N I E U W E ir% No. 755. Zondag 23 December 1883, 8c Jaargang. Dc Katholieke Kerk in Engeland. BlHTEiNLAiXiË De Nederlandsehe Bedevaart naar Lourdes. Slot volgt). Hi 1RLEIH8CHE COIIRAIT. ABONNEMENTSPBIJS Per 3 maanden voor Haarlem Buiten Haarlem franco per post. AfzDnderljjke Nummers 0,85 1- 0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BU BE ATT: St. Jansstraat Haarlem. ïiW')ru?7~"», jr AGHTE MA NOB AGITATE. PBIJS DEB ADVEBTENTIÉH Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrij dag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers KTJPPEKS LAUREY. Vervolg.) In ons vorig hoofdartikel hebben we, op grond der reëele toestanden, een oordeel geveld over den toestand der Katholieke Kerk in Groot-Britaunië. Wij hebben daarbjj getracht nadeelige illusiën te doen verdwjjnen; thans echter kunnen wij ook in den waren zin van het woord, spreken van eene wezenlijke Katholieke beweging aan gene zijde van het Kanaal. In het jaar 1850 werd het Pauselijk de creet gepubliceerd, 't welk de Kerkelijke hiërarchie wederom herstelde en dat het fondament is van het kerkelijk leven der Eugelsche Katholieken. Toen kort daarna, in Juli van het jaar 1852, de eerste pro vinciale Synode van Westminster in het groote St. Mary's College te Oscott gehou den werd, hield toenmaals Dr. Newman zjjue heerlijke redevoering over de tweede lenteder Katholieke Kerk in Eugeland. Deze eerste provinciale Synode, en hare decreten zjjn het meesterwerk in het rijke leven van den man, wiens naam met het »ontwaken der tweede lente« voor altijd onafscheidelijk zal verbonden blijvenwij bedoelen den Kardinaal Wiseman. Op de eerste provinciale Synode volgden die van 1855, 1859 en 1873 waarin het werk der eerste werd voortgezet. Bovendien riepen de Bisschoppen hunne ouderhoorige Gees telijken van tijd tot tijd ter vergadering bijeen. De religieuze genootschappen, zoo wel als de Katholieke leeken, plukten al zeer spoedig de vruchten der nieuwe hiërar chie. Overal werd de normale toestand der tucht een nieuwe prikkel tot strengen ijver en stipte orde. De bisschoppelijke visitaties werden ten uitvoer gebracht, bisschoppe lijke Seminariën opgericht en ook aan de leekenscholen en wereldlijke collegiën de noodige aandacht gewjjd. Dat daardoor eene opwekking ontstond tot het bouwen van kerken en scholen en eeu aantal bekeeriu- gen zelfs in de hoogste standen der Eu gelsche maatschappij plaats vonden, be hoeft geen betoog. De geest der beide Pu- gins, vader en zoon, had tegelijker tijd de belangstelling voor de middeleeuwsche bouwkunst wederom opgewekt; de nieuwe kerken wedijverden in schoonheid en stijl met alle andere. Terwijl de Kerk in Engeland haren grooten zegetocht voortzette, ontbrak het niet aan pogingen dien te belemmeren. Gedurende den tijd dat de cultuurstrijd op het vasteland woedde, was de verleiding al te groot om ook Engeland in den conti- FEUILLETON. Vervolg.) Nog te Tours waren wij getuigen van dit boven onzen lof verheven streven, want bij ons vertrek bemerkten wij op het perron den ede len graaf, die ons van Lourdes naar deze plaats gevolgd was en ons daar zoowel als hier, door eenvoudige godsvrucht had gesticht. Thans nam hij als afgevaardigde der Vereeniging aan eiken waggon een hartelijk afscheid, vergewiste zich van den naam en woonplaats der zieken en moedigde hen in blijde en godsdienstige bewoor dingen aar., om onafgebroken hunne toevlucht te blijven nemen tot Onze Lieve Vrouwe van Lour des. Bemoedigd, getroffen en verheugd brach ten wij ons vaarwel