te gebruiken, wat gewoonlijk op dien tijd plaats vond. Des avonds zonden wij weder meermalen ge zamenlijk met de Fransche pelgrims onze gebeden eene beoefening van zelfverloochening en kruisiging des vleesches. (Slot volgt.) In de jongste zitting van den Pruisischen Ministerraad werd beraadslaagd over een Kreisswet en een Provinciale wet voor Han nover welke ontwerpen een der hoofd schotels zullen uitmaken van den Landdag, in deze zitting voort te zetten. De socialisten te Berlijn worden weder woeliger. Er hebben telkens ontbindingen (door de politie) van werklieden-vergaderin gen plaats. Het Rijksdag-lid Autoine, die preventief was gevangen geuomeu, en eerst tegen borg tocht werd vrijgelaten, is, wegens ge brek aan bewijs, van alle vervolging ont slagen. Ten behoeve van den in Spanje toeven- den Duitschen Kroonprins is een afzonder lijken koerierdienst tusscheu Berlijn enMadrid ingericht. Veld jagers zijn te Berlijn gesta tioneerd. Tot Keulen expedieert het De partement van Buitenlandsche Zaken, en van daar worden de pakketten afgehaald door den veldjager van Parijs, die ze dan brengt tot de Pyreneën, waar ze worden worden in ontvangst genomen door den veldjagerwelke ze dan met zich neemt naar Madrid. Het Pruisisch Huis van Afgevaardigdeu vond bij zijn samenkomst de Begrooting van 1884/85 gereed. Een budget-rede werd niet gehouden. De Minister van Fi nanciën zal bij de eerste lezing de cij fers toelichten. De Begrooting beloopt 1 112 781 982 M., waarvan 1 066 205 540 M. gewone en 46 576 436 M. buitengewone uitgaven, 't Rekening-jaar 1882/83 levert een overschot van 13 570 791 M., 't welk het ingediend budget ten goede komt. Het Chineesche Gouvernement heeft het Fransche Kabinet verwittigd, dat het een aanval op Bacninh als een casus belli zou beschouwen. China heeft de Mogendheden van dit ultimatum kennis gegeven. De Turksche Regeering heeft op nieuw, maar natuurlijk op vruchtelooze wijze, tegen Frankrjjk's optreden in Tunis geprotesteerd. Ze verzond eene circulaire aan de gouverneurs der provinciën, waarin hun gelast wordt de Tunesiërs in het Rijk te behandelen als Ottomanische onderdanen daar Frankrijk's beschermheerschap over Tunis door de Porte niet erkend wordt. Te Caïro zijn nu eindelijk berichten ont- en zangen voor de Grot omhoog. Op eens wordt het stil en de laatsten vooral luisteren met ge spannen aandacht naar het bezielde woord, dat hen toegesproken wordt door den Hoog E. Kanunnik der Kathedrale Kerk van Viviers, die hun reeds des morgens Gods woord verkondigd had. Doch ook ons wachtte een blijde tijding, toen iets later een der leden van ons Bedevaart- Comité in beide talen, zooals meermalen geschied de, de volgende mededeeling deed: met onze pelgrims is uit Amsterdam een man medege- komen, die sinds drie jaren aan eene ernstige borstkwaal leed, hij was niet meer in staat zijne gewone bezigheden te verrichten en kwam hier aan, ondersteund door zijne echtgenoote aan de eene en door zijn stok aan de andere zijde. Maar heden heeft hij in het bad de gezondheid teruggekregen: de geneesheeren hebben verklaard, dat het begin van een volkomen herstel aan wezig is en ten bewijze daarvan heeft de herstelde, met den noodeloozen stok onder den arm deze hooge rots hier beklommen, met minder moeite dan zijne echtgenoote, die hem vroeger steunde, maar nu volgde. Wordt vervolgd.) Hl III LUIS (III! (III UilT. ABONNEMENTSPRIJS AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIÉN

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1883 | | pagina 1