NIEUWE
No. 748.
Donderdag 29 November 1883.
8e Jaargang.
Vooroordeelen.
BUITENLAND.
De Nederlandsche Bedevaart
naar Lourdes.
EAARLMStEl (Oil RA IT.
ABONNEMENTSPBIJ8
Per 3 maanden voor Haarlemt 0,85
Buiten Haarlem franco per post. 1,
Afzjnderljjke Nummers0,06
Dit blad verschijnt
Eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
BUBEAÏÏ: St. Jansstraat Haarlem.
AGITE MA NON AGITATE.
PBIJS DEB ADVEBTENTIÉN
Van 16 regels30 Cents.
Elke regel meer5
Groote letters worden berekend naar plaatsruimte.
Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant.
Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag
avond voor 6 uur ingewacht.
Uitgevers KÜPPERS J.AUREY.
{Vervolg en slot).
Wanneer wij slechts dezen volzin uit
spreken: buiten de Kerk bestaat er geen
zaligheid,dan verkondigen wij iets, dat
in de oogen van velen een gruwel van on
verdraagzaamheid is. Onze dwalende broe -
ders hebben nu eenmaal de gewoonte,
hunne godsdienst-begrippen te vormen, zon
der kerkelijk gezagzij scheppen zich
deze begrippen naar hunne individueele
meeningen. Daardoor komt het dan ook,
dat velen van hen reeds niet meer weten,
wat eigenlijk eene geloofsovertuiging is.
Ofschoon ook de Jood, de Turk en de Pro
testant, voorzooverre zij geloovig zijn, hunne
leer voor de ware, ja voor de alleen-ware
verklaren, wil men dezelfde bevoegdheid
den Katholieken niet toekennen. Men is
tegen ons geloofsbeginsel ingenomen en
men meent dat de vrijheid en de mensclie-
ljjke waardigheid er door worden bedreigd.
Als wij de Katholieke Kerk de alleen-za
ligmakende noemen, verdoemen wij daar
door geenszins andersgeloovigeu, en sluiten
wij dezen niet van de zaligheid uit. Dit is
een ontzettend vooroordeel,dat opeen valsche
opvatting baseert, namelijk daarop, dat men
dwaling niet van schuld onderscheidt. Ieder,
die niet gelooft, hetgeen de Katholieke Kerk
leert, denkt verkeerd, want als de eene
leer waar is, moet de tegenovergestelde
valsch zijn en zij, die anders gelooven dan
de Katholieke Kerk, verkeeren in de dwa
ling. Onze Godsdienst leert echter niet dat
iemand terwille der dwaling door God ge
straft wordt; hij leert echter wel dat men
terzake van schuld, de straffen Gods niet
zal kunnen ontgaan. Is de dwaling niet
eene vrijwillige, bygevolg ook geen schul
dige, dan heeft zij ook voor God niet de
gevolgen dat de Barmhartige en Algoede
een arm menscb zou straffen, omdat deze
in dwaling verkeerde en die dwaling niet
als zoodanig erkende. Noemt men ons noch
tans onverdraagzaam, wrijft men ons zucht
tot verdoeming aan, dan berusten die be
schuldigingen op een onzalig vooroordeel,
dat millioenen malen is weerlegd, doch
dat telkens opnieuw verspreid wordt om
de vyandige verbittering gaande te houden
en op te wekken.
Zoo baselt men ook dikwijls: de Katho
lieke Kerk belet door hare strenge dogma's
den vooruitgang der menschheid, zij verbiedt
het vrije deuken,enz. Het schijnt voor
onze tijdgenooten iets overdraaglyks te zijn,
dat de Katholiek door zijn Gelooi gekou-
FEU1LLETON.
Vervolg.)
Luid eu blij klonk na dit heugelijk bericht de
de lofzang Magnificat langs de rotswanden boven
de Grot en over de Gave heen, onzen dank op
voerende naar den troon der Vlekkelooze Konin
gin, die met moederliefde beschikken mag over de
wonderdaden oesAllerhoogstenNiet tevergeefs dan
hadden wij bij onze aankomst te Lourdes gesmeekt:
Hoor, Moeder! hoor
Ook 't jubelkoor
Van Neêrlands trouwe zonen-.