aan den vromen edelman, die het onderwerp onzer gesprekken was, nog neritalen kamp te mengen. Engeland beeft, zooals bekend is, eeu onrecht tegen de Kerk gepleegd, dat eeuwen lang heelt geduurd. De kerkelijke titel-acte, die nog in het jaar 1851 tot wet werd verheven, en vol gens welke het lokale gebruik van alle bisschoppelijke titels van welken aard ook, met uitzondering van die, welke de Angli- caansche Staatskerk en de Episcopaalsche Kerk in Schotland voeren, verboden werd, is het laatste gedrocht van een gruwelijk staatsabsolutisme. Zoo lang men dus dit gedeelte der titel-acte laat bestaan, blijft, althans op 't papier, de banverklaring tegen den Katholieken Godsdienst en zijne uit oefening voortbestaan. Gelukkig echter heeft de gezonde zin van het Engelsche volk, zijn eminent Christe lijk karakter, zijne diepingewortelde achting voor individueele vrijheid en eigendom, den cultuurstrijd verijdeld. Ofschoon noch de macht der verleiding, noch het bestaan der elementen, die er toegankelijk voor zijn, kan geloochend worden, zoo schijnt toch de hernieuwing van den ouden cultuurstrijd onmogelijk te zijn, een strijd waardoor Eu geland vele millioenen zijner burgers tot in de tweede helft der vorige eeuw gekne veld hield. De gebeurtenissen, die eenmaal met den kreet no popery(geen Pausdom) vergezeld gingen, behooren tot de bloedigste en schrikwekkendste in de historie van het land; zij worden thans door ieder rechtge- aarden Engelschman als gebeurtenissen van het duistere fanatisme betreurd en als een schaudvlek der nationale eer beschouwd. Engeland heeft zich dan ook te goed de droevige bladen zijner historie herinnerd, om thans den weg te betreden van eeu strijd die door het Duitsche liberalisme is gecreëerd. Het beginsel der burgerlijke vrij heid wortelt daar dieper dan ergens anders en er heerscht een instinctmatige weerzin tegen politie-willekeur en administratieve geweldpleging. Ook zijn de liberalepar tijen daar nog niet zoo slaafsch dat zij ter wille van één man hunne beginselen ten offer brengen. Men haat in Eugeland vrij algemeen den cultuurstrijd, zooals die in Duitschlaud, Frankrijk, België en andere landen op het vasteland wordt gestreden en men beschouwt het bestaan van dien onzaligen strijd als hoogst gevaarlijk voor de welvaart dier landen. Kardinaal Wise man deze evenals O'Connell voor de Katholieke wedergeboorte van Groot-Bri taunië providentiëele man heeft den haat tegen het Pausdom zoo grondig over wonnen, dat de Kerk in Engeland vrij is en hare werkzaamheden ongestoord kan uitoefenen. In Engeland zal men thans weinig aanzienlijke familiëu aantreffen van lang nadat onze trein de stad Tours verlaten had. Een ieder trachtte nu, getrouw aan de vin gerwijzing van ons pelgrimsboekje, den avond te verdeehn door de vroolijke samenspraken van tijd tot tijd met gebed en zang af te wisselen. Ook de halten Blois en l'Aubrais brachten de gewone afwisseling aan. Daarna gaf onze reisgids een anderen wenk: s'avonds na het avondgebed gaan allen rusten. Of nu allen er werkelijk in slaagden om deze laatste bepaling in beoefening te bren gen, valt niet uit te maken, maar allicht zullen sommigen niet bemerkt hebben, dat wij te Orleans de „Loire" verlieten, die wij tot nu toe gevolgd waren, en hebben anderen geen achtgeslagen op het station Brétigny, dat ons nader bij Parijs bracht. Zeker is het, dat velen iets van deze laatste stad wenschten te zien en inderdaad kon den wij, terwijl de trein over de Ceintuur-baan gedurende ongeveer anderhalf