Stort meer en meer
Uw' zegen neer
Op 't land, dat wij bewonen!
Ook voor onze Pransche mede-pelgrims was
de vermelde genezing een zichtbaar teekeu, dat
Gods Moeder met ons was; zij konden zich niet
weerhouden hunne stemmen te verheffen en
luidkeels nogmaals een heilgroet te wijden aan
den is, zijn oordeel, ziju denken geheel en
al naar de leer en uitspraak der Kerk te
richten. Ook hier hebben we met een valsch
begrip te doen. Op het gebied des geestes
en der kennis kan iedereen dwalen, even
als een wandelaar in eene hem onbekende
landstreek. Maar de Kerk Gods toont ons
den waren weg; zij staat daar als wegwij
zer opdat men niet op een dwaalweg zou
komen en in den afgrond der dwaling zou
geraken. Zich dus naar de Kerk te schikken
is te minder tegenstrijdig met de vrijheid
en het verstand, naardien de Kerk tot de
uitoefening van haar ambt den bijstand
van den Heiligen Geest bezit. Wie toch
zal beweren dat de leuning aan de trap
de vrijheid ontneemt opwaarts te gaan; ze
is immers gemaakt, om ons voor 't val
len te bewaren. Of welke wandelaar ziet
in den wegwijzer een hinderpaal zijner vrije
bewegingen, vermits de houten arm, hem
toch slechts aanwijstwelken weg hij moet
bewandelen, wil hij niet verdwalen, doch
zijn doel bereiken.
De vooroordeelen, die zooveel onheil in
menschelijke maatschappij teweeg brengen,
bestaan dus en het is niet genoeg er over
te klagen. Wij moeten alles in het werk
stellen ze uit te roeien. De geleerden moe
ten ze bestrijden met de wapens der we
tenschap. We herinneren hier aan een
woord eenmaal door den grooten Dupan-
loup gesproken: »er zijn buiten onzen kring,
zoo zegt die eerbiedwaardige Kerkvorst,
vele en edele zielen, die door een stroo-
halm worden teruggehouden. Als bij eene
in het water gevallen vlieg, zou het voor
hunne redding voldoende zijn, hun liefde
rijk den vinger te bieden. Doch het is te vree
zen, dat slechts al te dikwerf ongeschikt
heid en liefdeloosheid hen,inplaats van te
redden, in de diepte stoot.Hoeveel geest
en talent wordt verspild, om Christendom
en Kerk te bestrijden. Hoe zelden en hoe
gebrekkig is de verdediging. Reeds de
harten der kleine kinderen worden door
het ongeloof vergiftigd en vallen in gees
telijke en zeuelijke anarchie. Daarom moet
van den kant der Katholieke geleerden hulp
geboden worden.
Docü ook alle goed gezinde Katholieken
moeten daar, waar het noodig is het Ge
loof duidelijk, verstaanbaar en overtuigend
betoogen, opdat het erkenning vinde. Maar
al te dikwijls is het duidelijk, dat de onzen
zeer slechte advocaten zijn voor den Ka
tholieken Godsdienst en aangezien onze
tegenstanders de juiste verklaring niet hoo-
ren, niet in boeken of kranten lezen, zoo
ous dierbaar vaderland. Op eveu hartelijke wijze
beantwoordden wij hunne deelneming in ons
geluk met onzerzijds de beste wenschen voor
Frankrijk te uiten. Beurtelings hieven wij nu
ieder in zijne taal onze meest geliefde lofliederen
aan, waarna nog eenige oogenblikken van stil
gebed en overweging volgden, totdat de talrijke
waslichten allengskens verminderden en niemand
meer aarzelde om den laatsten nacht te Lourdes
in te gaan,
Te spoedig was ons de tijd voorbij gevlogen,
toen wij in den morgenstond van den 25sten
September bedachten, dat onze ureu te Lourdes
geteld waren. Voor 't laatst gingen onze pelgrims
door tie H. Communie deelnemen aan de li. Of
ferande, welke in de Grot werd opgedragen.
Het was ook de laatste maal, dat in de boven
en benedenkerk der Basiliek het H. Misoffer
voltrokken werd door de vele priesters onzer
Bedevaart. Daarna schaarden zij zich, als gewoon
lijk, onder hunne tochtgenooten bij de Grot.
Een hunner die in den namiddag van den vori-
gen dag de zorgelijke zieke in het klooster dei-
Zusters van de Onbevlekte Ontvangenis had
bezocht, was daar eveneens juist aangekomen.
Hij ziet eene welbekende naderen,... maar zou het
blijven zij in hunne vooroordeelen bevan
gen. Als echter een Katholiek met over
tuigende duidelijkheid zijn Geloof weet te
verklaren, als hij met succes weet aan te
toonen dat de in zwang zijnde beschou
wingen en begrippen steeds op dwalingen
rusten, dan komen de goedgezinden ouder
onze tegenstanders tot het inzicht, dat zij
zich vergist hebben, dat alles anders is,
dan zij tot dusver gedacht en geleerd
hebben.
Een voornaam punt hierbij is nog de
aard en wijze der polemiek. Wij moeten
niet alleen letten op hetgeen wij zeggen,doch
ook hoe wij zulks doen. Bij vele niet-Katho-
lieken bestaan er hindernissen, die op
menschelijke wijze niet zijn te overwinnen.
De macht der gewoonte, de indrukken in
de jeugd ontvangen, de overtuiging dat bij
ons een duister bijgeloof heerscht en alles
wat ons van hen scheidt menschenwerk en
bedrog is, laat hen niet tot onderzoeken
komen of heeft hun Christendom, als ze
religieus zijn, zoodanig gevormd dat zij
zouden gelooven zich van Christus te schei
den, Hem te verloochenen, als zij weder
t ot de Kerk terugkeerden. Daarom is bid
den dikwijls het eenige wat we kunnen
doen. De Katholieke polemiek tegen onze
tegenstanders moet derhalve zoo gesteld
zijn dat zij onbevangen harten aangrijpe,
de waarheid in liefde verkondige en de
tegenstanders nooit vijandig bejegene. De
zachtmoedige, beminnenswaardige Francis-
cus van Sales zegt, dat hij vele zielen ge
wonnen heeft door de polemiek, die de
waarheid verkondigt, zonder schijn van den
tegenstander in aanmerking te nemen, de
andere weg leidt daarentegen tot opposi
tie God geve ons Katholieken
een vast Geloof, vroomheid, barmhartige
liefdadigheid, onwrikbare Katholieke en
juist daarom zachtmoedige en verzoenlijke
gezindheid jegens onze gescheiden broeders
en aan deze verdwaalden schenke Hij den
geest der waarheid, den dorst naar waar
heid eu den drang naar een ernstig on
derzoek.
Als verder onze tegenstanders de werken
oer liefde zien, waartoe de grondstellingen
onzer Kerk ons verplichten en als wij in
den omgang jegens iederen mensch, welk
Geloof hij ook moge hebben, ons liefdevol
gedragen, dan zullen inderdaad vele voor
oordeelen verdwijnen, want het verwijt dat
wij zucht tot verdoeming bezitten eu on
verdraagzaam zijn, kan ons dan niet meer
naar 't hoofd geslingerd worden. Ja als
wij ons zoo gedragen dat men ons als
geene vergissing zijn? Doch ueen, 'i is waarheid,
't is de lijderes van gisteren. Met de vreugde op
het gelaat treeut zij aan en ztgt: ik ben genezen
eu daarenboven bevrijd van eene smartelijke
kwaal, die meer dan 25 jaren aanhield! Schrifte
lijk hadden twee geneesheeren het afgebeden
herstel bevestigd eu zelfs onderling zicli het
bezit van don buitengewoon grooten galsteen
betwist, die de belangwekkende oorzaak van deze
hardnekkige ongesteldheid was geweest. Op zulk
eene verrassende tijding vonden wij in de eerste
oogen blik" Ken geen ander antwoord dan sprake-
looze bewondering voor den machtigen invloed
der Vlekkelooze Maagd, aan wier voorbede onze
herstelde hare genezing met onverholen blijdschap
dankte. Terwijl dit plaats greep, kwam de processie
van Viviers gevolgd door de pelgrims van Nunes
(Gard) eii opziende naar de menigte ontwaarden
wij voor aan de Grot hunnen Hoogwaardigen
Opperherder met mijter en staf en iii pontifikaal
gewaad den zegen gevend aan zijne onder hoorigen.