uur een halven cirkel rondom Parijs beschreef, bij het licht eener heldere maan de stille straten en boulevards alsmede de Seine met hare bruggen oversell ou- welke niet het een of ander lid tot de Roomsche Kerk behoort; en van ontwik kelde mannen kan men dikwerf de uit spraak hooren, dat het hun onbegrijpelijk voorkomt waarom hunne voorouders zulk een ougemotiveerden haat tegen de Katho lieke aan den dag hebben gelegd. Geen maatregelen van geweld zouden volgens menschelijke berekening deze zich uitbrei dende beweging kunnen belemmeren. In het vrije Eugeland heerscht geen slaafsch, aan het despotisme onderdanig liberalisme, maar een parlement, dat de ware vrijheid als het hoogste kleinood vereert en beschermt en elke willekeurige heerschappij verfoeit. Niettegenstaande dit alles zouden de Ka tholieken nooit uit zich zelveu in Engeland eene beweging tot stand hebben kunnen brengen, zoo machtig in hare proportiën, zoo uitgebreid in hareu invloed en zoo levendig in hare kracht. Wat de Katho lieken zeiven niet hebben kunnen bewer ken, dat heeft eene partij der Anglikaansche Kerk voor hen gedaan. Deze partij heeft van hare kansels uit het oor van het Eugelsche publiek aan woorden en begrippen gewend, welke de Katholieken nooit zoo algemeen in omloop hadden kunnen brengen. De on wetendheid, de ingewortelde vooroordeelen en het nationale gevoel der trotsche gentle men zouden zijn opgekomen tegen voor hen vreemde zaken als de h. Mis, de Sa cramenten enz. Doch hun eigen partij heeft hen met al die zaken bekend gemaakt. Een verdere werking dezer beweging was, dat vele Eugelsche Protestanten niet slechts des Zondags, maar ook op andere dagen der week, naar bevrediging van hunne re ligieuze behoeften verlangden. Kortom, de Geest Gods die eenmaal vormend en or denend over de watereu zweefde, schijnt ook thans over de Eugelsche natie te zwe ven, om haar tot de Katholieke waarheid terug te brengen. Wij spreken hier, zooals de lezer wel reeds zal geraden hebben, van de ritualistische beweging. Men verstaat daar onder het streven, de vormen vau den Anglikaanschen Godsdienst met die der oude Katholieke Kerk in overeenstemming te brengen. Sinus dertig jaren heeft men eeu eigen school voor dit streven opge richt, die in Dr. Pusey haar geestelijk hoofd vereert. Eeu kleine kring van geleerde, vrome mannen, verhief zich toenmaals, om, geoefend in de wapenen des geestes en des gebeds, met ridderlijke dapperheid menig Katholiek stelsel openlijk te verdedigen. Het Openbaar Ministerie bij de rechtbank te Yerviers heeft conclusie genomen in het wen. Te 3 uur des nachts hernam de trein bij het verlaten van Parijs zijn snellen gang. De bosschen van „Compiègne" konden wij reeds duidelijk ontwaren, en daar was de laatste nacht onzer reis geweken. Dan volgden Noyon, op welke schoon gelegen stad de beide torens der beroemde Kathedraal rteds eeuwen lang hebben nedergezien en St. Quentin, waar het Fransche Noorderleger den 19en Januari 1871 onder bevel vau generaal Faidherbe door de Pruisen werd verslagen. Na Busigny begonnen wij, te midden der altijd aanvallige verscheiden heid, welke de afwisseling van bergen, dalen en rivieren veroorzaakt, de grenzen van Frankrijk te naderen. Herdachten wij hier al het schoone dat wij met de oogen van geest en lichaam in het tiental dagen, gedurende welke wij op Fran- schen bodem toefden, hadden aanschouwd, dan stemden wij geheel in met den dichter, als hij zingt van „le beau pays de France." Daarom was ons nfscheid de wensck, dat Frankrijk