Te 9 uur werd de Bedevaart van Digne (Basses-
Alpes) en op den middag die van le Mans
(Sarthe) verwacht. In den loop van den dag
zoude ook de processie van Clermont (Puy-de-
Dóme) zich bij de andere voegen. Deze toeloop
ware zonen der Kerk kan aanwijzen en
als wij onzen Godsdienst, die immers zoo
heerlijk, zoo hartverheffend is, zoo aan de
menschen toonen, zooals hij is, dan zullen
velen hunne vooroordeelen en daarmede
hun afkeer tegen de heilige zaak der Kerk
afleggen en zich bekeeren.
Als wij op zoodanige wijze onzen Gods
dienst eer aan doen, dan vervallen alle
vooroordeelen en wij reiken aan de geschei
den broeders de hand tot religieuze eens
gezindheid. Dan vertoont zich wederom het
goddelijke, heerlijke lichaam der Kerk sine
macula et ruga op welks plaats onze tegen
standers een duister, leelijk gedrocht hunner
eigen phautasie hadden gesteld.
De Beiersche Landdag heeft besloten, ten
opzichte van het adres der Duitsche Volks
partij, houdende aanvraag om algemeen
rechtstreeksch stemrecht bij de verkiezin
gen voor den Landdag, over te gaan tot
de orde van den dag.
In het Huis van afgevaardigden noemde
de heer Scholz, Minister van financiën, by
de beraadslaging over de begrooting, den
toestand van 's lands financiën gunstig,
daar er een overschot is van 29 millioen,
hoofdzakelijk voortspruitende uit de op
brengst der spoorwegen. Van dit overschot
zijn 12 millioen besteed voor aflossing van
spoorwegschuld. De minister hoopte dat de
thans aangebodene begrooting by het einde
van het dienstjaar een grooter overschot
zal opleveren dan die van dit jaar. Zoo
wjjst b. v. nu reeds het bestuur der bos-
schen eene meerdere opbrengst aan van
drie millioen, deels een gevolg van de ver
wachting, dat de Rijksdag zal besluiten tot
de houtbelasting, ofschoon de regeering
voorshands niet voornemens is een voorstel
van dien aard te doen.
Wegens bestraffing van eenige mijn
werkers te Montceau lès Mines, heeft daar
weêr eens een oproertje plaats gehad.
Te Macon staat een bataillon gereed om
op te rukken als de oproermakers het te
bont gaan maken.
Uit Parijs wordt gemeld dat het vertrek
van den Chiueeschen gezant voor de deur
staat. Luidens bericht uit Shanghai heeft
de Keizer van China tot den Nankingschen
ouderkoning een belangrijk decreet gericht,
waarin hij zegt dat het algemeen bekend
is hoe Annam China's vasal-staat is. Des
ondanks durfde Frankrijk Annam aanval
len, vroeger gelijk thans met veroverings
van pelgrims zal wellicht eene der redenen
geweest zijn, waarom wij te 10 uur werden
uitgenoodigd in de kapel van het Verplegings-
Gesticht, hetwelk wij reeds op den hoek van het
Plantsoen bij de Gave hebben gezien. Behalve de
vroeger vermelde Eerw. Leden van het Comité,
had als zoodanig ook de Zeer Eerw. Heer P. F.
Masker, pastoor te Zwaag, bij de Grot de predi
katie gehouden. In voornoemde kapel werd nu
een treffende rede gevoerd door den Zeer Eerw.
Heer A. J. Holiërhoek, professor aan het Semi
narie Hageveld te Voorhout.
Nog waren wij onder den indruk van het daar
gesproken woord, of een der Eerw. Missie-pries
ters van Lourdes riep ons in zijne gevoelvolle
toespraak een „tot wederziens" toe. Hier was
tevens de plaats, waar ieder onzer gaarne het
zijne bijdroeg, om te Lourdes eene gedachtenis
achter te laten, die onze dankbaarheid zoude
getuigen voor de onuoemelijke gunsten, welke de
A. H. Maagd ons verworveu had. Vergissen wij
ons niet, dan werd de belangrijke bijdrage be
stemd voor een kleed in de Grot, waarschijnlijk
om de nog oubekleede treden te dekken, waarop
het altaar staat.
Wordt vervolgd.)