toch eenmaal onder alle opzichten een schoon land mocht genoemd worden, wanneer namelijk al proces omtrent de voogdij over de onge lukkige Mariette Peltzer. Het is van oordeel dat door het arrest van het Hof van as sises te Brussel, hetwelk de doodstraf over Armand Peltzer heeft uitgesproken, deze uit de voogdij is ontzet, waarin de familie raad noch de kantonrechter hem kou her stellen, althans niet vóór de expiratie zijner straf. De uitspraak is door den president der rechtbank bepaald op 2 Januari 1884. In de liberale pers van Pruisen komt men in verzet tegen de ingediende kapitaal belasting, omdat daarin de inkomsten, uit vast goed genoten, niet aan de heffing worden onderworpen. Daar het wetsontwerp ook door de meerderheid der conservatieven met iuvvendigen weerzin wordt ontvangen, wordt algemeen geloofd, dat er niet veel van de nieuwe belasting zal komen. Er schijnt eeu taktiek te bestaau, om de be- haudeling van het wetsontwerp tot in 't onbestemde te verdagen. Reeds nu begint men te beweren, dat de tijd zal ontbreken om de fiuaueiëele voordrachten nog in deze zitting te overwegen. In de politieke kringen van Berlijn ge looft men, dat Frankrijk wel genoodzaakt zal wezen veel van zijn eiseheu tegenover China te doen vallen, tenzij het zich wagen wil aan een strijd, die zelfs, als hij met succes werd bekroond, aan Frankrijk op de grootste offers zou te staan komen, ter wijl het teveus aan de handelsbelangen van Europa eeu bedenkelijk nadeel zou toebrengen. Men gelooft, dat prins Von Bismarck te Londen alles doet beproeven, om Engeland tot een vredebewarend op treden (zij het dan ook langs indirecteu weg) te brengen. Te Londen behoeft men echter die pressie zeker wel niet, want de Eugelsche handel zou in de eerste plaats de kwade gevolgen van eeu formeeleu oorlog tussehen China en Frankrijk onder vinden. Mgr. Blum,Bisschop vanLimburg, kwam jl. Maandag te Limburg per extra-trein aan, begeleid door het Domkapittel en de Ka tholieke Geestelijkheid van Frankfort en Wiesbaden. Uit vele woningen waren vlag- O O gen ontplooid eü vele eerepoorten stonden opgericht. Onder het gelui der klokken en de toejuiching der talrijke menigte begaf zich de geliefde Prelaat naar de Domkerk, waar hij de schare zijn zegen gaf. Des avonds hield men een serenade met fak kellicht en was er een schitterende illu minatie. Het Pruisisch Heerenhuis, dat zich met eene nieuwe jachtwet bezig houdt, heeft besloten, dat de jacht zoowel op Zon- als ook op feestdagen zal verboden zijn. De Kamer van afgevaardigden in zijne kinderen kunnen instemmen met het lied, dat wij op zijne bergen hadden gezongen: God van genaden, Ontferming Heer! Met gunsten overladen Beuroef ik U nooit wêer. België had de liefelijkste en bedrijvige vallei, door welke de Maas zich naar ons Vaderland spoedt, weder voor onzen doortocht ojiengesteld en tot wederdienst bereid, voldeden wij daar gaarne, voor zoover onzj voorraad strekte, aan de menigvuldige aanvragen om een of andere gedachtenis van Lourdes, welke ons met god- vruchtigen aandrang gedaan werden onder weg of bij verschillende halteu. Al spoedig verhaalde men ons de mijn-ramp, die reeds een geheeion dag den omtrek met ontzetting had vervuld en ach! te Sclaigneaux gingen wij de plaats des onheils voorbij, waar sinds den 26en September II. in de mijn Vezin-Brickebo 20 arbeiders door eene gasontploffing of door eene andere oorzaak levend begraven lagen. Wordt vervolg d).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1883 | | pagina 1